PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:06

Maar dat zegt ze toch ook niet? Er niet op rijden is niet hetzelfde als wegdoen lijkt me.

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:08

Rijden is deel van mijn hobby en zolang we daar beiden van genieten ga ik dat niet opgeven :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:10

Robijntjah schreef:
Rijden is deel van mijn hobby en zolang we daar beiden van genieten ga ik dat niet opgeven :)

En gelijk heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:25

Eigenlijk ben ik best geschokt van de veroordelende toon en het overgaan van grenzen van wat je kunt zeggen tegen iemand die je niet kent hier....

Daarbij heb ik al vele meningen zien veranderen van mensen die dus ook daadwerkelijk ons ontmoet hebben. Dus die uitnodiging blijft staan, voor de rest zal ik dan ook niet meer reageren op berichten van deze strekking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:27

Waarom ben je zo geschokt? Wat worden er voor erge dingen gezegd? Het is misschien niet leuk dat mensen zo kritisch zijn, maar ik neem aan dat je wel snapt wat ze bedoelen toch? Ik vind hier niemand beledigend of kwetsend reageren. Ja misschien is de strekking van het bericht niet leuk, maar wel waar in mijn inziens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:30

De grenzen die mijn inziens overschreden worden en het ontbreken van het uitstellen van een oordeel over het wel of niet getraumatiseerd zijn van mijn paard bijvoorbeeld.

Overigens wel bedankt aan iedereen die mij gepb'd hebben met nuttige tips en feedback, ik reageer daar even op wanneer ik weer achter een laptop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:52

En nog even wat antwoorden op een rijtje.

Denk ik dat wij een voor het beeld perfect passende combinatie zijn?
Nee

Denk ik dat ik technisch de meest handige ruiter ben voor dit paard?
Nee

Heb ik ooit naar andermans mening technisch beter gereden?
Ja

Had ik toen plezier in mijn hobby?
Nee

Denk ik dat ik de karakter eigenschappen bezit die dit paard op haar weg nodig heeft?
Zeker weten

Beleven wij ondanks de uitdagingen die wij samen hebben plezier?
Zeker weten

En die laatste 2 antwoorden zijn dus voor mij overheersend :)

Tot zover de antwoorden over het wel of geen mooie combinatie zijn, technisch handig rijden, wel of niet meer rijden en als klap op de vuurpijl verkopen.

Enige manier waarop dit paard bij mij weg gaat is dood, ik hoop van harte dat dat pas over 30 jaar is.

Nutteloze discussie dus en van mijn kant nu dan ook gesloten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:55

Wat ontzettend jammer dat dit topic nu zo'n wending heeft genomen.

Was niet nodig geweest als men elkaar eens in diens waarde liet, en het paard er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:04

Dat bedoel ik te zeggen inderdaad terpentijn.
Dankje voor je aanvulling.

Tips en dergelijke zijn overigens van harte welkom. Heb er al een paar hele waardevolle gehad waar ik van het weekend mee aan de slag ga.
Ten slotte zit ik er ook wel eens niet op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:06

Ik heb het hele topic gelezen maar heb er nog geen goed beeld bij wat je paard nou precies doet als je haar meer oppakt? Vertoont ze vluchtgedrag? Staken?

Mijn paard is heel erg sensibel en vertoonde bij oppakken vluchtgedrag, maar zo lang en laag op de voorhand laten vallen bereik je imo vrij weinig mee omdat je hiermee niet in verbinding rijdt maar alles wat je erin rijdt er direct weer uit laat vallen.

Ik zeg nu niet dat je haar direct in oprichting moet zetten, maar dat er wel wat meer verbinding in mag. Vooral die galop foto's vind ik eng om te zien ze valt daar voor zo ver het kan nog verder op de voorhand. Als je nou een keer een misstap hebt lig je vrees ik zo samen op de kop in de bak. Dat je zelf zo voorover leunt maakt het voor je paard ook niet makkelijker.

Je zegt goede instructie te hebben maar heb je wel aan eens anders overwogen? Soms kan je heel tevreden zijn maar kan een frisse blik, iemand die niks van haar afweet júist heel verhelderend werken namelijk.

Ik zou met een goede instructrice aan de gang gaan met die achterhand activeren en haar van voren erbij rijden ipv alle energie eruit laten lopen. Ik denk dat je hier heel veel baat bij gaat hebben.

En heb je wel eens gedacht aan trainingssessie op een balance coach? Dit is net wat anders dan flexchair en ook goedkoper.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:16

Ik ga even googlen op die balance coach, dankjewel!

Goede instrucrie is zeker aanwezig, daar is geen discussie over mogelijk.

Bij oppakken of dus inderdaad wat meer mentale en lichamelijke druk ben ik soms wat te stug waardoor er inderdaad snel vluchtgedrag optreedt.
Hier ben ik vooral hard mee bezig en is dus een groot aandachtspunt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:23

Robijntjah schreef:
En nog even wat antwoorden op een rijtje.

Denk ik dat wij een voor het beeld perfect passende combinatie zijn?
Nee

Denk ik dat ik technisch de meest handige ruiter ben voor dit paard?
Nee

Heb ik ooit naar andermans mening technisch beter gereden?
Ja

Had ik toen plezier in mijn hobby?
Nee

Denk ik dat ik de karakter eigenschappen bezit die dit paard op haar weg nodig heeft?
Zeker weten

Beleven wij ondanks de uitdagingen die wij samen hebben plezier?
Zeker weten

En die laatste 2 antwoorden zijn dus voor mij overheersend :)

Tot zover de antwoorden over het wel of geen mooie combinatie zijn, technisch handig rijden, wel of niet meer rijden en als klap op de vuurpijl verkopen.

Enige manier waarop dit paard bij mij weg gaat is dood, ik hoop van harte dat dat pas over 30 jaar is.

Nutteloze discussie dus en van mijn kant nu dan ook gesloten.

Het is helemaal niet vervelend bedoeld, zeker niet. Maar je hele topic zo doorlezend, en de foto's kijkend, spreekt er gewoon uit dat jij en jouw paard niet heel erg klikken, in ieder geval niet qua rijden. Ik zie verstijving en angst en daardoor ook wellicht het naar voren vallen. Ik kan me je angst best voorstellen, maar als angst je rijden gaat beinvloeden dan is dat voor beide - voor jou en je paard - niet fijn.
Mij hoor je niet zeggen dat je je paard zou moeten verkopen, maar ik zie gewoon een combi die niet bij elkaar past. Ook niet qua postuur en als je dan ook nog niet voldoende "mee" kan zijn met de beweging van zo'n sensibel paard, geeft dat ook weer extra spanning.
Doe ermee wat je wil, ik geef in ieder geval eerlijk aan wat ik zie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:33

Ts ik had ook nog gereageerd over evt westernzadel proberen? Want bij mij heeft dit dus echt geholpen om meer stabieler en steviger te zitten. Je kan het altijd proberen? En dan heb ik het over een goed westernzadel met diepe en stevige zit

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:38

Was jou vorige paard ook niet getraumatiseerd? Zalitta? Je trekt ze wel aan :+

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:52

Ik zie wel mooie vooruitgang tov het vorige topic :)

Wel vraag ik mij af (heb niet het hele topic doorgelezen..), op foto's in je profiel (2012 volgensmij ) zie ik rijfoto's waar een ontspannen paard loopt die redelijk goed is opgepakt, dat kon toen dus wel begrijp ik. Wat is er het meest veranderd waarom ze nu niet meer opgepakt kan wordenm als dat voorheen wel kon? want dat heeft dan niet veel (denk ik) met het getraumatiseerde deel te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:58

Daar heb ik op gereageerd renee, ik heb verschillende westernzadels geprobeerd en dat is eigenlijk niet meer haalbaar met mijn heup.

Leonie: zelitta was een paard wat in vele handen is geweest, niet zozeer getraumatiseerd als wel een zeer apart paard. Die heb ik uiteindelijk ook verkocht om niet meer onder zadel gereden te worden. Ik had er geen plezier meer in.

Flos: daar liep ze voor het plaatje heel mooi maar ik kon er niet aankomen. Ze liep in een houding en ik kon nauwelijks bewegen.

Babootje: ik ben niet meer bang. Wat te onzeker, ja. Achter in de beweging zit ik zeker niet meer want dan zou ik er dagelijks afliggen :')

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:59

Robijntjah schreef:
Flos: daar liep ze voor het plaatje heel mooi maar ik kon er niet aankomen. Ze liep in een houding en ik kon nauwelijks bewegen.

Ah oké, dankje voor het uitleggen ! :) Wat gebeurde er als je bijvoorbeeld wel aan de teugels kwam? Vluchtte ze dan of ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:56

Extreem ja. Ik kon mijn hele lijf niet bewegen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:08

Robijntjah schreef:
Jwl: met mijn vorige zadel was het precies zo, zit m dus echt in mij.

Ik denk dat je fysio je hier wel mee kan helpen toch? Zijn jullie ook gericht daar mee bezig?
Misschien heeft/weet je instructrice een paard waar je eens wat zitlessen op kan nemen? Soms moet je weer even voelen hoe he 'hoort' voordat je aan je paard kunt duidelijk maken hoe het hoort. Als je snapt wat ik bedoel.

Ik vind het een heel interessant topic! Knap dat je zo uitgebreid blijft reageren op alles :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:52

Oke Ts en een spaans zadel met western fenders en beugels? Want die febders en beugels geven echt goede suport zeg maar :) bv endurance zadels hebben dat ook

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:54

Ik heb sinds kort de ghost
Wat een heerlijk zadel is dat zeg
Super close contact en het zit als een huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 03:19

Jasmijn: zijn we inderdaad gericht mee bezig. Mijn rug is nog een zwakke plek van me (scoliose) en zijn oa bezig met het langer en sterker maken van de juiste spieren.

Probleem van op een ander paard gaan zitten zit hem in 2 dingen:
1. Ik stap niet meer zomaar overal op, zeg maar gerust liever niet... Daarvoor moet ik best wat tijd met een paard doorbrengen.
2. Door de opgelopen bewegingsbeperking kan ik al niet meer op 50% van de paarden zitten. Ik heb vorig jaar een paard van een stalgenootje uitgestapt en heb daarna weer 4 dagen met krukken kunnen lopen (hoera voor artsen die geen fouten willen toegeven...).

Mocht het paard zich ervoor aandienen is het zeker iets waar we mee aan de slag gaan.

Kan ik eens naar kijken renee, ben sowieso al bezig met speciale beugels die de pijn in mijn heup verminderen tijdens het rijden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 05:13

Ik heb wat houding betreft ook veel gehad aan fitness. Gericht sterker maken van bepaalde spiergroepen. Met name core spieren, dus buik en rug. Maar ook binnenkant bovenbeen en bilspieren. Goed zitten werd hier echt een stukje makkelijker van :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:55

Maar heb je er wel eens een ECHT goede ruiter op gehad? Een professional?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:14

Robijntjah schreef:
Leonie: zelitta was een paard wat in vele handen is geweest, niet zozeer getraumatiseerd als wel een zeer apart paard. Die heb ik uiteindelijk ook verkocht om niet meer onder zadel gereden te worden. Ik had er geen plezier meer in.

Zelitta was zeker geen zeer apart paard. Misschien wat sensibel. Maar verder een braaf beestje.

Ik snap echt niet dat mensen blijven reageren. Ieder topic krijg je 5 - 6 pagina's met tips. Maar overal heb je wel een excuus op. Dus veranderd er niks.

Je wilt blijkbaar te graag in je eigen sprookje blijven geloven. En het werkt. Aandacht krijg je genoeg