project hengst, wat gaat dit worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:55

keona schreef:
De meeste hengsten staan opgehokt.dat is gewoon een fijt.geukkig zijn er sommige ensen die hun hengsten wel lekker buiten laten.en waar haal jij vandaan dat ik zo iets zou vragen,zou zelf geen hengst gebruiken die niet buiten komt.ik ben vor een paard waardig bestaan ook voor hengsten.zo kun je oo zien of een hengst zomerexceem heeft.

wel lezen :) ik zei ik neem aan dat jij dat niet doet.

Pandameisje

wauw wat een mooi paardje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik zie vooral argumenten van de TS waarom het in haar belang is dat hij hengst blijft, maar niet waarom het voor de hengst zo goed zou zijn om hengst te blijven. In het andere topic heeft TS beschreven wat een stress hij ervan ondervind.
Neemt niet weg dat ik het best een leuk dier vind en waarschijnlijk best een leuk sportpaard, maar als dekhengst, nee.

Tieneke

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:57

Maar de stress komt volgens haar niet door het hengst zijn, wat natuurlijk onzin is. Zolang ze dat niet inziet, is het verloren moeite.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:59

Tieneke schreef:
Maar de stress komt volgens haar niet door het hengst zijn, wat natuurlijk onzin is. Zolang ze dat niet inziet, is het verloren moeite.

En het schrale van dit paard kan ook weer komen door de stress, waarbij ze veel energie verbruiken, en zo is het cirkeltje weer rond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:04

keona schreef:
De meeste hengsten staan opgehokt.dat is gewoon een fijt.geukkig zijn er sommige ensen die hun hengsten wel lekker buiten laten.en waar haal jij vandaan dat ik zo iets zou vragen,zou zelf geen hengst gebruiken die niet buiten komt.ik ben vor een paard waardig bestaan ook voor hengsten.zo kun je oo zien of een hengst zomerexceem heeft.

ik heb twee hengsten,die lopen gewoon overdag buiten...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:07

De stress kan ook door verplaatsing komen,als de hengst bij de vorge eigeaar gewoon rustig was.dan zeg ik niet dat het meteen door het hengst zijn komt.maar in nederland moet je altijd castereren zo lijkt dat wel.de hengst is er pas zet em lekker samen met de merrie en denk dat hij dan ook wel rustiger zal zijn.het is een geheel nieuwe plek vooor hem.geef hem wat tijd.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:09

keona schreef:
De stress kan ook door verplaatsing komen,als de hengst bij de vorge eigeaar gewoon rustig was.dan zeg ik niet dat het meteen door het hengst zijn komt.maar in nederland moet je altijd castereren zo lijkt dat wel.de hengst is er pas zet em lekker samen met de merrie en denk dat hij dan ook wel rustiger zal zijn.het is een geheel nieuwe plek vooor hem.geef hem wat tijd.

In Nederland worden hengsten vaak gecastreerd ja, waarom? Weet je dat ook zelf?

Ik heb mijn hengst laten castreren onder andere om:

Ik geen ervaring met hengsten heb
Ík hem niet op de manier kan houden zoals ik dat graag zie (in een kudde, 24/7 buiten)
Hij geen goedgekeurde vader heeft, geen goedgekeurde moeder heeft, een kruising is, geen stamboek papier heeft en gewoon niet interessant is om mee te fokken!

Hij ziet er welliswaar goed uit, is onwijs knap en lief, maargoed, daar zijn er wel meer van! Neem zelf de verantwoordelijkheid en stop met onnodig vermeerderen! Als je nou op een hutje op de hei woont met 100 hectare, ja ok. Maar Nederland is te klein en (bijna) niet geschikt voor hengsten!
Laatst bijgewerkt door Kermis op 19-09-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:11

Kermis schreef:
keona schreef:

omdat de helft niet in staat is een hengst degelijk op te voeden waardoor ze nergens meer welkom zijn en de andere helft niet over de faciliteiten beschikt om een hengst een volwaardig paardwaardig bestaan te bieden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:12

Kermis schreef:
keona schreef:

geen idee eigelijk...in Spanje is er zowat niets gecastreerd.Misschien weten ze daar beter met hengsten om te gaan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:12

Bij ons staat ook een hengst. 25 jaar oud. Nou hij is er maar druk mee. Hij staat indruk te maken op buurman, op de merries die hij in de verte ziet staan.
Bij is constant bezig om de eenden uit de wei te jagen.
Wat behoorlijk sneu is want die waggelen onder het draadje door en als hij meer ruzie maakt met z'n buurman waggelen ze weer terug.(en ja, ziet er erg grappig uit)
Hij staat samen met een andere ruin. Dus tja ach.

Maar hij is inderdaad niet dik te krijgen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:16

Citaat:

Citaat:
geen idee eigelijk...in Spanje is er zowat niets gecastreerd.Misschien weten ze daar beter met hengsten om te gaan?

In Spanje is naar mijn idee wat meer ruimte als in Nederland, ik zie dat je in Frankrijk woont Geerke, daar is al meer ruimte als hier. Hier is alles volgebouwd en gewoon te weinig ruimte!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:17

Mijn hengsten zitten goed in hun vlees. Misschien heeft het feit dat ze samen in 1 wei staan zonder merries in de buurt er wel mee te maken. Nu ja, ze zijn wel nog geen 1,5 jaar oud, maar de ballen zijn wel al ingedaald bij beide heren en het zijn beide temperamentvolle Arabieren.

Ik denk dat huisvesting en sociaal contact veel belangrijker zijn dan sommigen doorhebben. En een correcte maar kordate hand.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:17

De eerste vraag die in me op komt is: waarom plaats je je verhaal op bokt als je geen commentaar wil krijgen? Meningen verschillen.

Ik vind het een mooie pony maar niet heel bijzonder.
Met een veulen blijft het afwachten hoe het er uit ziet.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:18

Citaat:
omdat de helft niet in staat is een hengst degelijk op te voeden waardoor ze nergens meer welkom zijn en de andere helft niet over de faciliteiten beschikt om een hengst een volwaardig paardwaardig bestaan te bieden.

De vraag was ook richting Keona gesteld, maar inderdaad, zo denk ik er dus ook over!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:19

geerke schreef:

In Spanje is een hengst ook een statussymbool.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:25

Cayenne schreef:
Met name de bovenlijn is nogal voor verbetering vatbaar. Dat zal nog wel bijtrekken met bespiering, maar hij is ook gezonken en week en dat zal ook zo blijven.

Ik snap eigenlijk niet dat de meeste mensen hier altijd pleiten voor verantwoord fokken en nu dit paard de hemel in prijzen :?
Ja, leuk dat TS hem als 'projectje' heeft, maar realistisch gezien ziet iedereen toch wel dat dit geen vaderdier is?

Zelfde gedachten.. Special van mij was super correct en kreeg veel aanvragen om met hem te dekken maar toen voor gekozen hij mag niet eerder dekken eer hij ggk is (was hij vervolgens later wel) maar ik ben echt tegen het pret fokken.. Helemaal met zo hengst als TS vind hem totaaaal niet correct gebouwd weke rug en steile achterhand.

Cioccolato

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:27

Je vraagt wat het wordt.. Ik denk niet veel gezien wat jij ervan denkt te weten.
Heb tevens je andere topic door gekeken en vind het gewoon zielig voor het beestje hoe je er mee om gaat. Alleen al de stress die je hem bezorgd door hem hengst te houden. Jij hebt last van de stress, hij heeft last van de stress.. Hoe wil je het nog duidelijker?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:32

Het gedrag wat hij nu laat zien is een combinatie van zijn hengst zijn, maar vooral het gebrek aan sociaal contact wat hij heeft gehad bij zijn vorige eigenaar.

Hengsten zullen bijna altijd wat meer reageren op een nieuwe omgeving en andere paarden, maar je kunt je vast wel voorstellen dat de hengsten die veel in de sport of op shows lopen daar wel redelijk aan gewend zijn. Afgelopen weekend heb ik op een keuring nog zeker 40 hengsten bij elkaar gezien en na een uurtje piaff op stal keert de rust alweer gauw terug en staan ze allemaal rustig te eten. Zelfs als andere hengsten of merries langs de stallen lopen is de rust steeds gauw weer gekeerd. De hengsten zijn namelijk gewend om op andere locaties te komen.

In het andere topic van TS gaf ik haar al het advies het gewoon nog even aan te kijken. Een paar dagen is nog veel te kort om er al een stempel op te drukken. TS is nog aan het uitproberen wat de juiste combinatie is voor de hengst op stal en in de wei.

Of je met deze hengst moet willen fokken? Ik vind hem zo op de foto best correct. Zoals elk paard heeft hij wel zijn verbeterpunten, geen idee of de merrie van TS dat kan compenseren. (?) Daarbij weet je natuurlijk niets van de voorouders van deze hengst, dus heb je ook weinig idee van wat er verder in zijn lijn zit. Hoewel TS wel wat nakomelingen heeft gezien om haar een beetje een beeld te geven van wat hij vererven kan.... Fokken = gokken en in dit geval helemaal.

Maar fokken en paarden zijn voor veel mensen voornamelijk gevoel en als TS hier een goed gevoel bij heeft en zelf graag een veulen zou willen uit deze combinatie dan is dat i.m.o. wel de belangrijkste reden om te gaan fokken. Het wordt tenslotte haar paard en ze doet dit alles voor haar plezier. Ik hoop dan ook dat de wens van TS in vervulling gaat en ze nog veel plezier mag beleven aan haar merrie, nieuwe hengst en hopelijk toekomstig veulen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:37

keona schreef:
Ik vind deze hengst ook niet verkeerd uit zien.en denk ook dat er arabische in zit.succes ts

Heel ver weg zeker, want ik zie er niks van terug, niks het sierelijke van een arabier.. Misschien hart maar ts zoek een andere hengst die natuurlijk dekt, ruin deze je ziet duidelijk aan gedrag ook uit je andere topic dat het dier zich zelf er erg mee heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:38

Ik heb het topic niet doorgelezen maar waarom zou je hier in godsnaam mee willen fokken?
Ik vind het goed dat je het dier een 2e kans geeft maar fokken moet je alleen met genetische echt goed materiaal doen en niet zomaar met iets.

Ik hoop dat hij snel opknapt en wat dikker wordt. Succes!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:39

pidoro schreef:
Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die wat mankeren, ik zeg geen namen maar er zitten luchtzuigers en wevers tussen, dit is ook een groot mankement naar mijn mening.

Dat zijn stal gebreken en geen gebreken op bouw etc, meer en deel daar van zijn ook nog eens röntgen heel goed en gezond.
Daarbij zijn stalgebreken niet erfelijk is pure stalling probleem

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:47

Eens met Jessix.
Zelf had ik een hengstje en een ouder merrietje die niet meer gedekt wilde worden bij elkaar. Alleen als ze hengstig was viel hij haar constant lastig en zette ik ze apart. Voor de rest konden ze het samen prima vinden. Na haar dood kwam er een jong hengstje bij en die twee zijn twee handen op een buik. Alleen staan er geen merries in de buurt.
Hoewel ze mooie exemplaren zijn met een goed papier, wil ik er niet mee dekken. Castereren wil ik ook niet, geen reden voor, voor hen en voor mij. Nu zijn ze veel aktiever samen waardoor er minder kans is op overgewicht en hoefbevangenheid.
Waarom dit verhaal? Er kunnen allerlei redenen zijn om wel of niet te castreren en/of te fokken. Daar kunnen wij niet over oordelen en ik vind het nogal ver gaan om iedereen met het plan om met een niet geregistreerde hengst te gaan fokken volledig af te branden.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:53

Tja wat zal ik er van zeggen... Ik ben bang dat alle goed bedoelende en goede adviezen (en ook de goed bedoelende maar minder goede adviezen) allemaal genegeerd gaan worden.

Ik denk dat TS had verwacht dat ze alleen maar Ohhh en Ahhh en wat goed dat je hem hebt "gered" te horen zou krijgen. En ja hij is wat schraal, maar niet broodje mager, tevens stond hij daar hele dagen buiten met een schuilstalletje die blijkbaar wel erg donker was, maar als ik lees wat voor stress het dier ervaart zodra hij andere paarden hoort/ziet/ruikt (merrie/hengst/ruin), dan vraag ik me af of het dier bij zijn vorige eigenaar wel zo slecht af was.

TS heeft volgens haar profiel paardenhouderij niveau 4 en ORUN niveau 2 gedaan. Je zou dus redelijkerwijs wat paardenervaring verwachten. Maar als je haar website bekijkt en daarin leest dat zij 1 jarige (mini) shetlanders verleast, een 2 jarig paard (wpn x haflinger) en een 19 jarige die niet te berijden is ivm bokken haar eigen tekst hierover is "Doordat ninja een tumor heeft gehad en dus ook veel pijn is zij gaan bokken onder het zadel. Om dit er uit te krijgen zijn wij al jaren bezig. Helaas is dit telkens als we heel ver waren toch weer terug gekomen. Omdat zij een trauma opgelopen heeft kun je dit er alleen door rust, vertouwen en heeeeeeel veel geduld eruit krijgen" Waarom zou je dit soort pony's/ paarden willen verleasen? Ze zijn of (veel) te jong of het dier heeft pijn.

Tevens geeft TS les in longeren, longeren met bijzet en dubbele longe... Waarom dit paard dan zo wordt rondgejaagd waarbij er alleen maar druk op het halster? staat...

Ik hoop toch dat TS zich wat aantrekt van de goed bedoelde adviezen die hier worden geven. Waardoor het dier een paardwaardig bestaan kan leiden. Ook hoop ik van harte dat ze eerlijk en oprecht naar haar eigen 19 jarige merrie kijkt en zich afvraagt "is het eerlijk om haar nogmaals (dit maal bewust) te dekken en haar de zwaarte van een dracht en geboorte aan te doen, terwijl ze blijkbaar nog steeds pijn heeft in ieder geval bij het rijden gezien haar bokgedrag" dus zeer waarschijnlijk ook met een dracht. En dit staat los van welke hengst ze hiervoor wil gaan gebruiken. Al ben ik het eens met de grote meerderheid, dat een paard zonder papier, zonder klinische en röntgenologische keuring niet bewust als vaderdier ingezet hoort en mag worden. Wil je er zo graag nog eentje bij, koop een veulentje. Je weet dan wat je krijgt (merrie/hengst) (kleur), je doet je merrie er een heel groot plezier mee, en je bent een stuk goedkoper uit i.v.m. de dierenartskosten die je anders bij je merrie zou hebben.

Veel succes en wijsheid met zowel je paardjes als met de beslissingen die je zult moeten gaan maken.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:55

wilmatj schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind het een leuk dier en denk dat het als ruin een toppertje is.

Jammer dat hij bij mij geen ruin gaat worden.
in ieder geval niet binnen een jaar.

maar dat geeft niet, als hengst is het ook een topper!

Goedkoop dat is het hele verhaal en doe je merrie die ellende toch niet aan. Paarden genoeg er hoeven niet meer waardeloze veulens bij.

en nee niet gekeurd, dat vind ik onzin keuringen namelijk.
een dag later kan de uitslag anders zijn.