Bijoux in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 07:25

Verslag 8-9-2014

Vandaag even grondwerk gedaan. Gewoon aan een touwhalster weer de basis herhalen. Volgen, stilstaan, achteruit, meedraven. Oeps wat heb ik dat verwaarloosd. Volgen ging op zich wel, maar ze hield niet genoeg afstand. Stilstaan ging erg makkelijk. Achteruit moest ik eerst een paar keer herhalen voordat die knop weer werkte en meedraven ging alleen met haar oren plat in haar nek. Niet echt een succes dus..

Ik denk dat het komt door zondag. Zondag heb ik haar een singel om gedaan en daarna maar laten rennen. Dat op zich is niet verkeerd, maar daarna had ik wel het leiderschap moeten pakken en niet moeten stoppen totdat ze echt ontspannen was. Nu ben ik gestopt na een half uur omdat ze in mijn ogen al genoeg had gerend.

Stom hea? Het gaat 2 weken goed en je vergeet al hoe belangrijk die kleine dingen voor je eigen paard zijn 8)7

Verslag 9-9-2014

Ja ja, ik heb weer gereden!!

Singel omdoen blijft een drama. Ik doe de singel nu heel rustig om en kan hem wel meteen in het eerste gaatje vastmaken zonder te moeten trekken. Dus er zit wel vooruitgang in. Daarna ga ik rustig mijn hoofdstel klaarhangen en de poetsspullen alvast opruimen. Dit geeft haar 5 minuten de tijd om wat meer te ontspannen. In deze 5 minuten komt ze nog steeds af en toe omhoog (al is het lang niet zo hoog meer) en is ze druk aan het doen. Daarna ademt ze 1x goed uit en dan is het voorbij. Voorheen duurde dit ruim 20 minuten dus het gaat wel steeds sneller, maar dit is natuurlijk nog steeds niet erg snel.

Daarna hoofdstel om en lekker naar de (buiten) bak. Even een rondje wandelen door de bak en aansingelen. En dan blijft de muts gewoon stilstaan als ik aan de singel aan het trekken ben :') (nee opzadelen in de bak werkt niet beter.. al geprobeerd). Ach ja.. het blijft een vreemd paard :') .

Opgestapt zonder problemen. Bijoux blijft rustig stilstaan en wacht netjes tot ik zit en zeg dat ze mag gaan. Het blijft leuk om dan de omstanders te zien! De omstanders zien eerst een paard dat steigert in de poetsplaats. Het eerste rondje aan de hand vol spanning is en daarna stapt er iemand op terwijl het paard doet alsof ze is slaap valt :+ .

Heerlijk gereden. Ik heb geprobeerd goed op mijn handen en zit te letten. Meer het paard laten werken dan zelf werken en handen iets hoger waardoor ik makkelijker mee kan gaan met haar mond. Het ging meteen een stuk meer ontspannen! Bijoux begint zich wel te vervelen. Ik ben nu continue lange stukken draf afgewisseld met lange stukken stap aan het doen. Ik begon maar iets meer te schakelen omdat haar aandacht naar andere dingen ging. Aan het einde schakelde ik om de letter (Z-bak).
Zaterdag heb ik weer les, dus de instructeur komt vast met meer ideeën die ik kan doen zonder haar te overvragen.

Lisanne1988

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:17

Wat super leuk om te lezen dat het stukken beter gaat! En wat wordt het een knap beestje! Ga zeker even meelezen

(je hebt ooit bij mij een wintec zadel gekocht om haar in te rijden ;) )

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 08:55

Verslag 11-9-2014

Ruim een maand geleden viel ze me nog aan tijdens het longeren. Nu kon ik longeren zonder zweep!

Ik hield de zweep wel in de buurt voor de zekerheid. Niet omdat ik nog bang ben dat ze me aanvalt, maar omdat als ze twijfelt ik even extra druk wil kunnen zetten.

Bijoux reageert op kleine signalen, dus arm omhoog en druk geven op de achterhand is harder en druk geven op voorhand is zachter. Ik heb gisteren heerlijk kunnen spelen met overgangen, maar ook met het tempo in dezelfde gang. Ze reageerde super goed!!
Haar hoofd hing lekker ontspannen, binnenoor was op mij gefocust, gangen waren mooi ruim en ze was tussendoor lekker aan het likken.

Ik ben echt zo blij! Ik had een maand geleden niet durven hopen dat ik dit ooit nog met haar voor elkaar zou krijgen! Nu een maand vragen mensen hoe ik haar dit geleerd heb en of ik ze wil helpen! :D

Ik ben echt heel trots op Bijoux. Het is echt moeilijk te verwoorden hoe blij ik weer met haar ben!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:20

PaulinBijoux schreef:
Verslag 11-9-2014

Ruim een maand geleden viel ze me nog aan tijdens het longeren. Nu kon ik longeren zonder zweep!

Ik hield de zweep wel in de buurt voor de zekerheid. Niet omdat ik nog bang ben dat ze me aanvalt, maar omdat als ze twijfelt ik even extra druk wil kunnen zetten.

Bijoux reageert op kleine signalen, dus arm omhoog en druk geven op de achterhand is harder en druk geven op voorhand is zachter. Ik heb gisteren heerlijk kunnen spelen met overgangen, maar ook met het tempo in dezelfde gang. Ze reageerde super goed!!
Haar hoofd hing lekker ontspannen, binnenoor was op mij gefocust, gangen waren mooi ruim en ze was tussendoor lekker aan het likken.

Ik ben echt zo blij! Ik had een maand geleden niet durven hopen dat ik dit ooit nog met haar voor elkaar zou krijgen! Nu een maand vragen mensen hoe ik haar dit geleerd heb en of ik ze wil helpen! :D

Ik ben echt heel trots op Bijoux. Het is echt moeilijk te verwoorden hoe blij ik weer met haar ben!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Toppie!

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:30

Super!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 08:11

Verslag 13-9-2014

Soms heb je van die dagen.. Je staat op met een hoofd vol vocht en 29 graden koorts. Dan pak je je agenda en staat er: Verjaardag, rijles en bruiloft. F*ck -O- Ik wilde in mn bed blijven liggen.
Precies een verjaardag die je niet af kan zeggen.. een rijles voor het eerst sinds 3 weken waar je enorm veel zin in had en een bruiloft afzeggen is sowieso een no-go.

Dus daar ging ik met m'n zieke hoofd. Eerst gezellig doen op de verjaardag en daarna direct door naar Bijoux.

Twee stalgenoten van me hadden een fotoshoot. Een van de paarden keek een beetje slaperig dus hadden ze bedacht een plastic zakje aan een zweep vast te maken en deze te zwaaien achter de fotograaf. Werkte perfect! Het paard keek direct op met oortjes naar voren. Bijoux was echt niet zo slaperig en die kreeg ook een extra versnelling :') Lekker piafferend naast me lopen springen tot ze er voorbij was. Waarom moest dat vandaag? |o

Heb daarna Bijoux even 5 minuten gelongeerd. Ze was een bom die elk moment kon ontploffen en dan liever als ik er niet op zit. In deze 5 minuten had ik weer een zelf longerend paard die even haar energie eruit gooide. Daarna kwam ze naar het hek en leek bijna te zeggen: ik ben klaar hoor baas, gaan we nou wat doen?

Ik heb haar opgezadeld (wat voor haar doen verbazingwekkend makkelijk ging! Ben slechts 5 minuten bezig geweest met het zadel *\o/* ) en ben opgestapt in de binnenbak (de spook-kabouter bak). Dat ging eigenlijk heel erg goed! De les daarna ging eigenlijk ook hartstikke goed! Ze begint mijn hand op te zoeken zonder dat ik hoef te trekken en loopt sommige passen echt erg fijn! De meeste stukken heeft ze nog een prachtige giraffen nek :') maar goed, wat wil je als je net bent begonnen :+ .

Afbeelding

Wat ik erg fijn vind is dat ze behoorlijk op haar eigen benen loopt. Haar balans voel je elke keer verbeteren en op sommige stukken draagt ze zichzelf echt heel fijn. Daarbij voelt ze heel erg soepel aan wat erg makkelijk is bij doorzitten in draf (moest toch even voelen hoe dat zat, al neem ik het nog niet mee in de training)

Voor iedereen die nu denkt dat het alleen maar rozengeur en manenschijn is. Toen ze moe werd en van mij toch door moest lopen (na 25 minuten) kwamen er een paar bokken uit. Dit was ongeveer 1 lange zijde en daarna maakte ze een noodstop in de hoek. Gelukkig liep ze daarna weer lekker en zijn we 5 minuten later gestopt. Dus ik ben tevreden en vergeet voor het gemak even die ene lange zijde :j

Verslag 14-9-2014

Vandaag wilde ik even met haar wandelen. Gewoon de eventuele stijfheid eruit wandelen maar verder niet teveel fysieke inspanningen. Toen kwam ik erachter dat een stalgenootje ging wandelen met een brave 17 jarige merrie voorop! Dat sloeg ik natuurlijk niet af! (zeker niet omdat Bijoux totaal niet de indruk wekte dat ze een rustig dagje nodig had :P )

Dus daar gingen we: brave merrie voorop, Bijoux erachter en daarachter een 4 jarige fries die al regelmatig buiten is geweest.

Eerste hinderins: oversteken. Muts doet geen stap verkeerd, kijkt niet eens op van een vrachtwagen voor d'r neus :')
Tweede hindernis: een vlag. Wij allerlei maatregelen getroffen zodat als Bijoux weg springt er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Dus extra lang gewacht totdat alle auto's en fietsers redelijk uit het zicht waren. Muts kijkt niet eens op dat ze onder een vlag door loopt :')
Derde hindernis: motor. De fries vond dit toch lichtelijk spannend en begon wat te dribbelen. De brave merrie keek even op. Bijoux keek naar de duinen, die toch een stuk interessanter waren, al waren die 100m verderop :')
Vierde hindernis: een regenrooster. Ze moest even kijken waar dat ding lag maar liep er daarna zonder aarzelen overheen.
Vijfde hindernis: langrazend minibusje die vond dat hij niet hoefde te remmen op een smal weggetje langs paarden. Madam kijkt weer niet op of om.

Dus super trots op mijn brave Bijoux! Geen stap verkeerd gezet! Ze was lekker rustig om zich heen aan het kijken en was duidelijk aan het genieten. Zeker voor herhaling vatbaar!

De wandelclub:
Afbeelding

Puppy hoofd:
Afbeelding

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:14

leuk he die puppy uitstraling nog :D .
Ik vind echt dat je goed bezig bent !

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 13:43

Dank je :D Ben zelf ook eigenlijk erg trots op het beeld dat ze geeft :D

Voor iedereen: het kan dus! Een ruime maand geleden viel ze me aan en nu is ze zo mak als een lammetje! Hou je vast aan je eigen gevoel en zoek een instructeur die hierop aansluit! :Y)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:47

en zoals jij goed doet, luister naar je paard!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:09

wat een lieve puppy <3
en ja inderdaad geduld en naar je eigen gevoel luisteren
ik luister nu ook niet meer naar anderen dankzij jou
je inspireerd mij !!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 07:11

Wat een lieve woorden CharlotteJay!

Verslag 16-9-2014

Weer even gelongeerd. Na een druk weekend voor haar heb ik haar maandag vrij gegeven en vandaag even rustig gelongeerd.

Longeren gaat zo belachelijk goed. Ik ga het de volgende keer even laten filmen. Ik hoef geen zweep meer te gebruiken, zelfs geen leadrope. Ik gebruik alleen m'n handen en mn lichaam en we kunnen overgangen maken. Sterker nog, we kunnen ook schakelen in tempo. Het gaat zo goed! Ik had niet durven dromen dat het zo snel zou verbeteren!

Ze ging perfect van draf naar galop. In galop zag je haar heel even naar mij kijken en ging ze even een rondje helemaal uit haar plaat (racen, bokken, springen) waarna ze direct weer rustig werd en oplette. Dat vind ik echt heel leuk om te zien: Ze weet dat ze los is, ze weet dat ze moet luisteren, maar ze weet ook wanneer ze zichzelf even mag laten gaan.

Na een kwartiertje vond ik het mooi geweest. Ze deed het erg goed. Ik draaide me om en ze kwam netjes achter me aan lopen. Dit deed ze zo braaf dat ik dit wilde testen: ik deed wel haar halster om maar niet de leadrope. Deed het hek open en ze maakte netjes de draai die ze normaal met touw moet doen. Daarna liep ze netjes achter me aan tot ik stopte bij een stalgenoot waarmee ik even kletste. Toen ging ze 4m verder staan grazen. Toen ik klaar was met praten en zei: Muts we gaan weer, kwam ze direct weer achter me aan, zo door naar haar stal <3

Wat kan ik toch verliefd worden op zo'n paard <3 <3

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:52

Wat gaan jullie toch goed!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:03

Verlsag 17-9-2014

Gisteren gereden. Voordat ik opstap bepaal ik altijd een aantal doelen die ik wil halen tijdens het rijden. Als de doelen behaald zijn stap ik af. Dit zodat ik stop op het juiste moment, wat ik belangrijker vind dan het half uur vol te rijden.

Mijn doelen waren deze keer:
*Beter aan het been (zaterdag tijdens de les was ze af en toe dood aan het been)
*Schakelen stap-draf en draf-stap sneller
*Stuur er meer op

Ook heb ik altijd een BONUS doel, voor het geval dit alle eerste doelen lukken binnen 5 minuten:

*losgelatenheid (geen idee hoe ik dit anders moet omschrijven :+ )

Eigenlijk ging alles goed :D Met opzadelen ben ik nu een beetje streng geworden. Ze mag normaal niet gek doen dus ook niet als ik met het zadel bezig ben. Dit ging eigenlijk een stuk beter dan normaal! Als ze een stap zet dan zei ik streng: nee! en als dat niet werkte prikte ik met mn vinger in haar buik. Ze keek enorm kwaad maar het zadel ging er een stuk sneller op en ze stond stil. De singel vastmaken heb ik natuurlijk wel rustig aan gedaan.

Instappen ging redelijk relaxt en ik stapte dan ook best wel snel erop. (normaal loop ik aan de hand een aantal rondjes maar nu vond ik 2 al volstaan). Eigenlijk ging ze perfect. Instappen lukte relaxt, eerste draf ging erg goed en ze was enorm aan het zoeken wat ze fijn vind in de aanleuning. Overgang naar stap ging redelijk waarna ik de andere kant op ging. Deze kant wilde ze echter niet in draf. Echt tegen het been zeg maar. Dus ik heb een zweepje erbij gepakt en ben het nog een keer gaan proberen. Been>boos kijken en geen reactie>kriebelen met zweep op kont. Met longeren waarschuw ik ook niet 2x dus waarom zou ik dat onder het rijden wel doen? En blijkbaar snapt ze het wel op de andere hand dus ze moet niet zeuren :p Dit werkt inderdaad direct en was blijkbaar ook het gene wat ze nodig had. De volgende keer deed ze het direct zonder dat ik aan de zweep hoefde te denken.

Om haar iets sneller op het been te krijgen en direct de overgangen te oefenen maakte ik om de 2 letters een overgang (in Z-bak). Dit pakte ze enorm snel op en ze was bijna aan het dansen in draf, zo fijn volde het! Na elke kant op een rondje te hebben gedaan wilde ik nog even 1 rondje normaal draven en hierbij liep ze een aantal passen achter elkaar zelfs nagevelijk! Wat was ik trots!

Maar wat doe ik? Na een rondje dat gewend te zijn komt mijn perfectionistische ik boven: 8 passen nagevelijk? Waarom niet het hele rondje zo lekker dansen en nagevelijk? Dus wat ga ik doen? In plaats van dat mijn doelen behaald zijn en ik afstap.. ga ik doorvragen |o . Wat resulteerde dat Bijoux na een rondje behoorlijk chagrijnig werd omdat ik dingen vroeg die ze niet snapte. Na 2x zelf wat chagrijnig te worden omdat ik niet begreep waarom ze opeens ze deed kwam ik erachter dat ik zelf achterlijk aan het doen was. Dus nog even een normaal rondje gedraafd zodat Bijoux een bevestiging kreeg dat ze het wel goed deed (meteen weer een blije merrie :) ) en ben daarna uit gaan stappen.

Wat is dat een vreselijke valkuil! Had niet gedacht dat als het even goed gaat dat je standaard direct zo snel omhoog gaat! Rustig aan Paulina.. rustig aan...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 07:45

Verslag 20-9-2014

Ik heb van een aantal dagen geen verslag gemaakt. Dit omdat het me erg saai voor jullie lijkt om continue te horen dat het longeren goed gaat :o Heb nog steeds geen filmpje ervan en zal hier toch eens vaart mee maken.

Ik heb zaterdag wel weer gereden. Dit ging erg lekker, al had ik woensdag meer het gevoeld at ze aan het dansen was dan nu. Maar.... Wat echt super goed ging dat waren haar reacties op alles wat ik vroeg!!

Als ik aan het rijden was en ik vroeg iets wat ze heel moeilijk vind, of misschien in haar ogen zelfs onmogelijk, dan ging ze hiertegen in. Bijvoorbeeld: Als ze in draf zat en ik wilde meer voorwaarts om haar passen wat langer te maken, waardoor ze meer gaat dansen en ik vroeg dat net op een moment dat zij met andere dingen bezig was en dus niet zo goed in balans dan kreeg ik protest. Ze ging dan juist op de rem. Natuurlijk had ik dit kunnen aanvoelen, of zelfs niet zover laten komen dat haar gedachten ergens anders waren, maar goed.. ik ben ook niet perfect.

Normaal ging ze dus tegen mijn been in als ze het onmogelijk achtte.. Maar zaterdag deed ze gewoon wat ik vroeg, ondanks dat het niet lukte! Als ik nog een pasje meer voorwaarts vroeg dan deed ze dit direct. Ze viel hierdoor een paar keer dusdanig uit balans dat ze in galop viel. Totaal niet erg! Ik wilde reactie, kreeg reactie. Dat ze de balans niet had om het in draf uit te voeren maakt daarbij niet uit.

Ik heb dus af en toe opeens een paar rondjes gegaloppeerd *\o/* . De eerste twee keer dat ze in galop viel liet ik haar een paar passen galopperen en daarna vroeg ik haar rustig terug in draf. De derde keer vroeg ik haar door te galopperen. Het zelfs een paar pasjes midden galop gemaakt! (als ze iets te langzaam is in tempo dan vraag ik haar even een paar passen extra voorwaarts, om haar daarna weer op het goede tempo te rijden.) Je zag dat ze het erg leuk vond! Oren naar voren en af en toe gas, haha! Ondanks dat ze er af en toe een flink tempo in had (zo erg dat een aantal mensen dachten dat ze er vandoor was gegaan :') ) was ze wel erg makkelijk terug te rijden. Super fijn!!

Zondag even wandelen om te checken of ze geen spierpijn had. Dit had ze niet dus we zijn niet te lang door gegaan :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:22

Goed bezig hoor! Volg nog steeds :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:25

Ik volg ook nog!! :D

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:45

ik ookkk _/-\o_

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:28

Leuk dat jullie nog volgen!

Verslag 22-9-2014

Bijoux is door de APK gekomen!! *\o/*

Twee maanden terug had ze zich los gerukt en sinds dien kon ze niet meer stofzuigen. Dus toen de osteopaat erbij gehad om haar even te checken en die heeft haar weer los gemaakt. Was neit heel ernstig maar ben toch blij dat ik de osteo erbij heb gehad.

Vandaag even een check om te kijken of het nu echt weg is. Daarbij wordt ze nu ongeveer een maand bereden en is het fijn om te weten of het allemaal nog zit zoals het hoort te zitten.

Volgens de osteopaat is ze helemaal goed. Geen pijntjes, geen overbelasting en ze zit nergens vast. Erg fijn om te horen!

Ter ondersteuning toch wat naalden erin gehad:
Afbeelding
Je ziet het niet heel goed op de foto :+

Nu mag ze een week niet bereden worden. Ze moet de komende 3 dagen stappen en daarna 2 dagen longeren (bij voorkeur aan de dubbele lijnen). Dus we doen maar braaf wat gezegd is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:54

Lief koppie zeg!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:38

ehh ik zie ze zitten hoor en wat een lief hoofdje <3

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 06:33

Verslag 23-9-2014

Omdat ik moest wandelen dacht ik dat buitenom te doen. Ze was de vorige keer zo braaf dat ik dacht dat dat wel zou lukken.

Helaas liep het niet geheel volgens plan. Ze was een stuk onrustiger alleen (logisch ook) maar elke keer als ze ergens van op keek werd ze ook niet meer rustiger :(:) . Na 15 minuten had ik alleen nog maar een piafferend paard met haar hoofd en staart in de lucht en neusgaten waar een voetbal in zou passen :')

Ben toen maar omgekeerd. Wat ik wel leuk vond om te merken was dat ondanks dat ze een grote bom adrenaline was dat ze niet trok. Ze bleef braaf op de goed plek lopen (nja, draven, galopperen, piafferen vooral..) en maakt slechts 3x tijdens de wandeling een rondje om me heen.

Ondanks dat het niet de rustige wandeling was die ik me had voorgesteld hebben we allebei toch een goede ervaring eraan over gehouden. Ik vertrouw haar meer in de zin dat ze gek kan doen maar ik haar wel makkelijk bij me kan houden en zij vond op de terugweg toch langzaam haar rust terug door mij. Dus het vertrouwen in elkaar is zeker gestegen! :D

Toch ga ik de volgende keer maar weer met een ervaren paard naar buiten :j

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:36

Er zit toch niet toevallig arabisch bloed in Bijoux he? _O-

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:25

Wat een super mooie kleur heeft je paard!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 09:27

Haha zou je denken Axel_Valerie :+

Thnx Yntel! Vind ik zelf ook :o

Verslag 15-9-2014
Na 2 dagen stappen gisteren gelongeerd. Een extra dag stappen kon echt niet, ze stond op springen.
Dus dubbele lijnen er aan en weer longeren.

Normaal vind ze dat toch een beetje spannend. Meestal longeer ik los en dan opeens 2 lijnen achter je aan waarvan 1 achter je kont, heel eng! (ze is dan wel goed voorwaarts :') )

Gisteren leek opeens het kwartje te vallen dat het niet zo eng was! Super fijn :D .
Dus ik kon daadwerkelijk een mini beetje stelling vragen en kon haar op commando laten stofzuigen!

Puppy wordt volwassen "pinkt een traantje weg" <3

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:37

Even een vraagje,

Ik longeer altijd met dubbele lijnen aan het bit en dan via de longeersingel (meestal de ringen half op het lichaam) naar mijn hand. Soms ook tussen de benen door het bit en door de ringen van de longeersingel half op het lichaam. Hoe doe jij dat? Want ik heb vooral met Nott het idee dat ze enorm aan de buitenkant gaat hangen. Nu kan ik dit aardig opvangen dmv voorwaarts neerwaarts maar voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens!