Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:34

Mjetterd schreef:
Coloured schreef:
Dierenmishandeling noem ik dat, voor eigen roem en eer.

Mee eens, het verbaasd mij dat er meerdere bokkers dit proberen recht te praten.

Ook eens.
Walgelijk dat sommige mensen dit proberen goed te praten..
En dan had ik dit van een bepaald persoon zeker niet verwacht in dit topic..... -O-

trieste zwakke methode van trainen... behandel je paard gewoon normaal zonder al die poespas...
ook in het springen en de dressuur gebeurt deze ellende.. en ook daar heb ik een grafhekel aan!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:36

Ik vind dit dus niet kunnen! Getver arm paard!

Anoniem

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:40

Heb hier inderdaad wel eens over gelezen, Duitse ruiter beschuldigde Gal hiervan (met Totilas). Walgelijke methode.... Gewichten zijn tot daar aan toe maar dit gaat echt te ver.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:44

heftig!

maar zo trainen, JAMMER GENOEG, meer mensen mee..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:45

Gedsie, en het loopt nog vreselijk lelijk ook zo :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:39

Ik vind het ook nogal bizar en nutteloos om dit te doen. Het kan natuurlijk diervriendelijker dan hier gebeurt, maar ik kan me niet voorstellen dat je paard hier beter van wordt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:04

Op de eerste foto te zien lijkt het een soort van wisselwerking. Het lijkt alsof voor en achterbeen met elkaar verbonden is. Paard tilt voorbeen in de lucht en achterbeen word daardoor hoger opgeheven omdat die aan het touwtje van het voorbeen verbonden is?
Weet niet of het klopt hoor maar dit is de indruk die ik krijg bij de foto. Dus menner doet niks maar paard doet 'het zelf'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:08

paard ging ook in de staak?Vreemd...begrijp ik niets van...rotpaard!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:14

Volgens mij wordt dit in het Engels de 'running W' genoemd. Het wordt nu ook nog als trainingsmethode gebruikt. Vroeger werd het ook gebruikt in de filmwereld om valpartijen te creëeren als ik me niet vergis.

Naar mijn mening toch een ongewenst iets. Een paard dat binnen zijn kunnen loopt, loopt in beginsel gewoon in tact. Een paard dat over zijn grenzen gaat, verliest daarbij vaak tact. Om dat gebrek aan kracht en balans op te vangen door de pootjes aan elkaar te verbinden op een manier dat een paard op zijn plaat dreigt te gaan op het moment dat hij tact verliest wanneer er meer gevraagd wordt geeft mij een zeer onaangenaam gevoel. Wat mij betreft mogen dit soort fratsen gewoon verboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:20

Wat ik niet snap,
Waarom doet die dat trainen met die schoene niet in de bak, in plaats op zo onhandige omgeving (op het strand)?
En ander vraag, je kan toch nooit met een touwtje een been omhoog trekken van een paard als je weet hoeveel kracht in zo been van paard zit? (tenzijn je rambo heet of zo?)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:29

Fjorj, aangespannen rijden in een bak is niet zo makkelijk, de meeste bakken zijn te klein.
En hoe een touwtje een been omhoog kan trekken? Dat doet het paard zelf met het andere been, door middel van de katrol wordt het andere been de lucht in getrokken door het been was op de grond staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:32

M_i_R schreef:
Volgens mij wordt dit in het Engels de 'running W' genoemd. Het wordt nu ook nog als trainingsmethode gebruikt. Vroeger werd het ook gebruikt in de filmwereld om valpartijen te creëeren als ik me niet vergis.

Naar mijn mening toch een ongewenst iets. Een paard dat binnen zijn kunnen loopt, loopt in beginsel gewoon in tact. Een paard dat over zijn grenzen gaat, verliest daarbij vaak tact. Om dat gebrek aan kracht en balans op te vangen door de pootjes aan elkaar te verbinden op een manier dat een paard op zijn plaat dreigt te gaan op het moment dat hij tact verliest wanneer er meer gevraagd wordt geeft mij een zeer onaangenaam gevoel. Wat mij betreft mogen dit soort fratsen gewoon verboden worden.

nee,hoor...paarden in de blubber word verboden...dit mag gewoon doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:32

Neonlight schreef:
Fjorj, aangespannen rijden in een bak is niet zo makkelijk, de meeste bakken zijn te klein.
En hoe een touwtje een been omhoog kan trekken? Dat doet het paard zelf met het andere been, door middel van de katrol wordt het andere been de lucht in getrokken door het been was op de grond staat.

Ik haak even in. Wat als een paard in paniek raakt of struikelt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:40

Het zijn (meestal) ook geen sterke touwen, wat denk je van elastieken of redelijk breekbaar touw?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:43

Dan gaat hij of op zijn bek, of een kundig persoon laat het touw tijdig vieren en dan gebeurd er helemaal niets, want dan staat er geen spanning meer op en kan het paard alle kanten op met zijn benen. (Overigens is struikelen iets wat eigenlijk niet kan gebeuren omdat de benen juist heel erg omhoog gaan.)
Nou moet ik wel zeggen dat ik veel schoenenwerk in de afgelopen 30 jaar heb gezien, en ik heb nog nooit een paard zien vallen hiermee. Rare fratsen, ja, maar het kwam allemaal weer op de pootjes terecht (hackney's zijn wel verdomd handig en inventief), en heb ook nooit blessures van schoenenwerk gezien. Sterker nog, beenblessures is iets wat zelden bij hackney's voorkomt, en dat met al die "wrede trainingspraktijken".

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:44

ik las hier net ook over 3 dubbele hoefijzers, waarom is dat dan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:51

Dat is voor extra knie-actie, met het gewicht tillen ze extra de benen op. Driedubbel ken ik eigenlijk niet, weet ook niet of dat mag, dubbel ken ik wel. Dit is overigens niet toegestaan bij de hackney's, wel bij de tuigpaarden en bij de friezen. Voor de wedstrijd wordt er nog een extra ijzer onder het vaste ijzer geschroefd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:53

Neonlight, eigenlijk dus een beetje als met dravers (pacers), ergens struikelen ze gewoon 'nooit' door hun 'gedwongen' houding.

Een extra ijzer is gewoon handiger dan er een zwaarder ijzer onder hangen. Ijzers verzwaren/verminderen zorgt opnieuw voor meer knieactie maar wel maar tijdelijk, daarom doe je het 'even' voor de wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-07-14 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:53

Nessah schreef:
Maar ik zag geen getrek aan die touwen van de benen, dus snap niet zo goed hoe dit nou werkt.. Of komt dat dan weer terug in die leidsels? Maar je ziet vanaf de kar toch nooit precies wat de goede timing is?

Ik ben echt een leek sorry :')

Heb dit laatst ook gezien, zelfde paard/locatie/trainer.
Touw loopt over de schoft met katrollen dus op het moment dat hij zijn linkervoorbeen optilt staat rechtsvoor op de grond en trekt dus het linkervoorbeen verder omhoog........

Tranen stonden in mijn ogen en had grootse moeite mijn mond te houden (maar gezien de omstandigheden was dat echt beter)...... Paard wist gewoon niet meer hoe die moest lopen, en maar gepusht worden om door te gaan. Heel absurd en dieronwaardig, ik kon die man(nen) wel wat aandoen....

*edit: om het over de open kootholtes die ik zag nog maar even niet te hebben :x
Laatst bijgewerkt door Ilsiie op 08-07-14 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:56

Daar zou ik het niet mee durven vergelijken, omdat ik dat niet ken, en eigenlijk nooit in het echt gezien heb. Ik weet wel dat de beenzetting totaal anders is, pacers zetten beiden linkerbenen gelijk naar voor en beide rechterbenen, een paard in de schoenen loopt linkerdiagonaal-rechterdiagonaal als beenzetting. Dus ook niet als een normale draf (en daarom wordt deze trainingsmethode ook gebruikt bij dressuurpaarden voor de passage, omdat dat de beenzetting voor de passage is).

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:00

Ik herkende dit op de foto's meteen.
Een soort van dierenmishandeling is het zeker en vast, vooral omdat het door elke gek kan worden uitgevoerd (maar dan niet correct)
Mijn buurman heeft ook enkele tuigpaarden met Hackneybloed en heeft deze dingen ook aangeschaft.
Het ene paard is er van op zijn bek gegaan, aangezien hij niet goed timede.
Hier werkte het wel gewoon alleen vooraan, dus touwtje aan de schoenen en door een ringetje aan het schoftje en dan elke keer benen omhoog trekken.
Hier is niets paardvriendelijk aan...

Zelfs al het juist wordt uitgevoerd, vind ik persoonlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:47

Neonlight schreef:
Daar zou ik het niet mee durven vergelijken, omdat ik dat niet ken, en eigenlijk nooit in het echt gezien heb. Ik weet wel dat de beenzetting totaal anders is, pacers zetten beiden linkerbenen gelijk naar voor en beide rechterbenen, een paard in de schoenen loopt linkerdiagonaal-rechterdiagonaal als beenzetting. Dus ook niet als een normale draf (en daarom wordt deze trainingsmethode ook gebruikt bij dressuurpaarden voor de passage, omdat dat de beenzetting voor de passage is).

Het gaat me om de gedwongen houding, opzicht niets mis mee, pacend of diagonaal. Goed timen en goed mee werken... net als iedere hulpteugel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:57

dus al deze waslijnen zijn eigelijk vergelijkbaar met een martingaal of thiedemann?Dat zijn namelijk ook hulpteugels.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:03

De voorbenen zijn juist met elkaar verbonden.
Als het ene voorbeen op de grond staat kan het andere been niet ook op de grond staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:13

geerke schreef:
dus al deze waslijnen zijn eigelijk vergelijkbaar met een martingaal of thiedemann?Dat zijn namelijk ook hulpteugels.

Ik heb ook wel eens een martingaal zo gebruikt zien worden dat ik de trainer in kwestie om zijn bek wilde slaan dus die vergelijking kan best :Y) . Het is toch eigenlijk maar een beetje arbitrair dat het best normaal is om aan het hoofd van het paard te trekken maar niet aan de rest :=

Ik snap sowieso niet zoveel van de tuigpaard wereld ik vind het namelijk geen gezicht die opgepompte neustrappers maar ik heb dit nog nooit in het echt gezien dus ik ga er geen waarde oordeel aan verbinden omdat er een serie foto's met een gespannen paard op een website staat :o?