De dag waarop het afscheid ineens dichtbij leek..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: De dag waarop het afscheid ineens dichtbij leek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 21:41

Vandaag even een update..
Estada staat nu sinds zaterdagochtend op de pijnstillers en ik merk al kleine verschillen.
Ze draaft altijd vanuit het land terug naar de paddocks. Eerder was ze kreupel.. nu zag ik helemaal niets.
Verder even in de bak los gelaten.. daar was ze ook veel meer zichzelf. Lekker met dr neus door het zand, een beetje rondstruinen ipv stilstaan met haar oren in haar nek. Ik heb het idee dat de sprankel in haar ogen weer wat meer aanwezig is. Ik heb haar ook nog even wat laten stappen en draven maar daar zag ik nog niet echt verschil ten opzichte van 10 dagen geleden. Hieronder zal ik ze even plaatsen:

Estada 3 juli:
https://www.youtube.com/watch?v=3lYx-U8 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=eSxYaC9 ... e=youtu.be

Estada 13 juli:
https://www.youtube.com/watch?v=jAXkMl0 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=71iSqaElcXI

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:00

Volgt iemand dit nog? Anders heeft het voor mij geen zin om updates te plaatsen.. :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:07

[object Object]Ik volg het!
Alleen ik kan geen filmpjes zien op mijn werk dus ik zal vanavond weer even checken thuis! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:10

Ik volg het vanaf nu! Wat een bizar verhaal en wat een moeilijke beslissing zeg.
Ik hoop dat ze op pijnstillers nog een tijd kan genieten. Nog even haarzelf zijn voordat ze zal gaan.
Heel veel sterkte toegewenst!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:18

Ik volg ook. Wat ziet ze er nog super uit voor 23 jaar!
Maar wat een naar verhaal. Op de stapfilmpjes duidelijk verschil met pijnstilling, veel ruimer en soepeler.
Wat ga je nu doen? Houd je haar een tijdje op pijnstillers? Want wat ik begrijp is dit niet iets wat weer goed kan komen, of begrijp ik dat verkeerd?
Al over de foto's overlegd met een dierenarts?
In ieder geval sterkte.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:21

Ik Ben een stills mee lezer, maar volg je topic ook.. sterkte met deze situatie

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:59

Fijn dat er nog mensen zijn die meelezen!
Allereerst weer bedankt voor de lieve reacties.

Estada staat dus sinds zaterdag op de pijnstillers. Zondag merkte ik eigenlijk alleen verschil in haar gedrag. Maandagavond liet ik haar los in de bak.. en ja.. gewoon rad eigenlijk in het zand. Ze rende op dr dooie gemakje terug naar de andere paarden( die staan erachter in de paddocks).
Ik heb haar toen natuurlijk ook nog even zelf laten lopen.. aanzienlijke verbetering alweer ten opzichte van zondag. Uiteraard zal ze nooit 100% rad lopen omdat haar ene hoef steiler is dan de andere.. dus daar moet ik ook gewoon doorheen kijken.

Maandagavond was voor mij heel speciaal.. ze blonk weer.. sprankeling in haar ogen. Ik heb haar in de bak gezet. Toen is ze lekker wat gaan rondstruinen in de zon. Ik ben met een stoeltje erbij gaan zitten in de bak.. gewoon even genieten <3 . Uiteindelijk vond ze dat het tijd was om te kroelen en heeft ze me letterlijk van mijn stoel geduwd. Kroelen moest ik ~~}> . Als ik wegliep liep ze achter me aan.. niet weg te slaan. Echt even heerlijk met haar genoten. Ik heb ook weer stukjes gefilmd.. weer verbeterd. Ik heb het idee dat ze nu qua verbetering elke dag een grote sprong maakt. Ze loopt ook niet meer heen en weer in het land/paddock. Toch ook een opvallend iets.

Wel een moeilijk gesprek met de stalbaas gehad.. want ja.. je ZIET toch niets aan dr? Ze ziet er fantastisch uit voor haar leeftijd.. loopt niet helemaal goed maar ach wat zou het?! Maarja.. ik wil dus voorkomen dat je dat wel gaat zien. Ik zag voor de pijnstilling scheurtjes onstaan in haar karakter, haar trots. En dat wil ik echt voorkomen. Maarja.. ik snap dat het heel moeilijk is voor mensen die haar niet lang kennen om dit te zien. Die kennen haar ook niet anders. Maargoed dat maakt me dan weer aan het twijfelen.. maar als ik zie hoe ze nu is.. och.
Dit is nog een foto van maandag.. heel dierbaar voor mij..

Afbeelding

Vanmorgen ben ik dus ook weer geweest.. vriendin van me nog meegenomen.
Waar ik haar maandagavond nog in draf moest jagen zowat en achteraan moest gaan.. zo makkelijk was ze nu. Ze bleef gewoon uit zichzelf in hoog tempo draven.. en we zagen er echt niets meer aan. Zodra ze terug valt in tempo zie je het wel weer meer. Ik zal eens kijken of ik dat filmpje vanavond kan plaatsen. Ook nu weer heerlijk staan kroelen.. echt even genieten.

Het is heel raar om blijdschap en intens verdriet tegelijkertijd te voelen als je paard opknapt..
Ik weet ook nog niet wanneer ik de knoop ga doorhakken.. het maakt het moeilijk omdat ik haar nu zo zie genieten maarja.. we weten nu dus wel waar dat door komt en dat probeer in te onthouden.

De DA heb ik nog niet gesproken.. omdat ik ook eerst zelf mijn gevoel op een rijtje moet krijgen.
Dit weekend gaan we nog wel mooie foto's schieten :)

@Belmera, Ik heb nu voor 2 weken die zakjes van een vriendin gekregen, houdt dus in dat ze nu nog 1,5 week te gaan heeft qua pijnstillers. Het zal inderdaad nooit meer goed komen. Buiten haar hoeven zal ze waarschijnlijk in haar schouders en half ook flinke slijtage/artrose hebben doordat ze voordat ze bij mij kwam bijna niet buiten kwam en heel veel heeft staan weven. Daarom zei de DA ook gelijk dat verder dokteren eigenlijk geen zin had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:59

mooi paard...misschien een vreemde opmerking...hebben ze haar weleens nagekeken op kissing spines?
Het zou mij niets verbazen als dat ook meespeelde.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:25

geerke schreef:
mooi paard...misschien een vreemde opmerking...hebben ze haar weleens nagekeken op kissing spines?
Het zou mij niets verbazen als dat ook meespeelde.

Is nooit nagekeken maar zou mij inderdaad ook niet verbazen. Maar die molen gaan we niet meer in.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:35

Fijn dat je merkt dat ze steeds meer zichzelf wordt, maar wel heel duidelijk dat ze zonder die pijnstilling dus echt pijn heeft.. Snap dat verder dokteren weinig zin heeft, slijtage is niet ongedaan te maken. En daarbij de HKO en daarbij waarschijnlijk verbening in dr linkerhoef en daarbij haar leeftijd..
Dus eigenlijk is de keuze, haar op pijnstilling houden, of haar laten gaan, jeetje wat heftig. En dat ze er zo goed uitziet en nu zo lekker in dr vel zit, maakt het alleen maar lastiger.
Heb even je oudere topics doorgelezen en daarin merk ik erg dat je Estada voorop stelt, super!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:34

Ja klopt.. veel mensen die haar niet kennen roepen gelijk: Lang op pijnstilling.. Degene die haar al langer kennen zeggen, net als ik, niet wachten tot het te laat is. Zoals ik het nu in mijn hoofd heb laat ik haar in de eerste week van augustus gaan. Dat ga ik morgen even met de DA overleggen. Mocht ik er tegen die tijd anders tegenaan kijken of toch twijfelen doe ik het niet. Het is niet iets dat je even terug kan draaien..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:04

Je paard weet niet dat het morgen wordt...
Super dat je zo voor je paard kiest...
Ik heb mijn paard toen ook nog op pijnstillers kunnen zetten, maar dat wilde ik voor hem.niet voor langere tijd.
Sterkte

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:24

Goed dat je jezelf even de tijd geeft om het allemaal te laten bezinken. Zolang jouw paard zich nog goed voelt, al is t op pijnstilling, is t geen probleem om de keuze nog voor je uit te schuiven.. Zo zou ik het ook aanpakken, paardje nog even zonder pijn van de zomer genieten, ik rustig de tijd nemen om afscheid te nemen..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:41

Carina, ik weet dat inderdaad maar leg dat maar eens uit aan mensen die een paard te erg vermenselijken. Een mens geef je immers ook levenslang pijnstillers als ie wat heeft toch? Heel lastig allemaal.

Ik zal eens kijken of ik het filmpje van vandaag er zo op kan zetten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:44

Een mens met pijn zal ook wel s andeers wensen denk ik.

Maar das wel lastig, zulke mensen om je heen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:15

Mja.. blijft lastig :( wat is wijsheid... pijnstillers blijven geven of laten gaan...

Sterkte met je beslissing... neem de tijd om een weloverwogen beslissing te maken

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:28

Ik zou persoonlijk pijnstillers geven zolang het reeel blijft en geen hoge dosis wordt, zodra het wel een hoge dosis wordt doordat ze door een normale dosis heen kreupelt, gelijk stoppen met alles.

Dan heb jij zelf tijd om afscheid te nemen, om nog te genieten van en met je paard en om alles goed af te sluiten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:39

Het zou mijn keuze ook niet zijn om mijn paard langdurig op de pijnstilling te zetten om het leven nog heel lang te rekken. Pijnstillers zijn fijn als overbrugging tijdens een blessure...
Heel dapper dat je kiest in het belang van je paard.
Net wat CarinaR al zegt.. Je paard leeft in het "nu". Heel veel sterkte.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:49

Momenteel krijgt ze een zakje buut per dag. Dat vind ik een hele flinke dosis. Minder geven vind ik ook niet echt zinvol aangezien het dan wachten is totdat ze toch weer er doorheen komt en dan ben ik voor mijn gevoel te laat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:10

Wat ontzettend moeilijk!
Heel veel sterkte de komende tijd

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:24

ingedebruijn schreef:
Carina, ik weet dat inderdaad maar leg dat maar eens uit aan mensen die een paard te erg vermenselijken. Een mens geef je immers ook levenslang pijnstillers als ie wat heeft toch? Heel lastig allemaal.

Ik zal eens kijken of ik het filmpje van vandaag er zo op kan zetten.

Tegen een mens kun je zeggen dat ze rustig aan moeten doen en uitleggen wat er aan de hand is.
Bij een paard kan dat niet. Een paard is een vluchtdier, zodra die in de natuur niet meer mee zou kunnen met de groep, betekend dat de dood voor het paard.
Dat is net als dat je niet tegen een paard kan zeggen "ga even zitten, dan ontlast je je benen". Dat kan een paard helaas niet. :(

Zo probeer ik het tenminste aan mensen uit te leggen.

Als ik zo lees ben je heel reëel en eerlijk tegen je paardje toe. Neem de tijd om een weloverwogen beslissing te maken.
Ik wil je heel veel sterkte en kracht toe wensen de komende tijd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:32

Ik heb zelf een paard met HKO graad 4 op beide voorbenen en die liep toen hij een 3 maanden geleden een terugval had op 1 zakje buut weer helemaal rad. sjezend, bokkend en snortend door de weide. Niets aan te zien.

Als ik dan jouw filmpjes kijk van 3/1 en 13/7 en dan 13/7 op 1 zakje buut per dag en je niet verder de mallemolen in wil gaan, het eerlijker is om haar te laten gaan.
Ik zie op de filmpjes echt een ongemakkelijk paard met veel last.

Ik zou het toch het overwegen waard vinden om eens een kleine week de dosis pijnstilling te verhogen naar 2 zakjes buut per dag en kijken hoe ze dan is.

Mijn paard heeft 2 weken op een klein stukje van 10m x 10m gestaan met 1 week op 2 zakjes buut en 1 week op 1 zakje buut en knapte daar al een heel stuk van op.

Wat je ook kan geven is Flexi4 een supplement met volledig natuurlijke bestanddelen dat ontstekingsremmend en pijnstillend werkt. Ook niet heel goedkoop maar niet zo belastend als buut.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:38

TS even in het kader van meedenken. Mijn vriendin die hele oude paarden opvangt, kiest als het zover is, altijd om een paard VOOR de winter te laten inslapen. Dus in de laatste zomer gaan paarden eventueel op pijnstilling en mogen ze pijnvrij genieten. Zelf vind ik dat altijd een hele goede keuze. Als jouw paard ook lekker buiten kan zijn is dat wellicht voor jou ook een overweging. Mijn vriendin houdt het weer bij en zo gauw ze ziet dat zomer om gaat slaan wordt het geregeld.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:41

Er staat in het topic ook dat dat het plan is volgens mij..

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:58

Even een virtuele knuffel voor jou: :(:)
Ik vind je een super baasje; het welzijn van haar staat bovenaan. Topper ben je, hoe moeilijk het ook is.