Valk merrie Deepani's Sirana (v. Don Cremello du Bois)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:07

Knappe Sirana!

Voor de 6e keer ziet het er goed uit Fer, ja ze loopt in dr eigen houding, ja de binnenbak is imo ook te zwaar MAAR ik vind niet dat je het slecht doet (verbeterpuntjes hebben we ook allemaal)... Je weet zelf wat wel en wat niet kan en voorwaarts is nu het belangrijkste. Gewoon lekker op je gemak en met voldoende rustperiodes ertussen doorgaan en dan komt t wel goed.

Het is dat ik nu voor minimaal 1 jaar in het buitenland verblijf maar anders was mijn 3 jarige hengst ook dit jaar (eind dit jaar dan welliswaar) onder het zadel gegaan, niet vaak of lang maar die had echt niet tot zijn 4e op de weide (beter gezegd in de opfok) blijven staan. Ben ik dan ook meteen slecht bezig?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:12

Thesserd schreef:
Roos_M schreef:
Prachtige pony maar ik schrik me rot. Beestje is nog maar net 3 en nu al op DEZE manier gereden. Sorry, maar dat vind ik niet iets om trots op te wezen.

Wat bedoel jij dan met 'DEZE' manier? :+
Deze pony loopt zelf zo en daar wordt aan gewerkt als je het topic door leest.

Zelf vind ik het ook wat vroeg hoor, maar goed dat is de keus van de TS. Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik haar ouder geschat had bij het zien van de foto's. :o

Knap paardje <3

Vooral het feit dat ze haar handen zo hoog heeft, vind ik geen fijn beeld.

http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#3332

Logisch inderdaad TS dat een pony niets doet als hij nog een baby is de eerste 2,5 en wat mij betreft de eerste 4/5 jaar.
Ik wens je veel succes. Meer kan ik niet zeggen. :n Doodzonde van zo'n prachtig mooi meisje.

Heel bokt heeft toch het beste voor met zo'n beestje... :=

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:00

Molfre schreef:
_Fer_ schreef:
we zijn nog helemaal niet zo ver dat ik haar hoger / lager/ ronder weet ik veel wat kan instellen...
)

Juist dan zou ik haar van voren los laten, laat haar maar aan de lange teugel draven :)

Ik was de gene die die opmerking maakte en Ja, ik hen zat jonge ponys en paarden ingereden.

Ik zorg er altijd voor dat een paard op zn minst teugeldruk kent aan de longe, lang en laag en iets hoger ingesteld. Het stuur zet ik er ohz op.

Dus ja, dat zou ze ook onder het zadel moeten kunnen. De eerste 2x maak ik mij niet druk om, maar met 5 a 6x rijden moet ze toch wel een beetje naar beneden gaan.

Molfre

Re: Valk merrie Deepani's Sirana (v. Don Cremello du Bois)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:13

Dan verschillen wij van mening :) Ik heb zelf ook menig paard/pony ingereden. Teugeldruk leer ik ze in het eerste begin en daarna laat ik los om ze balans te laten vinden. Het is dan overigens niet zo dat ik dan 20 minuten alleen maar een lang teugeltje gebruik hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:27

Ik denk dat de ts het nu wel weet.
Alleen val ik een beetje over t feit dat ts spreekt van balans van d'r pony. Het is prima te zien dat ts zelf weinig balans heeft. Wellicht kan je daaraan werken, dat zal je pony ten goede komen. Je handen zo hoog, achterover hangen en een beetje meebutsen is wat mij betreft een teken van jouw onbalans! Veel succes :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:28

Ik ben van mening dat de eerste paar keer het paard zich niet bezig miet houden.met de voorkant, dan ben ik alleen maar bezig met naar voren gaan, daarna na 5 a 6x rijden ga ik de teugels eens meer aannemen en kijken of ze dat was ze aan de longe hebben geleerd ook onder het zadel wil doen.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:40

Hele gave pony om te zien! Daar mag je zeker trots op zijn :)
Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien zeg ik wel dingen die al gezegd zijn. Ik denk dat het voor jouw evenwicht en voor die van je pony beter is als je je handen wat lager en breder zet, je hebt maar heel zacht contact maar om haar meer te laten zakken zal je toch je handen iets naar beneden moeten brengen.
Als advies zou ik nog meegeven om haar lekker nog een maandje of 3/4 op de wei te zetten of een aantal weken 1/2 keer in de week eventjes erop en dan weer een paar weken op de wei, omdat ze natuurlijk nog in de groei is. Ze doet het super maar is nog jong dus je hebt nog alle tijd om haar alles te leren!
Ik ben benieuwd hoe ze er over een paar jaartjes uitziet als ze helemaal uitgegroeid is!
Heel veel succes en plezier met haar :D

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:05

Je hebt een prachtige pony!
6 en nog niet onder het zadel ?, wat doen jullie die 6 jaar ? Op de wei gooien?
Longeren en wandelen , na een tijd wordt zo'n beest dat ook wel beu hoor!
Als TS dacht dat deze merrie aan iets nieuws toe was dan zal dat zo zijn .Deze merrie vind het volgens mij heerlijk om eens een nieuwe uitdaging aan te gaan , ziet er ook een nieuwsgierig type uit :P
Natuurlijk zullen er wel 3,4 pony's zijn die er op de leeftijd nog niet klaar voor zijn maar dat zijn uitzonderingen naar mijn gevoel . Ik ken zat springpaarden/wedstrijdpaarden die op hun 6 al parcoursspringen en daar kijkt NIEMAND van op hoor op een gemiddelde wedstrijd!
Ik vind het belachelijk dat veel mensen de keuze van TS niet respecteren , wat moet ze doen ? Tot z'n 6 jaar op de wei gooien ? DIT paard gaat zich volgens mij vreselijjk vervelen , het ZIET er ook geen guppy uit .
Met zo'n jonkie kan je geen 50 dingen tegelijk doen , en het belangrijkste is inderdaad dat ze nu leert lopen dat ze daarvoor achter de teugel kruipt of steun zoekt lijkt me best logisch en al zeker in die binnenbak !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:35

jadeken schreef:
Als TS dacht dat deze merrie aan iets nieuws toe was dan zal dat zo zijn .Deze merrie vind het volgens mij heerlijk om eens een nieuwe uitdaging aan te gaan , ziet er ook een nieuwsgierig type uit :P
Natuurlijk zullen er wel 3,4 pony's zijn die er op de leeftijd nog niet klaar voor zijn maar dat zijn uitzonderingen naar mijn gevoel . Ik ken zat springpaarden/wedstrijdpaarden die op hun 6 al parcoursspringen en daar kijkt NIEMAND van op hoor op een gemiddelde wedstrijd!
Ik vind het belachelijk dat veel mensen de keuze van TS niet respecteren , wat moet ze doen ? Tot z'n 6 jaar op de wei gooien ? DIT paard gaat zich volgens mij vreselijjk vervelen , het ZIET er ook geen guppy uit .
Met zo'n jonkie kan je geen 50 dingen tegelijk doen , en het belangrijkste is inderdaad dat ze nu leert lopen dat ze daarvoor achter de teugel kruipt of steun zoekt lijkt me best logisch en al zeker in die binnenbak !

Amen!

Even in het algemeen: Denk eens aan alle renpaarden die op 2 jarige leeftijd op de baan lopen, de KWPN hengsten die met hun 2,5 zadelmak moeten zijn en stap, draf en galop onder het zadel moeten tonen op de hk. 4 jarige dressuurpaarden die gewoon M makkelijk moeten lopen (ja, ik ken zat mensen die hun jonkies optrainen en die voordat ze 4 zijn al appuyementen etc moeten kennen en nee, ik ben het daar NIET mee eens!).

Zolang je blijft opletten en goed kijkt naar je paard is er niets aan de hand en ik denk dat Fer meer dan genoeg ervaring heeft en dat ze alleen het beste voor haar meisje wil! Daarnaast moet iedereen het doen zoals zij denken dat het goed is en we kunnen daar niet over oordelen!

Ikzelf heb ook een Don Cremello nakomeling en ook die is (ondanks dat hij nog in de opfok staat) nieuwschierig en leert snel! Dit zit gewoon in de lijn.... Niets mis mee om er dan al lekker mee aan de slag te gaan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:08

Juist de paarden en pony's die zo snel leren en nieuwsgierig zijn moet je tegen zichzelf in bescherming nemen door het extra rustig aan te doen...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:23

_Fer_ schreef:
Niet om het 1 of ander hoor... kan de berichten niet meer echt bijhouden maar iedereen heeft het over je moet haar zus en zo rijden....

eerlijk gezegd kom ik nog niet echt aan rijden toe...ik ZIT erop en meer niet... ze draaft een paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom... we stappen en ze is klaar...

dus alle goed bedoelde berichten met je moet haar neerwaarts rijden e.d. ... vooralsnog is mijn doel alleen nog voorwaarts... we zijn nog helemaal niet zo ver dat ik haar hoger / lager/ ronder weet ik veel wat kan instellen...

heeft ook wat meer tijd nodig als 6x erop zitten om goede balans te vinden... maar denk dat de mensen die regelmatig jonge pony's rijden dat wel begrijpen

Alles wat je hierboven benoemt zie ik totaal niet terug op de foto's.
Wat ik zie is: een paard waar zijn hoofd van omhoog word getrokken, een ruiter met een veel te hoge hand, een paard wat zijn rug wegdrukt en een ruiter die het paard belemmert in zijn lijf.

Ik had gehoopt dat je hier ook een filmpje van had gehad.
En ik durf te zeggen dat dit echt geen moment opnames zijn, dit paard moet echt op zijn eigen benen gaan leren lopen, maar nu lukt dat echt niet.
Handen naar beneden, naar voren, paard meer lucht van voren, benen eraan en lekker wat rondjes draven in de bak, meer niet. Niet doorzitten, niet galloperen, rustig aan.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:25

jadeken schreef:

Een paard weet niet beter als hij nog nooit bereden is...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:29

Cubalibre; dat dat gebeurt wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond is.

Ik heb er bloed, zweet en tranen in zitten om mn hengst heel te houden tot ie 3 was, want niks doen werd ook hij niet gezelliger van. Maar daar ligt je taak als eigenaar om zo'n intelligent, werkwillig en enthousiast dier tegen zichzelf te beschermen. Ik heb hem nu een paar maanden aan de longe en sinds een paar weken is dat meer dan beheerst een rondje om me heen voor 10 minuten. Hij maakte er een potje van dus ben ik hem aan het werk gaan zetten..... Hij is nu net 3 en dat vind ik vroeg zat, als het lukt ga ik daar pas volgend jaar eens op en voorlopig valt er vanaf de grond nog genoeg te doen om hem blij tussen de oren te houden.
Er zijn beslist paarden die al jong aan het werk willen, maar dan ook geldt dat het een ware kunst is om ze tegen zichzelf te beschermen.

Balans horen ze te hebben voor je erop stapt. Dat ze dan alsnog moeten zoeken spreekt voor zich, maar inrijden is meer dan het traject vanaf dat er een zadel op gaat. Ben driekwart jaar mijn merrie aan het voorbereiden geweest, toen liep ze een nare wond op en zijn we weer maanden terug in het proces. Zal mij een zorg zijn, de bedoeling is dat als ik erop stap ze er fysiek klaar voor is voor zover mogelijk.

Ik vind het erg jong, met 3 er al op rijden. Maar ieder zn ding denk ik dan maar... Ik doe het anders. Ts zal gerust geen leek zijn en moet zelf weten wat ze doet.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:01

Ik ben het zo ontzettend met je eens!
Ik heb twee jaar terug ook een paard voor iemand beleerd, die was ook nog geen drie. Een jaar later was ze nog steeds goed op de foto's en doet het nog steeds goed bij de nieuwe eigenaar.
Er is echt niks mis mee, TS, als je er nu op zit.
Je hebt een hartstikke gave pony onder je kont! Kan ook lekker lopen. Ik zou zeggen neem goed les, als je dat nog niet hebt, en trek je vooral niet te veel aan van de olympische ruiters/amazones hier op bokt.
Je kent de uitspraak hè? De beste stuurlui....

Nicole schreef:
Nou nou nou mensen.. WOWWWW TS heeft een 2 weken voor "de" pony haar 3de verjaardag voor eerst op haar pony "gereden" wat je eigenlijk de eerste keren helemaal nog niet rijden kunt noemen.. Officieel is per ingang van nieuwe jaar een paard/pony jaar ouder dus pony is officieel al lang 3. Daarbij komt wie zijn wij/jullie om vanaf een foto te kunnen beoordelen of deze pony daar aan toe is of niet? Mijn toenmalige palomino Luca had ik ook al 1.5 maand voor "z'n" 3de verjaardag opgezeten (kom maar op Bokt) dit omdat het wel moest hij wou aan werk, was bijna niet te handelen daarvoor en werd na eerste keer werk een wereld pony.. En hoeveel mensen hier op Bokt plaatsen foto's van hun 3 jarige die al vanaf januari februari onder zadel lopen en nog geen 3 zijn ja in de tekst staat 3 maar geen geboorte datum bij staat.. Maar nee nu vallen we er over.. Staat niet aan is dat X in de rechterbovenhoek.. Er kan ook wel beetje normaal gereageerd worden dan dit.. 3 pagina's verder en nog zeiken erover, het is gezegd TS kent haar dier, denk niet dat wat jullie zeggen TS ineens jaar niet gaat rijden.. Tips kan je geven en leren mensen van maar om je zelf zo pp te dringen van wat ik vind is goed en jij doet is slecht :n kom op zeg.. Vrolijke Pasen mensen doe relaxt...

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:48

moelly schreef:
Ik ben het zo ontzettend met je eens!
Ik heb twee jaar terug ook een paard voor iemand beleerd, die was ook nog geen drie. Een jaar later was ze nog steeds goed op de foto's en doet het nog steeds goed bij de nieuwe eigenaar.
Er is echt niks mis mee, TS, als je er nu op zit.
Je hebt een hartstikke gave pony onder je kont! Kan ook lekker lopen. Ik zou zeggen neem goed les, als je dat nog niet hebt, en trek je vooral niet te veel aan van de olympische ruiters/amazones hier op bokt.
Je kent de uitspraak hè? De beste stuurlui....

Tekenen van slijtage zijn doorgaans niet na 2 jaar al zichtbaar, dat openbaart zich meestal op latere leeftijd (+10 jaar). Daar kan je nu 2 jaar na het inrijden echt nog niets over zeggen. Maar dat boeit de meeste mensen toch niet bij het inrijden, tegen die tijd is het beestje al lang verkocht.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:30

Exactly

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:02

PrimaDonna_ schreef:
jadeken schreef:

Een paard weet niet beter als hij nog nooit bereden is...

Precies. Gewoon in een jonge kudde t land op :) of in jullie ogen misschien wel oud met hun 4/5/6jaar :=

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:13

klopt ! die van mij mag met 6 jaar het land op...!! lekker van haar oude dag genieten...

ff serieus, dit gaat nergens meer over....
als mensen op marktplaats een paard van 6 zien die onbeleerd is vraagt iedereen zich af wat er mis mee is...

9 van de 10 toppaarden, die jullie waarschijnlijk aanbidden.... liepen denk ik al voor hun 6e (en ook 3e!) onder het zadel... hetzelfde geld voor alle goedgekeurde dekhengsten... die lopen tijdens de verrichtingen echt niet voor het eerst onder het zadel... alhoewel ik hier het idee krijg dat de meeste dat wel denken....

maar ik ben het met jullie eens... ben een onwijze dierenbeul dat die arme arme pony van mij al ohz loopt!
ik zal haar vanaf morgen gelijk een paar jaar het land op gooien.... als het dan nu klaar is met commentaar leveren op mensen die normale reacties proberen te plaatsen etc. (elkaar afzeiken mag van mij wel in een ander topic) Ik heb het begrepen dus discussie voeren met andere bokt gebruikers is niet nodig !
Laatst bijgewerkt door _Fer_ op 20-04-14 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:27

Jammer dat je het als afzeiken ziet. We proberen je duidelijk te maken dat wat we zien er niet prettig uit ziet. En dat dit bij jou ligt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:04

_Fer_ schreef:
maar ik ben het met jullie eens... ben een onwijze dierenbeul dat die arme arme pony van mij al ohz loopt!
ik zal haar vanaf morgen gelijk een paar jaar het land op gooien.... als het dan nu klaar is met commentaar leveren op mensen die normale reacties proberen te plaatsen etc. (elkaar afzeiken mag van mij wel in een ander topic) Ik heb het begrepen dus discussie voeren met andere bokt gebruikers is niet nodig !

Wat een vreselijk onvolwassen reactie: als je nu eens wilt begrijpen dat het niet gaat over die 3 jaar maar over het fundamenteel verkeerd rijden wat je doet. Zo makkelijk om dan alleen in te gaan op die 3 jaar, zodat je je niet hoeft te verantwoorden op de fouten die je imo echt maakt. Je hebt een rete gave pony, maar doe het dan ook meteen goed. Wat je nu doet is vragen om moeilijkheden...

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:11

Weet je wat denk ik al veel zou schelen. Genuanceerd reageren, opbouwende kritiek geven is ook een kunst. Mensen vertellen dat ze het helemaal verkeerd doen is makkelijk. Maar vriendelijke suggesties geven, levert meer resultaat. TS wordt echt nu door de gehaktmolen gehaald. Dan is openstaan voor kritiek erg lastig. Wij zijn immers allemaal maar mensen he. Misschien moeten jullie filmpjes van jezelf plaatsen, kunnen we wat leren; )

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:14

Positief en opbouwende kritiek is er voldoende geweest: goede tips ook. Toch wordt er iedere keer uitgepikt dat het gaat over die 3 jaar. Maar dát in combinatie met niet echt lekker bezig zijn is de bottleneck. Wederom: vind ik !

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:18

Dat jullie OPBOUWENDE kritiek leveren op mij oké maar ga niet anderen mensen hier af lopen kraken omdat ze t misschien met me eens zijn ... Ik krijg nu PB 's omdat mensen geen positieve reactie neer willen zetten aangezien hier alles afgekraakt word ... Was niet echt de opzet van m'n topic ...

En dan zal ik vast heel kinderachtig zijn maar ga maar terug lezen ... De 1 weet t nog beter als de ander en iedereen die iets positiefs zegt word meteen aangevallen ...

Dit is gelijk m'n laatste reactie in dit topic ! Jammer maar helaas ... Via pb reageren mag altijd !

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:29

Je plaatst zelf een topic in rijden in the picture. Daar van is het de bedoeling dat je niet alleen ' leuk paard ' zegt maar kritiek en commentaar op je rijden enzo.
En dat veel mensen het geen fijn beeld vinden, oke.
Er is opbouwende kritiek gegeven.
Ik vind het zelf ook geen fijn beeld.
Je handen en een opgekrulde pony..
Maar dat je nou zo kinderachtig moet reageren..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:35

eldora1 schreef:
Je plaatst zelf een topic in rijden in the picture. Daar van is het de bedoeling dat je niet alleen ' leuk paard ' zegt maar kritiek en commentaar op je rijden enzo.
En dat veel mensen het geen fijn beeld vinden, oke.
Er is opbouwende kritiek gegeven.
Ik vind het zelf ook geen fijn beeld.
Je handen en een opgekrulde pony..
Maar dat je nou zo kinderachtig moet reageren..

Lees de post boven je eens...

ts geeft aan dat het haar niet om de posts gaat die op hasr gericht zijn maar om de posts die reacties van anderen de grond in boren...