IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:05

Dank je wel :)

Bnet

Re: IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:13

Git, laat je niet afleiden door deze foto's. Deze paarden zijn extreem temperamentvol, het gemiddelde recreatiepaard heeft minder temperament.
Mijn merrie kan ik best aan het werk zetten, ze loopt ook graag. Maar ze blijft haar rustige kalme zelf. Ik kan haar van een spetterende tölt weer aan een lange teugel laten stappen.
Geen idee waar je woont, maar je mag haar altijd eens komen proberen.

En shetlanders kunnen ook fel zijn hoor, mijn shetje is qua gedrag veel pittiger dan mijn Ijslander, maar ze is kleiner, en dus iets makkelijker hanteerbaar :=

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:36

Dank, je, ik wil graag eens komen kijken, maar eerst nog " even" wat kilo's kwijt.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:33

Sinds een tijdje mag ik een IJslander bijrijden. Toen de eigenaars op vakantie waren heb ik 2,5 week voor hem gezorgd en ik mocht ook gewoon met hem buitenrijden.
Ik ben heel blij verrast dat ik me nog nooit eerder zó veilig met en op een paard heb gevoeld.
Als iemand een voorzichtige bange poeperd is met rijden ben ik bet wel.
Maar dit paardje geeft me vertrouwen.
Ik betrapte me er op een gegeven moment op dat we een stukje aan het racen waren toen ik samen reed met een andere ijs. Huh, ik? Racen?
En boomstammetjes springen. Huh, ik? Springen?
Natuurlijk ben ik een aantal keer verdwaald in het bos, en ijsco blijkt ingebouwde gps te hebben. Teugels los, dan kom je wel weer thuis.
Schrikt ook bijna nergens van en als hij schrikt gaat hij stilstaan om te kijken wat er aan de hand is. Waarom zou je energie verspillen met schrikken, hij doet liever nog een galopje over het veld!

Als ik ooit in de positie ben dat ik een eigen paard kan onderhouden, dan staat een IJslander vanaf nu zeker hoog op mijn voorkeurslijstje!!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:58

Daarnaast behoort de IJslander tot een paardenras en de shetlander tot een ponyras ;-)
Geeft voor mij toch al wel een van de belangrijkste verschillen weer.

Ook in de IJslander wereld zijn er ruiters die misschien te zwaar/onkundig/hard zijn, maar die heb je in elke discipline.
Dan toch liever een lange ruiter met een onafhankelijke zit op een IJslander, dan een ruiter die het paard in de weg zit, op welk ras dan ook ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:07

Ik denk wel dat een gangenpaardruiter per definitie anders zit dan een driegangerruiter. Je bent je gewoon veel bewuster van je zit, en je paard zal je "afstraffen" door bij voorbeeld diagonaal of juist lateraal te worden als je 'm in de weg zit. Dat merk je gewoon eerder dan op een drieganger.

Ijsabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:48

Hee!
Wat super he van siggi!
Ik kom al drie jaar bij siggi en irma en ik leer daar een hoop. Helaas is Atli nu niet meer op stal maar is hij ergens in Duitsland. Lieve Eilimi staat wel gewoon op stal ! Het blijft leuk om dingen over siggi te lezen als je hem persoonlijk kent

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:53

Kaatje_S schreef:
Daarnaast behoort de IJslander tot een paardenras en de shetlander tot een ponyras ;-)

Welnee.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:40

Dat is inderdaad niet zo. Een ijslander wordt op IJsland altijd paard genoemd, en zo hebben wij het ook vertaald. Officieel heet het een ijslands paard, maar het is wel degelijk een pony.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:54

Super mooie foto's! vast ook heel leuk om te zien!
Vind t alleen écht geen zicht, van die mannen op zo'n kleine korte pony :')

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:35

BernetteO schreef:
Dat is inderdaad niet zo. Een ijslander wordt op IJsland altijd paard genoemd, en zo hebben wij het ook vertaald. Officieel heet het een ijslands paard, maar het is wel degelijk een pony.

Dit klopt echter ook niet :P
het woord "pony" is bedacht door de Engelse (Shetland pony, Welsh pony, Newforest pony), maar is nooit een 'echte' benaming geweest van een ras, namelijk het woord "pony" kan niet terug gevonden worden in de Latijnse taal, er is dus ook geen Latijns woord voor "pony" en het is dus een woord wat de Engelse bedacht hebben voor paarden die 1,48m zijn of kleiner :)
maar natuurlijk neemt de rest van de wereld dat over, maar officieel is een IJslands paard dus ook gewoon een paard net zoals alle andere rassen op deze aardbol, voor het woord "paard" is namelijk wel een Latijnse naam, namelijk "Equus caballus"

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:42

Het is een pony in het formaat zoals iemand dat ooit bedacht heeft ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:10

BernetteO schreef:
Het is een pony in het formaat zoals iemand dat ooit bedacht heeft ;)

... in de Engelse paardencultuur. Die wij in Nederland grotendeels hebben overgenomen. Maar op IJsland heb je geen ponies. IJslanders zijn paarden. Paarden die in de Engelse (paarden)cultuur pony worden genoemd zijn ook paarden. Dat is gewoon de diersoort. Er bestaat geen diersoort die pony heet. Pony is een cultureel begrip en is niet van toepassing op IJslanders.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:14

:roll: In Nederland geldt een IJslander wel degelijk als pony. Dat formaat hebben wij nu eenmaal overgenomen.
Dat het qua paardenras niet kan, prima, maar zoals wij nu de maten voor paarden en pony's hanteren, is het een pony. Qua ras is het dus een paard. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:35

Haha, leuk om te zien dat Nederlandse bezitters van ijslandse ponies al net zo overgevoelig zijn voor die term als de ijslandse... :D