Je grootste nachtmerrie als paardeneigenaar..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Re: Je grootste nachtmerrie als paardeneigenaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:18

Als ze stil staat zet ze hem meteen op rust, met lopen zet ze hem wel plat neer maar loopt ze wel wat kreupel.
Logisch ook natuurlijk.

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:31

Ik heb een paard gehad die met zijn hoef tussen de tralies van zijn stal heeft gezeten.
De wond was nagenoeg hetzelfde, iig op dezelfde plaats.
Drie maanden is het open geweest en telkens moest er dood vlees worden weggesneden.
Op een dag had ik een andere arts en die stelde Hydrocortiderm voor.
Je zag de wond bijna dichtgroeien.
Na een week smeren en geen verband was de wond dicht!
Misschien ook een optie voor jouw paard mocht de wond niet snel helen.
Sterkte en succes.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:35

Pff heftig zeg! Je schrikt je helemaal kapot als je je paardje zo aantreft...
Hopelijk dat het weer helemaal goed geneest en ze er niks aan over houdt :(:)

Dott schreef:
Als ze stil staat zet ze hem meteen op rust, met lopen zet ze hem wel plat neer maar loopt ze wel wat kreupel.
Logisch ook natuurlijk.

Nou jah logisch... Ik heb paarden met grotere wonden gezien aan de benen, maar zolang er binnen niks kapot is liepen ze gewoon rad!
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit altijd het geval is ;) Ze heeft natuurlijk ook vast gelegen.
Wil je zeker weten dat er binnen niks beschadigd is dan zal er toch echt een foto/scan gemaakt moeten worden :o Dat kunnen ze aan de buitenkant natuurlijk nooit zien.
Persoonlijk zou ik met zo'n wond altijd willen weten of de boel binnen nog "heel" is.

Edit: heb het topic doorgelezen, maar kon hier niet uit op maken of er een foto/scan gemaakt is dus excuses als dat wel zo is ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:40

Jup, er is vorige week vrijdag een foto gemaakt. Omdat ze dus niet rad liep (toen liep ze ook echt op de punt).
Hierop was het bot niet beschadigd en vanwege de plaatsing is het niet waarschijnlijk dat er een pees geraakt is.
Wat nog zou kunnen is dat er wel een stukje bot vanaf is, maar dan is dat pas over een paar weken te zien (geen idee meer waarom, niet blijven hangen). Maar de dierenarts verwacht dat ze niet rad is door de plek waar het zit en toch de pijn die ze heeft.
Maar het is wel iets wat in de gaten hou hoor. Dat moet niet zo blijven..

Logish was trouwens ook meer bedoeld op het op rust zetten ;) beetje scheef verwoord van mij.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:43

Jeetje, ben erg geschrokken van de foto's, dat een behoorlijke wond en zit ook nog op zo'n onaangename plaats natuurlijk, op een super beweeglijk stuk. Bij iedere pas die ze zet zit er beweging in.
Heel veel sterkte hoor. Zal nog wel een tijd duren voor het mooi genezen is, maar als er geen belangrijke pezen geraakt zijn zou het toch goed moeten komen. Iig veel succes en sterkte!

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:44

Wat erg!
Heel veel sterkte!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:48

Vind het er op de foto's ook mooi uitzien, hoor, netjes roze en kalm :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:55

ja foto's zien er goed uit hoor, de genezing is duidelijk in werking en dat is belangrijkste.

dat likken komt denk ik omdat de paarden iets ruiken en nog meer geur willen opnemen

bij de hoektanden boven zit het orgaan van jacobsen dit wordt genoemd als het orgaan dat de reuk regelt.

bij honden zitten die vrij hoog bij de neus, en samen met de reukcellen regelen ze dat allemaal, een slang bv heeft het nog sterker
die kan met zijn tong ruiken... katten bv als je die intensief ziet ruiken zie je ook vaak dat de bek open staat, dat is om nog meer geur binnen
te krijgen en zo te ruiken. vermoed dat de paarden dat ook zo aan het doen zijn.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:57

Pezen kunnen ze vanaf de foto nooit zien. Hiervoor zal er echt een scan gemaakt moeten worden ;)
Zoals je op het plaatje (even simpel plaatje) zit de wond toch wel dicht bij een belangrijke pees
Afbeelding

Die wond ziet er netjes en rustig uit, dat gaat wel genezen. Heeft alleen een hoop tijd en rust nodig :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:01

Weet ik, de dierenarts heeft me op haar voet aangewezen waar de pees loopt. Ik weet ook dat je die alleen op een scan kan zien, maar tot nu toe zag hij daar het nut niet van in omdat de wond een centimeter of 1,5 naast de plek waar de pees zit begint.
We hebben dus enorm geluk gehad hiermee.

Bedankt voor alle lieve woorden, medeleven en meedenken :)
In mijn omgeving begrijpen helaas weinig mensen waar ik me druk om maak (stal uitgezonderd).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:03

Nou ja, wat onaardig :(
Het is toch volslagen normaal dat je je zorgen maakt om je dier :?
't Is ook niet zomaar een oppervlakkig schaafwondje ...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:13

Ja maar dan krijg je: het komt toch goed? Waar maak je je dan druk om.

Enige mensen die niet zo reageren zijn mensen die zelf paarden hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:28

Misschien omdat je om je dier geeft en niet wilt dat het pijn heeft ?

Die mensen die dat allemaal zo hard gillen, zijn vaak degenen die voor zichzelf met het met geringste bij een huisarts zitten ;)

Niks van aantrekken en gewoon lekker hier bij ons steun zoeken :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:25

komt er nog pus uit?Dan is 1x in de vijf dagen of 1x per week het verband verwisselen veel te weinig hoor :7
Vandaar dat de hele familie staat te likken ;) Paarden hebben een hele goede neus. :D

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:41

Haha, nee momenteel niet meer ;) Dat ze stonden te likken vanwege de geur dat snap ik.
Alleen de eerste week kwam er echt pus uit, nu alleen wat wondvocht nog.

Maar hoezo is 1x per week/5 dagen dan te weinig? (het is in die tijd vaker gedaan hoor, maar ben gewoon benieuwd)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 14:16

Zo, daar zijn we weer.
de verbandwissels worden nu naar eens per week gezet, dus minder vaak foto's vanaf nu ;)
Het ziet er op zich al aardig mooi uit. De 'kloof' moet nog verder dicht groeien en helen, en dan wil de DA gaan bijsnijden en dergelijke.
Ik zie daar heel erg tegenop, maar weet dat het moet gebeuren.
Niaff wordt weer wat drukker, en sluipt de laatste tijd steeds stiekem haar weitje uit als ze bezig zijn met paarden binnen halen. Niks geks verder, gewoon wat verder op gras eten xD ook gewoon in stap. De muts.

Maar goed, genoeg gel*lt, de foto's :)

http://i40.tinypic.com/2illmvc.jpg

http://i41.tinypic.com/2mmbac8.jpg

http://i43.tinypic.com/jf99w5.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:53

Dott schreef:
Haha, nee momenteel niet meer ;) Dat ze stonden te likken vanwege de geur dat snap ik.
Alleen de eerste week kwam er echt pus uit, nu alleen wat wondvocht nog.

Maar hoezo is 1x per week/5 dagen dan te weinig? (het is in die tijd vaker gedaan hoor, maar ben gewoon benieuwd)

omdat een verband met pus doordenkt gaat broeien en het daar niet beter op wordt.
Zolang een wond ontstoken is zou het echt dagelijks verwisselt moeten worden.
Als ik de foto's zie ben ik toch bang dat er wildvlees gaat komen.Het kan vertekenen omdat de niet met haar voet plat staat.Ik hoop maar dat het vertekent ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:14

Er komt sowieso wild vlees op. Daar heeft de dierenarts me al op voorbereid.
Dat is (als ik het goed heb begrepen) ook wat ze weg zullen moeten snijden.
Als ik jou begrijp had dat dus voorkomen kunnen worden?

Heb het volste vertrouwen in mn dierenarts hoor, maar vind dit soort dingen en andere oogpunten interessant.
En hoe zie je dan dat er wild vlees op gaat komen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:20

wildvlees is op die plek heel moeilijk te voorkomen.Absolute rust en een drukverband.En zorgen dat de infectie zo snel mogelijk gestopt word.
Wildvlees kans is erg groot als er lang pus is zegmaar.
Wildvlees ziet er bobbeliger uit en steekt boven het nivo van het been uit.Moeilijk uit te leggen :o

Als het niet te erg word kun je het altijd laten zitten,mocht het paard er geen last van hebben.
Het wegschrapen zou nu al moeten gebeuren,zodra dat roze wildvlees te voorschijn komt.
Dat is wel erg pijnlijk.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:38

Oke, dat bobbelige wat je bedoeld snap ik. Dat heb ik ook gezien op de foto's.

De dierenarts zei dat als we niet zouden wegsnijden het wel sinasappelgroot uit de wond kon groeien en ze dus niet meer functioneel zou zijn.
Hij wilde wachten tot de kloof verder dicht zit voor hij dat zou gaan doen.
Drukverband zit er sowieso omheen en absolute rust was onmogelijk gezien ze weeft op stal.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:04

Zo, daar zijn we weer, inmiddels bijna een maand nadat het gebeurd is.
Madame dacht: Het verband mag nu een week zitten, ik zorg dat het toch met 5 dagen verwisseld moet worden :P
Door de droogte is er veel zand, en dat is tussen de tape gekomen die het aan haar hoef vast plakte. Tape plakt niet meer als er zand op zit en het hele verband is dus omhoog geschoven/getrokken waardoor de wond bloot kwam te liggen.

Toen het verband er af ging ben ik best even geschrokken.
De foto's laten het niet goed zien, maar het stuk onder de snee is enorm dik en de kroonrand/aanhechting hoef is soort van gebarsten. Alsof het vel uit de hoef wil springen of is gesprongen.
Volgens de dierenarts allemaal normaal, maar gezien er bij ons op stal een paard heeft gestaan met problemen met de kroonrand en een enorm verdikte voet daardoor, die ze uiteindelijk in hebben laten slapen.. ben ik er niet helemaal gerust op.
Het bloed boven de hoef is een klein schaafwondje, en de wond zit nu echt dicht dicht.

Ik vind het er lelijker uit zien dan de hoef er vrijdag uit zag. Maar volgens de DA nog steeds geen reden tot zorgen.
Je kunt natuurlijk niet volledig op de foto's af gaan, want ik vind dat de zwelling op de foto mee valt maar in het echt is ie toch wel flink.
Wat vinden jullie?

http://i41.tinypic.com/119bk92.jpg

http://i41.tinypic.com/6qw9bs.jpg

http://i39.tinypic.com/2v0bst5.jpg

Vind het ook heel lastig omdat er stalgenoten zijn die vinden dat ik een second opinion aan moet vragen, of zelfs eventueel moet overwegen of het deze 'lijdensweg' waard is.
Ik krijg zo veel adviezen, en zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil gewoon op mijn eigen dierenarts vertrouwen en als hij het waard vind de behandeling zo doorzetten.
Het is natuurlijk mijn beslissing hoe of wat, lig ook nachten wakker met allerlei scenario's en word er gek van.

Heb de eerste rekening inmiddels ook binnen 8)7 :$ maar goed, als ze weer hersteld is me dat alles waard. Heb vandaag gewoon even een dipje geloof ik.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:03

Dott schreef:
Zo, daar zijn we weer, inmiddels bijna een maand nadat het gebeurd is.
Madame dacht: Het verband mag nu een week zitten, ik zorg dat het toch met 5 dagen verwisseld moet worden :P
Door de droogte is er veel zand, en dat is tussen de tape gekomen die het aan haar hoef vast plakte. Tape plakt niet meer als er zand op zit en het hele verband is dus omhoog geschoven/getrokken waardoor de wond bloot kwam te liggen.

Toen het verband er af ging ben ik best even geschrokken.
De foto's laten het niet goed zien, maar het stuk onder de snee is enorm dik en de kroonrand/aanhechting hoef is soort van gebarsten. Alsof het vel uit de hoef wil springen of is gesprongen.
Volgens de dierenarts allemaal normaal, maar gezien er bij ons op stal een paard heeft gestaan met problemen met de kroonrand en een enorm verdikte voet daardoor, die ze uiteindelijk in hebben laten slapen.. ben ik er niet helemaal gerust op.
Het bloed boven de hoef is een klein schaafwondje, en de wond zit nu echt dicht dicht.

Ik vind het er lelijker uit zien dan de hoef er vrijdag uit zag. Maar volgens de DA nog steeds geen reden tot zorgen.
Je kunt natuurlijk niet volledig op de foto's af gaan, want ik vind dat de zwelling op de foto mee valt maar in het echt is ie toch wel flink.
Wat vinden jullie?

http://i41.tinypic.com/119bk92.jpg

http://i41.tinypic.com/6qw9bs.jpg

http://i39.tinypic.com/2v0bst5.jpg

Vind het ook heel lastig omdat er stalgenoten zijn die vinden dat ik een second opinion aan moet vragen, of zelfs eventueel moet overwegen of het deze 'lijdensweg' waard is.
Ik krijg zo veel adviezen, en zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil gewoon op mijn eigen dierenarts vertrouwen en als hij het waard vind de behandeling zo doorzetten.
Het is natuurlijk mijn beslissing hoe of wat, lig ook nachten wakker met allerlei scenario's en word er gek van.

Heb de eerste rekening inmiddels ook binnen 8)7 :$ maar goed, als ze weer hersteld is me dat alles waard. Heb vandaag gewoon even een dipje geloof ik.

Ik zou gaan smeren met mesistran eigenlijk. Bel eens naar de firma en vraag hun advies? Zij zijn heel eerlijk.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:18

Dat kan niet, omdat er verband om de wond moet blijven. :(
Maar kan iig bellen voor evt advies.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:59

Vandaag is er weer verband gewisseld, dus ik heb weer foto's gemaakt.
De dierenarts was enorm verrast over hoe het eruit zag en vond dat ze heel goed heelde.
De hoeveelheid wildvlees is minimaal en waarschijnlijk hoeft er niks bij gesneden te worden.
Het is nog wel erg gezwollen, en de kroonrand ziet er zo uit omdat het al zo lang is ingepakt. Ik durf voorzichtig positief te zijn.
Heb nog overlegd met de DA over evt zalven, maar daar is het nu nog wat te vroeg voor, in een wat later stadium is dat zeker handig.

De foto's :)

http://i41.tinypic.com/122ygcg.jpg

http://i41.tinypic.com/6qzes7.jpg

http://i44.tinypic.com/snz3hk.jpg

http://i41.tinypic.com/2e3a4xg.jpg

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:07

Dat gaat gelukkig de goede kant op! Is idd nog erg dik, maar ik krijg nu toch weer een beetje een 'normaal' beeld zeg maar. Laten we hopen dat het alleen bergopwaarts gaat en het helemaal goed komt!