100 uitzinnig blije paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:20

Dacht dat het over het algemeen ging en niet over de TS in kwestie, kan het mishebben hoor.

Wat ik al zei, allemaal vertrekken naar die grote zwerfkeien waar de paarden magische weitjes hebben..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:21

Gypsy schreef:
Als je 120 paarden en maar 3 paddocks oid hebt, dan is het volgens mijn rekenkunsten al snel zo dat je paard 23 uur per dag op stal staat hoor. Dus ik denk dat het helaas wel zo zwart wit is.

Dit bedoel ik.
@Chelle_dora: Ik heb zelf een lange tijd op deze stal gestaan, en heb hier echt wel ingezien dat de meeste paarden 23 uur op stal zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die hun paard veel eruit halen en veel met ze doen.
Maar helaas is het zo dat zeker 80% van deze paarden 23 uur op stal staan.
Zo zwart-wit bekijk ik het dus niet.
En dit zeg ik niet om de TS zwart te maken, ik vind dat iedereen zelf moet weten waar zij/hij staat, en wat hij/zij met hun paarden doet.

Anoniem

Re: 100 uitzinnig blije paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:22

Wat ik al zei, ik dacht dat het over het algemeen genomen was. Ik ga geen uitgebreid onderzoek doen naar stallen en naar de personen die er staan, op iedere stal staat namelijk wel een paard die er nooit uitkomt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:24

chelle_dora schreef:
Dacht dat het over het algemeen ging en niet over de TS in kwestie, kan het mishebben hoor.

Wat ik al zei, allemaal vertrekken naar die grote zwerfkeien waar de paarden magische weitjes hebben..

Nogmaals, zelfs met beperkte middelen is het mogelijk om een droge paddock te creëren... Dat zijn echt geen magische wonderkunsten.
Dat hoeft imo niet eens gigantisch groot te zijn, gewoon een frisse neus halen en de omgeving bekijken, sociaal contact zonder tralies, doet een paard al zoveel goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:24

Kan mij helemaal voorstellen dat de paarden erg blij zijn weer op het gras e staan. :j

Luz_ElenaE schreef:
Het gaat inderdaad heel hard! Gelukkig ging er dit jaar geen een paard onderuit wel een paar die past op het laatste moment door hadden dat ze eerst het hoekje om moesten voordat ze bij hun wei waren dat zorgde wel voor wat noodstops
Vorig jaar was het regenachtig toen zijn er wel een aantal onder uit gegaan

Ik vraag mij af waarom je wel beenbeschermers om doet ter voorkoming van blessures maar vervolgens de paarden maar vervolgens en manier van buitenzetten verkiest waarop de kans groot is dat er dieren onderuit gaan. De kans op een blessure is met vallen op hoge snelheid toch ook erg groot?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:36

Ik ben geen moderator ofzo maar is het niet beter om een apart discussie topic te openen voor deze discussie inplaats van het complete topic over zoiets door te gaan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:37

De discussie is al wat uitgekauwt, maar mischien is dat een goed plan. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:50

Leuk om te zien al die blije paarden!!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:55

Gypsy schreef:
De discussie is al wat uitgekauwt, maar mischien is dat een goed plan. :)

Topic aanmaken?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:00

Ik vind het prima. :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:01

Vrolijk gezicht zeg, maar ook ik heb mijn bedenkingen:
Als er meer dan 100 paarden gestald staan, vind ik persoonlijk 3 paddocks erg weinig, vooral omdat beweging nodig is om blessures te voorkomen, en de geestelijke gezondheid te garanderen.
Hier lopen ze thuis lekker 24/7 buiten met schuilstal, maar ook mijn paarden kruipen op slechte dagen lekker 23 uur binnen hoor, ik vind dan een dagdeel buiten prima, hoe mooier het weer, hoe fijner als ze lekker buiten kunnen.de paddocks zijn hier deels verhard, dus waar ze hooi eten etc, staan ze niet in de blub, hou ik ook niet van ivm mok etc.
De paarden op deze foto's gaan wel op een onverantwoorde manier naar buiten, beetje achterhaald principe, van amper buiten naar(joepie de maand mei is er) 24/7 buiten, dat is vragen om ongelukken en blessures, spierbevangen, hoefbevangen, over-eet koliek, peesblessures. Dat er geen tijd is om ze netjes buiten te zetten aan een touw is een vreemd argument, het is de staleigenaar zijn werk toch om de paarden goed te verzorgen? daar hoort netjes naar de wei brengen ook bij. Opvoeden is een belangrijk stukje paarden houden, en het kan toch ook in 2 dagen, of over de hele dag verspreidt? dit is gewoon de manier die het snelst is, en het gemakkelijkst , niet de beste.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:02

Wat een rot topic en cassidy is al helemaal irritant.

ff Temmen want dit is voor ts niet meer leuk.

Over de stal van ts, in het begin zei iemand vlakbij deze stal te wonen en te zeggen dat de paarden in de winter min 9 uur per dag buiten staan. Sommige willen dat niet lezen denk ik. :z

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:03

Cowgirl schreef:

Over de stal van ts, in het begin zei iemand vlakbij deze stal te wonen en te zeggen dat de paarden in de winter min 9 uur per dag buiten staan. Sommige willen dat niet lezen denk ik. :z

Ik weet niet 100% of je het nu goed snapt.
De gene die zei dichtbij de stal te woonde, wilde aangeven dat zij op een andere stal staat en daar komen ze 9 uur per dag in de winter buiten.
Hier bedoelde ze niet stal van TS mee.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:06

Wat schattig al die blije gezichtjes <3 Bij ons mochten ze ook weer voor het eerst het grote weiland op... Er vlogen allemaal vreemde projectielen door de wei :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:12

SteffiiY schreef:
Cowgirl schreef:

Ik weet niet 100% of je het nu goed snapt.
De gene die zei dichtbij de stal te woonde, wilde aangeven dat zij op een andere stal staat en daar komen ze 9 uur per dag in de winter buiten.
Hier bedoelde ze niet stal van TS mee.

Oh dan heb ik dat verkeerd begrepen/gelezen. :o

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:13

Leuke foto's!

Dat er dan gelijk weer gezeurd moet worden snap ik niet, verpest het nu niet voor TS. Hoe komt het dat als er 1 paard schrikt, de rest ook alert is? Het zijn kuddedieren. Die letten op elkaar. Zie ze maar eens te houden als er 1 gaat rennen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:29

Citaat:
'niets tegen NH liefhebbers, maar krijg op bokt tegenwoordig het idee dat iedereen maar een paard moet hebben die los meeloopt en buigingen maakt.'

Hier moest ik echt om lachen _O-

Ieder zijn ding mensen, ben blij dat mijn paard gewoon altijd buiten is, dan maar soms met een beetje natte voeten.
aar ben blij voor deze paardjes dat ze nu met zijn alle op deze grote weide mogen.
Hele hoop krijgen die kans niet eens ;(

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:02

Leuke foto's TS! Al die blije koppies! Al zou ik als eigenaar mn hart vasthouden met zoveel paarden tegelijk die lekker even uit hun stekkertje gaan.

Overigens, ook hier staan onze 4 pony's 24/7 buiten, maar in de winter op het zand en uberhaupt kunnen ze niet jaarrond dag en nacht op het weiland (shetlanders-hoefbevangen etc.) maar die gaan net zo hard uit hun stekkertje hoor de eerste keer dat ze weer echt op het land mogen! Al zijn het er dan gelukkig maar 4 tegelijk en geen 100 :=

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:38

Geweldig die foto's! Wat zal dat een prachtig mooi gezicht zijn geweest.

Tsja zou willen dat de paarden hier ook 12 maanden per jaar het land op konden, maar dat is op de kleigrond echt geen doen!!! Dikke gladde drek bende.
Dus dan maar de paddocks in of de bak...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:19

Erg leuk inderdaad, die blije paardjes +:)+

Maar inderdaad ook sneu welk verhaal erachter zit, en erg onverantwoord om 100 stalpaarden op deze manier zelf naar de wei te laten denderen zo via een pad en scherpe bocht en met zoveel tegelijk...kan me voorstellen dat hierbij wel ongelukken zijn gebeurd, zeker met van die staldieren die met stijve spieren van het stilstaan, vanuit stal ineens helemaal los gaan :=

Gelukkig is het goed gegaan en hopelijk kunnen ze lekker van de zomer genieten....lekker buiten :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:49

pmarena schreef:
Erg leuk inderdaad, die blije paardjes +:)+

Maar inderdaad ook sneu welk verhaal erachter zit, en erg onverantwoord om 100 stalpaarden op deze manier zelf naar de wei te laten denderen zo via een pad en scherpe bocht en met zoveel tegelijk...kan me voorstellen dat hierbij wel ongelukken zijn gebeurd, zeker met van die staldieren die met stijve spieren van het stilstaan, vanuit stal ineens helemaal los gaan :=

Gelukkig is het goed gegaan en hopelijk kunnen ze lekker van de zomer genieten....lekker buiten :)

Er werden geen 100 paarden tegelijk losgelaten hoor :=
Gewoon per weiland, dus groepjes van 4 of 5.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:51

Het verhaal achter dit topic is alles behalve sneu.

Nee, ze staan inderdaad niet het hele jaar door buiten op het land. Dat wil niet zeggen dat elk paard, zoals meerdere malen vermoed is, als kluizenaar wordt opgesloten in de periode dat er geen weidegang wordt aangeboden.

Er wordt in dit topic ook al gesproken over 24/7 meteen de eerste dag, weet niet waar die aannames vandaan komen maar de eerste nacht is inmiddels voorbij en er is er geen een die is blijven staan. Ik durf gerust te zeggen dat iedereen op een bewuste manier omgaat met de opbouw hiervan. Sommigen zullen er uiteindelijk wel voor kiezen om ze 24/7 te zetten, anderen halen ze binnen voor de nacht. Ik zie in beide mogelijkheden geen kwaad.

Voor wat de winterperiodes betreft kunnen ze in paddocks. Ja, als het druk is haal je ze er na een half uur uit. Zo niet, laat je ze lekker langer staan. En natuurlijk bestaat er altijd nog zoiets als twee keer per dag (of meerdere keren) naar stal komen. Om nog maar niet over rijden of longeren in de vorm van beweging te spreken.

Iedereen die op deze stal staat lijkt wel over een kam geschoren te worden met betrekking tot de "dieronvriendelijkheid". In mijn ogen kan je het dus zo gek maken als je zelf wil. Ja, er zijn mensen die genoegen nemen met "even snel in de paddock". Op elke stal zal er wel iemand staan die zulke gedachten hierover heeft. Nogmaals, dit is absoluut niet op iedereen van toepassing!

Luz, geweldige foto's! Je hebt de dag mooi in beeld gebracht :) .

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:58

Nog even als toevoeging, deze stal kan dan wel in een kwaad daglicht worden gezet met betrekking tot weidegang. Er zijn stallen waar honderden euro's meer per maand mag worden neergelegd en waar het land zo schaars is dat ze binnen 1 pas aan de overkant zijn van hun "wei". Het gevolg hiervan is dat de optie/keus om ze 24/7 te laten staan überhaupt wordt weggenomen omdat het in de meeste gevallen niet eens is toegestaan om ze langer dan 2 uur erop te zetten.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:08

Wat een discussie weer!

Ik sta op deze stal, al een jaar of 8 en ben zeer tevreden!
Van april ( nu later ivm veengrond on combinatie met het weer) tot oktober kunnen de paarden het land op. In koppels, hengsten of paarden met blessures staan apart. De landen zijn 100en meters lang en de paarden kunnen heerlijk de benen strekken. Hier in de wijde omgeving is er geen stal met mooier en groter land.
In de winter kunnen de paarden beperkter naar buiten. Het grasland is niet te doen ' s winters, er zijn paddocks. 3, en inderdaad veel paarden. Is het druk dan is de regel inderdaad een half uur, echter zo niet, lekker laten staan tot iemand anders er in wil. Mijn paard staat vaak een stuk langer buiten omdat ik overdag kom. Daarbij zijn er 2 buitenbakken, een binnenbak en 2 longeerbakken, ruimte zat!

Apart vind ik het dat hier zoveel mensen over vallen, het is hier niet mogelijk ze s winters op het land te zetten, maar 7 maanden uit het jaar ( nu dan 6 ivm weersomstandigheden) staan de paarden op het land. Na opbouwen veel dag en nacht. En in koppels! Vaak zie ik bij pensionstallen allemaal postzegels, en hier kunnen ze lekker in de kudde paard zijn.

Ik lees iets over opvoeding omdat mensen hun paard niet kunnen houden. Zodra de eerste paarden het land op gaan voel je bij de paarden de spanning, ze weten het. Ik kon mijn paard na 3 stappen buiten zijn stal niet meer houden. En hij is toch echt goed opgevoed, maar ik ga niet mijn best doen om eronder te komen als hij dondersgoed weet welke kant hij op moet.

Beenbescherming? Je ziet de paarden los gaan, rennen, bokken, ja die van mij stond ook in de bescherming. Better save then sorry. Echter na 10 minuten toen de rust was wedergekeerd heb ik (en 90% van de anderen) de bescherming afgehaald.

De meeste paarden hebben een aantal uurtjes opvoer land gestaan en zijn er daarna weer afgehaald, ivm opbouwen.

Ik blijf me verbazen over bokt..

( op telefoon getypt dus sorry voor evt fouten)