Fortune Cookie (v. Valeron) zadelmak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:08

Toch blijft bij mij de vraag; waarom nu? Waarom niet gewoon iets langer fysiek de tijd geven en dat ontwikkelen vanaf de gron en dan een half jaartje later beginnen. Waarom die haast op een heel paardenleven? Ik heb een bijna driejarige staan en moet er echt niet aan denken om daar nu mee aan de slag te gaan onder het zadel, maar ze is verkeersmak, bouwt conditie op aan de fiets, kent een scala aan hulpen vanaf de grond enz enz. Er is zoveel te doen zonder erop te zitten!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:18

Tsja en waarom is dat tegenwoordig?
Ik weet niet beter dan dat paarden vanuit vroeger uit al vanaf 3 begonnen.
Hoeft niet eens het zwaarste werk te zijn.
Tegenwoordig beginnen ze alleen maar later en later.
Straks gebeurd het zo dat we er niet eens meer op mógen rijden want dat is slecht.
Bovendien zijn het prooidieren dus owjah... waarom rijden we er ook alweer op?
Kunnen we net zo goed gelijk stoppen, ieder zijn ideeen prima.
Maar ga niet door blijven hameren op iemand die een ander idee als jij hebt.
Mijn ruin is 2, verkeersmak, kan aan de fiets en hulpen aan de hand en die doet werkelijk niets als 1x in de week uit de wei geplukt te worden en vaak nog minder.
Is dat dan ook slecht?
Nee hoor alleen maar makkelijk.

Anoniem

Re: Fortune Cookie (v. Valeron) zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:47

Vind dat er ook gemiept wordt.. Toen ik mijn paard 4 weken ohz had, liep ze ook zo.. En ts geeft aan dat ze toch nog op de weide gaat. Tis gewoon een hartstikke fijn en ontspannen start voor dit paard.. Beter dan dat gerag wat je tegenwoordig ook zat voorbij ziet komen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:51

Wouw, ziet er goed uit, ze doet het echt netjes voor zo kort onder het zadel :D
Het is geen overdreven puppy paard ofzo, ze ziet er mooi compleet uit voor een 3 jarige, dus er is niks mis mee zoals het nu gaat. Toppie!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:00

Ik schrok (op een positieve manier, eerder verwonderd) ook even van de titel. Ik volg Cookie al van veulen af aan omdat ze een naamgenootje is van mijn paard. En nu is het ijkpunt zo weg. Want die van mij weet nog eens niet wat een zadel is. :')

Ach ja, ik geef eerlijk toe dat ik er zelf ook niet zo voor ben om vroeg te beginnen. Maar dat is een persoonlijke keuze. Met je eigen paard moet je altijd doen wat je gevoel zegt. Je kan wel adviezen en tips in acht nemen, maar uiteindelijk ben jij het die de beslissing neemt.
En het ziet er nu natuurlijk niet uit alsof je Cookie overvraagt en totaal geen rekening houdt met wat zij aangeeft. ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:09

wow wat is je paard mooi geworden zeg :j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:25

Wat een heerlijk dier, en wat zit jij er ontzettend netjes op lijkt het op de foto's!

En de discussie is weer typisch bokt, altijd iets aan te merken, en bij enkelen proef ik zelfs jaloezie, want blijkbaar is het 'oneerlijk' als zn jong dier het al zo goed doet. Zie het maar als een compliment, fijn bewerkbaar paard en fijne amazone, samen hebben jullie een goede band waardoor jullie zo fijn rond kunnen rijden.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:23

Bedankt voor de reacties!!

haike schreef:
Wat een heerlijk dier, en wat zit jij er ontzettend netjes op lijkt het op de foto's!

En de discussie is weer typisch bokt, altijd iets aan te merken, en bij enkelen proef ik zelfs jaloezie, want blijkbaar is het 'oneerlijk' als zn jong dier het al zo goed doet. Zie het maar als een compliment, fijn bewerkbaar paard en fijne amazone, samen hebben jullie een goede band waardoor jullie zo fijn rond kunnen rijden.

Wauw! Wat een leuk compliment! :D Heel erg bedankt!! :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:34

wat is ze mooi geworden zeg. Daar ga je een heel fijn paard aan hebben denk ik. :j

ziet er super uit en zolang je er niet 4 x in de week een half uur hard mee aan het werk gaat zie ik het probleem niet.

Geef je wel groot gelijk dat je haar van de zomer dan even een tijdje op het land gooit. kan ze alles mooi verwerken en
de accu weer opladen. kan je daarna zo weer aan de slag maar dan kent ze wel alles al. :j

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:59

Wat een leuk dier is het! Trek je vooral niks aan van alle meningen hier (zoveel mensen, zoveel meningen) maar trek je eigen plan :) zo te zien doe je het prima. Geniet lekker van je paard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:15

Leuk dat ze het zo goed doet! Ze lijkt inderdaad superbraaf!
Heb je al spijt dat je foto's op bokt hebt gezet? :')
Ik doe het niet eens meer, altijd zoveel gezeur. Als hij met zijn hoofd hoog loopt dan moet hij ronder want zo zet hij zijn rug vast en als hij rond loopt dan is dat vast afgedwongen met bijzetten met longeren en dan wordt hij vast overbelast.
Veel plezier met haar!

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:32

Heb nu meerdere keren dit paard voorbij zien komen en vind haar zo gaaf :D! Echt een hele mooie merrie is het! Hoop dat je er nog jaren plezier aan mag beleven :D!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:40

Wat een knap dier is het toch ook! Het rijden ziet er al heel goed uit en dat ze nu nog te diep loopt lost zich vanzelf wel op hoor.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:29

Ik vind het echt een ontzettend gaaf dier!!! Ga je denk ik heeeeel veel plezier mee hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:25

Dit vind ik een erg mooi paard, met zo te zien heel wat in haar mars. Ze loopt ook netjes.
Typisch bokt om zo te leuteren over dat ' te vroeg inrijden'. TS zal zelf wel weten wat haar paard aankan. Wij hebben quarters die we inrijden op 2,5. Dan 8 maanden de wei op, en dan in training. Soms blijft een paard wat langer puppy, en moet je wat langer wachten. Mijn Sen bv is nu 6 en is zo lang kleuter gebleven dat hij zelfs nu nog op snafflebit loopt. We hebben hem 2 X 8 maanden op de wei gegooid tijdens zijn opleiding. Het is allemaal te zien wat je van zo'n jong ding verwacht, maar wat ze als kleuter geleerd hebben, blijven ze onthouden. Je stapt er zo weer op ! Succes met je knappe paard !

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:05

Heel mooi paard! En het rijden ziet er vriendelijk uit. Idd jammer dat je je zo moet verantwoorden.

Ik vroeg me nog af hoe je haar manen zo netjes krijgt, ziet er heel mooi verzorgd uit!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:39

Met 3 jaar beleren is niets mis mee als het paard er geestelijk aan toe is tenminste.
Ik begreep dat je het rustig aan doet prima toch.
Als je haar lekker van de zomer in het land zet en nog lekker uit kan groeien beter kan het toch niet.
Mooi paardje en prima over nagedacht.
Kun je haar straks lekker weer oppakken en doorrijden niets mis mee.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:14

Eerst wil ik zeggen wouw wat doen jullie het goed _/-\o_

Als 2e wil ik reageren op de negatieve berichten over het longeren...
Ik weet niet beter of (bijna) elk jong dier wordt voor het hele zadelmak maak gebeuren gelongeerd met touwtjes slof bijzet of wat dan ook...niet meer dan normaal denk ik, ik ken zelfs mensen die al met dubbele longe longeren voor ze erop gaan...
Wat denk je van die jonge hengsten die voor de HK aangeboden worden ...die zijn dan 2,5 nou die worden maanden daarvoor al gelongeerd MET toebehoren om alvast wat spieren te trainen...

Jij bent lekker bezig hoor met knappe Cookie... Vooral lekker doorgaan het is vaak een hoop jaloezie
Ik heb zelf een veulen van 10 mnd van Dreamboy x Michelangelo en als hij eraan toe is ga ik hem ook longeren MET touwtjes :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:19

daphneM schreef:
magootie schreef:
Ze is nu 1.62 en gaat als het goed is nog wat groeien ;) Hoop op 1.65/1.67m ;)

Denk niet dat ze zo groot word als er nu al op gereden word!..

Bij ons groeien ze vaak na hun 3de max 3 cm..Maar dat zijn friezen weet niet hoe dat gaat bij andere

Dat is onzin dat ze niet veel meer zal groeien als je er nu al op zit....
Ik heb zelf een kwpn-er gehad die was 2 jaar en 9 mnd toen ik erop ging zitten dat was net een klein trekpaardje , hij was toen 160 cm uiteindelijk heb ik hem met 8 jaar gemeten op 172 cm... Dus nog best wat opgekomen...op 10 jarige leeftijd liep hij inter1 en heb ik hem verkocht...rondom op de foto gezet en keurmerk super gezond gekregen...je moet het per paard bekijken...

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:57

Bedankt voor de leuke reacties!! :D

Suzanne F. schreef:
Leuk dat ze het zo goed doet! Ze lijkt inderdaad superbraaf!
Heb je al spijt dat je foto's op bokt hebt gezet? :')
Ik doe het niet eens meer, altijd zoveel gezeur. Als hij met zijn hoofd hoog loopt dan moet hij ronder want zo zet hij zijn rug vast en als hij rond loopt dan is dat vast afgedwongen met bijzetten met longeren en dan wordt hij vast overbelast.
Veel plezier met haar!

Dankje! :D Haha spijt heb ik niet, vind het wel jammer dat het zo vaak herhaald moet worden, maar dat is typisch Bokt he :P

Nanke schreef:
Heel mooi paard! En het rijden ziet er vriendelijk uit. Idd jammer dat je je zo moet verantwoorden.

Ik vroeg me nog af hoe je haar manen zo netjes krijgt, ziet er heel mooi verzorgd uit!

Dankjewel! :D Haar manen knip ik ;) Trekken doe ik nog niet bij haar omdat ze nu precies een goede dikte hebben, anders worden ze veel te dun ;)

moniek21 schreef:
Eerst wil ik zeggen wouw wat doen jullie het goed _/-\o_

Als 2e wil ik reageren op de negatieve berichten over het longeren...
Ik weet niet beter of (bijna) elk jong dier wordt voor het hele zadelmak maak gebeuren gelongeerd met touwtjes slof bijzet of wat dan ook...niet meer dan normaal denk ik, ik ken zelfs mensen die al met dubbele longe longeren voor ze erop gaan...
Wat denk je van die jonge hengsten die voor de HK aangeboden worden ...die zijn dan 2,5 nou die worden maanden daarvoor al gelongeerd MET toebehoren om alvast wat spieren te trainen...

Jij bent lekker bezig hoor met knappe Cookie... Vooral lekker doorgaan het is vaak een hoop jaloezie
Ik heb zelf een veulen van 10 mnd van Dreamboy x Michelangelo en als hij eraan toe is ga ik hem ook longeren MET touwtjes :j

Dankjewel!! :D
Ik heb ook altijd gehoord dat paarden juist nog wat meer doorgroeien als ze aan het werk gaan, ach ik zie het vanzelf wel, ik ben blij met hoe ze is <3

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:34

Dat jaloezie gedoe snap ik niet, iedereen kan toch zijn of haar 3 jarige in (laten?) rijden. Wat is er nu jaloers aan als mensen opmerken dat dit paard op 3 jarige leeftijd wel flink aan de bak is (ik zie toch foto's waar het paard flink bezweet en vermoeid over komt). Wat je doet ziet er zeker netjes uit, niks op aan te merken, maar ook ik zou er voor gekozen hebben deze fase een half jaar op te schuiven, maar ieder zijn ding.