Boogschieten te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zou dit ook wel eens willen proberen

Ja, het lijkt me super leuk
280 (74%)
Nee, het lijkt me te gevaarlijk
37 (9%)
Kijken is genoeg
61 (16%)

Totaal aantal stemmen: 378

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:21

ymkessen schreef:
Sidera schreef:
Echt super leuk, kan je dat ook 1 malig een keer doen?
Een clinic ofzo?

Lijkt me erg vet

Dat kan zeker. :D
Je moet 2 grondtraining bijwonen (om het boogschieten onder de knie te krijgen, is ook wel erg belangrijk) en dan kan je te paard. Het kost natuurlijk wel wat geld, aangezien we de paarden en de bak/weiland moeten huren.

Ik ben echt serieus geïnteresseerd, woon ook niet belachelijk ver weg.. Ik zou me zo voor willen inschrijven voor een paar van de sessies.
Heb een paar keer geschoten met een clinic en vond dat heel erg leuk

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:19

Malenka schreef:
Ik schiet zelf met een Hongaarse ruiterboog van ongeveer 30 lbs. Dat is voor mij ook wel zwaar zat.

Ik heb al 18 en dat is soms al zwaar zat.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:09

Dat lijkt me zo gaaf om een keer te doen! :D Al sinds ik een ruiter in Lord of the Rings hetzelfde heb zien doen wil ik dat ook! :D
Leuk dat je dit met ons wilde delen hihi! ^_^

arno8

Re: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:10

Mooie foto's!

Wat een goed idee, zo'n volte! Mijn boogschietpad is nu een modderpad en vanaf een glibberend paard schieten lijkt me net iets te spannend. In de toekomst toch maar eens een volte aanleggen dan. Maar voorlopig gewoon braaf vanaf de grond schieten.

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:16

arno8 schreef:
Mooie foto's!

Wat een goed idee, zo'n volte! Mijn boogschietpad is nu een modderpad en vanaf een glibberend paard schieten lijkt me net iets te spannend. In de toekomst toch maar eens een volte aanleggen dan. Maar voorlopig gewoon braaf vanaf de grond schieten.

Het is zeker in de winter ideaal :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:31

Malenka schreef:
Ik schiet zelf met een Hongaarse ruiterboog van ongeveer 30 lbs. Dat is voor mij ook wel zwaar zat.

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk, een hoge poundage is eigenlijk vooral lastig. ballistische gezien neemt de toegevoegde waarde van meer kracht exponentieel af, daarnaast worden door de interne harmonische van een zwaardere boog ook nog eens steeds meer engergie opgesnoept, ipv in het projectiel tot hogere kinetische energie te komen.

Het doordringingsvermogen is voor de sport kompleet irrelevant, dus een lichte pijl voldoet, en de afstand waarover wordt geschoten is ook voor een 30 ponder nog steeds 'point blank' als je over de 20 meter gaat kijken wordt het eigenlijk pas interessant een zwaardere boog te hebben.

wij deden tot ca 40 meter schoten met de japanse bogen (om met die vreselijke Japanse herlaadprocedure nog een kans te hebben op een Partisch schot in dezelfde run, had je ca 70-80 meter om te herladen) maar dat is echt best wel ver weg. dat lukte mij ook met dat (25 lbs) hongarse ding, maar ik moest flink omhoog mikken, voor mooi.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:17

Heel erg gaaf!

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:10

Wauw wat gaaf! Dat zou ik best wel eens willen proberen :D

Ik had 2 vraagjes als dat zou mogen:

Wat voor bogen gebruiken jullie hiervoor?
Wat voor handboog zou je een beginnend boog schieter aanraden? Ik zou graag in onze achtertuin willen oefen met schieten zonder paard want die is hier te lui voor xD Alleen was ik een beetje gaan kijken op internet en marktplaats alleen ik zag er zoveel en veel verschillende termen dat ik er niet uitgekomen ben.
Ik heb ooit eens geschoten met een hele grote simpele maar wel een wat zwaardere handboog met lichte pijlen. Dit vond ik super leuk! En voor de eerste keer vond ik het nog best goed gaan haha.

alvast bedankt,

Groetjes B&W

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:06

Ik gebruik een Hongaarse ruiterboog. Heb zelf ruim een jaar geleden hier een boog gekocht: http://www.archery.freespirit.nl/ (alleen de website lijkt het nu niet te doen). Die boog bevalt nog steeds prima. Ze zijn daar vrij goedkoop, rond de 150 euro, en houden zich goed. Het zijn geen 'superbogen' als in dat ze niet echt van botten en pezen zijn gemaakt, maar gewoon van modern materiaal (kunststof), hout en leer. Ze zien er wel mooi uit en doen het dus ook goed.

Ik ben toen ik de boog net had een keer vergeten dat hij nog in gespannen toestand buiten lag en die nacht heeft het geregend, maar de boog werkt nog steeds en het leer heeft niet losgelaten.

De verkoper, Ton, kan je goed adviseren, maar heeft bij zijn huis geen schietbaan. Ik ben toen dus naar een evenement gegaan waar ze met een kraampje stonden en daar heeft hij me toen uitleg gegeven bij een schietbaan die daar was.

Hij is later ook een keer bij m'n weiland geweest toen iemand anders een boog wilde uitproberen. Zou nu ook kunnen, maar het is wel een beetje nat.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:07

BenWLOVER, NIET zomaar in je achtertuin gaan schieten als daarachter niet minstens 200 meter aan braak liggend weiland ligt!!!
Pijl en boog = moordwapen!

Zonder ervaring een boog via marktplaats kopen is m.i. niet aan te raden.
Als je er echt mee aan de slag wilt: laat je adviseren, en neem les bij een handboogvereniging (http://www.handboogsport.nl).

Voor een jonge, onervaren vrouw is 16 / 18 lbs als eerste boog zwaar zat, wat TS ook al aangeeft.
Met een zwaardere boog is het alleen maar lastiger om de goede houding en techniek aan te leren.
Het type boog is maar net wat je smaak is. Als je van traditioneel houdt, zou ik een flatbow aanraden denk ik.

Ik ben zelf begonnen met een 16 lbs recurve en schiet nu met een 33 lbs Hongaarse ruiterboog.
Maar die laatste zou (in elk geval in het begin) veel te zwaar zijn om goed te leren schieten vanaf een bewegend paard.

Ik heb een mailtje gestuurd naar jouw vereniging TS, 't is wel een eindje reizen voor mij maar het klinkt superleuk om daar eens een paar lessen te volgen naast mijn gewone lessen 'vanaf de grond'! :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:40

Vind de veiligheidswaarschuwing van 200 meter behoorlijk overdreven, als ik mijn boog (35 pond) idioot ver uittrek (en ik ben heel lang) en in een ideale hoek schiet, haal ik misschien nog net 80 meter. En dan doe ik het er echt om om ver te schieten, zoiets gebeurt niet 'per ongeluk'. Moderne zwaardere bogen schieten al snel verder, maar als beginner kun je die waarschijnlijk niet eens uittrekken.

Wat wel per ongeluk kan gebeuren is dat je pijl net de bovenkant van een muurtje raakt, waardoor het schot wordt verlengd en van richting verandert. Als het doel voor een muurtje van slechts twee meter hoog staat en je maakt een fout dan kan het dus wel misgaan. Je zult begrijpen dat een schuin oplopend muurtje ook niet handig is.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:26

Thanks allebei voor de informatie!
Natuurlijk ga ik niet zomaar ergens staan om te schieten. Achter mijn tuin ligt idd een braak liggend terrein van rond de 200 meter. Het enige wat er daar kan gebeuren is dat ik mijn pijlen niet meer kan vinden xD

Ik ga eens kijken of er bij mij in de buurt een vereniging zit waar ik wat informatie kan halen en eventueel ook een paar lessen.

Bedankt voor de informatie ;)

Groetjes B&W

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:26

wapenvaardigheid is altijd van belang, maar die afstanden van meer dan 80 meter zijn inderdaad wel erg ver, de bedoeling is dat de schoten neerwaarts gaan, en dus heb je 'kogelvang' doordat ze de grond tegenkomen. pijlen die over de grond verderglippen zijn niet bijster pijnlijk.

voor elk schot met wat voor projectielwapen dan ook moet je voor en achter het doel een vrij schootsveld constateren.

Wij deden dit bij mijn werk zelfs in een cirkel om het doel heen, dus moest je echt oppassen dat er niemand in de schootslijn was.

16 pond is echt een kinderboogje. toen wij 'have a go archery' gaven waren 12 jarige kiddos al met 22 lbs aan het schieten.

treklengte is natuurlijk van belang: ik had een collega die mij een longbow leende van '80lbs' die collega had echter een bijzonder veel kortere treklengte dan ik, dus ik trok (ongetrained) ineens meer dan 100. dat vonden de spieren tussen mijn schouderbladen niet zo tof. dus wat er op staat is niet altijd wat jij er ook uit trekt

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:23

wat gaaf zeg ! ziet er echt cool uit, net uit een film ofzo :')

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 22:15

BenWLOVER schreef:
Wauw wat gaaf! Dat zou ik best wel eens willen proberen :D

Ik had 2 vraagjes als dat zou mogen:

Wat voor bogen gebruiken jullie hiervoor?
Wat voor handboog zou je een beginnend boog schieter aanraden? Ik zou graag in onze achtertuin willen oefen met schieten zonder paard want die is hier te lui voor xD Alleen was ik een beetje gaan kijken op internet en marktplaats alleen ik zag er zoveel en veel verschillende termen dat ik er niet uitgekomen ben.
Ik heb ooit eens geschoten met een hele grote simpele maar wel een wat zwaardere handboog met lichte pijlen. Dit vond ik super leuk! En voor de eerste keer vond ik het nog best goed gaan haha.

alvast bedankt,

Groetjes B&W

Het hangt een beetje af van de techniek die je gebruikt. Al aller eerst zal ik zeker aanraden een beginnerscursus te doen bij een boogschietvereniging. Zij kunnen je technieken leren en je houding verbeteren, mocht je het niet goed doen.

Wij gebruiken hongaarse ruiterbogen met een licht pondage. Ik heb bijvoorbeeld 18 pond. Ik zou het zeker niet te zwaar zoeken. Zeker als je ooit van plan bent om te schieten vanaf het paard. Hoe zwaarder de boog, hoe moeilijker het word om hem uitgetrokken te houden, en lang uittrekken is belangrijk als je het vanaf het paard doet. Later kan je altijd nog naar zwaarder.

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 22:17

arno8 schreef:
Vind de veiligheidswaarschuwing van 200 meter behoorlijk overdreven, als ik mijn boog (35 pond) idioot ver uittrek (en ik ben heel lang) en in een ideale hoek schiet, haal ik misschien nog net 80 meter. En dan doe ik het er echt om om ver te schieten, zoiets gebeurt niet 'per ongeluk'. Moderne zwaardere bogen schieten al snel verder, maar als beginner kun je die waarschijnlijk niet eens uittrekken.

Wat wel per ongeluk kan gebeuren is dat je pijl net de bovenkant van een muurtje raakt, waardoor het schot wordt verlengd en van richting verandert. Als het doel voor een muurtje van slechts twee meter hoog staat en je maakt een fout dan kan het dus wel misgaan. Je zult begrijpen dat een schuin oplopend muurtje ook niet handig is.

Ik kan met mijn Engelse ruiterboog als ik in de ideaale hoek schiet 113 meter halen... Heb ik ooit eens uit geprobeert op de flight.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:25

Lijkt me super gaaf om een keer te doen. Helaas moet ik dan nog heel veel oefenen met boogschieten, daar ben ik niet zo'n held in.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:44

mijn collegae en ik hebben nooit 'gericht' geschoten, altijd 'intuitief' en dus nooit lang uitgetrokken, (hooguit een seconde) dit verklaart wellicht ook de zwaardere bogen. Veel stijlen hebben een nadruk op meerdere doelen, en dus relatief snel herladen. Omdat je in beweging bent heeft mikken ook meestal behoorlijk weinig zin. Je zou rekening moeten houden met voorhoudshoek etc, dat wordt al snel zowiezo natte vinger werk, en dus kun je het dan ent zo goed intuitief doen.

ikzelf heb nooit echt veel geoefend om gericht te schieten en intuitief heb ik in een stuk of 200 pijlen genoeg voor elkaar gekregen om de test te halen bij mij op werk.

Sterker nog: de allereerste keer dat ik boogschoot te paard kreeg ik een boog in mijn handen gedrukt met twee totaal verschilende pijlen (verschillende lengte, dikte, en punt met een groot gewichtsverschil), geen van welke ik ooit eerder had gebruikt, en het doelwit was een ree-doel (zo'n klein plastic ding) het feit dat ik (in volle rengalop) de eerste tussen de poten van het doel en de tweede in het 'blad' knalde zegt meer over hoe eenvoudig boogschieten te paard is dan over mijn boogschietkunsten (die zijn/waren namelijk, at best, gemiddeld)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:22

Wauw gaaf!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:09

Hebben die lui eigenlijk een website oid waar je kunt zien hoeveel het kost? En komen ze overal waar er ruimte is en geïnteresseerden? Ik heb nog een mooi weiland van 350 meter lang :D Of zijn ze ergens te bellen?

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:13

Misschien een tip voor de beginnelingen, ga eerst eens oefenen met larppijlen. Deze hebben geen punt, wel zo veilig.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:18

Wauw, wat gaaf! kan je hier geen workshop van organiseren :p

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:08

LARP-pijlen hebben prutballistiek en zijn heel lastig in de omgang, "redheads' uit de re-enactment werken dan beter (veel kleinere rubber punten) zijn ook VEEEL goedkoper. (redheads zijn ontworpen om mee op mensen te schieten voor de lol, ze doen wel zeer, vergelijkbaar met paintball en in je oog is niet zo prettig, maar voor de rest redelijk safe)

Maar ik ben voor gewoon leren opletten en met bullet-punten schieten,