De nieuwe uitdaging!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:43

Shilady: Niet elk paard is het zelfde, dus ook hun reactie is ander natuurlijk. Ik weet niet hoe het met die van jou zit, maar Nib heeft enkel binnen gestaan bij zijn castratie en allergische reactie voor de rest altijd in groep. Mensen hebben veel paarden, en hebben dan ook niet echt de tijd om met de jonkies bezig te zijn om ze vanalles te leren, maar Nib is wel heel goed verzorgd daar niet van. Zelf ben ik geen voorstander van een opfok, en nu ik Nib heb weet ik ook waarom ik dat niet ben. Een veulen hoort op te groeien in de weide, met vriendjes te genieten van hun jeugd. Maar ik zie er niets verkeerd in om met je veulen al enkele dingen te doen (een vast binden op de poetsplaats, voetjes, wandelen...) Want eens ze groot zijn en sterker, krijg je het alleen maar moeilijker. Ik zet hem op zijn plek als hij mij wilt trappen, en het heeft echt al nauw gestoken. Maar hij doet het enkel rechts, links trapt hij na. Rechts trapt hij gericht naar mij... Ik ben nu enkel aan het oefenen op de voorbenen, ga de achterbenen laten voor wat het is momenteel. Tot hij mij misschien wat meer vertrouwd. Hij moet het natuurlijk ooit leren, maar ga niets overhaasten. En ga ook iemand anders het werk niet laten opkuisen, dus een africhtingstal wil ik niet. (Voor zadelmak te maken wel) maar niet voor de basis dat elk paard zou moeten kennen. Dominantie? Ik noem dat nog geen dominantie... Horsecontrol heeft me leren denken als een paard. En als jij iets niet wilt, echt niet wilt en niet leuk vind of niet weet wat de bedoeling is dan ga je ook tegenspartelen denk ik... Een paard met dominant gedrag kan je niet zo maar achteruit laten gaan terwijl hij aan het eten is. En hem laten wachten tot JIJ klaar bent met wat je wilt doen met hem. (Gisteren wou ik zijn staart nog insmeren, staleigenaresse deed zijn eten in de bak en hij is pas mogen gaan eten als ik klaar was) En ik heb zelf al eentje gehad met een heel dominant gedrag, daar kwam je de stal niet in tijdens etenstijd. Dierenarts heeft hem al onderzocht aangezien hij erg aan het vermageren is zonder dat we weten waarom. Hij is ook futloos, en soms heeft hij geen eetlust. Zijn ogen staan op half 7, maar toch geen koorts of klam gevoel. En verder reageert hij op alles nog vrij normaal. Dierenarts kon ook niets vinden, en is bij dag van de ophaling ontwormd. Hij heeft de eerste paar dagen ook heel slecht gegeten aangezien ze in de opfok enkel hooi krijgen en hier is het al wel wat meer. (Bieten, hooi, wortelen, mengeling) Enkel zijn hooi wilde hij opeten. De rest dat wou hij nog niet eens proeven... Hij begint nu gelukkig (sinds gisteren) meer met smaak te eten... Nog even afwachten dus. Eind volgende week komt de dierenarts nog eens een check up doen en laat ik voor de zekerheid even bloed nemen.

Bedankt Baszo17!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:43

Arabiertje* schreef:
Denk dat dat meer als normaal is. Ik kan hem gewoon achterhem door gaan, ik kan ook over zijn been strelen. Maar vanaf dat ik zijn been vraag, gaat hij trappen naar mij. Niet gewoon '' na trappen '' maar gericht trappen, ik denk dat het is omdat hij het niet kent, en omdat hij mij nog niet vertrouwd.

Gericht trappen is gericht terugtrappen. Geen enkel paard mag trappen, of ze nou 100 zijn of 1. Gelijk afleren anders gaat hij steeds verder met dit gedrag.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:51

Arabiertje* schreef:
Hoe doe je zo iets met een halstertouw? Begrijp ik niet goed.

Uhm hoe leg je dat uit.. Touw rond been (onderaan, net boven hoef), en lichte druk geven. Zoiets :j
Dat hebben ze bij die trapper in ieder geval zo geprobeert. Ik heb het bij Baileys ook gedaan, maar als begin van voetje geven op commando. Nu is Bai wel érg makkelijk, die snapte het meteen en had er geen problemen mee. Maar, Bai trapt niet :+

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:53

mieske schreef:
Waarom moet je nu al beginnen met longeren ? Paardje is net bij jou en daarnaast ook nog maar 2,5 jaar..
Daarbij is hij ook nog erg iel vind ik.
Verder wel leuk paardje.... :)

hoe oud denk je dat de hengsten die naar de hengstenkeuring gaan zijn als daar voor het eerst mee gewerkt word? die worden over het algemeen uit de opfok gehaald en dan tussen de 2 en 2,5 aan de longe gedaan om er in januari goed en al flink gespierd uit te zien ik vind het juist netjes dat ze al begint met longeren hoe beter een paard aan je kan wennen hoe meer aandacht je geeft op welke manier dan ook ze moeten je toch leren kennen en weten wat je van ze verwacht!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:59

dieketje schreef:
mieske schreef:
Waarom moet je nu al beginnen met longeren ? Paardje is net bij jou en daarnaast ook nog maar 2,5 jaar..

hoe oud denk je dat de hengsten die naar de hengstenkeuring gaan zijn als daar voor het eerst mee gewerkt word? die worden over het algemeen uit de opfok gehaald en dan tussen de 2 en 2,5 aan de longe gedaan om er in januari goed en al flink gespierd uit te zien ik vind het juist netjes dat ze al begint met longeren hoe beter een paard aan je kan wennen hoe meer aandacht je geeft op welke manier dan ook ze moeten je toch leren kennen en weten wat je van ze verwacht!

En wie zegt dat dit goed is voor een paard? Dit komt op hetzelfde neer als een peuter van 4 te gaan leren wortels trekken.. ze zijn er gewoon nog niet voor gemaakt.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:04

mang schreef:
Arabiertje* schreef:
Denk dat dat meer als normaal is. Ik kan hem gewoon achterhem door gaan, ik kan ook over zijn been strelen. Maar vanaf dat ik zijn been vraag, gaat hij trappen naar mij. Niet gewoon '' na trappen '' maar gericht trappen, ik denk dat het is omdat hij het niet kent, en omdat hij mij nog niet vertrouwd.

Gericht trappen is gericht terugtrappen. Geen enkel paard mag trappen, of ze nou 100 zijn of 1. Gelijk afleren anders gaat hij steeds verder met dit gedrag.

Volledig mee eens, afleren en wel meteen voor t erger wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:10

dieketje schreef:
mieske schreef:

Dat word dan wel door mensen met veel kunde gedaan, ik heb dit topic grotendeels gelezen en merk toch dat ts lang niet zoveel weet van het gedrag van paarden als ze zelf denkt. Ze maakte de opmerking dat ze door dit paard zich zelf wil leren kennen, misschien komt ze dan wel tot de conclusie dat ze het beter bij een 18-jarig verzorgpaard kan houden.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:14

mang schreef:
dieketje schreef:

En wie zegt dat dit goed is voor een paard? Dit komt op hetzelfde neer als een peuter van 4 te gaan leren wortels trekken.. ze zijn er gewoon nog niet voor gemaakt.

ik zeg niet dat het goed is maar dat gebeurd toch ook en ik zie geen opstand tegen alle hengsten houders? maar wel tegen een meisje wat een paard heeft gekocht van 2,5 die ze gewoon lekker rustig vast aan wat dingen laat wennen
maar dan kan je in jou gedachte van een peuter van 4 waarschijnlijk pas op een paard van 6 gaan zitten aangezien ze dan pas uit gegroeid zijn?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:16

Laten we het leuk houden hé..

Longeren is niet goed voor een jong paard, dat klopt. Daarom dat ik het ook nooit heel veel zal doen, zeker niet nu hij nog zo puppy is. MAAR ik wilde zien hoe hij op mij gesteld was en wat ik van hem kon verwachten. Tenslotte moet ik hem daar ook in leren kennen, hoe reageert hij als iemand hem vraagt om iets te doen? Ik ben even moeten blijven longeren omdat hij uitbrak in het begin. In het filmpje zie je hem draven, en ben daarna ook meteen gestopt. Genoeg is genoeg, maar op dat moment kon ik niet zeggen van '' nee laat maar, hij is er nog niet klaar voor '' Hij ging steeds opzij, brak uit. Maar hij moet het ooit leren, heb mijn tijd genomen hem altijd weer bij gepakt en gewacht tot hij het goed deed en dan ook beloond met '' FLINKE BINK! ''. Ik longeer ook nooit lang op 1 cirkel, meestal loop ik heel de piste mee af, zodat ze ook af en toe een recht stuk hebben. En zo ook niet altijd op dezelfde plek hoeven te lopen, in de toekomst wil ik hem leren rond mij te lopen zonder longe enkel op lichaamstaal. Maar daar zijn we nu op dit moment gewoon nog niet... Ik weet zelf ook dat hij de tijd moet krijgen, hij is overdonderd. We doen voor de rest nu ook niets met hem, hij gaat naar de wei gaan hem s'avonds terug halen ik borstel hem een beetje in de stal ik laat hem eens achteruit gaan ik laat hem voedsel weigeren ik oefen de voetjes en klaar is kees.

Ik vraag mij alleen maar af, hoe leer je zoiets af. Ik zet hem wel op zijn plaats, maar effect heeft dat niet. Ik geef hem een ferme tik op zijn bil en snok eens aan het touw, maar hij blijft het altijd doen en enkel en alleen met zijn rechterbeen. En verder heeft hij er nergens last van, zit ook nergens vocht op en hij loopt correct.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:16

bigone schreef:
dieketje schreef:

Dat word dan wel door mensen met veel kunde gedaan, ik heb dit topic grotendeels gelezen en merk toch dat ts lang niet zoveel weet van het gedrag van paarden als ze zelf denkt. Ze maakte de opmerking dat ze door dit paard zich zelf wil leren kennen, misschien komt ze dan wel tot de conclusie dat ze het beter bij een 18-jarig verzorgpaard kan houden.

ze heeft het paard naar mijn weten niet volop aan de bijzet aan de longeerlijn zolang zij het paard enkel rond laat draven aan de longe is er toch niks aan de hand? sorry maar dat doen ze in een stapmolen (dan in stap uiteraard) ook en toevallig hebben wij op dit moment een gek veulen die zelf rondjes gaat draven alsof die aan de longe staat moet ik die dan vast zetten omdat hij geen idee heeft wat die doet?

BigOne

Re: De nieuwe uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:25

Ik heb het niet alleen over het longeren, een tweejarige kun je rustig een keer longeren, het gaat over sommige opmerkingen van ts. Ze is met een jong dier bezig en aangezien hij trapt met een achterbeen laat ze dat maar met rust, dus 1-0 voor het paard. Waar denk je dat dit eindigt, iig niet in een paard die respect voor zijn baas heeft en dus slecht te hanteren word, helaas. Hoe koel hij ook in z'n kop is, elk paard zal dit soort dingen oppakken en dan is de liefde over en uit en kan een ander puin gaan ruimen.
Als ts zoveel van paarden zou weten dan vroeg ze niet hoe ze dit nu aan moet pakken, dan had ze hem direct laten voelen dat ze trappen niet accepteerd, het klinkt alsof ze nu al een beetje bang voor hem is en dat voelen ze.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:30

Bigone.

Ik weet niet of je mijn reacties wel degelijke gelezen hebt, moest je ze gelezen hebben dan zou je zelf weten dat je reacties nu op niets slaat. Toen hij naar mij trapte, heb ik hem effectief wel terug een mep verkocht. (Een tik om het vriendelijke te zeggen, anders zou je nog denken dat ik mijn paard bont en blauw zou slagen) ik ben dat blijven doen, zolang dat hij naar mij bleef trappen. Nadien heeft hij dan even zijn hoef opgetild en weer neer gezet. Heb hem daarvoor beloond en heb het daar dan ook mee gelaten, ik oefen nu elke dag zijn voor hoeven en vanaf dat die zonder problemen verlopen ga ik ook weer met de achtervoeten beginnen. Zoals ik zei, hij kent het niet. Hij slaagt ook niet als ik gewoon over zijn been '' streel '' of het aanraak, maar vanaf dat ik druk geef voor het op te heffen... En horsecontrol, heeft mezelf gezegd dat dat te maken kan hebben met te weinig vertrouwen. Jij geeft je hand ook niet aan een onbekende ofwel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:55

Ik geef mijn hand zeker wel aan een onbekende maar vergelijk geen mens met een paard, veel succes met je paard.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:15

bedankt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:51

Heb niks gezegt over een opfok
die van mij heeft vanaf veulen op pension gestaan ook in de wei met maatjes
tuurlijk mag een paard paard zijn en rustigaan doen
maar op een gegeven moment moet hij dingetjes als routine gaan doen.. (bij mij duurde het ook lang voordat ik is zei van nou nu gaan we beetje basisdingen doen kwa omgaan en gewoon braaf zijn aan de hand :j ) Maar toen hij al een tijdje 2 was vond ik het tijd worden want ze worden idd alleen maar groter en sterker en is voor het paard ook fijn als hij met 3 jaar al het een en ander heeft meegemaakt en geleert kwa omgang :) Vind het ook echt jammer als er paarden met 3 of 4 vd wei worden geplukt en ze in een keer alles en nog wat moeten leren terwijl er de jaren ervoor nooit wat meegedaan is. Maar ik hoop toch dat het snel goed komt en je een goede band op kan bouwen met hem ...

Ik heb heel erg gelukt met mijn jonkie hij heeft een goed karakter en is gezond en erg braaf voor een jong dier
hij word in mei 3 :)

Ik hoop dat het goed gaat bij de dierenarts
meschien even een bloedtestje laten doen of wat mest laten onderzoeken :Y)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:02

Inderdaad, dat bedoel ik. Als een paard bijvoorbeeld op 2jarige leeftijd, al netjes vast gebonden kan staan zonder problemen zijn hoeven kan geven mee kan wandelen over het straat en eventueel kleine basis dingen van grondwerk dan ben je al een hele stap verder. Ik weet nu al dat het met Nibbles een tijdje gaat duren voor er effectief een zadel op komt. Misschien, af en toe eens een hoofdstelletje in en eens een zadeldoekje op maar meer als dat nu niet. Zeker niet nu in de winter, eind zomer 2013 ga ik hem eens longeren met zadel er eens opzitten en dan mag hij in de winter weer genieten van de rust en even nadenken en alles laren bezinken.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:05

pfff wat een vreselijk Topic met al dat gezeur op TS door mensen die het beter weten...
oke misschien heeft TS een verleden... als zij denk dat dit de goede manier is moet zij toch weten...
de ene rijd met sporen terwijl ik het persoonlijk normaal vind is dat dat blok ijzer niet aan mijn hak hoeft. mijn paard moet gewoon op het been zijn. anderen rijden liefst zonder bit...

de opvoeding van een paard doet iedereen verschillend. als je dan commentaar hebt geef dan opbouwende kritiek! en verpest niet een topic!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:23

Arabiertje* schreef:
Inderdaad, dat bedoel ik. Als een paard bijvoorbeeld op 2jarige leeftijd, al netjes vast gebonden kan staan zonder problemen zijn hoeven kan geven mee kan wandelen over het straat en eventueel kleine basis dingen van grondwerk dan ben je al een hele stap verder. Ik weet nu al dat het met Nibbles een tijdje gaat duren voor er effectief een zadel op komt. Misschien, af en toe eens een hoofdstelletje in en eens een zadeldoekje op maar meer als dat nu niet. Zeker niet nu in de winter, eind zomer 2013 ga ik hem eens longeren met zadel er eens opzitten en dan mag hij in de winter weer genieten van de rust en even nadenken en alles laren bezinken.

Inderdaad
Maarja als je het maar veilig houd +:)+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:26

Dat gaan we proberen hé, als het gebeurd dan gebeurd het. Dat is het risico natuurlijk, maar ik let er wel op. Ik kijk voornamelijk goed naar zijn houding van oren, ogen en staart. Als hij gespannen is dan wacht ik even tot hij weer uit ademt, en met zijn ogen knippert.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:44

Ik ken je niet en ook niet hoe het zat met je vorige paarden, dus ik ga je ook niet veroordelen.
Je hebt een heel mooi paardje gekocht waar je veel werk aan zult hebben en veel geduld bij nodig hebt.
Maar vooral laat je paard nog even lekker veulen zijn en doe het rustig aan! ;)

Het is normaal dat ze hun hoefjes niet geven als ze je nog niet vertrouwen, paarden zijn namelijk vluchtdieren en willen de mogelijkheid hebben om te vluchten en als je een hoef vast hebt kunnen ze dat niet. (Ik heb bij mijn halve stal paardje zeker 3 maand mogen wachtten voordat ik zijn hoef mocht opheffen gewoon omdat hij mensen niet snel vertrouwd, hij trapte ook echt gericht en als jij hem een tik gaf, werd hij alleen maar gefrustreerder en trapte harder. Nu kan je ze lang als je wilt zijn hoef opheffen.)
Als je bezig bent met opheffen en hij begint te trappen, dan mag je hem nooit laten doen!
Ik zou ook al direct beginnen met je stem te gebruiken, dit kom later nog veel van pas!

Wat ik heb geleerd om paarden te leren hun hoefjes te geven is wanneer ze trappen (in alle richtingen omdat ze het ambetant vinden en het gewoon nog niet kennen) de hoef ipv gewoon vast te houden zo snel mogelijk de rand van de hoef vastnemen en zo houden dat -overdreven gezegd:- de hoef naar achter geplooid zit, ''in'' de koot snap je mijn uitleg?
Als je de hoef zo houd hebben ze bijna geen kracht meer op te strappen, (dit is niet pijnlijk voor het paard!) Eens hij ontspant: goed belonen (met stem en een klopje op de hals) en de hoef op de grond zetten.
(Ik heb het zelf eens gezien en na 3x in de stal gestaan te hebben en er ong 10min op oefent kon je zonder problemen haar hoeven opheffen. Ik zou het nu zelf geen 10min aan een stuk doen, gewoon alle hoeven 1x proberen en later nog eens. Het paard was ook al 3,5 jaar maar kende het nog niet.)

Succes met je paard, en ik hoop dat je hem nog lang zult hebben :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:43

dankje !

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:14

Mensen die kritiek hebben: ga eens bij een sportstal kijken hoe het daar aan toe gaat. Paarden komen in opleiding en slechts enkelen blijven. De rest gaat de handel in, en van bij de handel belandt een deel bij de slacht. En ik denk toch dat ze daar zeker niet beter behandeld worden. Uiteraard gaan die dat niet op internet zetten, het publiek krijgt enkel de successen te zien.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:17

Zannekin... dus omdat grote sportstallen dat doen, is het ook prima dat een particulier dat doet?
En moet dat dan ook maar goed gevonden worden?

Dus maw , omdat er trainers zijn die paarden met 2 inrijden en vollop ermee beginnen werken.
Is het ook niet erg dat particulieren dit doen?

Of omdat paarden mishandeld worden op grote sportstallen , en aan de meest gruwelijke tuigen en manieren om ze klein te krijgen worden bloot gesteld. Zouden wij dit ook moeten pikken van particulieren.

Je bedoelt het waarschijnlijk niet zoals ik het hier boven verwoord ;) maar ik vind jou opmerken wel heel apart

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:11

Zannekin schreef:
Mensen die kritiek hebben: ga eens bij een sportstal kijken hoe het daar aan toe gaat. Paarden komen in opleiding en slechts enkelen blijven. De rest gaat de handel in, en van bij de handel belandt een deel bij de slacht. En ik denk toch dat ze daar zeker niet beter behandeld worden. Uiteraard gaan die dat niet op internet zetten, het publiek krijgt enkel de successen te zien.

Dus dan is alles wat soortgelijk behandeld goedgesproken????

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:12

TS heeft haar paarden aan een particulier verkocht en ze zijn altijd goed behandeld geweest. Dus ik wil het verschil net aantonen.