Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:45

209 punten.

Goede, harmonieuze proef. Amazone zit netjes en werkt correct in. Paard heeft een correcte aanleuning. Galop rechtsom buitenschouder beter begrenzen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:49

paard89 schreef:
15m is gewoon 15m vind ik. Als het dan groter is vind ik dat daar best aftrek voor gegeven mag worden. Dus als iemand wel een nette overgang van draf naar stap maakt, maar niet tussen de letters waar het moet dan geef je nog steeds een 7 of hoger? Had ze het wel die voltes 15m gemaakt had ze zeker een 8 gehad. :j

Voor het halsstrekken had het paard net wat constanter lager gemoeten. Of er dan maar weinig van die combinaties zijn die zo halsstrekken doet er niet toe. Je bekijkt de proef los van andere proeven.

Ik zeg in mijn vorige post ook dat ik het paard nog wat voorzichtig/terughoudend vind in de draf en galop. Vandaar de 6en voor de draf en de galop. De verruimingen vind ik ook nog te zuinig.

Ik heb 202 punten gegeven en vind dat een nette score :j

We beoordelen het allemaal anders.
Dat geeft wel aan hoe moeilijk jureren eigenlijk is, want iedereen heeft een verschillende kijk erop :)

Natuurlijk beoordelen we allemaal anders, alleen als je het bekijkt volgens de juryregels van het KNHS, denk ik dat als je hier zessen uitdeelt, je de plank wel misslaat......want wat moet je dan met dat simpel bewegende paard wat ook nog simpel gereden wordt en her en der nog niet bevestigd is?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:52

paard89 schreef:
15m is gewoon 15m vind ik. Als het dan groter is vind ik dat daar best aftrek voor gegeven mag worden. Dus als iemand wel een nette overgang van draf naar stap maakt, maar niet tussen de letters waar het moet dan geef je nog steeds een 7 of hoger? Had ze het wel die voltes 15m gemaakt had ze zeker een 8 gehad. :j

Ja... Het gereden zijn van de oefening volgens het skala gaat boven de exacte plaatsbepaling. Doordat ze iets te groot zijn is het misschien geen 8, maar lager dan een 7 is het zeker niet. Daarvoor gaat er teveel goed tijdens deze voltes. Voor een overgang van bovengemiddelde kwaliteit, die net iets voor of iets na de letter gereden wordt, geldt precies hetzelfde. Zeker in de basis moet een correct gereden paard beloond worden :j.. Dat is dan belangrijker dan een paar metertjes meer of minder. Je neemt het mee, maar het mag nooit betekenen dat de combinatie hierdoor op een onvoldoende terecht komt of in dit geval zelfs niet op een 6.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:57

daffodil schreef:
paard89 schreef:

Voor het halsstrekken had het paard net wat constanter lager gemoeten. Of er dan maar weinig van die combinaties zijn die zo halsstrekken doet er niet toe. Je bekijkt de proef los van andere proeven.

Ik zeg in mijn vorige post ook dat ik het paard nog wat voorzichtig/terughoudend vind in de draf en galop. Vandaar de 6en voor de draf en de galop. De verruimingen vind ik ook nog te zuinig.

Ik heb 202 punten gegeven en vind dat een nette score :j

We beoordelen het allemaal anders.
Dat geeft wel aan hoe moeilijk jureren eigenlijk is, want iedereen heeft een verschillende kijk erop :)

Natuurlijk beoordelen we allemaal anders, alleen als je het bekijkt volgens de juryregels van het KNHS, denk ik dat als je hier zessen uitdeelt, je de plank wel misslaat......want wat moet je dan met dat simpel bewegende paard wat ook nog simpel gereden wordt en her en der nog niet bevestigd is?

Dat mag je vinden Daffodil. Maar ik blijf bij mijn mening :)

Liselot

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:59

Maar wat had ze volgens jou nog moeten doen om die voltes voor een 9 of 10 te rijden? Verder zijn ze namelijk helemaal goed, paard loopt in balans, juiste buiging en stelling, voldoende impuls, mooi ontspannen in de aanleuning. Als je dan een punt aftrekt omdat ze te groot zijn komt je toch alsnog op zeker een 8 uit?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:00

Dat mag uiteraard ook, mag ik dan nog vragen of je ook KNHS jurylid bent?

En ik heb die voltes ook beloond met een acht, precies om die reden Liselot!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:00

Zo hoort het imo ook, een 10 is je uitgangspunt en voor alls wat minder gaat trek je er een punt af

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:04

De eerste volte 15m is gewoon een 8 en de 2e heb ik een 7 ivm iets meer schouder begrenzen, en graag fractie minder stelling tov de LB. Maar als je daar die 8 neer zet ook prima, beter te verantwoorden dan een 6. Ik vond de 2e minder en om dat te laten blijken een punt verschil, maar je kunt erover discussiëren of dat het punt waard is :j. Liever geef je dan een 8 en een 8- of een 7,5 maar ja, dat mag niet hè.

Paard89, jureren is geen 'mening' uiten maar een beoordeling op waarde maken aan de hand van een referentiekader wat je tijdens de opleiding geleerd hebt en je in de praktijk daarna nog meer eigen maakt. Een jurysport zal natuurlijk altijd enigszins subjectief blijven, maar omdat er afspraken gemaakt zijn hóe iets beoordeeld moet worden kun je een uitspraak als 'dat is mijn mening en daarmee uit' niet verkopen richting ruiters en juryleden.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:08

Ik kom op 200 punten, hihi heb wel een beetje zuinig gejureerd denk ik.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:08

Liselot schreef:
Maar wat had ze volgens jou nog moeten doen om die voltes voor een 9 of 10 te rijden? Verder zijn ze namelijk helemaal goed, paard loopt in balans, juiste buiging en stelling, voldoende impuls, mooi ontspannen in de aanleuning. Als je dan een punt aftrekt omdat ze te groot zijn komt je toch alsnog op zeker een 8 uit?

Geen idee Liselot :) Heb de proef op dat moment beoordeeld en toen een 6 gegeven (met als reden volte te groot en in de galop vond ik het paard nog wat voorzichtig). Volte was verder gewoon goed gereden, paard fijn in de aanleuning. Dat was zeker ok! :) Misschien dat een 7 meer op zn plaats was, maar op dat moment heb ik het beoordeeld met een 6. Dat was ook een van de weinige 6en die ik gegeven heb.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:10

daffodil schreef:
Dat mag uiteraard ook, mag ik dan nog vragen of je ook KNHS jurylid bent?

En ik heb die voltes ook beloond met een acht, precies om die reden Liselot!!

Ik ben geen KNHS jury Daffodil. Ik ben maar een gewone wedstrijdruiter haha :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:13

Dat verklaart voor mij wel een beetje hoe je kijkt, want je leert op de jurycursus echt anders kijken. Uitgaan van een tien, punten aftrekken voor wat minder gaat in plaats van kijken naar fouten.....geeft niet, want dit soort discussies is ook wel eens goed, zodat mensen misschien iets beter begrijpen hoe er soms gepunt wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:14

paard89 schreef:

Dan trek je dus 2 punten af voor een volte die iets groot is maar verder wel heel goed is gereden? Dat kan toch niet?!?

Ik wilde net vragen of jij jury bent, maar dat is dus niet zo. Wellicht maar beter ook. :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:15

Juist leuk om inzicht te geven in die referentiekaders toch :)) Ik denk niet dat je het iemand kwalijk kunt nemen dat ze lager zitten als ze die kaders en manier van kijken niet kennen. Het is allemaal lastig. Omlaag punten is altijd makkelijker dan omhoog.

Best grappig dat de KNHS juryleden hier vrijwel allemaal hoger zitten dan de meeste ruiters. :)) Zie je wel... we zijn helemaal niet streng ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:15

198.
Op zich een mooie proef, hier en daar kleine foutjes.
Alleen de stap vond ik een stuk minder dan de draf en galop. Paard miste wel wat activiteit in de galop bij beide 15m voltes.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:16

Wat vond je een stuk minder aan de stap dan aan de draf en galop dan?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:17

Das wel weer kort door de bocht Karin, want ik ga er nog van uit dat als ze wel die cursus doet, ze vanzelf leert om anders te kijken. Ik snap het soms ook wel want het is nou eenmaal makkelijker om naar fouten te kijken dan uit te gaan van de tien en daar vandaan naar beneden te gaan......

Wat grappig is, is dat er geconcludeerd wordt dat er gebrek aan activiteit is terwijl dit verzameling betreft......

Misschien helpt dit soort discussies wel om wat meer begrip te kweken ten aanzien van het juryoordeel in het algemeen!

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:19

Het stukje stap op de hoefslag direct na de overgang was misschien wat twijfelachtig en zou je misschien iets actiever willen zien. Echter dat is maar 1 hoek. De middenstap is daarna echt weer bovengemiddeld; ruim, zuiver, mooi doorgetreden. Als je er wat over op wilt merken dan vind ik dat het paard nog wat meer verlengd zou mogen worden in het frame. De kwaliteit van de stap is in mijn beleving echt ruim voldoende.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:20

daffodil schreef:
Wat grappig is, is dat er geconcludeerd wordt dat er gebrek aan activiteit is terwijl dit verzameling betreft......

Goed en wel... maar er wordt feitelijk arbeidsstap gevraagd ;)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:21

KarinvdM schreef:
paard89 schreef:

Dan trek je dus 2 punten af voor een volte die iets groot is maar verder wel heel goed is gereden? Dat kan toch niet?!?

Ik wilde net vragen of jij jury bent, maar dat is dus niet zo. Wellicht maar beter ook. :)

Beetje jammer deze reactie KarinvdM :( Ik ben hier ook alleen maar in dit topic om te leren kijken.

Dat een jury anders kijkt dan een wedstrijdruiter is wel logisch Daffodil. :j Anders was er ook geen jurycursus nodig.
Ik probeer hier alleen maar kennis op te doen :) Ik denk inderdaad dat de cursus je anders leert kijken.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 10-09-12 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:23

Daffodil, ook in de verzameling mag een paard imo actiever, de achterhand blijft bij erg veel paarden in de verzameling te veel achter.

Wat betreft de stap: ook hier bleef de achterhand achter (middenstap niet meegeteld, hier kreeg ze van mij een hoger cijfer voor).

Volgens mij zijn deze topics juist aangemaakt om te kijken wat andere wedstrijdruiters en ook niet-wedstrijdruiters er van vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:25

paard89 schreef:
Beetje jammer deze reactie KarinvdM :( Ik ben hier ook alleen maar in dit topic om te leren kijken.

Dat een jury anders kijkt dan een wedstrijdruiter is wel logisch Daffodil. :j Anders was er ook geen jurycursus nodig.
Ik probeer hier alleen maar kennis op te doen :) Ik denk inderdaad dat de cursus je anders leert kijken.

Er is al een paar keer aangegeven door verschillende personen waarom die voltes geen 6 moeten zijn, maar jij blijft bij je mening. Je wilt blijkbaar niet echt iets aannemen van iemand anders... :)
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 10-09-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:25

Sansje schreef:
daffodil schreef:

Goed en wel... maar er wordt feitelijk arbeidsstap gevraagd ;)

Ik denk dat ze meer doelt op de volte 15m, ik vind dat je de balans en gedragenheid daar niet af mag straffen door te zeggen dat er te weinig activiteit is (wat er in feite niet is, want is prima in orde). Vond dat de middenstap namelijk wel iets actiever zou mogen en fractie meer nog verlengen in het frame, overgang terug ging iets ten koste van zuiverheid en kwam op de 7 uit. Merrie stapt zó groot dat dit een lastig stukje is. Malene heeft hier ook nog wat tips voor gekregen van Tineke :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:27

Best raar dat als een proef beduidend minder gaat (zoals de eerste in deze serie) er eigenlijk veel minder heftig wordt gediscussierd. Terwijl daar het punten verschil veel groter was tussen veel mensen.
Nu betreft het duidelijk een combinatie die de L2 allang gepasseerd is. Maar moeten we het toch 'gewoon' als L2 beoordelen. En niet gaan denken o omdat hij verzameld zal hij wel hoger rijden en dus gaan we meer punten geven.
Ik vindt dat de amazone een dikke pluim verdient dat ze haar paard nog zo in basis kan rijden.
Er zijn vele die Z of hoger starten waarbij het paard niet meer lang en laag nagevelijk kan lopen. Waardoor een paard ook niet meer kan halsstrekken.
Heb nu wel het idee dat ze met haar middengangen (draf en galop want de stap was wel heel correct) wat voorzichtig heeft gereden omdat er 'slechts' middendraf of middengalop wordt gevraagd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:28

In de beoordeling heb ik hetzelfde gedaan daar als jij Remember :)