Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:12

-:(- -:(- -:(-
Wat en hoop jaloezie hier zeg. Heb een vermoeden dat de kritiek hier vooral komt, omdat de amazone geen maatje 38 heeft. Sorry, maar daar hoor je doorheen te kijken. Misschien kan amazone er wel helemaal niks aan doen dat ze zo is. Ik vind haar netjes rijden. En ja er zitten een paar foutjes in. Zou degenen die nu heel laag zitten met de punten wel eens willen zien rijden. Eens zien of zij het beter kunnen onder druk. Denk dat er een heleboel slechter rijden.
En Karin heeft heel goed uitgelegd, waarom je last kunt hebben van wiebelbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:16

FriesWytske schreef:
-:(- -:(- -:(-
Wat en hoop jaloezie hier zeg. Heb een vermoeden dat de kritiek hier vooral komt, omdat de amazone geen maatje 38 heeft. Sorry, maar daar hoor je doorheen te kijken. Misschien kan amazone er wel helemaal niks aan doen dat ze zo is. Ik vind haar netjes rijden. En ja er zitten een paar foutjes in. Zou degenen die nu heel laag zitten met de punten wel eens willen zien rijden. Eens zien of zij het beter kunnen onder druk. Denk dat er een heleboel slechter rijden.
En Karin heeft heel goed uitgelegd, waarom je last kunt hebben van wiebelbenen.

Waarom jaloezie of wat dan ook? Dit gaat toch gewoon om wat jij ervan vind? Ook al heeft ze maatje 32, ik zie en vind dat de amazone niet fijn meekomt met haar paard. Dan ga ik niet denken 'ach dat komt door haar lichaam.' Nee dan juist blijf ik objectief, wat ik zie dat zie ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:18

Inderdaad :j Of ik het beter kan of niet doet er niet toe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:22

Moest het zadel al enkele zitmaten groter zijn zou ze al veel fijner zitten, beter kunnen meekomen en dan zouden de benen al een heel pak stiller zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:36

Ik kom op 187 punten uit. Respect voor de amazone dat zij zich laat beoordelen door zoveel kritische mensen.
Als zij echt hogerop wil komen zal het paard in mijn ogen met meer ruggebruik moeten gaan en zal er werk gemaakt moeten worden van de juiste lengtebuiging. Een groter zadel zal hopelijk het ruggebruik al wat kunnen verbeteren en ook de taktfouten in de draf doen laten verdwijnen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:41

Over het algemeen wordt er keurig gereageerd. Uiteraard hoor je veel dezelfde punten en daardoor kan de boodschap wellicht harder overkomen. In enkele gevallen kan het commentaar echt genuanceerder. Wanneer je als jurylid een boodschap brengt, zorg je altijd dat je dit op een manier doet die opbouwend is. Een jurylid zal dus niets opmerken over postuur, maar maakt een opmerking over balans en een onafhankelijke zit.

De deelnemers hebben niet meegedaan voor eeuwige roem of wat dan ook. Ze hebben dit gedaan, omdat ze achter het idee staan; inzicht geven in de jurypraktijk. Hiervoor waren ze bereid zich kwetsbaar op te stellen. Ik vind dat bewonderens- en prijzenswaardig.

In mijn beleving hoeft zo'n openbaar optreden geen gevolgen te hebben. Het is en blijft altijd een momentopname. De ene keer zal het goed gaan en een volgende keer niet. Bovendien zijn er altijd redenen en oorzaken aan te dragen waardoor het even minder fijn gaat in de proef, maar die zijn voor de beoordeling niet relevant. Dat een combinatie die normaliter Z of wat mij betreft lichte tour rijdt altijd gigantische punten zou moeten scoren in deze proef denk ik niet. Je werkt met een dier en soms lukt het wel en soms ook niet. Dat is toch juist wat we allemaal zo leuk vinden aan de paardensport? We zijn nooit uitgeleerd.

Ik vind het super dat dit drietal dames zich op deze manier kwetsbaar op heeft durven stellen. Ik kan daar alleen maar respect voor hebben. Ik rijd ook Z1 met mijn paard nu en ik kan geen garanties geven dat het mij beter zou afgaan. Dat ligt aan het moment... En zoveel factoren daaromheen. Ik zou het heel leuk vinden als we hier in de toekomst mee door zouden kunnen gaan. Kennelijk leeft het onderwerp echt en vinden veel mensen het leuk om hierover mee te praten. Ik denk wel dat we met respect deze combinaties moeten behandelen met zijn allen. Anders weet ik wel zeker dat in de toekomst geen combinatie zich meer hiervoor leent. Het grootste deel van de reacties vind ik echt leuk om te lezen. Opbouwend etc. Maar voor een aantal geldt; houd er rekening mee dat je een boodschap ook op een leuke manier kunt brengen. Vaak is dat veel krachtiger en zorgt dit dat iemand er wat mee wil en kan doen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:52

Sansje schreef:
Over het algemeen wordt er keurig gereageerd. Uiteraard hoor je veel dezelfde punten en daardoor kan de boodschap wellicht harder overkomen. In enkele gevallen kan het commentaar echt genuanceerder. Wanneer je als jurylid een boodschap brengt, zorg je altijd dat je dit op een manier doet die opbouwend is. Een jurylid zal dus niets opmerken over postuur, maar maakt een opmerking over balans en een onafhankelijke zit.

De deelnemers hebben niet meegedaan voor eeuwige roem of wat dan ook. Ze hebben dit gedaan, omdat ze achter het idee staan; inzicht geven in de jurypraktijk. Hiervoor waren ze bereid zich kwetsbaar op te stellen. Ik vind dat bewonderens- en prijzenswaardig.

In mijn beleving hoeft zo'n openbaar optreden geen gevolgen te hebben. Het is en blijft altijd een momentopname. De ene keer zal het goed gaan en een volgende keer niet. Bovendien zijn er altijd redenen en oorzaken aan te dragen waardoor het even minder fijn gaat in de proef, maar die zijn voor de beoordeling niet relevant. Dat een combinatie die normaliter Z of wat mij betreft lichte tour rijdt altijd gigantische punten zou moeten scoren in deze proef denk ik niet. Je werkt met een dier en soms lukt het wel en soms ook niet. Dat is toch juist wat we allemaal zo leuk vinden aan de paardensport? We zijn nooit uitgeleerd.

Ik vind het super dat dit drietal dames zich op deze manier kwetsbaar op heeft durven stellen. Ik kan daar alleen maar respect voor hebben. Ik rijd ook Z1 met mijn paard nu en ik kan geen garanties geven dat het mij beter zou afgaan. Dat ligt aan het moment... En zoveel factoren daaromheen. Ik zou het heel leuk vinden als we hier in de toekomst mee door zouden kunnen gaan. Kennelijk leeft het onderwerp echt en vinden veel mensen het leuk om hierover mee te praten. Ik denk wel dat we met respect deze combinaties moeten behandelen met zijn allen. Anders weet ik wel zeker dat in de toekomst geen combinatie zich meer hiervoor leent. Het grootste deel van de reacties vind ik echt leuk om te lezen. Opbouwend etc. Maar voor een aantal geldt; houd er rekening mee dat je een boodschap ook op een leuke manier kunt brengen. Vaak is dat veel krachtiger en zorgt dit dat iemand er wat mee wil en kan doen.

_/-\o_

Ik vind het genant dat mensen hier denken dat deze meiden dit gedaan hebben omdat ze zich zelf zo ontzettend goed vinden en verwachten voor eeuwig beroemd te zijn...

Dit zou confronterender moeten zijn voor alle ruiters die altijd maar de schuld aan de jury geven... je ziet het hier al.. 168-196...best een verschil. Als dat iemand op wedstrijd zou overkomen, nou, dan zijn de rapen gaar hoor :(

Diep respect voor de amazones die hier aan meewerken en ik hoop echt dat dit de ogen opent van velen...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:56

Goed gezegd Sansje. :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:15

Ik kwam op 181, HH achterwaarts zeer netjes,
Ruggebruik paard en lengtebuiging kan beter
Verder gehaast en Amazone wat rommelig in der houding

Leuk paard leuke combi :j

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:17

Ik heb bewust niet gelezen wat de overige mensen hadden gejureerd, maar ik kwam uit op 189 punten.
Ik vond de overgangen van draf naar stap heel netjes, en het halthouden doet hij echt keurig. Ik heb voor het halthouden op weg naar het achterwaarts zelfs een 9 gegeven. Keurig vierkant vond ik dat. EN ik had eerst een 8, maar ik dacht, ach waarom ook geen 9?!

Ik heb ook de klapperende onderbenen gezien, maar dit heb ik terug laten komen in de impuls (5) en in de houding (5). Ik wist alleen niet of dit op beide punten mocht. Aangezien je nu dus haar klapperende benen op meerdere onderdelen afstraft..... (ben dan ook geen echte jury).
Verder miste ik de overgang terug vanuit de middengalop. Ik zag wel dat ze vertrok, maar ik zag niet dat je het paard ook weer terug nam. En ik vond de aanleuning in de galop erg onrustig.
Verder had ik het idee dat ik buiging miste in het paard....?

Al met al wel een nette proef, want anders kom je niet uit op 189 punten!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:57

Ik kwam uit op 180 punten.

Vooral bij de eerste keer wijken viel het paard over de buitenschouder weg, de overgang vanuit galop naar draf vond ik niet netjes, de tweede volte 15 meter was te klein, paard had weinig stelling in de bochten, halsstrekken mocht nog meer en verder inderdaad heel onrustige onderbenen.

Het halthouden vond ik wel heel netjes, ik vond de tweede keer wijken ook een stuk beter gaan, en ik zag wel verschil tussen de arbeidsgalop en middengalop.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:30

Hier 183 punten. Het meeste commentaar is al gegeven, maar toch even kort mijn visie.
Ik vond het een fijne proef, met hier en daar wat mindere punten, maar zeker punten die goed voor elkaar zijn.

Wijken begint goed, maar laatste stukje valt het paard uit elkaar en wordt het rommelig.
Middendraf en middengalop mag met een groter verschil, overgangen zijn niet goed zichtbaar.
Halsstrekken mag ook meer, paard zakt nu zeer minimaal.
En dan ten slotte inderdaad de beenligging, dat is voor het beeld en het paard imo erg storend.

Positieve punten vond ik de overgangen terug naar stap, die gingen erg netjes.
Ook het halthouden en achterwaarts, keurig halt gehouden, vierkant, en dan netjes nageeflijk en diagonaal achterwaarts. :)

Al met al een nette proef, die iets flitsender mag en als je dingen beter voorbereid en afwerkt, kunnen de punten zeker nog omhoog.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:37

Ook dit was weer een leuke proef. In positieve zin valt de aanleuning op; een mooie houding die mooi rustig is.
Waar het nog aan schort is de buiging in de wendingen, de amzone maakt daar te weinig werk van door meer stelling te vragen.
Dat het paard te recht blijft komt in heel veel onderdelen terug.
Ook komt in diverse onderdelen naar voren dat de souplesse nog niet optimaal is, soms met kleine taktfouten tot gevolg.
Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het paard dat hier aan gewerkt wordt.
Om deze reden kwam ik dan ook uit op heel veel 6-en.

De 7-ens waren wat mij betreft voor:
Het binnenkomen; mooi recht, voldoende impuls, mooie aanleuning, geen 8 vanwege de wendingen bij A en C.
De eerste middendraf; voldoende verruiming, beeld mag nog meer bergop voor een hoger punt.
Overgang naar stap bij A; vloeiend gereden, gevolgd door een zuivere stap
De middenstap; amazone geeft paard meer ruimte waarop het paard reageert door ruimer en te gaan stappen, voor een 8 nog meer losgelatenheid.
Het achterwaarts: zuiver diagonaalsgewijs, passen voldoende groot. Voor een hoger punt nog meer activiteit en nog wat meer voorwaartse drang houden.

De 5-en voor:
Het eerste wijken; de wending bij A is met te weinig stelling en buiging, daardoor valt hij een beetje in het wijken, mist een klein beetje de souplesse in de rug waardoor de impuls wat verloren gaat en tenslotte ook de drafpassen wat minder zweefmoment hebben.
De tweede middendraf; een taktfout, naar mijn mening veroorzaakt door gebrek aan souplesse.
Het halsstrekken; paard volgt de hand te weinig voorwaarts en neerwaarts. Een belangrijk onderdeel in de training van dit paard.

Bij de eindcijfers dacht ik aan een 7 voor de stap (zuiver/nog meer souplesse), 6 voor de draf (let op zuiverheid in onderdelen) en een 6 voor de galop (meer impuls/meer sprong).
De impuls een 6 (voldoende op L niveau, in overgangen meer voorwaartse drang houden)
Het rechtgerichte een 5 (meer stelling en buiging vragen en werken aan de souplesse)
Houding en Zit een 7 (voeten stiller houden)
Effect vd hulpen een 6.
Voor verzorging een 8 en uiteindelijk kom ik uit op 185 punten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:52

Ik vond van draf naar stilstand bij deze amazone netjes gedaan!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:55

knap inderdaad dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen! ik kwam op 182 uit, er zaten aardig wat onregelmatige pasjes bij, hoeken werden niet goed doorgereden en ik bijna geen buiging gevraagd, halthouden en achterwaarts vondi k inderdaad erg netjes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:58

Ik kwam uit op 203 punten.
Vindt dat de amazone wat rustiger moet drijven heb het idee dat het paard niet fijn aan het been is. Maar verder vindt ik het wel een fijn beeld.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:40

183,
vond het paard niet helemaal lekker, vooral in de draf niet zo fijn.
Verbeterpunten voornamelijk in het afwerken van de figuren, hoeken rijden en duidelijker voorbereiden.
Verder het halsstrekken mag nog een stuk meer.

Verder netjes gereden.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:08

Ik kwam op 186 uit

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:44

Ik kom uit op 184 punten. Ik vind het opzich wel netjes gaan, maar het paard heeft te weinig ruggebruik. (Paard toont soms wat stijfjes en kan veel soepeler) De amazone moet meer mee gaan zitten want ze komt het paard soms tegen. Ook de achterhand moet er beter bijkomen.

Onderdelen netjes. Binnenkomen keurig! De eerste middendraf een onregelmatigheid in het begin, de tweede is beter. Wijken valt het paard teveel door de schouder en heeft impulsverlies.
Te weinig verschil in de middenstap, hetzelfde geldt voor de middengalop.

Onderdeel dat ze moet afwenden bij B en halthouden op X vind ik super netjes. Goed voorbereid, nette overgang, paard staat bijna vierkant. Van achter net ietsie verschil. Daarvoor kreeg ze van mij een 8! Achterwaarts is nog wat onzeker en sleperig, maar weer naar voren in draf en afwenden is goed daarvoor een 7. Bij afgroeten te slecht voorbereid en paard staat scheef. Daarom een 5.

Algemeen: Paard moet met meer ruggebruik gaan lopen en amazone moet het paard niet tegenzitten.
Moet meer van achter naar voren gereden worden want dat komt ten goede voor de bewegingen van het paard.

Opmerkingen voor wat betreft de maat van het zadel laat ik achterwege. Ik vind het niet aan mij om daar over te beginnen. De amazone is zelf oud en wijs genoeg en als zij dit prima vind, wie ben ik dan om daar over te beginnen. Ik heb dit dan ook niet meegenomen in mijn beoordeling.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 09-09-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:48

Toch grappig dat iedereen over die wiebelbenen valt. Hebben jullie wel eens een filmpje gezien van jullie zelf? Wiebelbenen betekend niet direcht dat ze ELKE pas drijft. En ja ik heb ook wiebelbenen maar elke pas drijven doe ik niet. Dat toont alleen zo.
Sinds ik zelf ook erg door heb dat ze wiebelen ben ik eens op gaan laten. Van kleine B wedstrijdjes tot de grand prix, overal zie je ze voorbij komen! Iedereen beweegt en zit niet muisstil!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:28

Lauura schreef:
Toch grappig dat iedereen over die wiebelbenen valt. Hebben jullie wel eens een filmpje gezien van jullie zelf? Wiebelbenen betekend niet direcht dat ze ELKE pas drijft. En ja ik heb ook wiebelbenen maar elke pas drijven doe ik niet. Dat toont alleen zo.
Sinds ik zelf ook erg door heb dat ze wiebelen ben ik eens op gaan laten. Van kleine B wedstrijdjes tot de grand prix, overal zie je ze voorbij komen! Iedereen beweegt en zit niet muisstil!

Iedereen heeft dat, ik ook en je ziet goed dat ze nog een stuk van de buik af is, maar daar kan je zeker wel op trainen om dat niet té storend naar voren te laten komen.
Ook denk ik dat het te maken heeft met het zadel, het lijkt me niet echt lekker zitten := :o

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:00

Ik meende ook echt dat het paard af en toe onregelmatig liep. niet alle punten was dat zichtbaar, maar ik ga hierin toch wel mee met Jolien

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:18

Ik heb geen punten geteld maar ik wil wel commentaar geven als dat mag :p
De benen veel stiller houden
sommige overgangen mogen netter
Galop moet met meer sprong
Mag meer stelling hebben
Mag met het hoofd iets rustiger (ontspannender) lopen
En mag in het geheel iets actiever
Dus probeer je benen stiller te houden en probeer de achterhand sterker te maken

Maar inderdaad ook veel respect voor haar :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-09-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:28

In mij idee loopt het paard zuiver soms wat tact fouten maar dat heeft te maken denk ik met balans. Dit kan je voorkomen door het paard goed op te vangen met het links recht been effect in de middendraf.
Tevens ben ik uitgekomen op 183 punten, Nette proef! Iets meer rust in de aanleuning proberen te krijgen en in jou eigen zit. Komt helemaal goed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:42

182 punten. Proef zonder grote fouten maar paard moet nageeflijker en rechtgerichter. Werken aan lengtebuiging.