Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:28

Jong paard of niet, dat kan je als jury niet mee laten gelden ;).

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:43

MeMar schreef:
Ik kwam uit op 181 punten.
Halthouden 2x niet netjes, paard kanteld hoofd, 1e volte 15 meter galop vond ik aan de grote kant.
Halstrekken was niet goed, te rond.
Middendraf tactfouten, middengalop mocht meer.
Achteraf denk ik, was dit nou echt een winstpunt waard? Misschien iets te coulant geweest met punten.

Wel interessant om dit doen!
Ik heb onlangs een clinic in proeven beoordelen gehad hier in Ierland, en ze vonden me erg streng haha

Ben het met veel van het bovenstaande eens, ik kwam op 187, heb geen ervaring in jureren maar rijd wel regelmatig wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door xNK op 08-09-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:44

Ik heb 175 punten gegeven. Ik stoorde me bij ieder onderdeel aan de gespannenheid die ik van het geheel vond afstralen. De amazone zit niet zo gemakkelijk, en het paard wiebelt aan alle kanten. Maar daar heb ik bij de meeste onderdelen doorheen geprobeerd te kijken, al is het van invloed op de buigzaamheid van het paard. Het is daar dus ook in zijn geheel wel wat lager van uitgevallen.

Over het algemeen had ik meer overgangen willen zien en meer losheid in de rug. Het paard liep niet genoeg op zijn eigen benen en ik vond het beeld niet zo prettig (teveel spanning). De amazone zat ook onrustig, ze mag het paard iets meer in zijn waarde laten.

Al met al leek het een beetje op een studentenwedstrijd, waarbij je 10 minuten de tijd krijgt om aan je paard te wennen. Het ziet er nog niet helemaal 'op elkaar ingespeeld' uit.

Maar inderdaad, helemaal top dat ze dit laat beoordelen! :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:46

187 punten heb ik gegeven. Toch nog aardig netjes, maar ik heb nog nooit eerder gejureerd, alleen wedstrijden gereden. Paardje kan erg leuk lopen maar ik had toch wat aanmerkingen. Het paard kantelde zijn hoofd en was ook wat onrustig met zijn hoofd. De ruiter drijft erg veel vind ik. Ook vind ik haar een beetje onrustig zitten bij het doorzitten (misschien dat het daarom lijkt alsof ze veel drijft?), maar verder vind ik haar houding goed. Impuls kan beter en het paard mag van mij meer lengte krijgen en meer met zijn neusje eruit tijdens het halsstrekken. Heb meerdere malen gezien dat de ruiter het paard in stap of halthouden moest trekken. Haar volte 15 m was te groot.

Toch wel top van de amazone dat zij haar filmpje online zet! Ik denk dat ze hier veel van zal leren! :)

Tesssie14

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:49

ik had 171 punten. ik ben zelf een wedstrijdruiter. ik vond het er netjes uitzien. alleen vind ik dat ze te veel been gebruikt. en het paard kanteld zijn hoofd tijdens sommige oefeningen!

Vind het goed van de ruiter dat ze dit online durft te zetten! top

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:52

Shaunibef: Dat dacht ik, dan lees ik je post anders. Kan gebeuren.
cp112. Klopt, dat mag ook niet mee tellen en heb ik ook niet mee laten tellen.
Toch was ik benieuwd of iemand dat wist. Ik heb ook eerst de proef bekeken en toe pas de reacties.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:54

Iemand die voor deze proef 163 punten heeft gegeven moet wel een niet-jury zijn. Als je namelijk zo'n proef al zulke lage punten geeft dan zal je normaal gesproken op wedstrijden helemaal geen winst meer uit kunnen delen en naar de 2 of 3 verliespunten gaan. Zo slecht wordt er vaak gereden op de (kleinere) concoursen.

Ik vind zelf dat het een net wel-net niet proef is. Geen dikke winst maar ook niet zwaar onder de 180, het moet er omheen hangen en kan net wel en net niet op winst uitkomen.

Dikke winst is dit ook echt niet want dat mis je toch echt wel ergens wat rijtechnisch inzicht. Dan heb je de niet constante aanleuning/nageeflijkheid gemist en het gebrek aan impuls.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:54

193 punten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:57

ShauniBef schreef:
Oef. Ik denk dat ik heel Bokt over mij heen ga krijgen := ! Maar ik gaf 163 punten := !

hele hoge punten, maar ook hele lage.. Ik vind het zo op het eerste opzicht niet L2 waardig, impuls is ver te zoeken, houding en zit van de amazone is niet alles. Paard mag hier en daar een stuk actiever.

Wel top van de amazone dat ze dit op Bokt wil hebben!

Mijn mond valt open van verbazing, sorry -O-

Kan iemand mij trouwens uitleggen voor welke onderdelen dan een 3 gegeven zou moeten worden? Dat cijfer lijkt mij voor elk onderdeel schandalig laag.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:58

Suzanne, omdat er dus volgens jou zo slecht gereden wordt, moeten de punten maar hoger? Begrijp ik dat goed :? ?

Het verbaast mij altijd hoe sommige mensen in het M of Z komen, maar nu begrijp ik het.. :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:00

Ik heb volgens mij een 3 voor het halsstrekken gegeven. Was totaal niet te zien dat ze het paard de hals wilde laten strekken. Heb ook geen teugels op maat gezien. En daardoor is het bij mij een 3 geworden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:02

Suzanne F. schreef:
Iemand die voor deze proef 163 punten heeft gegeven moet wel een niet-jury zijn. Als je namelijk zo'n proef al zulke lage punten geeft dan zal je normaal gesproken op wedstrijden helemaal geen winst meer uit kunnen delen en naar de 2 of 3 verliespunten gaan. Zo slecht wordt er vaak gereden op de (kleinere) concoursen.

Ik vind zelf dat het een net wel-net niet proef is. Geen dikke winst maar ook niet zwaar onder de 180, het moet er omheen hangen en kan net wel en net niet op winst uitkomen.

Dikke winst is dit ook echt niet want dat mis je toch echt wel ergens wat rijtechnisch inzicht. Dan heb je de niet constante aanleuning/nageeflijkheid gemist en het gebrek aan impuls.

Er zijn ook jury's die ontspannen proeven dik beoordelen :)

Omdat jij het een net-wel-net-niet proef vind wil niet zeggen dat iemand anders die mening deelt.
Ik zie, ook op kleine concoursen, L2 combi's die netter door de baan gaan als deze. Middengangen, halsstrekken (=basis) en het wijken laat deze combi punten liggen. Een paard dat niet fijn in de aanleuning is en kantelt in het hoofd heeft imo nog niks in het M te zoeken, maar misschien verschillen we daarin van mening.

Overigens is dit niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor :)

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:04

ik had 185, het halsstrekken werd niet getoont, middengalop was aan een kant erg slapjes. Met wijken viel die over buitenschouder & 1 x ah voor. Vond de linkergalop allemaal erg gehaast gaan. Wp waardig vond ik het wel. Wel een leuke combi !

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:04

Ik vond het trouwens erg moeilijk te zien of het paard de tong uit de mond had, of dat het schuim was.... Omdat ik niet zeker was, heb ik in het voordeel van de combinatie besloten.

Nu ik de video nog 2 keer heb bekeken zie ik dat het wel degelijk de tong is. Wellicht dat ik dat vanuit het juryhokje wel meteen herkend had. Scheelt idd wel in de punten!

Ik lees trouwens dat er zelfs 2x een 1 is gegeven voor de middengalop, ik vind dat nogal heftig en begrijp dat niet zo goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:14

Ik heb het 171 punten gegeven.

Onrustige aanleuning, teugeldruk soms te hoog. Amazone zit vrij veel achterover en absoluut geen stille beenligging.
Halsstrekken te weinig, middengalop matige overgang (zag bijna geen verschil met een arbeidsgalop), halthouden niet vierkant en niet erg vloeiend. De eerste keer wijken te veel kanteling en kreeg het idee dat het paard over de schouder wegliep, 2e keer leek een stukje netter te gaan.

Middenstap vond ik wel fijn ogen en dan ook een 8 gegeven. Middendraf oogte erg gespannen, hoofd-hals-houding erg gespannen en ging alleen sneller, was geen verlenging van het lichaam of de aanleuning te zien.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:15

deze combinatie zou bij mij uitkomen op krap net winstpunt waardig dus pak hem beet 180-184
Zo slecht reed ze echt niet en er zaten ook wel nette gereden stukken tussen waardoor je toch wat compensatie krijgt op de mindere stukken. Jammer vond ik het tact verlies in de midden draf (wellicht iets minder drijven) af en toe de volte wat te groot. Kanteling is zonde in het hoofd maar echt niet altijd een aanleiding om en 3/4 te geven...als de oefening voor de rest goed en netjes werd uitgevoerd krijg je nog een 6 hoor.

Iedereen kan we miepen over die B oefening halsstrekken..maar voer die oefening maar eens in in de Z ...(dan gaan er veel ruiters op hun gezicht waarbij het halsstrekken onder de maat is). Bovendien ik vind het zelf een moeilijke oefening waar te makkelijk over gedacht wordt.

Tis nog steeds een L2 proef en geen Z proef

net even echt gepunt 181! (af en toe wel lastig bepaalde onderdelen te zien met zo'n camera)
dit is mijn commentaar
jammer van het kantelen van het hoofd bij diverse onderdelen, af en toe tact verlies. Wel leuke combinatie en paard waar
meer in zit. Probeer te werken aan de ontspannenheid. Afwenden bij B en X halthouden veelste abrupt! zorg dat je de
overgang netjes maakt dan krijg je gewoon een 7. Achterwaarts mag ook iets rustiger en beheerst, paard laat wat verzet zien.
Paard heeft goede gangen maar komt door tact verlies niet altijd naar voren in de onderdelen waarbij een midden gang
wordt gevraagd
Laatst bijgewerkt door orkaan op 08-09-12 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:16

Ik kom op 169 punten
De lage cijfers zijn:

Bij het wijken tot D rechtstellen, dan pas wijken, nu zwaait het paard gelijk door het wijken in. Paard kantelt ook zijn hoofd.

Protest bij de overgang van galop naar draf en daarna, tong uit de mond (en daardoor een lager cijfer voor de overgang, en ook voor het rechtgerichte, ontspannen, in aanleuning gaande paard)

Middengalop mag zeker de tweede keer meer, ik zie weinig verschil en geen gemarkeerde overgang terug

Halsstrekken is nauwelijks aanwezig, lijkt ook alsof de ruiter het eigenlijk niet probeert, de enige 3 die ik gegeven heb.

Middenstap eerste stuk onrustig, tweede stuk veel beter

En wat algemene schoonheidsfoutjes, zoals te grote volte 15 meter, bij halthouden voor het achterwaarts gaan gaat de amazone duidelijk verzitten, wat strenge hand en tong uit de mond, klapperende benen zorgen voor een lager cijfer op houding en geven ook aan dat de impuls niet voldoende is, dus daar ook geen mooi cijfer voor.

Overigens wel complimenten dat de ruiter dit aandurft :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-12 15:35, in het totaal 3 keer bewerkt

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:18

171 punten, met commentaar dat de ruiter erg onrustig is en het paard spanning heeft.
als ze daaraan zou werken had ze wel een winstpunt gehad

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:19

Ik vind de proef zeker een winstpunt waard. Halsstrekken mocht ze wat meer laten tonen. Ik zeg 190 punten. Kom net van concour vandaan en daar liet het gemiddelde een mindere proef (L2) zien dan deze combinatie, ook de genen die winst reden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:23

Middenstap an sich goed voor een 8 in mijn ogen. Tweede middendraf aanzienlijk beter dan de eerste. Halsstrekken moet het paard meer zakken, meer lengte krijgen. Bleef echter wel mooi voorwaarts en in de takt en "aan de teugel". Meer voorwaarts aangalopperen. Overgang van draf naar halthouden beter voorbereiden, vierkant stilstaan is niet vereist in de klasse L2 dus daar sowieso geen aftrek voor maar wel meer gesloten halthouden. Achterwaarts was mooi diagonaal, maar opmerking over de aanleuning. Wijken: eerst rechtstellen (met name de eerste keer), kantelt hoofd, impulsverlies, enkele passen taktverlies. Middengalop (met name de tweede) duidelijker wegrijden, maar ik zie geen enkele reden om een zware onvoldoende te geven.

Algemene aandachtspunten: aanleuning en impuls. Daarnaast: onderbenen stiller houden. Algehele beeld: voldoende. Geen diepe onvoldoendes.

(P.s. als ik em wat "strenger" beoordeel, kom ik nog steeds op 185 punten)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:38

gummie schreef:
Middenstap an sich goed voor een 8 in mijn ogen. Tweede middendraf aanzienlijk beter dan de eerste. Halsstrekken moet het paard meer zakken, meer lengte krijgen. Bleef echter wel mooi voorwaarts en in de takt en "aan de teugel". Meer voorwaarts aangalopperen. Overgang van draf naar halthouden beter voorbereiden, vierkant stilstaan is niet vereist in de klasse L2 dus daar sowieso geen aftrek voor maar wel meer gesloten halthouden. Achterwaarts was mooi diagonaal, maar opmerking over de aanleuning. Wijken: eerst rechtstellen (met name de eerste keer), kantelt hoofd, impulsverlies, enkele passen taktverlies. Middengalop (met name de tweede) duidelijker wegrijden, maar ik zie geen enkele reden om een zware onvoldoende te geven.

Algemene aandachtspunten: aanleuning en impuls. Daarnaast: onderbenen stiller houden. Algehele beeld: voldoende. Geen diepe onvoldoendes.

(P.s. als ik em wat "strenger" beoordeel, kom ik nog steeds op 185 punten)

Middenstap een 8? := Nee imo niet, paard maakt niet de passen mooi ruim, zeker het eerste stuk niet. Ik zie de schakeling van de arbeidsstap naar de middenstap te weinig.

Vierkant halthouden is dan niet vereist en krijg je geen aftrek voor. Maar je kan er ook geen 8 oid voor geven. Want er zijn ook combianties die wel mooi vierkant halthouden en dat mag dan ook hoger gepunt worden.

Ik vond het halthouden wat slordig, niet een mooi 'voorwaartse' overgang.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:49

ik ben vind ik redelijk gebleven met punten 171 en dan heb ik niet eens streng gekeken maar vind t eerlijk gezegd ook niet L waardig :=
er zijn in mijn ogen teveel punten om op te oefenen wat in mijn ogen in de B al voor elkaar had moeten zijn..
dan heb ik t over het wegrijen/verruimen, t halthouden en t strekken van de hals dat had in de B al gewoon in orde moeten zijn...
dan niet te spreken over de benen van de ruiter :n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:52

cp112 schreef:
Middenstap een 8? := Nee imo niet, paard maakt niet de passen mooi ruim, zeker het eerste stuk niet. Ik zie de schakeling van de arbeidsstap naar de middenstap te weinig.

Het achterbeen verdrijft het voorbeen, het paard stapt over, er is lengte in de hals, paard stapt door het lijf, eerste stuk nog niet helemaal, tweede stuk zeker wel! Ik gebruikte de woorden AN SICH om te benadrukken dat ik de stap van dit paard een 8 vind. De kwaliteit van de stap van dit paard dus. Vervolgens kan ik een 7 geven, omdat het eerste stuk niet meteen uit de verf kwam.

Citaat:
Vierkant halthouden is dan niet vereist en krijg je geen aftrek voor. Maar je kan er ook geen 8 oid voor geven. Want er zijn ook combianties die wel mooi vierkant halthouden en dat mag dan ook hoger gepunt worden.

Voor niet vierkant halthouden kun je wel degelijk een 8 krijgen in de klasse L2. Sta je wel vierkant stil, en doe je dat op een correcte wijze, dan dient dat idd ook beloond te worden. Deze combinatie stond echter niet gesloten halt. Dat is wat anders dan niet vierkant halt. Als je een mooi gesloten/ in balans halthouden laat zien, kan je dat met een 8 belonen. Overgang naar het halthouden toe, gesloten halthouden, nageeflijk, etc.

Citaat:
Ik vond het halthouden wat slordig, niet een mooi 'voorwaartse' overgang.

Dat vond ik ook.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:54

Ik heb 171 punten gegeven.

Vooral de impuls ontbreekt bij draf/middendraf, galop/middengalop.
De 15 meter volte in galop was te groot en daardoor een onvoldoende.
De meeste overgangen waren correct behalve naar het halthouden/achterwaarts gaan.
Wijken voor de kuit, 1 pas opzij, 1 pas vooruit etc. zo kun je beter de schouder controleren, niet te veel focussen op zijwaarts gaan. Op die manier zal het paard ook minder kantelen. Pas op dat de handen niet te wijd gaan soms of oneven worden, daarvan kan het paard ook kantelen.

I.p.v. continue been, been "doodstil" en 1 x been geven, reageert paard niet, tik achter de kuit te geven, of drie harde kuithulpen tijdens de training en dan been stil. Paard moet zonder continue beenhulp van ruiter doorlopen in het tempo dat is aangegeven door de amazone.

De stap vond ik weer heel goed en de reactie naar de middenstap was er wel.

Het onvoldoende / geen halsstrekken is een teken dat het paard onvoldoende over de rug is.

Het paard beschikt over juiste gangen, amazone moet meer consequent zijn met been (dus minder been/meer reactie) en het paard op eigen benen laten lopen.

Heel veel succes, en ik vind het super dat je deze proef aan ons liet zien.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:55

nou als ik sommige GP ruiters zie rijden (trekken/hangen aan de teugels..onrustige beenligging) en dan nog hoog scoren dan mogen we toch wel iets coulanter zijn bij een L2 ruiter.

Ik denk dat ze een pak meer punten zou krijgen als de amazone iets meer met beleid(rust zou rijden), dus rustiger in de overgangen etc alleen al door netjes rijden kun je nog steeds gewoon fatsoenlijk scoren hoor en dan kan ze best een onrustige been liggen hebben maar een mooie volte is een mooie volte...

ik heb voor de middenstap en de 2de midden draf een 7 gegeven.

Ook bij de totale gangen 3x een 7 voor sta[,draf en galop (ondanks het tact verlies af en toe...het paard heeft kwalitatief goede gangen dus doet het er niets aan af). Die kwaliteit zorgt er wel voor dat ze dus aan een WP komt.