En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:48

Ik vraag me af wie nu voor de kosten opdraaid?? Want dit soort wonden zou je niet verwachten op een opfokstal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 18:01

Aerdenhout1: pony stond bij kenissen van mij. Zij hebben zelf een groepje jaarlingmerries waar die van mij bij kunnen staan. Omheiningen zijn verder niet slordig of geen nalatigheid. Kon bij mij thuis ook gebeurd zijn. Kosten betaal ik gewoon, ben gelukkig zelf dierenarts, dus verdere behandeling kan ik zelf doen en medicatie en verbanden koop ik zelf in. Dat scheelt een hoop in kosten. Dus valt wel mee. En verder staat ze nu weer aan huis.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:28

Zag d'r al staan thuis. Ze lijkt heel tevree, een heeft ook genoeg te kijken met alle bedrijvigheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 22:07

Ja dat wel. Is ook echt een ponytje dat houdt van een dak boven haar hoofd met vies weer. Dus ze heeft het hier wel naar haar zin. Ze was de eerste paar weken op het land ellendiger dan nu. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:05

Vandaag weer een nieuwe wissel. Deze keer iets meer troep zoals ik het noem. Maar komt nu ook meer mesitran op. Alles ziet er toppie uit muv 1 snee en het losgekomen stukje. Maar het ziet er rustig uit, gezonde flap en mooi granulatieweefsel. Tot nu toe nog steeds tevreden.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:45

Fijn om de horen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:20

Het ziet er echt keurig uit.. Dat valt zeker niet tegen gelukkig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:43

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me af wie nu voor de kosten opdraaid?? Want dit soort wonden zou je niet verwachten op een opfokstal!

Waarom zou de opfok voor de kosten op moeten draaien, meestal stal je je paard op eigen risico.
Het zijn (helaas) ongelukken die voor kunnen komen.
Maar omdat het op hun stal gebeurd hoeft het niet hun schuld te zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:48

Het juridische gedeelte van de schuldvraag.

De eigenaar betaalt de stalhouder voor opvang van het jonge ding.
Dus de stalhouder heeft zorg plicht.

Wanneer de heining van de stalhouder niet goed genoeg is, zodat het paardje bij de buren in het prikkeldraad terecht komt, dan heb je een heel leuk item om de rechtbank in te schakelen.

Maar moet je nu voor die paar honderd euro die hele gerechtelijke wereld aan het werk zetten ??
Voorlopig moet de eiser alles voorschieten, advocaat, rechtbank en deurwaarders kosten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 18:56

haha nee dat is het inderdaad niet waard, kost me zowiezo een stuk meer dan wat de kosten nu gaan zijn. Maar wil ik ook helemaal niet. Dit zijn vrienden van me, ze vinden het rot genoeg dat het gebeurd is, en ik ben blij dat ze nog min of meer heel is, voor hetzelfde was de bliksem ingeslaan in de groep paarden en was ze dood geweest of had ze een been gebroken, dan was het helemaal klaar geweest. Het is ook niet dat de omheining niet goed is... en in die dertig jaar dat ze paarden hebben is het nog nooit gebeurd, gelukkig!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:27

Daarom, een goed vertrouwen in de mensen waar je het paardje neerzet moet niet ontaarden in een lange juridische strijd.
Niet moeilijk doen, maar soms kan de WA verzekering nog wat betekenen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 20:32

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:44

Even een vraagje tussen door.

Mijn DA doet er geen verband om bij zo'n soort wond.
Hooguit twee keer per dag spoelen met de betadine oplossing.
En natuurlijk de eerste dagen flink AB ingespoten, gegeven.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KRDVLE7H

Was wel in februari en de merrie werd al vrij snel op de gras uitloop gezet.

Verband gaat plakken op het wondvocht en het gaat broeien onder het verband.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:46

Hier gaat er bewust verband om omdat het dan flink tegendruk geeft en zwelling en woekering van granulatieweefsel voorkomt. En er kan geen vuil en vliegen bij. Want zodra het verband eraf gaat komen de vliegen erop af. Er zit nu een speciaal compres op wat niet in de wond kleeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:22

Is het been nu wat dikker??
Kan ook door het minder bewegen en toch de wond.
Ziet er wel netjes uit.
Ik heb toen bij zo'n grote wond ook verband erom gehad.
Ook voor bescherming, vliegen en steun.
Ik verwisselelde dat in het begin 3x per dag en later 2x per dag.
Er kwam namelijk zeker in het begin veel vuil uit.
Hier lagen toen ook de pezen en bot bloot en de dierenarts had het over inslapen.
Hij zag er geen heil in.
Ik heb ook zelf spullen bij de apotheek gehaald met biogaas (dat plakt niet) en een set nieuwe elastische bandages (die ik dagelijk uit deed wassen)
De dierenarts stond na 3 maanden perplex, maar de is wel een groot litteken gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:57

Vreemd dat er echt per da een mening is over de genezing van een gelijkwaardige wond!

Wij hadden hem in het gips staan, tot zo ver mogelijk boven de wond. Dit voor de bescherming, en als steun omdat hij als hij verkeerd stapte dus alle hechtingen los trok en we bij 0 konden beginnen. Ook zodat hij er zelf niet aan ging zitten.
Wij verwisselde het gips 1 keer per 2/3 weken, na 5 weken gips tot zo ver mogelijk over zijn wond werd het alleen een spalk omdat de wond wel dicht was. Waarom zo weinig? Elke keer als we zijn gips moesten verwisselen was de kans zo groot dat hij zijn been overstrekte, daardoor zijn pezen en hechtingen los konden schieten. Dat zou betekenen dus dat het een enkeltje kliniek werd omdat hij helemaal bij af was. Daarom was onze da voor zo min mogelijk het gips verwisselen. Hij kon geen stap zetten zonder dat hij zijn pees overstrekte, omdat deze pezen helemaal door waren. En een 2 jarige die dan een kwartier/half uur stil moet staan word gewoon ongeduldig. We stonden ook altijd met 5 man omdat hij anders wel eens zijn gewicht op fijn foute been kon zetten en probeerde te gaan lopen.

Dit is trouwens helemaal goedgegaan. Hij heeft nergens een ontsteking oid gehad en het is best mooi genezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:34

In het gips kan alleen volgens mij als de wond 100% schoon is.
Als er waarschijnlijk vuil in de wond is kunnen komen, willen ze vaak niet zolang hetzelfde erom heen hebben.

Fijn dat het bij jullie allemaal goed is genezen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:14

Bedankt voor de antwoorden over wel of niet verbinden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:36

Paar verbandwissels verder al! Gaat eigelijk nog steeds goed. Slechter dan wat we nu hebben wordt het niet meer, kan alleen maar beter worden en eigelijk een hele opluchting. Dit weekend nog steeds flink wat vloeiing/pus, maar vandaag nog even collega erbij gehad en er zit nog 1 'gat' wat dicht moet granuleren. de rest lijkt eigelijk netjes dicht. nog steeds weinig zwelling op het been, dankzij het verband, en verder geen ontstekingen of infecties. geur wordt ook steeds beter, kan je wel merken. verband wisselen laat ze ondertussen heel netjes toe. Alle hechtingen zijn er nu uit, behalve 1, daar had ze even geen zin meer in. Ik heb nog update foto's van zaterdag en 2 dagen ervoor, maar ik moet die nog even uploaden, door keuringen enzo weinig tijd gehad voor die dingen.
Maar al bij al nog steeds erg tevreden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:43

Cemlys schreef:
Paar verbandwissels verder al! Gaat eigelijk nog steeds goed. Slechter dan wat we nu hebben wordt het niet meer, kan alleen maar beter worden en eigelijk een hele opluchting. Dit weekend nog steeds flink wat vloeiing/pus, maar vandaag nog even collega erbij gehad en er zit nog 1 'gat' wat dicht moet granuleren. de rest lijkt eigelijk netjes dicht. nog steeds weinig zwelling op het been, dankzij het verband, en verder geen ontstekingen of infecties. geur wordt ook steeds beter, kan je wel merken. verband wisselen laat ze ondertussen heel netjes toe. Alle hechtingen zijn er nu uit, behalve 1, daar had ze even geen zin meer in. Ik heb nog update foto's van zaterdag en 2 dagen ervoor, maar ik moet die nog even uploaden, door keuringen enzo weinig tijd gehad voor die dingen.
Maar al bij al nog steeds erg tevreden.

Gaat dus gelukkig toch best wel goed, pus weer weg.
Super.

__Marloes schreef:
Vreemd dat er echt per da een mening is over de genezing van een gelijkwaardige wond!

Wij hadden hem in het gips staan, tot zo ver mogelijk boven de wond. Dit voor de bescherming, en als steun omdat hij als hij verkeerd stapte dus alle hechtingen los trok en we bij 0 konden beginnen. Ook zodat hij er zelf niet aan ging zitten.
Wij verwisselde het gips 1 keer per 2/3 weken, na 5 weken gips tot zo ver mogelijk over zijn wond werd het alleen een spalk omdat de wond wel dicht was. Waarom zo weinig? Elke keer als we zijn gips moesten verwisselen was de kans zo groot dat hij zijn been overstrekte, daardoor zijn pezen en hechtingen los konden schieten. Dat zou betekenen dus dat het een enkeltje kliniek werd omdat hij helemaal bij af was. Daarom was onze da voor zo min mogelijk het gips verwisselen. Hij kon geen stap zetten zonder dat hij zijn pees overstrekte, omdat deze pezen helemaal door waren. En een 2 jarige die dan een kwartier/half uur stil moet staan word gewoon ongeduldig. We stonden ook altijd met 5 man omdat hij anders wel eens zijn gewicht op fijn foute been kon zetten en probeerde te gaan lopen.

Dit is trouwens helemaal goedgegaan. Hij heeft nergens een ontsteking oid gehad en het is best mooi genezen.

Gelijk waardig weet je niet, afh. van hoe de pezen zijn, of die gehecht zijn, of dat ze kans hebben aan elkaar te groeien
omdat ze nog niet kats door zijn.
Dan wil je die uiteraard aan elkaar houden en zal je been moeten inmobiliseren, dus goed stevig verband of gips.

Voor zover ik het heb begrepen is bij Cemlys paard alles door en was niet meer bij elkaar te krijgen, dus in dat opzicht
geen gips nodig.
Verder qua jaargetijde vliegen nu heel storend.
Maar denk dat Cemlys ook wel gaat zonnen met de wond?
UV doet wonderen voor de wondgenezing.

Bij ons op stal nu ook pechvogel met groot gapend gat in zijn been, waarbij ook stuk botvlies weg was.
(In diep water hier van de kade gevallen en benen aan kade en stenen in het water flink verwond,
tijdens takelen terug gevallen op de beschroeiing)
Die staat nog in het verband en gaat per dag aan de hand paar uur bloot.
(geen pezen geraakt)
Maar ter bescherming daarna weer ingepakt (vliegen, stro, liggen) wond zie net onder voorknie bedenk
maar eens wat er gebeurt als paard zou gaan liggen.

Dus adviezen zijn soms veel minder tegenstrijdig dan ze lijken, verwondingen zijn nou eenmaal zelden hetzelfde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:25

Weg was de pus nog niet, maar schijnt normaal voor granulatieweefsel onder verband en zolang het niet dicht zit is het een teken dat het eronder nog reageert en necrose vormt. maar de stank is al een stuk minder, dus dat is een goed teken. enkel dat ene gat is dus nog productief. maar van infectie kunnen we niet spreken, niks dik of warm,....
Klopt sjolvir, de pezen waren compleet door, zoiets krijg je ook niet meer bij elkaar en als het dan al lukt, dan groeit het ook niet meer aan elkaar, peesweefsel kan wel netjes herstellen, maar nooit die kracht meer uitoefenen die het intact doet. maar in dit geval was dit toch verloren zaak, dus pezen zijn ook weggesneden.
Wat ik begrepen heb is dat paarden met dit soort verwondingen heel moeilijk de voet goed kunnen plaatsen en een gips geeft ook veel meer steun en immobilisatie wat betreft het helen.
Pony's schijnen echt makkelijker te zijn, ze zet haar voet mooi neer, ook zonder verband, en je merkt dat ze er al een stuk steviger opstaat dan in het begin.
Voorlopig blijft ze nog onder verband, idd door de vliegen, maar ook tegen zwelling en om granulatieweefsel wat tegen te houden. En dat gaat tot nu toe goed. We hebben een groot stuk huid ook kunnen behouden en dat scheelt ook.

bah ook vieze wond dus sjol, sterkte voor het paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:55

Ik heb bij die grote wond van mijn paard ook heel lang met verband moete werken, maar dit werd wel dagelijks gewisseld.
Ik liet het dan ook even eraf, zodat er lucht bij kun.
Was wel altijd eng en ik liet haar niet los lopen, meestal wel even aan de hand stappen.
Zo kon vies vocht ook niet weer opnieuw de wond in en frisse lucht laat een wond ook beter helen.
Het is maar een kleine tip die je misschien kunt overleggen met je da.
Wel fijn dat het nog steeds goed gaat en steeds beter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:51

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4997_n.jpg

Vandaag weer, helaas geen foto van de binnekant. binnenzijde wel mooi dichtgegranuleerd en nog iets productief. Buitenzijde, nog 1 'gat' wat productief is, voor de rest rustig. beetje hydrocortiderm erop gedaan, zodat het granulatieweefsel bovenaan een beetje geremd wordt nu. Maar nog steeds tevreden. volgens dierarts zitten we nu op 2/3 en kan het er alleen maar mooier uit gaan zien.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:17

fijn dat het voorrruit gaat ines.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:34

en het gaat nog steeds vooruit. Elke keer weer verast hoe snel het veranderd
De wond is alweer een stuk minder positief, buitenzijde nog bij het gat en ietsje eronder, binnenzijde nog hier en daar was, maar ook veel minder. vorige keer hydrocortiderm op de wond gedaan en granulatieweefsel is al een stuk minder geworden, in die zin, ietsje droger en dus dunner. De huid/epitheel heeft een racetempo in zich ;) ofzo, want als ik vergelijk met een foto van 2 weken geleden, dan is het echt een groot verschil. En de stank is weg, vorige keren ook al, maar dat is toch een groot verschil, geen dode geur meer ;)
maar alles bij elkaar weer heel tevreden. Ook alleen gewisseld, geen vasthoudhulp meer. en dat ging prima, aan de ring aan de muur en ze gaf geen kik.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3069_n.jpg
binnekant is al laatste goed gaan helen
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8140_n.jpg
buitenzijde
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8119_n.jpg voorzijde

16 augustus nog
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2431_n.jpg
wat een verschil he
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1126_n.jpg
eerste verbandwissel
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5499_n.jpg
net gehech