Nationale Dag van het Gelders Paard 28-07-2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:58

GJ9 wordt toch echt groot-paard-bezitster :D ;)
Wordt tijd dat je die loterij wint :D

Ben het met je eens hoor. Heb ook genoten van Dandy-Jane.
En al zou er een trend zijn met Special D dan is dat waarschijnlijk omdat de hengst goede nakomelingen heeft die smaken naar meer.
Overigens zie ik ook geen trend met Special D. Er waren er niet meer dan van andere hengsten. Eerder beduidend minder.
Er waren maar 2 veulens van Special D en 2 volwassen merries.
Zo'n beetje alle Gelderse hengsten hadden meer nakomelingen lopen gisteren.
De enige die een trend heeft in mijn ogen is Alexandro met 15 nakomelingen in de keuringsrubrieken, terwijl hij net de eerste 3-jarige heeft.

Heb trouwens gisteren maar 1 echt "minder mooi" hoofd gezien bij de volwassen merries.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:34

Ik kan je even niet helemaal volgen geloof ik, maar mijn Zamyra is zeker Gelders gefokt! :j Daarnaast heb ik absoluut geen moeite met Special D :) en dat vind je ook niet terug in mijn berichten... toch?

Ik vind het moderne type prachtig! Vind het alleen opvallend dat veulens die volgens de jury te rijtypisch zijn, wel een hoge beoordeling krijgen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-08-12 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

SophievdV

Re: Nationale Dag van het Gelders Paard 28-07-2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:36

Mtoet, oké.. dank voor je compliment ;) maar echt bloederig is haar hoofd niet hoor. Ze heeft een vrij rechte profiellijn.. maar ze heeft wel veel uitstraling. Dat is typisch Gelders :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:34

Sinds in 2009 Brenda won, zijn er meerdere fokkers (terecht) op het idee gekomen om met Special D te fokken, daarvoor was dit nog (zo vaak) niet gebeurd.. (al is Dandy Jane als veulen op de keuring van het jaar ervoor ;-))
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

[VN] Verslag van Nationale Dag van het Gelders paard 2009
"Bodessa bleef samen met Brenda (Special D x Larose keur sport v. Walser) over voor de strijd om de kampioenstitel. Brenda is een zwarte schone met een heel bloederig hoofd en een lichte wat stekerige halsaanzet, maar wel met heel veel nek. In het lopen is duidelijk de tuigpaardafstamming van de moeder te herkennen. De jury besliste in het voordeel van de Special D-dochter Brenda. Daarmee werd jeugdige uitstraling en charme verkozen boven betere beweging en meer Gelders type."

EDIT ik denk dat Dandy-Jane :j :j ook zeker haar invloed heeft gehad, maar Brenda is eerder gefokt ;-) http://www.paardenfokdag.nl/index_bestanden/Page385.htm
Dandy Jane (v.Special D x Rendy Jane ster v.Ahoy) van f/g J. van Malestein uit Voorthuizen werd als tweede geplaatst en mag naar Ermelo. Het betreft een voldoende ontwikkeld veulen met een correct model en veel front. In beweging toont het veulen een sterk achterbeen, maar het voorbeen mag wat meer uit de schouder weggezet worden en had wat langer mogen zijn.

Maar 4 paarden op een gelderse keuring van 1 bepaalde rijpaard hengst is in verhouding wel degelijk een trend. We zien toch ook nog geen 4 Negro's of 4 Democraten of 4 Westenwinden of bij wijze van spreke 4 Flemmings (in meerdere klassen) vertegenwoordigd op 1 dag? Dat dit geconstateerd wordt, betekent niet dat dit verkeerd gevonden wordt! Het betekent gewoon dat een bepaalde hengst samen met een gelderse merrie mooie (zwarte) kinderen geeft en dat wordt gezien en dat mag!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:29

Ik.snap de ophef rondom Special D ook niet helemaal geloof ik. Special is wel 'in' bij de Geldersen in die zin, dat je hem regelmatig als vaderdier voorbij ziet komen. Maar dat is niet direct iets negatiefs.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Fargo, ben het absoluut niet met je eens. Negro en Special D zijn beide hengsten waarvan al jaren bekend is dat ze ook in de Gelderse fokkerij gebruikt kunnen worden. Dan kun je mijn inziens toch echt niet spreken van een trend als er maar 4 nakomelingen lopen in 2 verschillende leeftijdsklassen.

Dat er andere jaren keuringstoppers waren van deze hengst wil nog niet zeggen dat er ook veel extra veel mee gefokt wordt. Hij doet het gewoon erg goed!
Er stonden ook 2 O'brien veulens op de lijst. Is dat dan ook een trend?? Is evenveel als Special D.

Ik vind het ook absoluut niet negatief hoor Pletje. Hij heeft wat nieuws te brengen.
Het gaat mij erom dat er wordt "geconstateerd" dat het "in" is om specifiek met die hengst te fokken, terwijl er stijf zo veel nakomelingen van andere hengsten lopen. Dat deze RP geregistreerd staat maakt mijn insziens niet uit. Hij is inmiddels allang geaccepteerd in de Gelderse richting.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:25

Er is ook helemaal niets negatiefs aan een eventuele trend ;-) en al helemaal niet als die zulke mooie paarden voortbrengt ;-)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:02

Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden om een trend-fokker of volger genoemd te worden.

Ik heb toch de illusie dat ik een hengst kies, omdat hij bij mijn merrie past en omdat ik denk dat de nakomeling in mijn persoonlijke visie en fokdoel zal passen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:03

Word jij ergens een trend-fokker genoemd? Volgens mij niet... Er bestaan trend-fokkers en die gebruiken bijvoorbeeld Alexandro, omdat hij het zo goed doet. Maar dat betekent niet dat iedereen die Alex gebruikt een trend-fokker is.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:15

Er staat toch ook dat ik het niet prettig ZOU vinden?

Ik vind het gewoon raar dat iemand aangeeft dat het een trend is met Special D te fokken, terwijl er dusdanig weinig nakomelingen van hem waren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:17

Och nou sorry hoor.. gosh... Ik kreeg het gevoel dat je je aangesproken voelde, omdat ook Alexandro als trend genoemd wordt ;) Maar goed, dat is dus blijkbaar niet zo. Dikke prima :)

Van Special D zijn aardig wat nakomelingen de laatste jaren en ze vallen ook op.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:40

Nee hoor. Mijn fokken met Alexandro was o.a. op verzoek van iemand die heel graag een hengstveulen uit deze combinatie wilde. En ik kon me daar in vinden. Helaas voor hem, werd het een merrie.

Alexandro als trend kan ik me nog wel voorstellen gezien de dekaantallen van hem in verhouding met de andere hengsten die voor deze richting worden gebruikt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:03

MariekeA schreef:
Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden om een trend-fokker of volger genoemd te worden.

Ik denk eerder dat deze 2 dames trendsetter te noemen zijn if anything ;-)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:09

Nou nou dames, moet het nou weer zo.....

Een trend is niet negatief, jeetje, waarom zou dat in vredesnaam zo zijn....Een trend in de paardenwereld wordt juist over het algemeen als iets positiefs gezien naar mijn idee, je produceert namelijk goede paarden met een trendzettende hengst, niets mis mee toch.

In een kleine populatie als het gelders paard kan het echter uiteindelijk een probleem gaan vormen, maar zelfs in een grote populatie als de 'normale' dressuurpaarden, men ziet door de jazzen het bos niet meer. Dat betekent niet dat het geen goede paarden zijn, er zitten enorm veel toppers tussen.

Kan het ook een keer op een normale manier besproken worden als van : Oh IK interpreteer JOU antwoord zo, dus IK ga mezelf even lopen verdedigen..... Maak het nou eens niet zo persoonlijk..... De hele kwestie is namelijk niet persoonlijk :+ :+ :+ :+

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:19

Cheytjuh schreef:
Nou nou dames, moet het nou weer zo.....

Hoe bedoel je "zo"
Er is een discussie aan de gang en niemand is onbeschoft naar elkaar. Mag dat niet meer tegenwoordig?

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:39

goed..ik WAS er dus ook.
Dit topic helaas wat laat gespot haha

Ik heb ten eerste echt genoten van Zaterdag..ondanks een heeeel klein katertje na de keuring.
Maar die was al vrij snel weer verholpen ;)

Veel mooie paarden gezien, maar ook wat keuzes waar ik het minder mee eens was.
Zo had ik persoonlijk liever Hanna als Henkie kampioen zien worden, Hanna sprak me meer aan.

Heel leuk dat Rubus er nog was, mijn wederhelft had hem nog nooit live gezien..maar het eerste wat hij zei: goh het is nu duidelijk van wie Hugo zijn oren heeft haha.

Een trend..tsja wat zal ik er van zeggen.
Ik denk vooral dat je moet kijken wat je bij een merrie vind passen, wat je zou willen verbeteren enz.
Persoonlijk vind ik het geen goede insteek om een hengst te kiezen vanwege zijn dekaantallen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:46

Pammes84 schreef:
Een trend..tsja wat zal ik er van zeggen.
Ik denk vooral dat je moet kijken wat je bij een merrie vind passen, wat je zou willen verbeteren enz.
Persoonlijk vind ik het geen goede insteek om een hengst te kiezen vanwege zijn dekaantallen.

Zowieso lijkt me dat geen goed idee :n Goede combinaties maken is misschien wat meer nadenken, maar het boekt mijns inziens wel betere resulaten. Logisch ook natuurlijk

Haha, Hugo met zijn oren :D Ik vind hem toch wel erg knap geworden hoor :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:02

Cheytjuh heb je nog meer leuke foto's van de dag? Meer indrukken?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:38

SPAMMMM!!! Het zijn geen hoogwaardige foto's. Mijn stiefpa met een camera is het zelfde als hij te paard. Totaal niet mogelijk :')

Een aantal foto's van mij te paard in Hengelo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk mogen we de beste man ook niet vergeten. :+:

Afbeelding

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:07

Melis, heb je de Paardenkrant? Staat leuke foto in van jou en Elveera. En van Elveera alleen.

Ook een leuke van Gert Hofs trouwens!
2 hele pagina's Gelderse paarden. Leuk!

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:44

Ik heb de paardenkrant helaas niet, had het stuk graag willen lezen.
Misschien heeft een vriendin van me hem wel..pik ik hem daar wel even in!

Heb inmiddels wel een paar mooie foto's van Hugo in actie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:21

In de paardenkrant wordt eveneens geschreven over de rijpaardlooks vd de Kampioen :) De Rubus lijkt op de foto veel Gelderser (is dat een woord?). Maar goed..

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:08

Sorry, wil toch ook een foto plaatsen ook al hebben we het niet goed gedaan. Bijf trotsAfbeelding
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 01-08-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:11

Tuurlijk Vienna gewoon doen!

Iemand die de paardenkrant misschien kan scannen? Want ik heb hem ook niet en zou het wel heel leuk vinden om te lezen en te zien!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:10

fargo schreef:
Tuurlijk Vienna gewoon doen!

Iemand die de paardenkrant misschien kan scannen? Want ik heb hem ook niet en zou het wel heel leuk vinden om te lezen en te zien!

Goed idee !! Ik heb hem ook niet en zou het wel leuk vinden het stukje te lezen :j