Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:40

Internet is niet de hele Gelderse wereld hè
De dingen die jij beschrijft heb ik IRL nog nooit zo ervaren. Het is juist een gemoedelijke club vind ik persoonlijk.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:42

Inderdaad, het gebeurt met name op bokt volgens mij ;)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:43

[***] schreef:
Internet is niet de hele Gelderse wereld hè
De dingen die jij beschrijft heb ik IRL nog nooit zo ervaren. Het is juist een gemoedelijke club vind ik persoonlijk.

Nee dat is ook weer zo :) Ik heb het dan ook meer over het internet/bokt , vergeten er bij te zetten. :o

Ik ben benieuwd hoe het IRL is, zal er vanzelf wel achter gaan komen als ik er actiever in deel ga nemen :j Internet is meestal wel de manier waarop mensen hun eerste indruk krijgen, en als die dan zo 'kortzichtig' is, kan ik me voorstellen dat het niet erg uitnodigend is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:48

appalin schreef:
Inderdaad, het gebeurt met name op bokt volgens mij ;)

Omdat een paar mensen zich constant aangesproken voelen, en daar niet tegen kunnen. Die voelen zich gelijk de grond ingetrapt, de mond gesnoerd of persoonlijk aangevallen. Nou dan zal ik wel naief zijn, want ik zie helemaal geen ruzie of aanvallen.
Een kritische opmerking moet een ieder tegen kunnen.
Ik vind dit juist een leuk topic omdat er ruimte voor vraag, antwoord en discussie is.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:49

@ Cheytjuh Mijn merrie was nr. 248, Bacomijn. Wij waren als eerst van de groep voor het commentaar aan de beurt. Ik heb jouw topic met foto's gezien, ik dacht hé, die zaten ook bij ons in de groep! mooie paardjes heb je!! +:)+ Gefeliciteerd met je STER-paardjes!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:51

Kosha06 schreef:
@ Cheytjuh Mijn merrie was nr. 248, Bacomijn. Wij waren als eerst van de groep voor het commentaar aan de beurt. Ik heb jouw topic met foto's gezien, ik dacht hé, die zaten ook bij ons in de groep! mooie paardjes heb je!! +:)+ Gefeliciteerd met je STER-paardjes!

Ah Bacomijn ! Mooie merrie, ook Walser bloed :+
Dan zie ik jullie in Hengelo vast ook nog wel ! Zag Bacomijn ook op de lijst staan :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:31

Lhs, ik vind dat je goede vragen stelt. Ik vat dat niet als kritiek op.

Er wordt alleen wel erg gekeken naar een paar twijfel gevallen.

Hekkert had er 6 mee waarvan er 3 ster zijn geworden. En dus 3 niet. Niemand die zich af vraagt of die niet eigenlijk toch ster hadden moeten worden. Die zijn blijkbaar terecht niet ster geworden.
Maar een iemand die een of twee paarden mee heeft en die net geen ster worden dan heeft de jury ze tekort gedaan.
Of trekt de grote fokkers voor.

Uiteraard wordt Ria als fokker gewaardeerd. Ik zei ook niet dat dst niet het geval is.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:34

Cheytjuh schreef:
Kosha06 schreef:

Ah Bacomijn ! Mooie merrie, ook Walser bloed :+
Dan zie ik jullie in Hengelo vast ook nog wel ! Zag Bacomijn ook op de lijst staan :P

Ja klopt! Nu hebben we de kans en het lijkt me super leuk om zo'n dag mee te maken. Hoop deze dag wel wat langer aanwezig te kunnen zijn en ook eens rond te kunnen kijken :D

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:36

Ja, ik hoop in Hengelo ook iets minder gestrest te zijn en lekker kan genieten van de dag, zo ik ieder jaar doe ;)

Zo'n dag is zeker ontzettend leuk ! Erg leuke sfeer hangt er over het algemeen ook :j En leuke piepende boxen elk jaar , dus mocht het even kunnen, ga niet direct naast een box staan :D :D

Heb er zin in :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:41

appalin schreef:
@Natasja: Het gaat ook niet om de persoon mevrouw Hekkert, maar grote fokkers in het algemeen. Hier geen jaloezie beslist niet! Neem nou een voorbeeld bij de rijpaarden. Een aantal jaren geleden had een vriendin van mij een rijpaard merrie voor de keuring en kon gelijk naar huis toen ze haar voorbracht. De merrie had ongelijke hoeven, punt. Het jaar erop heeft ze haar voor laten brengen door mannen van Wypke van de Lageweg en hoppa glansrijk ster! Zulk soort praktijken gebeuren gewoon. Soms helpt een grote naam erachter, of die nu geliefd is of niet, daar heb je mij niet over gehoord.

Er zijn in het Gelderse wereldje gewoon een aantal mensen die aanmerkingen op bepaalde zaken meteen als kritiek, jaloezie of aanvallend tegen 1 persoon opvatten. Dat is jammer erg jammer. Zo is het moeilijk om vooruitstrevend te zijn. Ik geef al aan in mn verhaal dat er zoveel goed was op de keuring en 1 kleine kanttekening die ik met velen deel wordt niet in dank afgenomen. Jammer.

Dat Wiepke hem wel er doorheen kreeg kan verschillende verklaringen hebben.
Betere voorbereiding, beter op de hoeven en iemanddie beter het paard kan voorbrengen.

Grotere fokkers hebben niet alleen vaker de betere paarden, ze hebben ook meer ervaring in keuringsklaar maken en voorbrengen.
Dat maakt dat ze vaker vooraan staan.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:51

GJ9 schreef:
Omdat een paar mensen zich constant aangesproken voelen, en daar niet tegen kunnen. Die voelen zich gelijk de grond ingetrapt, de mond gesnoerd of persoonlijk aangevallen. Nou dan zal ik wel naief zijn, want ik zie helemaal geen ruzie of aanvallen.
Een kritische opmerking moet een ieder tegen kunnen.
Ik vind dit juist een leuk topic omdat er ruimte voor vraag, antwoord en discussie is.

Ik weet niet of je mij bedoelt met zich aangevallen voelen? Ik voel me niet erg prettig bij sommige berichten, dat is waar. Zeker als het emoties bevat. Sorry als je dat irriteert... Zo ben ik nu eenmaal, ik vind dat onprettig. Op zich voel ik me naar mijn idee in discussies niet snel aangevallen, maar soms wel door de toon van sommige berichten, die komt af en toe op mij over alsof de ander mij dom of onwetend vindt. Dat vind ik geen prettig gevoel inderdaad dus dat laat ik wel weten.. maar dat gaat niet over de inhoud van de discussie. Die vind ik namelijk heel interessant!! :j En die mogelijkheid wilde ik juist ook bieden door dit topic te openen.

Natasja: ja ik kan begrijpen dat je het zo ervaart.. als doorzagen over een paar paarden. Maar het is niet persoonlijk bedoeld, omdat het nu toevallig een paar paarden van Hekkert waren dat ik (wij) ons er vragen over stelden van huh?! Ik weet zo niet meer of er ook paarden waren bij wie het andersom was, (dus geen ster maar wij dachten waarom niet), en of die van haar waren. Ik zal nog eens kijken. We hadden dat wel bij een paar namelijk.. sowieso degene die toontredend was. Ik zal nog eens kijken.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:02

[***] schreef:
Volgens mij is Urosa besmet met het GP virus :)

:D Het was wel grappig, in het begin had ik nog wat mijn twijfels maar aan het einde van de dag had ik wel een vrachtwagen vol met paarden mee kunnen nemen :+

Toevallig werd hier het dier Minetty genoemd, vandaar dat ik bij de Hekkert paarden kwam, als we nu toch over de Hekkert paarden hebben bij Eclarinetty kon ik gewoon duidelijker de kwaliteit zien... maar zoals ik al zovaak aan heb gegeven heb ik nog weinig kennis en verstand van het gelders paard en daarom is zo'n dag en dit topic ook leerzaam.. .. zo worden er dingen bevestigd in de zin van; zo zag de jury dat ook, maar ook leerpunten worden bevestigd..

De sfeer op de keuring vond ik juist fijn, open en gemoedelijk.. ik heb jaren geholpen bij de keuring voor Arabische paarden en daar hangt toch wel een ander sfeertje. Ook ik heb net als LHS het gevoel dat ik me moet verdedigen bij vragen die ik stel.. maar dat zal ook wel komen door het internet. Komt toch wat anders over dan IRL.

Jahoor LHS die had je Dietajirma, had jij graag ster willen zien ;)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:04

LHS_80 schreef:
. Ik vond het trouwens ook jammer dat Dietajirma v. Upperville lage scores had want vond haar toch een mooi type en heel best rondgaan.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:05

urosa schreef:
Jahoor LHS die had je Dietajirma, had jij graag ster willen zien ;)

Ik vond dat ook een prachtige merrie :j Die komt er vast via de sport wel :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:24

Ik doe het bijna nooit, maar nu heb ik met veel plezier alle pagina's doorgelezen.

Heel erg leuk al die foto's LHS! Baalde dat ik er niet bij kon zijn (open huizen dag --> 0 bezoekers |( ), maar nu heb ik alsnog een mooie impressie gezien. +:)+

Leerzame discussie ook!
Zie net dat Evyrona uit dezelfde moederlijn komt als mijn Girona. Als die van mij net zo mooi opdroogt ben ik al lang blij :D .

Ik heb nooit ambities gehad op het keuringsvlak. Maar toch spookt er nu wel steeds een vraag door mijn hoofd als ik zie hoe leuk mijn enter op dit moment is... Geen betere plek om die vraag te stellen dan hier lijkt me ;-)

Heeft het überhaupt zin om met de mijne naar de keuring te gaan als ze 3 is? Met het oog op haar papier en de (nog) niet goedkeuring van Casaron (haar vader?).
Iemand daar verstand van misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:29

Wat staat er op je papier? Reg. B mag helaas niet naar de keuring. Reg. A wel, als je dan aan aanvullende eisen voldoet kunnen ze gewoon ster worden e.d. Als je voor haar straks een goedgekeurde hengst kiest bij het KWPN kunnen de veulens wel naar de keuring.

Jammer destijds van Casaron, het leek me een fijne hengst en heb ook nog overwogen om er voortijdig mee te dekken. Weet je waar hij beland is en of hij nog hengst is?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:40

Oeh.... dat moet ik even nazoeken... Het papier ligt in de kluis, en ik weet de code niet meer (ff op vriendje wachten) :+ Als je ziet dat er voor de rest toch echt een flink papier aanhangt, zou het jammer zijn als het niet kan.

Casaron is nog steeds bij de fokker. Heel jammer dat het niet doorging inderdaad. In eerste instantie vond ik het allemaal niet zo belangrijk, maar nu ik zie hoe mooi Floor op het moment aan het worden is, vind ik het toch wel erg jammer. Ik stuur af en toe een foto-update van Girona en heb laatst gevraagd wat de plannen met Casaron zijn. Toen kreeg ik o.a. als reactie dat de 2 broertjes van die van mij zich ook erg mooi ontwikkeld hebben.

Naar het schijnt is Casaron een tijd dressuurmatig gereden en hebben ze onlangs het springen erbij gepakt. Vooral dat laatste deed hij heel enthousiast en goed. Het plan was om het mee te nemen op concours (en dan via de sport goedkeuring te krijgen, wat ik ervan begreep? Weet niet of dat überhaupt mogelijk is...?)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:42

Oke, ik lees een beetje uit je berichtje dat ze eigenlijk die broertjes van die van jou willen gaan aanbieden op de keuring en het van Casaron laten ? Oh oke, via de sport. Eh ja ik geloof wel dat als een dier zich via de sport heeft bewezen dat hij een verkorte verrichting kan lopen, wat Wilson ook gedaan heeft :j

Ben benieuwd wat er weer wordt aangeboden dit jaar en volgend jaar :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:46

Nee dat niet, volgens mij zag hij de 3 bestaande nakomelingen van Casaron als de bevestiging van dat het een 'goede' hengst had kunnen zijn. En was hij van plan om volgend jaar nog 1 of meer merries met hem te dekken. En hij wilde Casaron via de sport laten goedkeuren. Dat zal dan die verkorte verrichting zijn neem ik aan... Misschien moet ik nog even flink blijven motiveren en veel foto's blijven sturen :-)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:50

Olympia96 schreef:
Nee dat niet, volgens mij zag hij de 3 bestaande nakomelingen van Casaron als de bevestiging van dat het een 'goede' hengst had kunnen zijn. En was hij van plan om volgend jaar nog 1 of meer merries met hem te dekken. En hij wilde Casaron via de sport laten goedkeuren. Dat zal dan die verkorte verrichting zijn neem ik aan... Misschien moet ik nog even flink blijven motiveren en veel foto's blijven sturen :-)

Oke, ja nu snap ik het een beetje, dank voor de uitleg :)

Ik vond het een mooie hengst, geen idee hoe hij er inmiddels voor staat, maar wie weet horen we dan nog van hem ! :D

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:58

LHS quote: Leonora ik heb Zethar recentelijk nog gezien, jij? Ik heb er trouwens ook echt wel wat verstand van of een paard bot en massa heeft.. ik haal uit jouw berichten het oordeel dat je denkt dat dit niet zo is en ik dus beter mijn mond kan houden? Dat zou ik toch wat te snel geoordeeld vinden als je me niet kent.

LHS, de reden waarom ik nog maar zo heel weinig op Bokt reageer, is dat heel vaak dingen die ik schrijf zo verkeerd geïnterpreteerd worden. Zethar was als driejarige om dezelfde reden behoorlijk luxe of noem het voor mijn part jeugdig als dat er nu in Didam driejarige merries liepen die je over twee jaar amper meer herkent. Ik ken jou niet en durf op geen enkele wijze te insinueren dat je geen verstand hebt van een paard en dat je je mond moet houden.

En inderdaad het is nog geen week geleden dat ik Zethar irl heb gezien *D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:00

Als Casaron de vader is dan heb je dacht ik reg B en dan kan je niet naar de keuring komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:04

urosa schreef:
LHS_80 schreef:
. Ik vond het trouwens ook jammer dat Dietajirma v. Upperville lage scores had want vond haar toch een mooi type en heel best rondgaan.

Ze had 75 voor exterieur en volgens de eigenaar, ik type die naam niet nog eens, viel ze als een uitvouwbare boot uit elkaar en liep niet meer. Dat was pech hebben.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:12

Oh dank Natasja... Bummer...

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:34

Hoe zit dat eigenlijk met ' aangewezen' hengsten? Wat betekent dat eigenlijk? Er was een merrie (even terugzoeken hoe ze heet), die had een aangewezen hengst in haar moederlijn.

Edit:

nr. 245 ELUNALDA P (v. Alexandro P x Unalda v. Pelgrim (aangewezen) x Lenalda v. Zep), 1.66m, STER (70 exterieur, 75 beweging)
https://lh6.googleusercontent.com/-5a54 ... rMaker.jpg
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 11-07-12 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt