Vrijdag de 13de, de dag dat alles goed kwam!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:14

lees het nu pas en wat ziet het er goed uit. Als ik het bij je eerste post ook al had gezien had ik je kunnen zeggen dat moet weer goed komen. Mijn merrie heeft vorige wintre (2010/2011) zich ook zo opengehaald. Nu hebben we alleen wat extra huidflappen

hier was het topic van toen
[MD] borstwond hoe het best behandelen (foto's staan in link)

en tegen deze foto's moet je kunnen weet niet of ze in het topic stonden (kreeg zeer veel commentaar via Pb dus antwoorde daar niet meer)
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_1725.jpg
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_1723.jpg

en hier hou je je hart vast (je ziet op de foto de wond niet naast haar voorbeen) want je gooit haar toch de weide op en ze genoot met volle teugen (hierdoor heeft de genezing bij ons waarschijnlijk wel wat langer geduurt maar had een 10x zo gelukkig paard
Afbeelding

het heeft maanden geduurt maar rond februarie/maart was het weer helemaal dicht. Wel volgenden wij niet helemaal DA advies en liep ze 2 weken later al weer op de uitloop.

Als je wilt kan ik nu wel foto's maken hoe het eruit zit inc. Flappen extra huid.

Anoniem

Re: Vrijdag de 13de, de dag dat alles goed kwam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:28

Bedankt voor je reactie. :)
De foto's in de beginpost lijken echt op die van Kim direct na het ongeluk, verschil; bij jouw paard is het haar weg geschoren en bij Kim niet.
Echt bizar om de overeenkomsten te zien, van zowel plek, grote als uiterlijk. :\

Ik ga hem even verder lezen.

Ooh ik zie dat je je berichtje hebt aangepast.
Wat ik op de latere foto's zie, lijkt erop dat jouw paard gewoon is gaan liggen en daardoor de wond niet schoon is gebleven.
Kim heeft pas weer gelegen/gerold toen ze na 3,5 weken weer naar buiten mocht, waardoor de wond gelukkig niet vies werd.

Kim heeft ook zo gerend en ik hield ook mijn hart vast. :o

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van de wond nu.
Mijn dierenarts verwacht dat we in de toekomst de huidflappen bij moeten snijden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:11

Hoi,

We konden er echt niet aanzitten dat was het grootste probleem. Scheren was daardoor dus niet te doen wel ben ik op den duur gaan knippen om het ergste vuil uit de haren te galen heel voorzichtig maar als we er maar naar wezen dan kregen we tanden of hoeven naar ons toe. Dus dat heeft wel even geduurd voordat dat kon.

Ze ging inderdaad ook liggen in stal daar was ik wel blij mee. De paarden staan normaal 24/7 buiten (staldeur geleend van de manege) met schuilstal.

Zal vanavond even foto's make van de wond nu. Ik vermoed dat bijsnijden bij ons geen optie was vanwege haar gedrag en telkens moeten platspuiten om wat te doen is ook zo wat. Zadels kan ze gewoon op en heeft geen last van de singel het ziet er alleen wat minder mooi uit. Maar veel mensen zien het ook niet.

Zit nu thuis dus vindt je nog meer foto's (je mag kijken hoeft niet)
deze foto's van 22 januarie 2011
Afbeelding
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... o-0008.jpg

de hecht foto's waren van 11 november toen vondt ik haar dus zo in de schuilstal
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... chten2.jpg
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... chten4.jpg
(zie hier dat hij wel wat aan de voorkant had weggehaald aan haar)

De volgende ochten
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 010116.jpg

deze zijn niet zo fris maar van 4 dagen na het hechten
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... ond003.jpg
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... ond004.jpg

Het gat in de wond is expres opengelaten zodat het vuil eruit kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:12

Oeh, dat maakt het inderdaad een stuk lastiger!
Kim vond het in het begin ook niet echt fijn, maar nu vindt ze het juist lekker, omdat het daar natuurlijk ook jeukt en mijn vingers net iets kleiner zijn dan haar tanden. :D

Ik was juist blij dat Kim niet ging liggen, dat heeft ze dan ook geen enkele keer gedaan en hierdoor bleef de wond mooi schoon.
Helaas haalde ze op haar eerste vrije dag alles in en was ze helemaal zwart van de modder.

De foto's vind ik er helemaal niet gek uitzien! (leuk dier ook, lekker fluffy haar :+:)
En inderdaad, je moet dan al in een hele rare hoek staan, wil je het goed kunnen zien.
Ik denk dat het bij Kim uiteindelijk net zo zal gaan.

De andere foto's heb ik inderdaad in je topic gezien. :j
Het is een lastige plek en helemaal als je paard gaat liggen.
Deed hem dat trouwens geen pijn, dat liggen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:49

de eerste dagen heeft ze denk ik niet gelegen, ze kon toen ook amper lopen.

Als ze gewoon in stand staat zie je niets behalve als je het weet dan zie je wat extra huidflapjes hangen

De foto's (lastig foto's maken met een etend paard)

Van voren
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 185713.jpg
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 185359.jpg

Van achteren
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 185515.jpg
Afbeelding

even aan de huid getrokken dan zie je ook het liteken
Afbeelding

hier zie je het een beetje van voren maar je moet het echt weten
Afbeelding
en vanaf zijkant.
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_4422.jpg

Voor bijsnijden moet je denk ik kijken of het in de buurt komt van de singelen of deze er last van heeft.
Hopelijk heb je er wat aan. Ik ging door de grond toen ik haar zo vond maar heb er veel van geleerd en een hele ervaring rijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:48

Ik vind het echt een geweldig paard!
Als ik de foto's zo zie denk ik dat het bij Kim minder goed zichtbaar zal zijn dan bij jouw paard.
Dat weet ik natuurlijk nog niet zeker, maar het lijkt bij Kim wat minder los te hangen.
Beetje lastig uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:25

KoudbloedKim schreef:
Ja, het gaat echt steeds beter!
Ik denk dat ik over een week of 2 kan stoppen met het schoonmaken van de wond, dan is hij voldoende dicht gegroeid.
Nu moet ik wel even een slag om de arm houden, want volgende week beginnen we rustig met longeren en dan zal het misschien weer wat gaan trekken, maar ik hou het goed in de gaten. :j

Love_western, Kim heeft een legger, ik weet niet of dat precies hetzelfde is?
Koelen doe ik inderdaad, Kim vindt dat in het begin natuurlijk even vervelend, maar als ze aan het koude water is gewend, zie ik dat het haar oplucht en staat ze echt half te slapen. :)

Geen flauw idee. DA had er bij mijn paardje verschillende namen voor. Maar kwam er opneer dat het vochtbulten waren.
En idd veel koelen. Gelukkig voor mijn paard was het in de zomer. Dus dat scheelde heel veel.
Maar die zalf die kregen hielp ook goed.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:33

Jeetje tineke wat een akelig ongeluk! Hoe kan dat nou zijn gekomen?
Ben wel blij te lezen dat het al weer de goede kant op gaat...
Wat kun je een zorgen hebben om je beste vriendin!
Ik wens jullie nog veel beterschap! liefs Sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:57

Love_western; Ik ben op zich ook blij dat het nu niet midden in de winter is, dat scheelt een hoop bevroren handen en voeten.

Sandra, dankjewel. :)
De zorgen die je om je dier kunt hebben zijn inderdaad erg groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:17

We zijn drie dagen verder en van de dierenarts hoef ik de wond nu niet meer schoon te maken.
Af en toe even spoelen mag wel, dan kan de rand even weer soepel worden, maar er moet een korst ontstaan en volgens mij gaat dat prima. :j
Afbeelding

Afbeelding

Waar ik me wel wat zorgen om maak, is haar lusteloosheid.
Ze staat dan aan de stang en gaat ook direct staan 'slapen' en er zit gewoon weinig energie in.
Vandaag was haar temperatuur 37,3℃ dus daar komt het ook niet weg.
Ze zit goed in haar vacht, glimt, heeft appeltjes, maar is naar mijn idee op een andere manier aan het eten/kauwen.
Ik kijk het nog even aan.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:23

Fijn dat t zo goed gaat met de wond.
En over die lusteloosheid: mijn pony en een ander paard van stal, staan ook al een paar dagen in een " ik heb geen zin en energie" stand.
Misschien de periode van het jaar (weer)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:59

Het ziet er keurig uit, mooi ook en zo te zien ook geen gekke extra flappen zoals bij mijn dame.
Lusteloos, het is ook wel opeens warm/benauwd kan dat niet meespelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:45

Dat zou inderdaad ook kunnen hoor en misschien ben ik een beetje te oplettend geworden.
Ik ben ook heel erg blij met de wondgenezing en ik hoop dat Kim snel weer wat beter gaat lopen.
Soms lijkt er niks aan de hand te zijn en soms loopt ze echt kreupel en daar maak ik me zorgen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:16

Hier komt toch even een update voor als er mensen zijn die dat fijn vinden. :)

De afgelopen dagen gaat het heel snel bergopwaarts met Kim.
De wond is nagenoeg dicht, de korstjes vervangen zichzelf en ik hoef alleen nog maar de hooitjes eruit te halen.
Voor we iets gaan doen maak ik het nog wel een beetje nat met een paar watjes, zodat het niet teveel trekt bij het lopen, maar voor de rest gaat het boven verwachting goed.
Kim loopt nog niet helemaal zuiver, maar zo kreupel als 2 weken geleden is ze allang niet meer.
In de bak zie je er amper iets van en we zijn dan ook gewoon lekker samen lol aan het maken met de bal of gewoon met grondwerk.

Woensdag 30 Mei komt de Osteopaat langs, ik ben benieuwd of zij iets kan vinden in Kim's rug of/en benen. :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:30

Wat een goed nieuws! :j
En hopen dat de osteopaat voor niks langskomt, en dat Kim gewoon weer helemaal de oude Kim gaat zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:44

Dat zou mooi zijn. :j
Al hoop ik dat de Osteopaat iets kan doen en ik niet alsnog naar de kliniek moet.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:10

Dat is waar! We gaan in ieder geval heeeel hard voor je duimen dat je goed nieuws krijgt!
Dat hebben jullie allebei absoluut verdiend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:17

Vandaag is de dierenarts weer geweest. :j
Ik ben ondertussen de tel kwijt geraakt, aangezien er ook een paar spontane bezoekjes tussen zaten.
Eindelijk heb ik echt goed nieuws gekregen!! Met de borstspier blijkt het goed te gaan en ook met de pezen en spieren in Kim's voorbeen is niks mis.
Vanwaar dan die onregelmatigheid, vroeg ik me af.
Nou, ik moest haar eerst laten stappen op het harde, daarna draven.
Daarna moest ik haar in de longeercirkel een aantal rondjes laten draven en galopperen op beide handen.
"Ze is wat stijf, maar niet echt kreupel".
En dat klopt, Kim loopt al een stuk beter dan in het begin, maar toch nog steeds niet goed. :n
De dierenarts heeft Kim's rug nagekeken, omdat mijn instructeur en ik dachten dat het uit haar rug kwam, en dan met name achter.
Zelf had ik al een aantal keren goed gevoeld/gedrukt, maar Kim keek niet op of om.
De dierenarts ging verder, drukte op andere punten en ineens kwam daar een flinke pijnreactie waarbij Kim héél duidelijk liet blijken dat ze dat absoluut niet fijn vond.
De dierenarts constateerde; scheve bekken.
Waar ik eerst nog heel voorzichtig was, kreeg ik nu het advies om toch op Kim te gaan rijden en ook weer mijn lessen op te pakken in rechtrichten.
Dit zou alleen maar positief uit kunnen pakken bij Kim.
Woensdag komt de Osteopaat, zoals ik al eerder zei dan ik denk dat zij ons heel goed kan helpen nu ik zeker weet dat het niet aan Kim's benen ligt.
Een hele opluchting, ook al hebben we nog een hele weg te gaan. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 07:45

Ok dus toch....

Werken aan de hand met Kimmie.. dan wordt de achterhand ook sterker...

En idd... ga maar weer lessn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:58

Werken aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:50

Vandaag hebben Kim en ik weer ons eerste lesje gehad in rechtrichten. *\o/*
Daar waren we in Oktober al mee begonnen, maar door het ongeluk zijn we daar natuurlijk mee gestopt.
Het was voornamelijk stap, contrastelling (Kim is rechtsgebogen) en toen ik eenmaal in het midden zat, hebben we zelfs nog een paar stukjes draf mee gepakt!
Ben supertrots op Kim en op mijn instructeur.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:03

Tineke, ik lees het nu pas :oo Wat een enorme schrik voor jullie alletwee. Arme Kimmie , wat een wond!! Ik ben heel erg blij dat het nu weer beter gaat, jullie zijn alletwee dappere strijders!!
Een dikke kus!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:04

Dankje! :j
Maar wat mij betreft mag de rest van het jaar wel wat rustiger verlopen.
Gelukkig hebben we nog een hele zomer voor ons liggen!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:30

GOED NIEUWS!! *\o/*
Gisteren is de Osteopaat geweest en ook zij constateerde net als de dierenarts een scheef bekken.
Kim liep in de longeerbak beter dan ooit sinds het ongeluk en nadat de Osteopaat Kim ruim een uur heeft behandeld, liep Kim gelijk al met ruimere passen.
Ik weet het niet meer helemaal precies in de juiste termen, maar bij de schoft/rug zit (zat) iets vast dat normaal gesproken hoort te draaien.
Ook zette Kim één achterbeen minder goed onder haar lichaam.
Kim heeft zich supernetjes gedragen, gaf wel pijn aan, maar ik ben supertrots op haar.
Nu mag ik een week alleen met haar wandelen, daarna een week longeren/opbouwen en daarna weer mijn rechtrichtlessen oppakken.
Kim zal volgens de Osteopaat na een week weer helemaal goed lopen!!!!

Ik ben zó ongelooflijk blij!
Er valt zoveel van me af, al houden we de borstspier nog wel even in de gaten.
Als er nu nog in het topic gereageerd zal worden, zal ik vandaag of morgen nog wat foto's plaatsen.
Anders wacht ik daarmee en laat ik ze een andere keer zien in een ander topic. :)

Ik wil jullie in ieder geval allemaal bedanken voor het meeleven met Kim en mij! :+:

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:14

Wauw Tien, wat een geweldig nieuws meid *\o/*

Echt super dat het verder niks ernstigs is en dat Kim weer beter gaat lopen :D

En die foto's wil ik wel zien hoor ;)