Hoofdstelloze buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:51

Mavelle schreef:
Typisch bokt houdt ook wel van natural horsemanship en vrijheidsdressuur hoor, alleen niet in het verkeer.

_/-\o_

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:00

MaritAriel schreef:
Juut schreef:

Nu moet je geen onzin gaan verkondigen; het maakt dus wél wat uit of je met neckrope of hoofdstel rijd! Er is een reden waarom ik dit grapje alleen in een bak durf uit te voeren ;)

Je zecht het fout. Het maakt voor jou uit of je met neckrope of hoofstel rijdt. Leuk dat je dit als grapje ziet +:)+

Nee, het maakt bij het paard wat ik op neckrope rijd uit. Zo, zal ik het helemaal goed zeggen.
En het is een grapje, gewoon lol met de knol :j Leerzaam, maar rijden met bit is net zo goed leerzaam.

Maar goed. Ik ben persoonlijk buiten liever safe than sorry. Merk in de bak nog wel eens dat het paardje de vrijheid van een neckrope misbruikt, en dan is er geen haar op mn hoofd die er aan denkt zo naar buiten te gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:47

IndianLady schreef:
Mavelle schreef:
Typisch bokt houdt ook wel van natural horsemanship en vrijheidsdressuur hoor, alleen niet in het verkeer.

_/-\o_

Ik doelde niet op het wel/niet hoofdstel, maar op het ééuwige commentaar dat bokt altijd heeft. Natuurlijk heb ik zelf ook wel eens kritiek op iets (menselijk trekje wellicht ;) ) maar hoe moeilijk is het nou om gewoon eens een keer je mónd te houden als je alleen maar negatieve dingen kan roepen. Dit is namelijk ook geen 'opbouwende kritiek' of 'goedbedoeld advies' want zeg nou zelf; Jullie weten dondersgoed dat TS door jullie reacties niet opeens de neckrope afzweert en er een bit in hangt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:50

Tja, met 100.000 mensen op een forum heb je nou eenmaal verschillende meningen. Die worden hier netjes en onderbouwd geuit. Ik heb overigens niet de illusie dat TS er iets mee gaat doen, maar gaat het fout, dan kan ze in ieder geval niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd is!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:54

Mavelle schreef:
Tja, met 100.000 mensen op een forum heb je nou eenmaal verschillende meningen. Die worden hier netjes en onderbouwd geuit. Ik heb overigens niet de illusie dat TS er iets mee gaat doen, maar gaat het fout, dan kan ze in ieder geval niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd is!

Natuurlijk, een onderbouwde mening is fijn. Lees: EEN onderbouwde mening is fijn. 5834975436 keer dezelfde 'waarschuwing' heeft geen nut. Als je ziet dat er al 5 Bokkers hun ongezouten mening hebben gegeven over het rijden met neckrope, want is dan het nut van een 6e negatieve reactie?

Sowieso, als het fout gaat is dat toch eigen risico en dan zal ze achteraf écht niet zeggen "Was ik nu maar gewaarschuwd..." Als je zo gaat rijden dan kén je de risico's en ben je kennelijk bereid die te nemen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:57

5834975436 keer "Oh, wat gaaf!" heeft toch ook geen nut? :z

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:59

BaileyMix schreef:
Mavelle schreef:

Natuurlijk, een onderbouwde mening is fijn. Lees: EEN onderbouwde mening is fijn. 5834975436 keer dezelfde 'waarschuwing' heeft geen nut. Als je ziet dat er al 5 Bokkers hun ongezouten mening hebben gegeven over het rijden met neckrope, want is dan het nut van een 6e negatieve reactie?

Sowieso, als het fout gaat is dat toch eigen risico en dan zal ze achteraf écht niet zeggen "Was ik nu maar gewaarschuwd..." Als je zo gaat rijden dan kén je de risico's en ben je kennelijk bereid die te nemen.

En daar gaat het nu juist om. Door op deze manier te rijden breng je anderen in gevaar, en dát vind ik niet kunnen.

Op deze manier kunnen we misschien wel anderen behoeden om dit ook te doen met hun paard ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:02

Mavelle schreef:
5834975436 keer "Oh, wat gaaf!" heeft toch ook geen nut? :z

Edit: Sommige (vooral jonge) mensen zien de gevaren niet. Ik dacht vroeger ook dat ik alles wist, nu weet ik wel beter. En als je onbewust de gevaren niet ziet, dan is het wel fijn als ook die kant belicht wordt, zeker als het op een openbaar forum staat waar het misschien ook jongere kinderen inspireert, die daar zelf niet over nadenken.

Kadankovitch

Re: Hoofdstelloze buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:59

En aangezien je gewaarschuwd bent, kun je tegen de rechter (waar je natuurlijk nooit voor komt, want jou paard doet dat niet) ook niet meer zeggen ik heb het niet geweten, ik heb er niet over nagedacht, ik ben een onnozel meisje. Nee want het is hier gezongen en gefloten. En de rechter zal dan zeggen:"Jongedame, U wist het en u hebt bewust het risico toch genomen. U bent schuldig en daarvoor 100% aansprakelijk." En wat doe je dan als je in de ogen moet kijken van iemand die door je toedoen voor zijn/haar leven lang ongelukkig is. Zeggen :"Het spijt me, ik had het niet zo bedoeld. ". Ik persoonlijk denk dat dat wat weinig is.

Deze herhalingen komen ook iedere keer als iemand met terechte bewondering schrijft:"Oh wat gaaf." En blijkbaar de gevaren ervan niet onder ogen wil zien. Omwille van de meelezers die door dit "gezeik" wel twee keer nadenken.
Overigens, een forum en een topic is geen privé-bezit. Eenmaal geplaats, wordt over een topic gedicussieerd.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 00:10

Mavelle schreef:

Niet banketstaaf bedoelt, maar dit komt echt over alsof ik een onverantwoord persoon ben die echt alleen maar langs de weg crosst en me niks van anderen aan trek?
Wat ik al zei je mag best je mening geven maar doe het een beetje vriendelijk.

En discussies kunnen in een ander topic dat al meerdere malen genoemd is ;)

Wat je er van vind is ieder zn eigen mening, heb ik totaal geen problemen mee echt niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:55

HannahFrouk schreef:
Leuk om te zien!

Ik vind eigenlijk dat mensen altijd zó overdrijven in sommige dingen (die ze zelf waarschijnlijk nooit uitgeprobeerd hebben). Mensen denken altijd gelijk dat als je je hoofdstel eraf haalt, dat je dan niets meer te vertellen hebt in een moment van schrik, maar dat is helemaal niet zo (tenminste, niet als je dat goed oefent en traint met je paard), het hangt er maar net van af hoe je traint. Ook zonder hoofdstel heb je controle, maar het zit dan in andere dingen (de druk van je kuit, de druk van het touwtje om je nek etc), je traint op steeds kleinere dingen en uiteindelijk kun je ook met heel kleine aanwijzingen veel invloed uitoefenen zonder dat je de druk van een teugel nodig hebt. Dus als je paard naar die (andere) aanwijzingen goed luistert, vind ik het niet gevaarlijk.

Je moet wel goed blijven aanvoelen wat met jouw paard wel en niet kan, maar als ik dit filmpje zo zie, dan vind ik dat alleen maar leuk hoor. Je paard luistert hartstikke goed, het is een rustige weg, geen andere mensen in de buurt, ik vind het best kunnen.

Controle? Paard luistert hartstikke goed? Lamenielache. Aan het begin van het filmpje zien we de ruiter het paard omtrekken aan de teugel. Zodra het hoofdstel af gaat wil het paard gaan grazen. Dat noem ik niet goed luisteren.
Verder lijkt me dat als je zonder hoofdstel wil rijden dat je dan heel stil moet zitten om de juiste hulpen te kunnen geven met je zit. Dat zie ik ts niet doen, haar zit ziet er niet onafhankelijk uit.

Bovendien rijdt ze op de openbare weg. Dat het paard nog nooit zomaar aan de kletter is gegaan betekent niet dat dat niet ooit zal gebeuren. Stel je paard schrikt, in de beweging pleurt TS eraf. En dan? Voor medeweggebruikers die het paard willen opvangen is het toch wel handig als ze dan iets van houvast hebben. Een leek zie ik niet zomaar een paard meenemen aan een neckrope, als er teugels aan hangen vinden ze het vaak al ingewikkeld zat :+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:32

xTammyy, het gaat er al lang niet meer om of u onverantwoordelijk bent. Het gaat erom dat er personen zijn die echt vinden dat dit zo gevaarlijk is dat het GEEN NAVOLGING VERDIENT!!!

Ik begrijp best waarom u het leuk vindt en ook dat u trots bent op het filmpje. Koester dat, ik meen het. Maar het plaatsen was niet zo'n goed idee. Het brengt mensen op een verkeerd idee.
Ik geloof niet dat de mensen die hier bezwaar maken, iets tegen u hebben. De meesten vonden het rijden zonder hoofdstel op zich ook erg leuk, maar tegelijkertijd kunt u er ook uit opmaken dat ze blij zijn dat het goed is afgelopen. Zij zijn alle oprecht bezorgd dat zo'n gedrag tot heel ernstige ongelukken kan leiden, ook al vindt u dat u uw paard volledig onder controle hebt. Hetgeen Hestejente hierboven schrijft is nog een extra bezwaar.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 02:08

Ik vind dat als TS vind dat het kan met haar paard ze het moet doen, zolang het niet gevaarlijk is voor anderen die er nou een keer niet voor gekozen hebben om in zo'n situatie te belanden. TS mag her van mij best doen, maar als er daardoor wat gebeurt moet je ook wel je verantwoordelijkheid nemen(<sowieso trouwens als er door jouw gedrag wat
gebeurt)

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 02:09

:') Ik zag de titel van dit topic en ik dacht.. Als ik dit open staan er sowieso 5 pagina's volgeschreven van bokkers die er tegen zijn! En dan nog zonder cap..
Meisje, je kent bokt toch, waarop heb je dit er ook op gezet?! Je wéét toch dat er zulke reacties gaan volgen dan!
En zoals velen zeggen.. Ik vind het ook enorm knap dat je dit kunt met je paard, echt geweldig!
Maar je kan het draaien en keren hoe je wilt, het is én blijft een risico.. Een paard is een paard, ookal is de jouwe nog nooit zomaar geschrokken, wilt niet zeggen dat hij het nooit zal doen.
Je ziet heel goed op het filmpje dat jullie elkaar vertrouwen, maar het ding blijft dat het gewoon gevaarlijk is. Voor jou, voor je paard en voor andere mensen.
Dus wees slim, en zet zulke dingen niet op een forum, want dan vraag je gewoon om zulke reacties.. :)
Als je wilt dat je vriendinnen het filmpje zien, mail het hen dan gewoon. Want zij zullen wel weten dat jij weet waar je mee bezig bent, maar de bokkers hier weten dat niet.. Zij kennen jou en je paard niet, zij zien gewoon het filmpje en meer niet dus trekken ze conclusies, en niet volledig onterecht denk ik dan :)
Akkoord dat je geen 50 reacties hoeft met hoe slecht je bezig bent, maar je kan het ze ook niet bepaald kwalijk nemen, toch? :o

Verder.. Echt knap hoor dat jullie dat kunnen! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:57

Kwalijk nemen kan niet, maar je kan het helaas vewachten.Vol trots zet je het neer op bokt, krijg je dit.Mij weer houd het er van ook zo iets neer te zetten.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:47

xTammyy schreef:
Mavelle schreef:

Niet banketstaaf bedoelt, maar dit komt echt over alsof ik een onverantwoord persoon ben die echt alleen maar langs de weg crosst en me niks van anderen aan trek?
!

Of jij alleen maar langs de weg crosst heb ik geen idee van, maar het is toch duidelijk dat je je niks van de de mensen aantrekt die het (goed onderbouwd) gevaarlijk vinden?
Maar ik bedoel het inderdaad zoals Kadankovitch zegt:
Citaat:
En aangezien je gewaarschuwd bent, kun je tegen de rechter (waar je natuurlijk nooit voor komt, want jou paard doet dat niet) ook niet meer zeggen ik heb het niet geweten, ik heb er niet over nagedacht, ik ben een onnozel meisje. Nee want het is hier gezongen en gefloten. En de rechter zal dan zeggen:"Jongedame, U wist het en u hebt bewust het risico toch genomen. U bent schuldig en daarvoor 100% aansprakelijk."

En zoals ik al zei: ik ben echt niet tegen natural horsemanship. Hartstikke mooi wat je daarmee met je paard kunt bereiken, maar niet langs de weg.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:03

hestejente schreef:
HannahFrouk schreef:
Leuk om te zien!

Ik vind eigenlijk dat mensen altijd zó overdrijven in sommige dingen (die ze zelf waarschijnlijk nooit uitgeprobeerd hebben). Mensen denken altijd gelijk dat als je je hoofdstel eraf haalt, dat je dan niets meer te vertellen hebt in een moment van schrik, maar dat is helemaal niet zo (tenminste, niet als je dat goed oefent en traint met je paard), het hangt er maar net van af hoe je traint. Ook zonder hoofdstel heb je controle, maar het zit dan in andere dingen (de druk van je kuit, de druk van het touwtje om je nek etc), je traint op steeds kleinere dingen en uiteindelijk kun je ook met heel kleine aanwijzingen veel invloed uitoefenen zonder dat je de druk van een teugel nodig hebt. Dus als je paard naar die (andere) aanwijzingen goed luistert, vind ik het niet gevaarlijk.

Je moet wel goed blijven aanvoelen wat met jouw paard wel en niet kan, maar als ik dit filmpje zo zie, dan vind ik dat alleen maar leuk hoor. Je paard luistert hartstikke goed, het is een rustige weg, geen andere mensen in de buurt, ik vind het best kunnen.

Controle? Paard luistert hartstikke goed? Lamenielache. Aan het begin van het filmpje zien we de ruiter het paard omtrekken aan de teugel. Zodra het hoofdstel af gaat wil het paard gaan grazen. Dat noem ik niet goed luisteren.
Verder lijkt me dat als je zonder hoofdstel wil rijden dat je dan heel stil moet zitten om de juiste hulpen te kunnen geven met je zit. Dat zie ik ts niet doen, haar zit ziet er niet onafhankelijk uit.

Bovendien rijdt ze op de openbare weg. Dat het paard nog nooit zomaar aan de kletter is gegaan betekent niet dat dat niet ooit zal gebeuren. Stel je paard schrikt, in de beweging pleurt TS eraf. En dan? Voor medeweggebruikers die het paard willen opvangen is het toch wel handig als ze dan iets van houvast hebben. Een leek zie ik niet zomaar een paard meenemen aan een neckrope, als er teugels aan hangen vinden ze het vaak al ingewikkeld zat :+

Pfff, overdrijf toch niet zo. Het merendeel van het filmpje zie je "gewoon" een ruiter die op een rechte weg compleet relaxed een drafje en een galopje doet. 99% van het topic gaat nu over wat je niet ziet en wat er zou kunnen gebeuren. Natuurlijk is het goed om daar van tevoren over na te denken voordat je van start gaat, maar dat geldt voor iedereen (ook voor mensen die het na zouden willen doen). Natuurlijk doe je dit niet op een punt waar je het idee hebt dat er iets kan gebeuren , dat je dan vervolgens niet meer recht kunt breien.

Als je geen enkel risico wilt nemen met een paard, moet je er niet op gaan zitten. Dan kun je hem beter op stal laten staan. Je neemt altijd meer of minder risico. De een vindt dat zijn paard niet veilig is zonder slof, martingaal of met iemand er naast die hem vasthoudt. De ander kan het aan "gewoon" met zadel en hoofdstel en voor iemand anders ligt die grens weer ergens anders. Het is toch nóóit voor iedereen hetzelfde. Nou, ... hier ook niet!

(volgens mij heeft TS inmiddels weddenschappen afgesloten over hoe lang het duurt voor het topic compleet spaak loopt en gesloten wordt ;-) )

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 09:08

Naar mijn mening is dit gewoon een eindeloze discussie. Ik heb dit inderdaad hier neer gezet omdat ik trots ben dat ik bijna niks nodig heb om mijn paard naar mij te laten luisteren. Dat mensen dan meteen naar de kleinste dingen gaan zoeken om mij op mn fouten te gaan wijzen zegt meer over hen dan over mij.

Ik ga dit zeker niet elke dag doen of als ik alleen ben en doe dit alleen op stukken waarbij ik voel dat t kan. En wie kan dat nou beter aanvoelen dan degene die al jaren op t paard rijdt?

En hoezo dit kun je beter niet op bokt zetten? Ik ben niet bang voor jullie reacties want dit was inderdaad te voorspellen. Maar zodra je weg gaat lopen voor andermans mening en je je overal voor moet aanpassen, dan blijft er weinig over wat je nog kunt doen denk ik zomaar.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:10

Daar moet ik je gelijk in geven TS.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:15

TS daar heb je echt gelijk in goed gezegt!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:31

xTammyy schreef:
Naar mijn mening is dit gewoon een eindeloze discussie. Ik heb dit inderdaad hier neer gezet omdat ik trots ben dat ik bijna niks nodig heb om mijn paard naar mij te laten luisteren. Dat mensen dan meteen naar de kleinste dingen gaan zoeken om mij op mn fouten te gaan wijzen zegt meer over hen dan over mij.

Ik ga dit zeker niet elke dag doen of als ik alleen ben en doe dit alleen op stukken waarbij ik voel dat t kan. En wie kan dat nou beter aanvoelen dan degene die al jaren op t paard rijdt?

En hoezo dit kun je beter niet op bokt zetten? Ik ben niet bang voor jullie reacties want dit was inderdaad te voorspellen. Maar zodra je weg gaat lopen voor andermans mening en je je overal voor moet aanpassen, dan blijft er weinig over wat je nog kunt doen denk ik zomaar.

Je mag terecht trots zijn hoor,ik vind het razend knap.Mijn tinker had niet meer naar mij geluisterd en meteen zijn neus in het gras gestopt en geen stap meer gezet :')
Jammer dat dit topic weer moet verlopen op zijn boks.......... :o
Wees toch eens blij voor anderen wanneer iemand trots iets plaatst en hou op met oordelen van achter de pc en ben je het er niet mee eens? Reageer dan gewoon niet....... Nogmaals TS ik vind het hartstikke tof en ooit ooit heb ik mijn tinker ook zo onder controlle :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:43

Er zijn ook altijd mensen jaloers, en die gaan dan ook af kraken.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:50

hestejente schreef:
HannahFrouk schreef:
Leuk om te zien!

Dat is gewoon mierenneuken want je ziet helemaal niet of ze het paard omtrekt of gewoon draait, je ziet ook niet waarom,
en zodra het hoofdstel afgaat gaat hij alleen maar heel iets met zijn hoofd omlaag! Ze hoefde nieteens been te geven, beetje kuit eraan was genoeg, het is geen robot en dat wordt het ook nooit.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:55

Wow, knap :)! Ik denk dat ts zelf wel aanvoeld wanneer het kan en niet kan, zij kent het paard goed en wij niet dus kunnen we daar in principe ook niet echt over oordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:00

Ik vraag me af, als er iets gebeurt, in hoeverre de verzekzerind hoofdstelloos onder "nalatigheid" klasseerd...