M'n arme meid al een veulen in de buik en dan ook nog ziek..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:05

Giolli schreef:
Joolien schreef:
Vaak doen paarden aan hout bijten als ze last van de buik hebben. Dan schuurt hout de maag zeg maar.

Is dat niet erg/ schadelijk? Kan ik haar daar niet 'iets anders voor aanbieden' ?

Hoeft niet schadelijk te zijn, ligt wel aan het soort hout wat ze op aan het knagen is en of daar verf oid aan zit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:06

Joolien schreef:
Giolli schreef:

Is dat niet erg/ schadelijk? Kan ik haar daar niet 'iets anders voor aanbieden' ?

Hoeft niet schadelijk te zijn, ligt wel aan het soort hout wat ze op aan het knagen is en of daar verf oid aan zit.

Nee er zit geen verf op. :)
Weet zo niet het soort hout. Het was ooit een deur. :=

Anoniem

Re: M'n arme meid al een veulen in de buik en dan ook nog ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:07

Haha meestal weten paarden instinctief wel wat voor hout wel of niet goed is. JE kunt het altijd even navragen bij de dierenarts. Hier op bokt kun je ook zoeken wat voor hout nou goed is voor paarden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:19

Ik hoop het beste voor je merrie! :(:)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:29

Heel veel sterkte met je meisje. Gelukkig is ze weer nukkig naar de Shet, dus ze krijgt alweer praatjes :)

Nora175

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:47

jeetje dat is pas schrikken Sterkte

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:26

Giolli schreef:
Het gaat goed met haar. :) Ze is actief, weer vreg en gemeen voor de shetlander, speelt weel met mijn ruin. Boos dat ze niet naar buiten mag, en boos dat ze geen brokken mag. Ja, ik heb m'n meis zo min of meer weer terug. :j
Het enige wat me nog zorgen baart is dat ze sinds vanochtend niet meer gedronken heeft. (Veearts gebeld, maar die vond dat niet erg aangezien we haar gister 10 l. water naar binnen hebben gebracht met de sonde.
Vind het ook vervelend dat ze haar slobber (Met stiekem antibiotica) niet op eet. Daar is ze gewoon weer te koppig voor omdat ze brokjes wilt denk ik. :')

Voorderest heb ik net het veulen gevoeld en heb bijna gejankt van vreugde. Zo gaaf om hem/haar weer te voelen trappen en tasje boos naar haar buik zien kijken!!!!
Was echt bang dat het fataal werd. :o
Voorderest komt er geen snot meer uit haar neus 'druipen/stromen' maar ze hoest nog wel regelmatig waarna er een grote lading snot uit d'r neus komt.
Vind het ook klote dat ze aan de houten staldeur vreet. Helemaal kapot gevreten... Komt ze dan wat te kort of zal dat pure verveling zijn?

die van mij heeft en had dat ook dat als ze hoest er snot uit har neus komt alles is geiriteerd door de slang die naar binnen gaat en dan nog die bloed neus er bij echt zielig maar over paar dagen gaat dat weer beter

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:50

Gelukkig gaat het beter. Dat ze de slobber laat staan kan best komen door de antibiotica, dat ruiken/proeven ze meestal toch en Pistache trapt daar dan niet in! ;-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:56

Klopt Linda, het is een slimme dame. :=

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:20

en als je met water en appelmoes mengt en dan de antibiotica er door heen en in een spuit en er in spuiten??

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:49

Ik heb het bij mijn eigen paard gedaan in een injectiespuit, maar om wat makkelijker te kunnen spuiten, mengde ik de poeder met roosvicee en een heel klein beetje lauw water.
Al weet ik dat een injectiespuit bij Pistache ook niet te doen is, een wormenspuit is al een groot drama, gaven wij altijd al door de slobber (dat at ze dan wel op overigens......) Moeilijk beest!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:52

polleman schreef:
en als je met water en appelmoes mengt en dan de antibiotica er door heen en in een spuit en er in spuiten??

Lief bedacht, maar een spuit in pistache's mond is geen top idee. :') Eigenlijk helemaal geen idee..

Linda2B schreef:
Ik heb het bij mijn eigen paard gedaan in een injectiespuit, maar om wat makkelijker te kunnen spuiten, mengde ik de poeder met roosvicee en een heel klein beetje lauw water.
Al weet ik dat een injectiespuit bij Pistache ook niet te doen is, een wormenspuit is al een groot drama, gaven wij altijd al door de slobber (dat at ze dan wel op overigens......) Moeilijk beest!

Nee wormenkuren doen wij ook altijd gewoon in de voerbak, net als vitaminespuiten. Gek genoeg vind ze het helemaal niet vies, het is helemaal geen zeur.. Maar je hoeft maar te wijzen met de spuit naar haar mond en je hebt het al helemaal gedaan...
Maar de Antibiotica vind ze schijnbaar niet lekker. (Ruikt naar die mentossnoepjes met drop er in)
En eet ze dus ook echt niet. Ik heb zelfs geprobeerd het een nacht te late staan in de slobber en de volgende dag een kopje kokend water aan toevoegen, goed mengen, beetje lucerne.. Maar ze is echt niet gek. :n

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:54

Heb je cubarmix? Want dat laat mijn ruin ook echt onder alle omstandigheden staan, en ik heb alles geprobeerd!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:57

Misschien nog een tip (ik had ook zo'n slimme dame :) ) een grote injectiespuit halen bij de dierenarts. Daar de top vanaf snijden (waar de naald in zit) zodat je een lege huls met omhoog te schuiven bodem krijgt.
Daarin eerst een laagje schenkstroop, dan de medicijnen + schenkstroop (voorzichtig roeren met een satéstokje) en dan weer afsluiten met een laagje schenkstroop. Zo heeft ze eerst de stroopsmaak - stiekem tussendoor de medicatie - en later toch weer de stroopsmaak. Daarbij blijkt stroop goed te plakken en dus moeilijk uit te spugen te zijn.
Dat was voor mijn merrie dé oplossing. Hopelijk werkt dat bij jou ook.
Succes !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:27

Apochewinta; Mooie oplossing... Maar ik kom niet met een spuit in de buurt van haar mond/hoofd dus het zal echt in haar voerbak moeten en vrijwillig worden opgegeten..

smurffieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:35

Een boterham met stroop en daartussen de AB? Al is het dan natuurlijk weer niet geweekt..
Misschien dat het zonder de korstjes nog wel kan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:02

smurffie schreef:
Een boterham met stroop en daartussen de AB? Al is het dan natuurlijk weer niet geweekt..
Misschien dat het zonder de korstjes nog wel kan?

Zou ik kunnen doen, maar ik denk niet dat ze al brood mag na de sonde en slokdarm verstopping. Vandaar dat ik het tussen de slobber deed :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:28

En gewoon een klein beetje slobber vooraf geven met daarbij appelmoes, en als ze het op heeft de rest van de slobber geven?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:28

kiki1976 schreef:
En gewoon een klein beetje slobber vooraf geven met daarbij appelmoes, en als ze het op heeft de rest van de slobber geven?

Heb ik al geprobeerd maar dan met appelstroop.. Helaas is ze niet gek.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:45

gene optie om iemand anders te vragen, giolli, die t wel in de mond kan spuiten....??

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:01

sigrid1182 schreef:
gene optie om iemand anders te vragen, giolli, die t wel in de mond kan spuiten....??

Nou 't gaat niet zo zeer om wie het er in spuit of hoe je het er in spuit... We hebben wel eens met 5 man naast haar gestaan maar het werkt gewoon niet. Niet met 1 man, niet met een ander, ookal leg je d'r met 10 man op de grond (bwv).
Het gaat er gewoon om dat je die spuit niet naar haar mond krijgt.. op welke manier dan ook.
En omdat ik het met zo min mogelijk stres/pijn/paniek wil oplossen, doe ik het door haar eten...

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:35

En hoe gaat het nu met der?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:47

Er waren vroeger van die plastic bitjes om wormenkuren mee te geven bij lastige paarden. Is dat ook geen optie? Daar moet je dan wel weer die spuit in leegspuiten (nadat paard bitje in heeft), maar in principe kunnen ze die spuit zelf niet zien als je die daar hebt.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:22

Hoe gaat het nu ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:28

Het gaat goed met m'n meid. :) Ze is van de antibiotica af, heeft zo nu en dan nog een snotneusje omdat ze haar slobber nogal snel eet en het dan weer even mis gaat, maar ze springt weer lekker door de wei.
Sinds vorige week hebben we besloten wanneer pistache weer naar buiten mocht, we ze weer 24/7 buiten doen. Het is mooi weer, en ze genieten er zichtbaar van weer op de grote zomerweide.

Heel erg bedankt voor jullie hulp en steun. Pistache zit nog wel even vast aan de (oh zo vieze slobber vind ze zelf) maar daarna gaat ze weer rustig aan aan de merrie brok.