Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:21

ik geloof dat je het beste voor hebt met je paard, maar ik hoop dat je alle reacties ter harte neemt en een andere instructrice zoekt. Iemand die je op een prettige, positieve en vooral zachte manier leert rijden.
Ik begrijp dat alle reacties misschien wat rauw op je dak vallen maar het kan (en moet ) echt anders!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:22

Vanaf Antwerpen hiernaartoe is ongeveer 1 rechte streep rijden die een dik uur duurt, valt dus aardig mee hoor. Ik ga niet gratis naar Antwerpen rijden en gratis lesgeven :) Ik biedt dit aan, ze is een hele dag van harte welkom, paard kan hier in een box en ze krijgt dan twee keer een half uur les die dag.

MamboBeach

Re: Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:26

Dan moet je ook een trailer hebben en iemand die voor je rijdt als TS zelf niet kan rijden. Lijkt me beter dat TS een goede lesgever in de buurt zoekt, heeft ze dan ook wat aan, iemand in de buurt. :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:28

Ik denk dat ze in die ene dag hier de vertrouwens en ontspanningknop in elk geval omkrijgt en direct heel veel resultaat ziet en voelt, en dat ze dan een hele mooi stap vooruit heeft geboekt om op verder te borduren. Maargoed, ik biedt het gewoon aan, een ieder moet weten wat ie doet natuurlijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:32

Ik denk dat er persoonlijk meer voor nodig is dan 1 dag, dat het dan juist fijn is als je terug kunt vallen op iemand die dicht in de buurt woont.

Maar goed, aardig aangeboden hoor :) daar niet van! Misschien komt ze wel.

Man0n89

Goede reclame voor je instructrice!! Ik ben ook niets mutserig met mijn paarden en als ik dat nodig vind geef ik ze ook wel eens schop of een klap op de kont, ik ben namelijk ook niet heilig maar slaan op zulke plaatsen....nee dat zou een instructeur niet mogen doen.

Ik hoop dat dat je nog veel plezier aan je paard gaat krijgen en ik hoop dat je nog een andere manier vind waar je paard meer baat bij heeft

Berdien

TS, hoe kún je. Als je je geduld niet kunt bewaren moet je niet op een paard gaan zitten. Natuurlijk hebben we allemaal wel eens een kort lontje en zijn we scherper dan bedoelt, maar als ik jouw verhaal goed interpreteer dan was het bij jou zo'n beetje dagelijkse kost? Waarom heb je dan in godsnaam een paard?

De filmpjes vind ik in en intriest. Een paard tussen z'n orenslaan omdat het steigert, flink flossen 'want dan leert hij aan de teugel' en meer van dat soort ongein.

Ik zie hier geen ruiter met 'geduld'. Ik zie een paard wat absoluut niet ontspannen loopt en een onkundige ruiter met onkundige instructie. Doe je paard én jezelf een lol en ga op zoek naar goede instructie. Paardrijden is zoveel meer dan dit, en je kunt zoveel meer uit jezelf en je paard halen dan wat je nou doet. En dán kun je pas gaan genieten. Wat wees eens eerlijk, hoe vindt je het er zelf uit zien? Kun jij met een goed (trots?) gevoel naar deze filmpjes kijken? Zie jij een geduldige ruiter?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:37

MamboBeach schreef:
Ik denk dat er persoonlijk meer voor nodig is dan 1 dag, dat het dan juist fijn is als je terug kunt vallen op iemand die dicht in de buurt woont.

Maar goed, aardig aangeboden hoor :) daar niet van! Misschien komt ze wel.

Het is al heel vaak voorgekomen dat mensen van ver naar me toe zijn gekomen met paarden met ernstige stress/spanning/niet meer te rijden etc, die na een dagje twee lesjes compleet relaxed naar huis gegaan zijn, daar een nieuwe instructeur hebben gezocht die hen vervolgens weer verder heeft geholpen. Vaak gaat er gewoon een knop om, omdat het paard eindelijk eens ervaart dat het ook compleet ontspannen kan zijn(en dat is in 15 minuten bereikt)en mits thuis doorgeborduurd wordt met een fijne instructeur, komen die problemen ook niet meer terug. Dit paard heeft er heel weinig aan als er voorlopig 2% verbetering per les is, die moet bij wijze van 80% verbetering voelen wil die de knop om gaan zetten in korte tijd. En langer doorrijden op deze manier maar misschien 2% beter gaat het dier in het lichaam schaden en daardoor ook zeker mentaal.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:38

Ik had even moeite te geloven dat het een instructrice was die er op zat en op andere filmpjes liep te roepen. Als ik dit in mijn lessen zou doen, zou mijn instructrice me vierkant van het paard aftrekken en de bak uitgooien, hoe kort ze ook is.

Het is al meerdere keren gezegd maar: gá hier iets aan doen. Ga naar Mindfields, zoek iemand in de buurt, IETS.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:40

hoi ts,
fijn om te lezen dat het paard naar jouw idee vooruit is gegaan,
ik zal je alleen wel aanraden om eens goed rond te kijken ook op bokt hoe je een paard correct hoort en leert te rijden :)
ik denk namelijk dat dat jouw best gaat lukken omdat jij graag wilt leren toch?
welke regio kom je vandaan ?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:44

Zoooo! Arm paard.. Jeetje zeg!
Hier kan ik geen goed woord over zeggen! Beetje in z'n mond het bit van de ene kant naar de andere kant toe halen en op z'n hoofd slaan?!?!? Waar zitten je hersens?
Haal als de sodemieter die instructrice van je paard want dat slaat nergens op wat zij doet! Ja je beest verpesten en alleen maar boos en bang maken!
Ga lekker grondwerken met hem en laat hem nakijken door een goede DA en bekijk waar die klachten wegkomen.
Zonde zeg! Een paard verdient dit niet en jij verdient geen paard zo!! ;)

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:47

Hoe kun je.. zo wel eens willen weten wat jij zou doen als paard zijnde.
Ze weet niet wat ze moet doen en wordt tussen der oren geslagen alsof ze van beton is..
Dan heb ik t nog niet eens over t geschreeuw en onrust van zowel jou als je lesgeefster...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:51

orienta schreef:
Jouw instructrice zal vast niet blij zijn dat jij deze filmpjes gepost heb, ik neem aan dat zij hier niets vanaf weet?
Kan mij niet voorstellen dat zij haar papieren heeft, tenminste dat mag ik hopen van niet.

zo'n iemand mag helemaal geen papieren hebben om les te geven. maar zo denk ik er over

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:54

Antoine de Bodt kan ook helpen wellicht. Hij doet veel meer dan zich richten op hoefkatrol. En misschien zit hij wat in de buurt van Antwerpen?
Je moet het ook maar kunnen betalen natuurlijk. Er zijn genoeg goede instructeurs maar je moet ze net weten te vinden. Eén dagje 2x een half uur instructie zet m.i. geen zoden aan de dijk zonder goede back-up.

Ik zie dat er steeds meer pennywafels aan het woord komen, daar schiet je ook niets mee op :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:00

flicka schreef:
Antoine de Bodt kan ook helpen wellicht. Hij doet veel meer dan zich richten op hoefkatrol. En misschien zit hij wat in de buurt van Antwerpen?
Je moet het ook maar kunnen betalen natuurlijk. Er zijn genoeg goede instructeurs maar je moet ze net weten te vinden. Eén dagje 2x een half uur instructie zet m.i. geen zoden aan de dijk zonder goede back-up.

Ik zie dat er steeds meer pennywafels aan het woord komen, daar schiet je ook niets mee op :')

:')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:10

antione brandt haar compleet af.
ts heeft meer aan iemand die haar en haar paard helpt het vertrouwen terug te krijgen.
dagje mindfields vind ik een fijne oplossing.
even weg en kijken wat ze zelf wil zonder de pottenkijkers op stal.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:13

Op het derde filmpje ben je op het verkeerde been aan het lichtrijden, hoe kan je dan in hemelsnaam al bezig zijn met 'aan de teugel'?
En, ze kan het wel, aan de teugel leren? Zoiets leer je niet, maar gaat vanzelf. (in je profiel staan een paar foto's zie ik hulpteugels, dat noem ik geen geduld....?)

Ga lang en laag rijden, teugels eraf en ontspannen rondjes kunnen rijden. Dán kan je teugels vastpakken en de rondingen opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 20-02-12 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:13

Ik vraag me af of de paardensport wel iets voor jou is? Als ik zo lees beleef je eigenlijk geen plezier in het rijden, en heb je er ook geen kaas van gegeten... Of ik zou het roer vólledig omgooien ( en daarmee ook jouw instructrice buitenkegelen) of ik zou mijn paard verkopen. De 2 laatste foto's geven ook geen erg fijn beeld. Een elastiek heeft geen positieve werking voor jouw paard, want ik heb de indruk dat ze haar rug niet kán ontspannen door een lichamelijke beperking of een slecht passend zadel. Ik hoop van harte dat je de adviezen op bokt serieus neemt en niet probeert af te wimpelen. Ik wens je veel succes en gezond verstand toe.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:23

volgens mij zij ts geen commentaar graag , ze krijgt toch les , wat ik zie is een enorm varken een draak een secreet. Die zijn er ook hoor en die hoeven echt meteen wat te mankeren kom op zeg. ga er eerst zelf opzitten voordat je zeker weet dat ze pijn of wat dan ook heeft. Ik zie een bange ruiter op het filmpje het geen ik niet raar vind maar ook iemand met een stel ballen en heel veel lef. wou ik ff zeggen . :D btw het was niet hard slaan volgens mij maar proberen te voorkomen dat ze heel gevaarlijk gedrag vertoond.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 20-02-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:24

Ik wil niet eens aan springen en galop denken wanneer de rest nog niet in orde is..
In ieder geval, ik hoop dat je een goede instructrice krijgt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:25

Ik ga niet op iedereen reageren, dan ben ik morgen te laat op m'n werk :+

Ik las hier wat over ontspannen, en zonder bit rijden. Dat heb ik sinds vorige week weer opgepakt, het bitloos rijden.
De bodem is hier momenteel nog prut, maar vanaf het weer betert kunnen we terug het veld op. Is een heel groot veld (van de manege), verder niet echt mogelijkheden (bos o.i.d.)

Over het achterwaarts gaan, dat uit angst zou zijn: nee hoor, uit protest. Als ze geen zin meer heeft, loopt ze achterwaarts. Dan mag ik de teugels volledig los laten, en haar gewoon voorwaarts drijven met m'n benen, geen zin = achterwaarts.

Ik kén mijn paard. In de omgang is ze geweldig, onder het zadel is ze moeilijk.
Toen ik haar net had (lees: de eerste 4 maanden) 'hobbelden' we gewoon rond. Ik reed niet dagelijks (in de OP staat dit vermeld, we wisselen af met vrijspringen, VD, een dagje niksen en gewoon loslaten, longeren), en ook niet streng. Niet in de zin van in-de-mond-zagen, ik hield me toen vooral bezig met haar voorwaarts te krijgen en recht te laten lopen.
Van daaruit zijn we aan de binnenstelling beginnen werken.

Waar we het in het begin heel moeilijk mee hadden, was dat ze een hekkenloper was. Van eerder waar in de piste, in welke gang dan ook, kon ze plots omdraaien en naar het hek (ik noem het wel hek maar het is eigenlijk een touwtje) lopen. Zo ook bv door van E naar B van hand te veranderen; wilde ik op de linkerhand vervolgen gooide zij plots alles op naar rechts. Kwam ik bv van de lange zijde in de wending (van M naar C bv), gooide ze vlak voor C alles om, om terug naar M te gaan zeg maar. En echt uit het niets, kwestie van de trucjesdoos even te testen.

En daarvoor opende ik dit topic: daar werd ik vroeger echt boos van. Waardoor ik soms afstapte. Waardoor zij weer wist: hey dit werkt, als ik dit doe, is het afgelopen met rijden en kan ik fijn op stal. Zo dus ook de galop. Door de vorige eigenaar kent ze alleen een crossgalop, wat ik echt niet zag zitten. Puur uit enthousiasme (ja, echt waar) ging ze daarbij bokken (niet smerig, niet lang, niet hoog); waardoor ik de galop vermeed. Resultaat: ALS ik dan toch nog eens durfde, sprong ze van puur plezier steevast bokkend aan. En daar stopte onze galop dan.

Nu zet ik door. Benen geven en hoppa. En warempel, ze bokt niet meer in de galop. Al een tijdje. DAAR ben ik trots op. Moest ze echt pijn hebben, of bang zijn, zou ze blijven bokken. Het was gewoon een kwestie van vertrouwen (ik dacht steeds dat ze met me op de loop ging gaan).

Verder ben ik persoonlijk best tevreden over m'n lesgeefster. Waarom ze op Bai haar hoofd slaat? Omdat die omhoog gaat. En dat is niet ok. Ik heb zelf ook altijd de redenering gehoord: tik op het hoofd, gooi er desnoods een ei tegen, als ze maar denkt dat ze haar hoofd stoot. Bleek duidelijk niet te helpen, maar doe nu alsjeblieft niet alsof m'n lesgeefster haar de hersenen heeft ingeslagen. Overdrijven is duidelijk ook een sport. M'n lesgeefster haar 3-jarige paard is door haar ingereden, en kent ondertussen galopwissels. Het beest is afgelopen herfst geruind, ontzettend groot (en best dominant), maar heel flink bij haar. Oja, natuurlijk probeert ie al eens, en loopt ie al eens te klieren. Welk paard niet? Als je daar niet tegen kan, kun je beter gaan fietsen. Ik bedoel maar: dat paard kent ontzettend veel, dankzij haar. De pony van een vriendin van ons is ook daar haar ingereden. Die vriendin rijdt nu ondertussen een kleine 2 jaar, pony heeft best een karaktertje (net 4 geworden), maar is wél op de eerste plaats geëindigd met zijn ruiter op hun eerste wedstrijd. Tuurlijk, de ruiter heeft het klusje die dag ook zelf moeten klaren, maar dit had niet mogelijk geweest zonder de hulp en kunde van voorgenoemde lesgever.

Moet Bai aan de teugel lopen? Uiteindelijk wel ja. Moet ze dat morgen al doen? Van mij niet. Maar ik verwacht wel op z'n minst enige medewerking van haar: binnenstelling, voorwaarts, en liefst zonder gekke sprongen. En die gekke sprongen, die vallen al véél minder voor. Als ik op m'n eentje train, doe ik zelfs geen moeite haar aan de teugel te krijgen. Laat haar dat hoofd maar in de lucht houden, na een 20-tal minuten zakt dat vanzelf. Dan probeer ik haar daar te houden door haar te belonen op gepaste wijze. Lukt dat niet, ook goed; dat komt later nog wel.

Maar er zijn zeker momenten geweest waarop ik dacht: kom op, zo moeilijk is het toch niet hoor. Dat ongeduld is ondertussen helemaal verdwenen: we komen er heus wel. Nogmaals, ik heb bewust de slechte stukken laten zien, om aan te tonen waar ik vroeger zo kwaad om werd.

De reactie die gegeven werd: ik zal je alleen wel aanraden om eens goed rond te kijken OOK OP BOKT HOE JE EEN PAARD CORRECT HOORT EN LEERT RIJDEN vind ik maar niks. Ik zie hier dagelijks paarden en ruiters voorbij komen die het niet beter doen dan ik. Ik haal het nogmaals aan, de eerdere commentaar van de zogenaamde slof: hoe verwachten jullie van mij dat ik zo maar alles slik wat jullie zeggen, als men het onderscheid niet kent/ziet tussen een slof en een halsverlenger? Als ik bok als leidraad moet gebruiken, MOET MIJN PAARD VANDAAG NOG AAN DE TEUGEL. Terwijl er eerder gezegd werd dat ik er goed aan doe het aan de teugel lopen even zo te laten. Nee, ik volg niet blind wat er op bokt gezegd wordt.

Wat ik wel doe, is de reacties lezen (en soms vind ik dat jammer, sommigen zijn echt tijdverspilling, de eerste die me nu nog idioot noemt mag dat hier aan de deur komen doen, kan ik me ook eens laten gaan) en daar tips uithalen, die ik onderzoek op internet, boeken,.. Het aanbod dat ik van een bokker kreeg is ontzettend vriendelijk, maar ik heb geen trailer en geen auto met trekhaak.

Verder wil ik ook nog zeggen, dat ik het ten zeerste betreur, de schapen-mentaliteit. Er hoeft er maar eentje te schelden, en de rest volgt. Hoe kan men van mij verwachten meegaand te reageren op een reactie waarin ik wordt uitgescholden? Ik lees nu alleen op de laatste pagina, en de reactie:

Citaat:
Ik vraag me af of de paardensport wel iets voor jou is? Als ik zo lees beleef je eigenlijk geen plezier in het rijden, en heb je er ook geen kaas van gegeten... Of ik zou het roer vólledig omgooien ( en daarmee ook jouw instructrice buitenkegelen) of ik zou mijn paard verkopen.
vind ik ronduit grof.

Ik meen wat ik zeg: iedereen die het denkt beter te kunnen, is bij deze uitgenodigd. Er lopen heus 'moeilijke' paarden rond, niet elk paard is gewoon makkelijk en meegaand. Tuurlijk, ik als ruiter heb ook mijn fouten, waarschijnlijk heb ik er veel meer dan mijn paard. Maar om dan te lopen schelden, om te zeggen dat ik 'er geen kaas van gegeten heb', 'mijn paard beter kan verkopen'... Bokt van zijn beste kant.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:28

Ik zou met dat aan de teugel gedeelte echt even wachten, en niet omdat ze vervelend is en dan doorzetten omdat ze er even doorheen moet en het moet leren. Het is zonde als ze haar rug zo erg wegdrukt want daar krijg je ook complicaties van. Zonde als je paard zijn rug beschadigd.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:32

franka75 schreef:
volgens mij zei ts geen commentaar graag , ze krijgt toch les , wat ik zie is een enorm varken een draak een secreet. Die zijn er ook hoor en die hoeven echt meteen wat te mankeren kom op zeg. ga er eerst zelf opzitten voordat je zeker weet dat ze pijn of wat dan ook heeft. Ik zie een bange ruiter op het filmpje het geen ik niet raar vind maar ook iemand met een stel ballen en heel veel lef. wou ik ff zeggen . :D btw het was niet hard slaan volgens mij maar proberen te voorkomen dat ze heel gevaarlijk gedrag vertoond.

Hoera, je bent de enige, na meer dan 100 reacties, die heeft gelezen dat is géén rijtechnische commentaar vroeg!
En wat je maar zegt: er zijn gewoon moeilijke paarden, paarden waarbij je alles uit de kast moest sleuren om ook maar een beetje medewerking te krijgen.

Ik heb een aantal ruiters op haar laten rijden, ruiters met meer ervaring dan ik. Ruiters die wedstrijden rijden, hoog scoren, 'probleempaarden' weten aan te pakken, lesgevers (niet enkel de lesgeefster uit het filmpje) en volmondig klinkt het (altijd!): wat een moeilijk paard. Ik geef daarbij minieme info, zeg enkel 'ze durft al eens bokken' o.i.d., maar zeg niet hoe ik dat oplos/ervaar/wil oplossen. Allemaal hebben ze hun eigen aanpak, en allemaal zijn ze er vrij zeker van overtuigd: ik heb echt niet het makkelijkste paard.

En dat vind ik niet erg. Want ik weet voor mezelf dat we al 10x verder staan dan toen ik haar net had.

En inderdaad: een angstige ruiter. Ondertussen is dat gevoel helemaal weg, want ik weet: mijn paard wilt mij er niet afkrijgen. Mijn paard doet gewoon even moeilijk. Ik vertrouw haar, no matter what, en weet dat ik alleen maar hoef door te zetten. Dat van die ballen, geweldig. Dat zei een vriendin van me laatst ook. En toen ik Bai kon overtuigen een nette cirkel in galop te lopen, zonder gekke sprongen, riep ik daarna heel hard: mijn ballen doen pijn :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:34

Pistasche schreef:
Ik zou met dat aan de teugel gedeelte echt even wachten, en niet omdat ze vervelend is en dan doorzetten omdat ze er even doorheen moet en het moet leren. Het is zonde als ze haar rug zo erg wegdrukt want daar krijg je ook complicaties van. Zonde als je paard zijn rug beschadigd.

Dat doet me er aan denken. Ik las hierboven ergens een reactie die ook op haar rug sloeg. Op bepaalde foto's lijkt haar rug heel raar, wat waarschijnlijk soms ook zo is, maar wat ik ben vergeten te vermelden: mijn meissie is een quarter, en ontzettend overbouwd.
Hier heeft ze géén last van, maar het geeft soms wel een gek zicht. Even standfoto zoeken..

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:35

hahaha helemaal gelezen ik kan nog niet eens aan de teugel omdat ik en geen paard heb of er lang genoeg op gereden heb om zover te komen en met de manege paarden waar ik op reed deden we dat gewoon niet, dat was gewoon plezier maken met paard, en paard vond het ook leuk.