Heel erg bedankt voor al jullie lieve en hartverwarmende berichtjes, ook via PB!
Gisteren helaas een gigantische scheur ontdekt in het net nieuwe winterdeken van Lagune.... En dat zegt meer over het deken als over Lagune, daar Lagune voorheen 9 jaar lang onder één en hetzelfde eskadron deken heeft gestaan en het alsnog wist te presteren om het als 'nieuw' te laten lijken.... We balen er echt heel erg van dat we nu wéér opzoek moeten naar een alternatief. Al hoop ik dat de hyporama ons goed gezind is, en het met me eens is dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen. Vorige week donderdag werd ik overigens door de staleigenaresse gebeld dat Moreno s'nachts ontsnapt was (hij maakt zelf sloten open) en heerlijk van alle muesli's, sportbrokken, kuilbalen en hooi had staan genieten... Uiteraard moest hij daarbij over de net nieuw aangeschafte medicijn en supplement voorraad van Lagune heen walsen, gevolg; Weer alles nieuw aanschaffen.... Het was ook gewoon echt niet meer te redden omdat meneer het overal en nergens uitgeveegd had.... Ik moet zeggen, ik lig nooit zo wakker om geld als het op mijn dieren aan komt, maar toen biggelde er s'morgens echt wel wat tranen over mijn wangen en was ik zo gefrustreerd. Doe je er alles aan om een paard weer op de rit te krijgen, kun je door pure pech weer opnieuw beginnen. En het stomme is, tis niet de eerste keer dat we giga-tegenvallers hebben op dit gebied.
Lagune's huidige voerschema: - 5 visolie capsules - Metacam (vanavond de laatste dosis, en daarna gaan we het weer zonder proberen... Even spannend dus wat de artrose doet) - 4x daags zuiver hooi (ook dit is verandert, eerst kreeg hij kuilgras maar dat zorgde voor een allergische reactie) ongeveer 2 plakken per keer - 3x daags 1/4 cavalor sensitive (laag in suikers/melasse) of PAVO nature's best - 1 plak stro voor de extra knabbel - 5 mg magnesium - 40gr easy mover
Vanwege de kou en de gladheid staan de paarden momenteel vooral in het paddock; - Gemiddeld stap ik 5 a 10 minuten per dag door deze omstandigheden en staat hij +- 2 uur per dag buiten (goed bewegelijk) - 1x daags coolpacks voor het paddock - 1x daags coolgel van leovet na het paddock (ik was gestopt met de massages, maar heb deze sinds gisteren weer hervat ivm terugkomend vocht) - Ik hoop Lagune met ingang van 15 maart weer op de wei te kunnen zetten
Gisteren even het boomloze dressuurzadel van Moreno op Lagune gelegd, om te kijken hoe het op Lagune ligt. Lagune's ogen glommen direct helemaal; Het is altijd al een heel werkwillig paard geweest, en dat image van een "gepensioeneerde oude heer" maakt hem not amused at all. Kortom als zijn been nog 2 weken stabiel blijft, gaan we voorzichtig eens een stapritje onder het zadel maken ter afwisseling gewoon 1 á 2 keer per week 10 minuutjes. Daarnaast hebben we echt als ultiem doel om beiden paarden in juni '12 mee te nemen naar de Veluwe Moreno als rijdier, en Lagune als handpaard.... Ik hoop Lagune tegen die tijd zo goed te hebben dat hij vrijwel moeiteloos een uurtje of 1 á 2 kan rondhobbelen over een natuurgebied.
Even ter tip, maar volgens mij heb je tegenwoordig ook van een soort lijm ofzo waarmee je dekens kan maken. Is misschien even een goedkopere oplossing dan een nieuwe deken. En anders zou ik er voor een periode ducktape op plakken. Kan ook heel goed helpen voor een tijdje.
Fijn te horen dat het wel goed gata met Laguna zelf.
En mbt pech hebben, ik ken het helaas... Maar goed, je krijgt er zoveel voor terug en uiteindelijk is t t allemaal wel waard.
Volgens mij zit in Pavo's Nature best nog best wat suiker. Je hebt Wiesencobbs en nog iets wat een krachtvoerachtig iets eigenlijk zonder suiker. Volgens mij haalde KootMiraDrum dat al eerder aan.
Verder, wat enorm kl*te dat je medicijnvoorraad nou weg is.
Het is dat ik mn deken net verkocht heb, anders had ik m je graag daarmee willen helpen (weet ook niet of het wel juiste maat zou zijn hoorhaha), maar mocht verkoop niet door gaan dan laat ik t je ff weten.
Wat fantastisch wat je allemaal doet! Heel bijzonder, de liefde druipt van de tekst. Ik duim heel hard dat alle goede zorgen een optimaal resultaat gaan hebben en dat jij en Lagune nog een hele tijd van elkaar mogen genieten in goede gezondheid!
Duimen dat je hem binnenkort kan laten genieten van wandelingen als handpaard. Van een goede wandeling kunnen ze immers allemaal ontzettend genieten!
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-12 17:18
Hier bij de kringloop geen dekens. Het is ook niet dat ik niet genoeg dekens heb, maar ik heb alleen maar 200gr outdoors.... Dus ik heb ongeveer 4 outdoor dekens over elkaar nodig, om hetzelfde effect te bereiken als wat ik nu met 1 deken heb, terwijl het er echt niet comfortabeler op wordt om Lagune met 8 buiksingels te laten lopen. Kortom ik heb gewoon weer een nieuwe 450gr nodig, en ik ga er vanuit dat Hyporama niet heel moeilijk zal doen daar ook de bies het out of the blue heeft begeven... Kortom de kwaliteit van het deken is gewoon crap en zeker geen 160,00 waard.
Sodera: Klopt, maar geheel suikervrij is onmogelijk en bovendien ook niet nodig daar Lagune nu gewoon stabiel op gewicht is. Die 3kg sportbrok bij zijn vorige eigenaren is gewoon het voornaamste probleem geweest. Nu met de muesli gaat het goed, en ook de verdeling van de maaltijden (kortom de gehele dag door wat te knabbelen werkt prima)
Met Lagune gaat het goed, we vervelen ons behoorlijk omdat we met het vieze weer van de afgelopen paar weken maar weinig buiten hebben kunnen stappen. Dit weekend vonden we overigens iets nieuws uit, voetballen met een jollybal... Hetgeen hij helemaal geweldig vind; Meneer gaat er dan ook in volle galop achteraan, schopt tegen de bal aan en trapt hem weer terug mijn richting op. Ik heb getracht een beginnetje te maken met vrijheidsdressuur, maar verder als flemen en wijken op commando zijn we tot dusver nog niet gekomen.
Lagune's peesblessure is nog steeds stabiel, verdikking blijft welliswaar aanwezig maar hij loopt er geen pas meer kreupel op en het been reageert nu weer normaal op prikkels. Toen Lagune 24 december '11 bij mij aankwam hoefte ik immers maar naar zijn been te kijken, en hij sloeg hem letterlijk tegen zijn buik aan. Nu mag ik het betasten, masseren etc. zonder dat hij een pijn reactie geeft.
Achterste rib wordt nu mooi zichtbaar (kortom meneer zijn gewicht blijft ook keurig stabiel) en de magnesium draagt hier voor mijn gevoel zeer positief aan bij. Volgens de dierenarts is de insulineresistentie dan ook volledig onder controle, en nagenoeg 'verdwenen'. Lagune mag sinds 2 weken (2x p.w.) weer een wortel eten en krijgt zo nu en dan een half appeltje, zijn favoriete snacks. Dessalniettemin blijf ik er extreem voorzichtig mee.
De rotstraal heb ik in kunnen dammen door zijn hoeven om de dag in te smeren met honing. In zijn rechterachterhoef zit nu nog een restantje waarvoor ik Onno grund om advies zal vragen. Overigens staat Lagune vandaag precies 2 maanden zonder ijzers en blijven zijn hoeven volledig stabiel en keurig gevormd, tot mijn grote vreugd wordt de zool langzaam weer wat breder... Al zal het naar schatting nog zo'n twee á drie jaar nodig hebben om hem helemaal van zijn samengeknepen pony-hoefjes af te helpen. Het is en blijft ronduit schandalig dat er in de huidige tijd nog steeds hoefsmeden zijn die deze manier van bekappen dagelijks hanteren, het is écht vragen om problemen.
Nu Lagune geen metacam of glucosamine meer krijgt voor zijn artrose, is dit eigenlijk ons enige 'breekpunt'. De verergering van zijn klachten staan NIET in verband met het blootvoets lopen, waarschijnlijk wel met de mindere beweging de laatste paar weken vanwege het weer. Metacam vind ik echter te zwaar (én veels te duur, 125.-- voor 1 week kuur) om in dagelijkse onderhoudsdosis te geven ter verlichting. Ik probeer me daarom toch verder te verdiepen in MSM & glucosamine aanverwanten...
Mocht iemand hier omtrent concrete en betaalbare tips hebben, dan horen we graag!
Meneer is super vrolijk! Aan rijden zijn we nog niet toegekomen, mede vanwege het artrose-probleem dat ik eerst geheel pijnvrij wil krijgen.
Vandaag toch maar glucosamine sulfaat besteld, 1925gr & nu druk zoekende naar een goed betaalbare duivelsklauw ter verlichting van zijn pijn.
Ook heb ik vandaag een grote paardenvoetbal (120cm) gekocht incl bijpassende hoes die hem Lagune-proof moet gaan maken (de andere had hij namelijk in no-time lek )
Tevens opzoek naar een wintec zadeltje of oude KN om af en toe stapritjes te kunnen maken. Lagune is nogal een wildebras nu hij zich weer piekfijn voelt (ik vond het al zo vreemd toen ze op de manege waar hij werkte vertelde dat hij zo bomproof was Nou mooi niet... Meneer is nu hij aan de beterende hand is en elke dag frisse lucht krijgt net een bommetje ) Kortom een zadeltje tijdens onze stapritjes is geen overbodige luxe, kan ik mooi iemand anders op Moreno zetten en zelf Lagune onder controle houden langs de grote weg Mocht iemand van jullie nog een KN MK2 (middenkamer maat 2) hebben liggen, ongeacht de inchmaat of een oud wintecje met een verstelbare boom hoor ik graag, dan wil ik het zadel misschien wel overnemen voor een leuke prijs.
Ik heb je topic helemaal door gelezen, maar wat goed van je zeg om deze strijd aan te gaan voor je paard. Complimenten.. Het is jammer dat je niet in de buurt woont van Apeldoorn want hier in de buurt zit een boertje die in bezit is van Kn zadels en Wintec..
Zet hem op meid ben benieuwd naar de vorderingen van je paardje
Mijn paard had ook flinke artrose (de DA was verbaast dat hij er nog zo goed mee rond liep) en ik heb hem nog een dikke 2 jaar een mooi pensioen kunnen geven met elke dag een dosis buteless tegen de pijn. Daarnaast kreeg hij ook cortavet (een glucosamineproduct). De combinatie van die twee versterkt elkaar in werking. Ik heb diverse andere producten geprobeerd en deze combinatie was het meest succesvol.
Ik bestelde het in Engeland, de prijzen liggen daar substantieel lager dan in NL voor dezelfde producten. Heb er nooit problemen mee gehad. (een klein prijs-onderzoekje naar andere producten in de UK kan overigens ook best de moeite waard zijn)
Ze hebben nog een variant genaamd cortaflex, deze is iets goedkoper. Hierin zitten echter veel minder werkzame stoffen dan bij de cortavet en levert een vele malen kleiner resultaat. Je moet er minstens 2x meer van geven dan van de cortavet, dus uiteindelijk ben je vele malen duurder uit dan met de cortavet.
Je kan ook Primeval gelatinaat proberen, een DA waar ik les van had raadt dat ook aan.
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-12 15:24
Zo.... weer eens een update van Lagune.
Hij heeft nog steeds zijn boevenstreken, zo is hij gisteravond nog ontsnapt uit zijn stal omdat de kuilbaal bij de overbuurvrouw toch wel heel erg lonkte. Sjeesde hij eergisteren nog vrolijk achter zijn vriend het paddock uit om zsm richting zijn muesli te hobbelen op zijn manier. Ging hij vorige weekend tijdens onze lange wandeling met zijn vrouwtje uit wandelen, ipv het vrouwtje met hem.... Ja zeg baas, die graspriet oogt als appeltaart. HEERLIJK! En voetballen we er regelmatig op los waarbij het vrouwtje uiteraard het onderspit moet delven... Als ik hem niet laat scoren duwt hij me gewoon omver
Ik heb uiteindelijk toch maar besloten om voor de vloeibare duivelsklauw van de paardendrogist.nl te kiezen, hier zit welliswaar dextrose in, maar laat zich wel nauwkeuriger afmeten dan de pure duivelsklauw welke gehakseld is. Vanavond krijgt mijn oude sok zijn eerste dosis, en ik hoop echt dat hij er snel profijt van zal hebben.... De glucosamine krijgt hij nu dagelijks 12 gram door zijn muesli gemengd.
Enige echte puntje van zorg zijn momenteel zijn hoeven, ivm de rhino die heerst kunnen we momenteel geen hoefsmid laten komen terwijl Goen eigenlijk hoognodig bijgewerkt moet worden om te voorkomen dat zijn hoeven weer steil terug groeien. Ten behoeve van zijn balans en drukverdeling zou het namelijk beter zijn, zijn hoeven te verbreden.
Ontving zojuist een berichtje van een kennisje dat we bij haar een wintec zadeltje op mogen halen voor 100,00. Mooi prijsje om een beetje mee te gaan revalideren.
Als jullie nog meer willen weten of vragen hebben, feel free to ask!
Wat fijn dat het goed gaat met Lagune! En ook bewonder ik jou hoeveel jij voor hem doet, top meid! Super dat je een zadeltje gevonden hebt, hopelijk mag je gauw je eerste ritje maken. Ik blijf je zeker volgen!