Mijn pony (axiomas Dynamite) aangevallen door een hond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:00

Coloured schreef:
Nog 1 keer naar de eigenaar van de hond gaan. Hem vragen of hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft zodat hij de schade die zijn hond heeft veroorzaakt door deze verzekering kan laten betalen.
Heeft hij die niet, hem vertellen dat je hem toch aansprakelijk acht en dat je een getuige hebt. Hem voorstellen er op een normale manier uit te komen wat inhoud dat hij al jouw kosten betaalt.

Deze stap zou ik overslaan, ik zou alleen nog maar schriftelijk in contact treden met deze man.

Maar als ik het goed begrijp heeft TS een rechtsbijstandverzekering en die zou ik dan zo snel mogelijk bellen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:03

Persoonlijk zou ik deze zaak zelf aanhangig gaan maken. Ik vind mezelf nog altijd de beste advocaat voor mezelf. :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:04

Coloured schreef:
Hem voorstellen er op een normale manier uit te komen wat inhoud dat hij al jouw kosten betaalt.
Wil hij dit niet, hem zeggen dat je dan helaas op een andere manier je recht gaat halen via de kantonrechter (zaken onder de 5000,- kun je namelijk zelf zonder advocaat aanhangig maken bij het kantongerecht.) en dat dit begint met het sturen van een aangetekende brief waarin je hem aansprakelijk stelt voor de door jouw geleden schade. Deze brief dan ook meteen opstellen, zorgen dat er in goed, duidelijk nederlands staat wat je wil zeggen en meteen aangetekend naar hem versturen.
Zet een termijn in je brief waarbinnen hij moet reageren. Bijvoorbeeld 2 weken. Doet hij dit niet dan stuur je je tweede aangetekende brief.
Dit is je voorwerk.

Eens met bovenstaande, met een kleine aanvulling. De grens is recent opgetrokken naar € 25.000.=, dus mochten de kosten hoger dan de 5000 uitvallen, dan kan je alsnog naar de Kantonrechter.

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde aan de hand gehad, alleen gelukkig met een betere afloop. Ik was ook samen met een vriendin buiten aan het rijden, toen we aangevallen werden door een grote hond (type Deense dog, ongecastreerde reu). De eigenaar stond verderop te kletsen met iemand anders en had dus te laat in de gaten dat de hond op ons af kwam. Wij gaan in dat soort gevallen ook altijd stilstaan met het hoofd richting hond, meestal is dat voldoende. Maar deze hond ging er volledig voor. Hij probeerde eerst het paard van m'n vriendin in de achterbenen te bijten en probeerde vervolgens de hals te grijpen door op te springen. Gelukkig was hij net niet groot genoeg om het te halen.

Vervolgens kreeg hij mijn paard in het vizier en begon hij mijn paard proberen te bijten. Mijn paard ging er vandoor, maar de hond ging mee. Na zo'n 100m kreeg ik m'n paard weer terug (met de hond nog steeds aanvallend eromheen) en toen heeft m'n paard met twee achterbenen vol uitgehaald naar de hond. Hij raakte hem op z'n ribben. De hond liep wel wat mank, maar leek geen hele erge verwondingen er aan overgehouden te hebben. De eigenaar kwam inmiddels aangerend en weet je wat hij als eerste zei? 1000x sorry en zijn jullie okee. Ik vond dat zo'n topreactie van die man! Ik heb hem gevraagd hoe het met de hond was, maar hij gaf aan dat als hij er iets aan overhield, dat zijn eigen risico was. Hij gaf ook mijn paard groot gelijk, al vond hij het dom van m'n paard dat hij wegrende. :') Maar zo kan het dus ook.

Ik vraag me eigenlijk af, hoe reageerde de eigenaar van de hond toen het gebeurde? Ik bedoel, hij moet het gezien hebben en z'n hond weer meegenomen hebben toch? (Hoewel ik me ook kan voorstellen dat jij daar niets van meegekregen hebt).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:07

Ik zou wel aangifte doen en je had toch iemand bij je die kan getuigen? En stuur de foto's die je hebt gemaakt naar die (achterlijke en onozele) man. Als hij niet wil betalen kun je zijn geweten nog een beetje bespelen...

Heel veel sterkte voor jou en je paard en ik hoop echt dat jullie er weer bovenop komen! Het is al zo rot dat het je overkomt en dan ook nog zo oneerlijk dat de eigenaar van de hond geen thuis geeft!

Kop op hoor en geef je prachtige paardje een dikke knuffel van mij!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:09

Wat voor maat zadel heb je? en was het een vzh zadel? ik heb anders misschien nog wel een zadel voor je.
Laatst bijgewerkt door sanne1221 op 21-11-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:12

het is juist andersom-een hond dient aangelijnd te zijn, tenzij..(zeker in de bebouwde kom, en in bossen e.d.)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:13

mylittlejoy schreef:
Eens met bovenstaande, met een kleine aanvulling. De grens is recent opgetrokken naar € 25.000.=, dus mochten de kosten hoger dan de 5000 uitvallen, dan kan je alsnog naar de Kantonrechter.

Dat is mooi, kun je ook zaken waarin het net om wat meer geld gaat, zelf regelen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:17

Coloured schreef:
Persoonlijk zou ik deze zaak zelf aanhangig gaan maken. Ik vind mezelf nog altijd de beste advocaat voor mezelf. :D

Tja maar als je te lang wacht neemt een rechtsbijstand het niet meer over mocht het je zelf niet lukken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:18

Ik kan hier zo kwaad om worden. Je hebt zoveel aso honden eigenaren en dan die sukkels van de politie die vinden dat je het recht niet in eigen hand mag nemen maar ook niks voor je willen doen. Waar zijn nou die speciale animal cops? Dure opleiding gehad en nog steeds nutteloos.
Mijn Tip: Zet je verhaal op een a4 tje en doe daar de fotos van je paard en de rekening van de dierenarts bij. Print dit 1000 x uit en hang het in je hele buurt op. Gooi het bij alle buren van de aso in de bus. Mischien dat hij dan begrijpt dat dit niet kan.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:22

spicegirl schreef:
het is juist andersom-een hond dient aangelijnd te zijn, tenzij..(zeker in de bebouwde kom, en in bossen e.d.)

Maar waarom zijn er dan bordjes met 'honden aangelijnd'? Naar mijn weten staat er nergens zwart op wit dat een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn... zou een mooie boel zijn als dat zo is... :\ Krijg er pardoes een nare smaak van als ik over zo'n regel nadenk. Brrrrr.

Om nog even on-topic te blijven; ik zou heel erg oppassen met actie's zoals bovenstaande. Hoewel je misschien wel het liefst zo'n 'wraak-actie' zal ondernemen, je dan echt oppassen dat jij niet straks van beschuldenaar in beschuldigde veranderd.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:29

Lydalfa schreef:
spicegirl schreef:

Maar waarom zijn er dan bordjes met 'honden aangelijnd'? Naar mijn weten staat er nergens zwart op wit dat een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn... zou een mooie boel zijn als dat zo is... :\ Krijg er pardoes een nare smaak van als ik over zo'n regel nadenk. Brrrrr.

Toch is het zo. Ik dacht dat dit wel algemeen bekend was, maar blijkbaar niet. Honden mogen alleen los in gebieden waar dat expliciet staat aangegeven.

En die bordjes met 'honden aangelijnd' staan er voor mensen zoals jij, die zich er niet van bewust zijn dat een hond altijd aangelijnd dient te zijn, tenzij...

Wat hier ook een probleem is, is dat deze hond redelijk uit het niets aanviel en dat dit dus nog een keer kan gebeuren. Of misschien ook wel eerder gebeurd is! Ik zou in elk geval paardeneigenaren uit de omgeving waarschuwen voor deze man en zijn hond.

Hadden jullie maar een foto kunnen maken toen het gebeurde, dan had je onomstotelijk bewijs.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:32

Hier in Enschede moet je de hond binnen de bebouwde kom altijd aangelijnd hebben. Sinds kort controleren ze weer erg streng in de buurt. Kost je 70 euro per hond. En volgens mij staat het aan het begin van een bospad vaak bordjes met wat wel mag en wat niet ( niet fietsen, geen loslopende honden, geen muziek, niet betreden na zonsondergang, niet buiten de paden, geen paarden en meer). Maar op grote zandpaden waar je wel met paard mag komen weet ik niet op honden daar los mogen. Officieel is een ruiterpad alleen voor ruiters en is de wandelaar strafbaar met zijn hond. Maar ja, daar doe je weinig aan, aan al die loslopende mensen op het ruiterpad.

Meliszy

Re: Mijn pony (axiomas Dynamite) aangevallen door een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:42

Oh Ts, wat verschikkelijk om dit te lezen!
Wat moet jij geschrokken zijn zeg!! :(:)
Ten eerste hoop ik dat alles weer goed komt met je paardje, het is natuurlijk het allerbelangrijkst dat hij goed geneest en hier weer goed uitkomt.
Ten tweede hoop ik echt dat er toch een manier is om de man die hier verantwoordelijk voor is aan te pakken, iedereen is verzekerd toch volgens mij voor dit soort dingen? (weet ik niet zeker hoor, maar ik dacht dat een keer te horen)
Ik zou het aanpakken zoals hierboven al beschreven staat door coloured en mylittlejoy. Ik denk dat je op die manier de meeste kans maakt :j

Heel veel succes en sterkte met de situatie en beterschap voor je paardje /3 :wave:

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:50

Echt veel sterkte!!
Vraag anders aan je dierenarts of het helpt hem voorzichtig te masseren mij mijn paard helpt het.!! :j

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:53

Danij;
Wat een naar verhaal, ook zo zielig voor je paard.
Ik hoop van harte dat je paard snel op knapt en je de kosten vergoed krijgt.

Ik ben soms ook angstig voor honden in het bos.
Mijn oude paard keek niet naar honden, hoe ze ook tekeer gingen.
Maar sinds 5 maanden heb ik een paard wat een beetje bang is voor honden.
Ik oefen regelmatig met mijn eigen hond en honden van mensen die ik ken, maar die honden kent ze dan wel na 2 keer.
Ze heeft zelfs een keer gesteigerd en omgedraaid toen er een hond op me af kwam gerend.
Gelukkig kon ik haar rustig inhouden en bleef het daarbij, de hond had geen kwaad in de zin en rende terug naar zijn baas.
Maar ik denk dat als mijn paard echt aangevallen wordt ze op hol gaat.
Daar ben ik wel bang voor.
En slaan zal ze dan ook doen, dan weet ik zeker.

Je hoort het tegenwoordig best wel vaak helaas.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:04

jee wat een naar verhaal.
Ik snap dat niet dat je n,iets kan overwegen tegen zo een eigenaar. Als deze hond een kind aanvalt zou je dan ook niets kunnen doen? Stel je voor.
En wat een laffe eigenaar. Je bent toch verantwoordelijk voor je dieren.
Hopelijk knapt je leuke pony snel weer op.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:11

Veel sterkte met het herstel.
Wat ik vooral wilde zeggen is .... Wow wat een vertrouwen heeft je paardje in jou dat ze op je geroep terug is gekomen!!!!!! Dat zegt wel wat over de band die jullie samen hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:18

Arm beest.
Heel veel sterkte met het herstel en hopelijk komt het allemal goed.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:33

hey! ik heb een bont paard en ben ook een keer aangevallen door een aangelijnde hond op wedstrijd.. allemaal verschillende paarden en de bonte viel hij dus aan! dit was een rotweiler. ik heb m een tikkie met zweep gegeven, en de eigenaar trok m weg... maar dacht wel: dit had in een bos heel anders kunnen aflopen. die hond sprong echt naar de keel van het paard. ik denk dat sommige honden door de afwijkende kleur misschien wel een soort jachtinstinct krijgen... het helpt jou natuurlijk niets dit verhaal.... hopen dat je paardje snel beter wordt en als het allemaal lastig is met proberen de eigenaar aansprakelijk te stellen, dan moet je, hoe moelijk het ook is misschien het laten rusten en genieten... dat is soms heel moeilijk, maar probeer de energie dan in het paard te steken...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:48

easterimage schreef:
hopen dat je paardje snel beter wordt en als het allemaal lastig is met proberen de eigenaar aansprakelijk te stellen, dan moet je, hoe moelijk het ook is misschien het laten rusten en genieten... dat is soms heel moeilijk, maar probeer de energie dan in het paard te steken...

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik schat dat TS zomaar een honderdje of 8/9 aan schade heeft.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:14

jeetje wat erg zeg! heel veel sterkte met het herstel!
wel super dat hij terug kwam trouwens naar je!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:21

wat een verhaal joh! Ik zou er zeker werk van maken...

Maar, hoe is het met jou na die val?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:37

Wat een prachtige pony! Echt schitterend!

Direct de rechtsbijstand bellen, daar heb je ze tenslotte voor. En het door hun laten regelen. Om dat zelf te doen en die man wakker te krijgen kost je emotioneel veels te veel. Een brief van hun zal meer impact hebben.
- Bel ze op om te vragen hoe je aangifte moet doen, fotos erbij, eventueel aangifte per email zodat je het filmpje erbij kan doen.
Indien per mail/brief, niet te lang, want erna kun je hun vragen nog toelichten.
Ik zou erin zetten:
- Het feit dat jij ook van het paard gevallen bent. (Een paard kunnen ze nog als 'product' zien zoals een wasmachine, maar jouw val niet.)
- Dat je getuigen hebt.
- Apart hoofdstukje van schade posten. (bonnetjes bewaren!!)
- Dat de hond los liep.
- En dat je bij de politie geweest bent en zij geen aangifte op wil nemen, om te laten zien dat je het serieus meent.

Na dit allemaal meegemaakt te hebben, en de schrik die je ervan hebt, verdien je het gewoon om op zijn minst je geld terug te krijgen. De door de hond aangerichte schade valt onder die man zijn verzekering, de rechtsbijstand wordt ervoor betaald, en jij dient gecompenseerd te worden indien je daar recht op hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:51

ik kan je geen wijze raad meer geven die al vertelt is, maar wil je heel veel sterkte wensen met je kanjer :(:)

wat betreft de eigenaar van de hond, in één woord WALGELIJK -:(- :r -:(-

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:03

heel veel sterkte.
wat een raar mens hoe bedoel je ' er lopen rare mensen rond in de wereld'.