Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:04

Smurffie, jij kunt niet bepalen wanneer mensen hun paard moeten laten inslapen of niet. Mensen kennen hun paard zelf het beste. Dit is wel even een andere mate van verwondingen als het bloot hebben liggen van drie ruggenwervels, dus vind het een hele rare vergelijking.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 16:05

Smurffie, ik kan begrijpen dat je die mening hebt. Maar ik stel mij de vraag waarom ze dan zoveel geld, zoveel tijd in Pacha gestoken zouden hebben zonder zekerheid te hebben dat hij echt wel zo goed zou herstellen? Het kon ook helemaal anders gelopen zijn. En dan waren ze evenveel geld kwijt als nu, Ze hebben Pacha er door gehaald omdat ze hem graag zien, pacha heeft nadien zelf aangegeven dat hij dit alles nog kan. Dat hij dit nog wilt, want hij is helemaal blij als hij op een wedstrijd is... Dus egoisme kan ik zoiets niet noemen... Maar akkoord ieder zijn mening. Ik de mijne en jij de jouwe toch?

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:09

_/-\o_ Wat ziet hij er weer goed uit *D

Zie een paard die blij oogt en er geweldig uitziet.Ik vind het absoluut geen dierenmishandeling integendeel juist. Laat het paard doen wat hij leuk vind en schrijf hem niet meteen af omdat hij verbrand is geweest.

Ik zou precies hetzelfde hebben gedaan als ik de eigenaar was geweest.Je ziet echt wel of een paard nog de levens en vechtlust heeft om door te gaan . Dan vecht je toch mee als eigenaar zijnde??? Of laat je hem maar afmaken lekker makkelijk natuurlijk een hoop minder zorgen en kosten.

Nee petje af voor eigenaren en verzorgers van Pacha kunnen een hoop mensen een voorbeeld aannemen. Paarden worden inderdaad al afgeschreven met een peesblessure als het baasje niet meer er mee kan wat ze zouden willen doen.En dat noemd men dan houden van . Nee dit vind ik gek zijn op je paard .

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:14

NEe hoor, ondragelijke pijn is altijd hetzelfde, als argument word gegeven dat het dier door gaat dat heet nou een vluchtdier.
En als eigenaar moet je juist daarom erdoorheen kijken. Een paard kan niet aangeven dat het nog wil. Een paard probeert pijn te verdoezelen.

Daarnaast gaf de ts aan dat sommige mensen hun paard al laten inslapen bij een peesblessure. Moet je hem dan niet meer in de wei laten razen en geen contact meer met vriendjes zodat ie kan blijven leven zonder terugval? Want dit paard mag dus niet bij andere paarden werd eerder verteld, dat zou teveel pijn veroorzaken. MAar wel parcours op 1,40 lopen. Kies dan voor het paard.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:16

En hoe weet jij van een afspraak of dit paard ondraaglijke pijn heeft gehad? Wil je het me leren?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:19

Dit is echt geen dierenmishandeling hoor, je ziet duidelijk dat het paard plezier in het springen heeft.

Top van de eigenaren dat ze dit alles voor het paard over hebben gehad, het moet voor beide een enorm zware periode zijn geweest! +:)+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 16:20

Smurffie, voor je dingen gaat zeggen die niet waar zijn moet je wel leren lezen. Pacha gaat inderdaad niet met andere paarden de weide op, en dat ging hij ook niet VOOR de brand. En dat doet bijna geen enkele ruiter met paarden van veel geld. En dat heeft niets te maken met egoisme! Maar ik wil wel eens weten als jij een paard van ergens boven de 25.000euro in je stal hebt staan of je die dan wel degelijk in de weide gaat zetten en het risico gaat lopen dat een ander paard z'n been over trapt. Het is ver gezocht, maar het kan gebeuren. Trouwens daar is niets verkeerd mee, want Pacha heeft buiten dat zeker en vast contact met andere paarden. En dat hij de eerste maanden niet bij andere paarden in de wei mocht, lijkt mij erg logisch. Puur uit bescherming, een ander paard kan anders gaan op kijken door zijn andere kleur. Maar dat is het geval niet, want de paarden zijn erg beschermend naar hem toe.

InezFlip

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:26

Dikke respect hievoor, een mens met brandwonden laten we toch ook niet ''inslapen''? Dit paard heeft echt een goede verzorging gekregen en krijgt al zelfs weer een beetje haar op het hoofd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:31

Martine_R schreef:
Bij dit soort situaties is het altijd erg lastig om er een oordeel over te vellen. De een zou het paard meteen hebben laten inslapen, en de ander had er voor gevochten hem weer helemaal goed te krijgen.
Ik denk dat deze mensen heel erg veel van hun paard houden en hem zò nìet kwijt wilden, dat ze bereid waren deze lange weg met hem te gaan. Die hun zelf uiteindelijk behoorlijk wat centen en zorgen heeft gekost. Daarom denk ik dat je als buitenstaander niet echt een oordeel kunt vellen over deze mensen. Ze hebben een keuze gemaakt uit hun liefde voor het paard.

Mooi om te zien dat hij weer meedoet :D

AMEN!

Het paard heeft er duidelijk plezier in, in het springen. Waarom dan niet meer wedstrijden met hem rijden? Dat is dan toch onzin.
Heerlijk hoor om pacha weer zo vol in het leven te zien staan _/-\o_

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:50

Ik denk dat deze mensen zelf wel in gezien zouden hebben als het paard echt veel pijn had, om hem in te laten slapen.
Hij ziet er nu super vrolijk uit!

Je krijgt zeker wel veen vervelende opmerkingen op wedstrijd met 'wat een lelijkerd' (hoewel, op hoogniveau zou het wel mee valllen)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:02

Goede vraag, hoe reageren de mensen eigenlijk op Pacha Ts?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:04

Heftig verhaal! Wel knap dat het paard er weer boven op is gekomen. Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar heb er wel respect voor dat dit baasje het wel heeft gedaan!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:13

Ik denk dat de eigenaren en de DA pascha echt wel in hadden laten slapen, als hij niet meer wou en het ook niet meer te genezen was.
Maar het is genezen, het paard is vrolijk en blij dus in principe alles goed.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:21

oeps verkeerde topic :+
Laatst bijgewerkt door xSaarSaar op 12-11-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:22

Wat geweldig zeg dat jullie dit don voor Pacha!! :j
Ik zie in ieder geval geen ongelukkig paard op de foto's,
of een paard die pijn heeft, ik zie een blij, gelukkig paard, die lol heeft met wat hij doet! :D
Ik snap de harde reacties van de andere bokkers wel, maar sommige is toch net té.(Tja, ieder eigen mening.)
Veel succes en plezier nog!! _/-\o_

xBueno

Wat heftig, het ziet er apart uit zo! Eigenlijk geeft het hem wel een bijzondere uitstraling.
Ik vind dat het geen mishandeling is voor het paard om er weer mee te gaanrijden na zoiets, ts zegt toch dat hij geen pijn meer heeft nu...

Freggle_Edge

Een paard waarvan de rug en hals niet goed meer functioneren, krijg je heus wel een parcourjte rond...van zo een 80cm maximaal. Maar voor parcoursen boven de 1m moet je toch echt met een topfit paard aankomen om rond te kunnen komen. Met zijn lichamelijke gesteltheid zit het blijkbaar wel goed!

Ik kan niet oordelen over wat ik gedann zou hebben in zo een rampzalige situatie.
Daarom ga ik ook niet roepen dat dit goed of slecht is.
Wel proef je uit alle berichtgevingen van ts de liefde voor dit prachtige dier, mooi om te zien!
Respect voor mensen die het beste voor hebben met hun dier, dus ook respect voor de eigenaren van Pacha.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:11

RoMaReToFel schreef:
Arabiertje* schreef:
Dit heeft niets met niveau te maken Wildgirl. Ze hebben genoeg top paarden bij hun op stal staan, Pacha is daar één van. Maar er zijn er nog, Pacha springt zelf heel erg graag. En om hem meteen op pensioen te gaan zetten vanwegen de brandwondes zou hem enkel maar oud maken. Beweging is niet slecht, en ook niet voor de brandwondes. Daarbij, zijn er weken, maanden voorbij gegaan dat Pacha heeft moeten revalideren. Alles is stap voor stap gebeurd, ze hebben er niet zo maar een zadel op gegooid en meteen mee zitten springen. Alles werd op een rustig tempo gedaan, en enkel wanneer Pacha er klaar voor was.

Ik denk dat je Wildgirl verkeerd begrijpt arabiertje*.
Zij bedoelt niet dat men Pascha pakt omdat men geen andere toppaarden heeft.
Zij bedoelt dat er weer op dit niveau gesprongen wordt, na de ernstige brandwonden.
Ik vind dat ook...bijzonder....en ik weet ook niet wat ik er van moet vinden eerlijk gezegd. Dan bedoel ik niet dat je het paard met pensioen moet laten gaan.

Jullie begrijpen mij beide niet ;-)
Ik heb het niet over het paard laten werken/springen whatever; ik heb het over de keuze die is gemaakt om dit paard te laten leven terwijl je als baas zijnde weet dat er een periode met ontzettend veel pijn aan zit te komen(en wellicht nog steeds).
Hoezeer je paard ook ''niet opgeeft'' en aantoond ''te willen vechten'' voor zijn leven; daar begint bij mij de vermenselijking die ik , zeker in dit geval, afkeur.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:14

Iney schreef:
Dikke respect hievoor, een mens met brandwonden laten we toch ook niet ''inslapen''? Dit paard heeft echt een goede verzorging gekregen en krijgt al zelfs weer een beetje haar op het hoofd!

Kijk, dit is precies wat ik bedoel in mijn vorige post....een mens is geen paard, een paard is een dier en staat onder de mens.
Daarnaast is een mens in staat te begrijpen waar de pijn vandaan komt en kan hij bewust omgaan met a. een revalidatieproces en b. mogelijke trauma's.
Dieren met mensen vergelijken kost klauwen met geld,heeft totaal geen zin....ja, om je eigen geweten/gevoel niet tegen te hoeven komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:19

Wat een discussie alweer!!!
Dit paard had vreselijk brandwonden maar kreeg een goede behandeling met de nodige pijnstilling.
En als eigenaar geef je zo'n paard een kans een spuit is nog snel gezet.
Dit paard zal zeker wel eens pijn hebben gehad maar het vechten van dit paard laat tevens zien dat hij wil.
En als dit dier niet lekker in zijn vel zat (ongelukkige uitdrukking) zou die nooit zo'n parcours rond huppelen.
Aan de foto's te zien staan de oortjes erop en heeft die er plezier aan.
Wat zul je zo'n paard op de wei gooien en niks meer mee doen??
Heel veel respect voor de mensen die dit paard weer op het been hebben gekregen en kosten nog moeite gespaard hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:28

Wildgirl schreef:
Iney schreef:

Kijk, dit is precies wat ik bedoel in mijn vorige post....een mens is geen paard, een paard is een dier en staat onder de mens.
Daarnaast is een mens in staat te begrijpen waar de pijn vandaan komt en kan hij bewust omgaan met a. een revalidatieproces en b. mogelijke trauma's.
Dieren met mensen vergelijken kost klauwen met geld,heeft totaal geen zin....ja, om je eigen geweten/gevoel niet tegen te hoeven komen.

Als je zo praat dan ken ik er ook nog wel een paar.Waarom gooi je een deken op je paard? hij zegt dat hij het koud heeft?nee wij mensen vinden het koud en denken dat het dier het ook wel koud heeft.
Waarom met een merrie fokken? de merrie wil zelf een lief veulentje? nee,maar wij mens willen graag een veulentje.
Paard op stal met slecht weer? Nee een paard moet op stal want anders zou hij wel eens kou kunnen vatten,net als wij mensen.
Een mens beslist nu eenmaal voor een dier,een dier laat heus wel blijken wat hij wel en niet wil.
Als een dier niet meer wil leven dan laat hij dat zeker wel merken,hij stopt met eten en drinken en hongert zichzelf uit!en zo ist.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:29

Ik vraag me af hoe mensen vanaf een paar foto's kunnen oordelen of het paard pijn heeft of niet.
Dit paard wordt goed verzorgd, er wordt veel aandacht en tijd in gestoken, krijgt regelmatig bezoeken van de dierenarts.
Het lijkt mij dat de eigenaar en de dierenarts toch stukken beter kunnen oordelen, dan bokkers die een paar foto's.
Het paard zal vast hebben geleden, maar dat is voorbij. Het paard heeft geen pijn meer, dus waarom zou het paard het niet verdienen om te leven?

TS; Wat een knap dapper paard is het!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:34

Zo! Dat dier is wel weer mooi opgeknapt zeg!
Wat ik me gelijk afvroeg: "Daar gaan vast laaaaadingen zonnebrandcreme tegenaan zodra de zon schijnt"
Is dat ook zo? Want die roze huid lijkt mij enorm kwetsbaar??

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:36

nvt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:37

Ik vind dat roze op d'r hoofd wel wat hebben eigenlijk...