*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:02

Samsie schreef:
Je zit je paard echt in de weg. ;( Dat je dit durft te plaatsen.
Ik zie alleen maar getrek aan de teugels en geschop. Je zit zelf ook scheef.
Het wijken etc. Lijkt ook nergens op
Je hebt een leuk paardje, dus mijn advies is om les te nemen, daar leer jij een hoop van en je paardje ook. Als je namelijk zo doorgaat verpest je een heel leuk paardje, en dat wil je niet lijkt mij.
Mooi zadel ook trouwens :j

LEes even het topic door, jouw reactie heeft totaal geen toegevoegde waarde.

TS als je een keer een goede basisles wilt kun je misschien Mindfields hier op bokt eens benaderen. Zij kan je heel goed op weg helpen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:03

Waarom trek je eigenlijk zo aan de teugels?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:03

Joolien schreef:
Samsie schreef:
Je zit je paard echt in de weg. ;( Dat je dit durft te plaatsen.
Ik zie alleen maar getrek aan de teugels en geschop. Je zit zelf ook scheef.
Het wijken etc. Lijkt ook nergens op
Je hebt een leuk paardje, dus mijn advies is om les te nemen, daar leer jij een hoop van en je paardje ook. Als je namelijk zo doorgaat verpest je een heel leuk paardje, en dat wil je niet lijkt mij.
Mooi zadel ook trouwens :j

LEes even het topic door, jouw reactie heeft totaal geen toegevoegde waarde.

TS als je een keer een goede basisles wilt kun je misschien Mindfields hier op bokt eens benaderen. Zij kan je heel goed op weg helpen.

Mag ik ineens niet meer zeggen wat ik vind?:s

Jilletje

Re: Ud'Anna - Udessa ter Pruts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:06

okee, ik zal geen comentaar geven verder aangezien er al genoeg gemeld is.
het eerste wat ik dacht toen ik het zag was jeujjj die rijd lelijk!
ik ben eigenlijk benieuwd hoe het met jou ervaring zit, hoe lang rij je al paard en hoe lang heb je ook echt les gehad?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:10

Ninx: ik zit inderdaad gespannen... ik wil het zo graag goed doen en ben zo gefocussed op "hoe moet het dan??? Wat moet ik beter doen??" dat ik echt helemaal gestressed raak en gespannen... en dan weet ik het niet meer... ik ben enorm onzeker in wat ik doe of kan en dat vertaalt zich in deze houding... moest ik eens kunnen zeggen "barst, ik ga gewoon genieten en op mijn gemak even een rondje zitten" zou het al veel beter zijn...

Trouwens, ik heb haar niet ingereden na één jaar manègelessen, ik ben er nu 25... mijn profiel is nog niet echt upgedate :o

Dank je voor je reactie!

annutjuuh: ik ben inderdaad héél anders gaan rijden sinds dat topic omdat er daar toen gezegd werd dat mijn paard bagger liep, dat ze haar rug weg drukte, dat ze niet ontspannen was, dat ze echt geen houding had enz... en ik ben sowieso al heel onzeker en ben de verkeerde weg ingeslagen sindsdien...
Ik vond haar ook véél mooier lopen in dat vorige topic... ze was inderdaad wat gehaast toen maar er stond ook echt een stormwind die middag... maar ze liep wel veel ontspannender en zocht meer de ontspanning op... ikzelf had er ook meer lol in, da's ook duidelijk op de foto's...

StableDoors: thanx nogmaals voor je onderbouwde reactie en tips en dat je me niet afknalt maar probeert te begeleiden! Ik ben ook blij dat ik deze foto's geplaatst heb zodat ik de ogen geopend kon worden! Op naar beterschap!

MyLittleLove: zitles was enkel zonder zadel... en dat ging na een tijdje echt wonderlijk goed... Ik zat echt en mijn benen waren lang enzo... echter, toen dat goed ging hebben ze me in de groepslessen gedumpt en met zadel... ik heb dus in feite tussen het leren zitten zonder zadel en het terug in de groepslessen meerijden, nooit geleerd hoe je met zadel deftig rijdt en je beugels deftig houdt blijkbaar... mijn zit is stukken beter en aangenamer zonder zadel en mijn houding ook een stuk mooier... blijkbaar waren privé - lessen / zitlessen mét zadel ook geen overbodige luxe dus daar herbeginnen we maar weer even mee!

Eva_Arno: dank je voor je reactie!
Ud'Anna wordt zo rond de 4x per week gereden, soms is dat eens meer, soms is dat eens een hele week niet... daartussen wordt ze ook nog gelongeerd en ze krijgt ook zeker 1 tot 2 rustdagen per week... soms doen we ook helemaal niets van werk en gaan we gewoon aan de hand buiten gaan wandelen... als ze gereden wordt is dat ook echt maar max een half uurtje per keer... ze staat eigenlijk nooit echt in het zweet bij afloop...

Dank je wel voor je tips en je uitgebreide uitleg!

shetjessweet: ook jij bedankt!

Nienke: dank je

Mailow: inderdaad! Het komt vanuit de verkeerde plek! Heb je helemaal gelijk in en dat van de hand naar de hals halen is iets dat ik nu ook inzie dat totaal verkeerd is, feitelijk wist ik dat wel maar blijkbaar deed ik het onbewust toch...
Dank je wel voor het complimentje over mijn meisje trouwens en je tips!

Amburtjoz: inderdaad, wat je zegt is helemaal waar!

Chary: thanx meisje ;-)

Robeer: zijn we zeker van plan! Dank je wel voor je tips en je uitleg! Ben ik echt wat mee en nee hoor! Ik raak haar nooit beu dus komen brengen zit er zéker niet in!!! Wel fijn dat je haar zo leuk vindt!

Wonder: thanx haha het heeft me jaren werk gekost om te snappen hoe ik er zou aan beginnen en op een dag dacht ik van "barst, ik doe het gewoon" en wonderwel, de vlecht lukte haha...

Dank je wel ook voor je tips!

Doubtless: dank je voor je reactie en inderdaad, mijn korte beentjes zijn een hel... ik ben slechts 1m50...

De reden dat ik haar bitloos rij is omdat ik weet dat mijn handen nog echt alle kanten opgaan en ik schrik heb haar mond pijn te doen of haar hard te maken in haar mond als ik met bit rij gezien ik me teveel behelp met mijn teugels...

Sjanie: een reltopic door de naam? Ja sorry meid maar dat is toch echt wel haar naam... ze heet dus effectief op haar papieren Ud'Anna - Udessa ter Pruts... Daar kan ik dus toch niet echt een uitlokking tot relschoppen inzien hoor?

Lisa: dank je wel! Hier kan ik ook echt wat mee!

Okielove: inderdaad, ze is een beetje een dubbele persoonlijkheid haha... ze is ontzéttend lief, aanhankelijk, knuffelig en zou door een vuur gaan voor je maar ze kan ook écht een temperamentje hebben om U tegen te zeggen... te zien met welk been ze uit haar stal gestapt is 's morgens :p

Je tips neem ik zeker ter harte en ga ik zeker weten hard mee aan de slag! Waarschijnlijk tijdens de winter niet meer met Ud'Anna zelf (zij krijgt winterstop) maar dan met een ervaren en ouder paard en dan tegen de lente terug met mijn paardje onder begeleiding!
Dank je wel...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:14

Samsie: dank je wel dat je het een mooi zadel vindt... het is de wintec isabelle werth dressuurversie in donkerbruin. Heb het nog maar een maandje en ben er heel trots op...
Wijken zie ik niet waar je dat ziet maar dat heb ik die dag niet gedaan en staat dus ook niet op foto...

Joolien: zou dat echt?? Zou Mindfields dat echt zien zitten om zo ver af te zakken om mij te helpen? Natuurlijk tegen vergoeding, daar ben ik zeker toe bereid!

Samsie: het trekken is nogal variabel, de ene keer trek ik en dan hangen ze door in een boogje, dan trek ik weer... het is vooral in de hoek dat ik blijkbaar telkens teveel ga trekken... ik denk om haar daar niet naar binnen te laten vallen maar dat is dus absoluut fout en ga ik echt mezelf verbieden.

Jilletje: ik heb nog niet zo heel lang ervaring, ik rij sinds mijn 21 en ben nu 25 en heb een 5 tal maandjes privé les gehad zonder zadel, toen zat ik wel echt mooi en reed echt mooi... maar met zadel is dus een ramp... dus hoog tijd om privé les met zadel te gaan volgen...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:15

Er is al heeeel veel gezegd en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles nauwkeurig heb doorgelezen.
Wat me opvalt is dat je totaal niet in balans op je paard zit, heb je wel het gevoel dat je lekker zit? Of heb je ook wel eens het gevoel dat je de bewegingen niet helemaal kunt volgen met je lichaam? Zo lijkt het wel. Het lijkt op de foto's dat alles los van elkaar beweegt in je lichaam. Je armen en benen 'leiden een eigen leven' zoals ze dat wel eens zeggen. Hierdoor ziet het plaatje er ook niet mooi uit en zit je zelfs je paard in de weg. Ik kan je adviseren om je bewust te worden van je lichaam, eventueel oefen je dit eerst 'droog' voordat je op het paard gaat zitten. Vraag iemand om je aan de longe te nemen en voél. Voél de bewegingen van je paard en voél hoe jij daar op reageert. Pas als je je bewust bent van je lichaam kun je eraan werken, uiteraard met hulp van een kundige instructrice.
Ik geloof meteen dat je het beste met je paardje voor hebt, ik vind het ook een complimentje waard dat je de goede tips eruit pikt en er iets mee gaat doen. Succes :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:17

ik vind 5 mnd echt heel kort, dan kun je eigenlijk ook nog niet van jezelf verwachten dat het perfect is.
de foto's tonen mij een beginner der beginners. dit is natuurlijk niet altijd even fijn voor je paard maar je moet toch ergens beginnen.
dus zoals je zelf al aangeeft les zoeken! en mischien kan je tot die tijd ipv rijden aan de longe trainen, zo leerd je paard ook beter op eigen benen te lopen

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:45

Ten eerste, knap dat je je paard bitloos ingereden hebt! En daarnaast, je hebt van sommigen al heel mooie commentaren/tips gehad en hopelijk komen deze van pas en gebruik je die ook! En zoals je al zelf zei: privéles met zadel.. Doen! Dan komt het helemaal goed ;) Good luck!

Beginnelingen op een manege gaan ook alle kanten uit met hun handen en voeten en dat mèt bit.. Je moet ergens beginnen.. :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:52

TS, ik wil wel even zeggen dat je goed met ons commentaar omgaat.. Ookal heb ik hier geen goed woord voor over..
Hoop dat je hiervan leert, en dat het volgende topic toppie mag zijn!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:14

ik heb het hele topic even doorgelezen.
@TS: Je gaat sportief om met de tips en het (niet altijd leuke) commentaar van de bokkers, fijn dat je wil proberen iets met de nuttige tips te doen.
Ik denk dat er ondertussen al genoeg hele goede tips zijn gegeven waar jij echt mee aan het werk kan, met een instructrice, ik hoop dan ook echt dat je dit doet. Ik vind dat je een ontzettend gave pony hebt en hoop dat jullie samen nog veel rijplezier gaan hebben nadat jullie elkaar weer meer hebben teruggevonden wat rijden betreft. Succes!!! Groetjes :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:22

TS super dat je weer les gaat nemen en geweldig dat je nog een reactie wil geven op al het commentaar en de tips !!!,
ik hoop over een tijdje een nieuw topic te zien met een ontspannen paardje en een vrolijke ruiter !!!!
rijd je trouwens altijd alleen in de bak?
want misshien als je met iemand samen rijd kan die ook een beetje erop letten wanneer je gespannen gaat zitten en daar iets van zeggen?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:13

ShauniBef schreef:
annutjuuh schreef:
Nou, een beetje respect mag wel hoor!!

Ik kán hier geen respect voor hebben......

Jeetje wat plaats jij onbeschofte reacties zeg!
Ik vind het knap dat ze zelfs durft om hier foto's te plaatsen heel veel durfen het niet, en dan moet jij ook nog zo'n brutale reactie erbij plaatsen, kom op zeg hoe oud ben je!?
Heb je wel eens gezien hoe beginners in de bek trekken van een paard met bit erin? Dat is soms ook niet normaal hoor en daar zeggen manege's soms helemaal niks van!

TS: Ik proberen les te nemen wij kunnen natuurlijk niet zeggen dat het moet want wij weten de situatie bij jou natuurlijk ook niet, maar als het kan zou ik het wel gaan doen want dan leer je veel meer en word het beter en is het ook fijner voor jou pony! :)
Ik heb nog niet alles gelezen en weet niet of je intussen al les hebt genomen zoja top van je! +:)+
En met les kom je er wel hoor!
En je gaat idd goed met commentaar om sommige mensen worden ook helemaal gek als ze dit soort dingen horen, ben benieuwd naar je volgende RIJ-ITP daar zitten vast al verbeteringen in :)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:39

je moet eerst zelf ontspannen voor je paardje dat kan.maak je dus niet druk om wat andere mensen van je denken en doe eens iets ontspannend met je paardje. kan je er al mee op wandeling gaan?

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:13

Graag gedaan hoor ;)
Wil je best helpen, maar ik denk niet dat je dat wilt van een 12 jarige :o
Maar dat je eerst gaat rijden op een ervaren paard lijkt mij ook verstandig. Je leert daar echt heel veel van, en dat kan je ook weer toepassen met je jonge pony.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:00

Je geeft aan dat je je zadel nog niet zo lang hebt en dat het recent is aangemeten. Toch ben ik het eens met een mede-bokker dat de boom van je zadel waarschijnlijk te smal is. Het zou goed kunnen dat je zadel bij het aanmeten perfect lag, maar dat je paard in de tussentijd een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt waardoor ze er inmiddel uit gegroeid is. Iets wat niet onwaarschijnlijk is bij zo'n jonkie. Een paar weken kan een wereld van verschil zijn als een goed passend zadel de ruimte biedt voor spierontwikkeling.

Waarom ik de indruk heb dat je zadel niet (meer) goed past zal ik even voor je opsommen;
- Als een boom te smal is zal het zadel of naar voren kruipen of vast achter de schouder komen te liggen. Bij jou kruipt hij naar voren.
- Als een zadel met een te smalle boom naar voren kruipt zal het diepste punt naar achteren verplaatsten. Het kantelt achterover. Dit is in hou zit ook terug te zien doordat je te ver achter in het zadel zit.
- De takken van de zadelboom behoort loodrecht naar beneden te wijzen. Als je naar het zweetblad kijkt van dit zadel heb je een redelijke indicatie van hoe de takken van de boom liggen. Deze loopt namelijk parallel aan het zweetblad. Je kan zien dat jou zweetblad niet loodrecht naar beneden wijst. Het uiteinde van de takken prikken in de schouderbespiering van je paard. Dit kan je ook terug zien in de manier van lopen van je paard. Deze is terughoudend en te gespannen. Daarnaast kan je ook zien dat jou been niet mooi "in" het zweetblad valt, maar achter de plaats ligt waar deze behoort te liggen.

Doordat het zadel niet in balans ligt wordt jij nog meer uit balans gehaald en in een stoelzit gezet. Een zadel wat niet 100% ligt waardoor jij niet fijn mee kan zijn en achter de beweging aan komt maakt dat het voor je paard nog moeilijker wordt om rechtgericht in balans te kunnen bewegen.

Mijn tip? Laat de zadelmaker nog eens komen om te kijken of er inmiddels een bredere boom en/of aanpassing van de vulling nodig is. Eerst je zadel in balans, dan jij en met jou, je paard. Op het moment je zadel weer goed ligt en jou niet in de weg zit kunnen we je pas tips geven om je houding te verbeteren. Nu is het moeilijk te beoordelen in hoeverre je onballans, en daarmee de incorrecte houding, afkomstig is van jou of van het niet 100% liggende zadel.

Ik wil in ieder geval even kwijt dat je een leuk paardje hebt staan en je hart voor je dier op de goede plek zit. Al heb je hier en daar wat sturing nodig om dat goede hart tijdens het rijden wat beter in de praktijk te kunnen brengen ;) .

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:10

Pardon? Hoe zijn jullie allemaal begonnen met rijden?!

@TS: Ik denk als je een goede instructrice hebt, dat het allemaal goed komt. En dat je er zeker komt met je mooie paardje!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:52

Wat een superleuke pony heb je TS! <3

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:00

Little_Gift schreef:
upendo: nochtans krijg ik altijd de kritiek dat ik te vaak veel te weinig contact heb op mijn teugels... ze hangen te vaak los in boogjes... maar op deze foto's zie ik ze inderdaad ook vaker gespannen staan dan los... ik los wel degelijk geregeld hals - strek momentjes in waarop ze ook mooi spontaan zakt als je de teugels losser laat in draf en stap... helaas dus niet op foto...
Ik hoor haar gelukkig nooit puffen of kuchen of snokkend ademhalen ofzo en ze heeft nooit een opengesperde mond ofzo dus denk dat het echt momentopnames zijn...

Unicorn: geen flauw idee wat mijn handen betreft maar ik kom geregeld in ruzie met mijn zweep en teugels... ik moet dit écht afleren...

anoukie: in de stelling trekken zal ik never nooit niet doen... daar leert zij niks mee en het doet haar alleen maar pijn... het scheef zitten is er inderdaad ingekropen nadat mijn vorig zadel scheef lag op haar rug... om dat te compenseren ging ik scheef zitten naar de andere kant toe... dit zadel is splinternieuw en aangepast door een erkend zadelpasser en op maat gemaakt... maar ik zit nu wel nog met de gewoonte van te compenseren tav. een scheef liggend zadel... ook hier moet ik dringend op letten...

Allemaal smoesjes, smoesjes en nog eens smoesjes..

Meid, ik vind het heel vervelend om te zeggen, maar dit is echt slécht.
Zoals al vaker gezegd: je zit je pony echt in de weg.
Neem aub zitlessen, en professionele instructie!

Succes ermee!

EDIT:
Zoals Joolien al zei, Mindfields kan je misschien helpen?
Benader haar eens in een PB?

Je hebt verder wel een superleuke pony! <3

Heb niet alle berichten gelezen, maar is je zadel aangemeten?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:28

xmarlies96 schreef:
ShauniBef schreef:

Ik kán hier geen respect voor hebben......

Jeetje wat plaats jij onbeschofte reacties zeg!
Ik vind het knap dat ze zelfs durft om hier foto's te plaatsen heel veel durfen het niet, en dan moet jij ook nog zo'n brutale reactie erbij plaatsen, kom op zeg hoe oud ben je!?
Heb je wel eens gezien hoe beginners in de bek trekken van een paard met bit erin? Dat is soms ook niet normaal hoor en daar zeggen manege's soms helemaal niks van!

Als jij zo'n stoere reactie durft te plaatsten ben je vast ook wel zo stoer om even verder te lezen naar mijn LAATSTE post ;) .
En daarbij, er is een MOD opmerking geplaatst, dus kom maar op via PB!

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:32

Bovenstaande zegt genoeg, hier hoef ik niets over te zeggen. Over het optrekken van de hielen; wellicht helpt het om je buigels een gaatje langer te maken. Klinkt onlogisch, want je trekt je hielen omhoog, maar voor mijn idee doe je dit omdat je te kort zit en hierdoor uit balans zit. Succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:58

Nounou beetje rustig.. ;)
Dit is geen topic om te ruziën, maar om de TS tips te geven hoe ze beter met haar paard om kan gaan.

Aan de TS:
Miss. kun je een tijdje dan zonder zadel gaan rijden? Als je dan beter zit kun je dat beter doen ;)
Dan kun je wel zeggen van, ze is jong, maarja, als je zonder zadel niet je paard 'verpest' kun je dat beter doen toch?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 04:44

vind het knap dat je het durft te posten, hoop dat je ook wat met de adviezen en tips gaat doen.

werk eerst aan je eigen houding, nageeflijk komt later wel.
leer je paard op eigen benen lopen en durf los te laten.
nu staat er constant veel druk op de neus, geen prettig gevoel voor je pony.

en lessen is geen overbodige luxe

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:07

Little_Gift schreef:
'stuk eruit geknipt'

.................................

Je tips neem ik zeker ter harte en ga ik zeker weten hard mee aan de slag! Waarschijnlijk tijdens de winter niet meer met Ud'Anna zelf (zij krijgt winterstop) maar dan met een ervaren en ouder paard en dan tegen de lente terug met mijn paardje onder begeleiding!
Dank je wel...

Kijk mensen dat is toch hartstikke goed? :)
Ik snap dat mensen wat fel reageerden, ik zelf ook. Maar ze beantwoord iedereen die normaal reageert, en ik vind dit ECHT heel goed van haar.
Dat ze het zelf ook ziet en op een ervaren en ouder paard gaat rijden!

Dus ik zou vanaf nu alleen nog maar tips geven, of gewoon linksbovenaan op het pijltje terug klikken :P

TS: Veel succes!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:19

Ten eerste: wat een ontzettend nare reacties worden hier geplaatst zeg!

Het is inderdaad nog verre van goed, ook verre van een beetje goed, maar je bent in staat om te veranderen, en dát is belangrijk.

Probeer als eerste eens je handen naar voren en bij elkaar te houden. Pak desnoods een flinke pluk manen vast met beide handen en laat je paardje lekker lopen.
Zo leer jij alvast je handen stil houden, en vanuit een stille houding kom je al een stuk verder!

Rij veel voltes, slangenvoltes, kleine voltes, etc. maar dat allemaal op je been, je handen moeten op die plek voor je uit naast elkaar blijven.
Zo gaat je paard goed op je been reageren en heb je je stem later niet meer nodig.
Ik snap dat stemhulpen makkelijk zijn, maar je kan niet je paard opzij zetten met je stem, daar zul je echt been voor nodig hebben.

En zoals vele anderen ook zeggen: ga les nemen! Probeer wat verschillende instructeurs/instructrices en kijk welke het beste bij jou past. (In dit geval zou ik er een proberen te zoeken die heel erg corrigeert op houding)

Die ene foto die hier in het topic geplaatst is, daar moet je nu naartoe werken. Ontspanning en activiteit.

Heel veel succes! :)