En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:52

Hmmmm vreemd gedrag. Ik heb veel paarden gezien en meegemaakt maar ik heb ( gelukkig) nog nooit gehoord dat een paard zo ongelooflijk dwars ligt. Nu ben ik altijd van mening dat als een paard echt echt heel duidelijk protesteert ( en die van jou doet niets anders en op elk gebied als ik je verhalen zo lees) dat er iets aan de hand is met paard en dan niet zozeer in de vorm van dominantie. Ik zou me ernstig zorgen maken dat er iets lichamelijks of geestelijks met je paard aan de hand is. Jammer dat je paard niet kan praten. Het zal veel geld kosten maar misschien toch het hele riedeltje van Osteopaat, homeopaat en of gedragsdeskundige erbij halen ? Je vergeeft het jezelf nooit als achteraf blijkt dat er iets heel ergs met paard aan de hand is terwijl jij het "eruit aan het slaan bent" . Succes.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:55

Esther28 schreef:
Ehm een paard snapt het begrip "straf" in deze context echt niet hoor....zijn ze niet intelligent genoeg voor om die link te kunnen leggen. En een ballon op zn hoofd kapot slaan 8)7 , das ook al lang achterhaald dat dat niet werkt.

Paard heeft kennelijk een verlatings/dominantieprobleem.

Dat weet ik wel zeker, en dan vooral verlatingsangst en absoluut geen vertrouwen genoeg in ruiter. Wat je ook doet om hem te straffen, hij zal je alleen maar meer wantrouwen en meer gaan opspelen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:22

Ik heb niet alles gelezen en sorry als het misschien al genoemd is, maar wat ik zou doen is: mooi naar buiten gaan en vlak voordat hij vervelend gaat doen, omdraaien en terug naar huis. Dan belonen en in de paddock of wei zetten. Zo leert hij weer dat buitenrijden leuk is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:34

Wow, Wat een reacties allemaal zeg! Super! Er komen echt veel dingen voorbij waar ik echt iets aan heb :D Heb vandaag gewoon in de bak gereden heb fijn gereden ondanks de andere kant van de bak gesleept werd, was hij super braaf lekker laag gereden en wat buigwerk gedaan. Dit gaat dan wel weer heel goed.. Voorlopig hou ik het lekker even bij de bak :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:42

Kun je hem niet opzadelen en er dan niet op gaan zitten en mee naar buiten nemen aan de longeerlijn? Wat doet ie dan? Zo eens een paar maanden meenemen, is dat een optie?

Verder weet ik niet of je deze vragen al gehad hebt in je topic: komt je paard buiten? Zo ja hoe lang en staat ie dan alleen of met meerdere paarden? Wat krijgt ie te eten en hoeveel? Doet ie moeilijk met opzadelen of vindt ie dat allemaal wel best? En heb je in de bak nooit problemen? Hoe reageert ie als je hem uit de wei haalt, wat doet ie dan? Of als je de staldeur openmaakt? Komt ie dan naar je toe of draait ie weg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:48

nynke55 schreef:
Ik heb niet alles gelezen en sorry als het misschien al genoemd is, maar wat ik zou doen is: mooi naar buiten gaan en vlak voordat hij vervelend gaat doen, omdraaien en terug naar huis. Dan belonen en in de paddock of wei zetten. Zo leert hij weer dat buitenrijden leuk is.

Een daar beloon je een klever mee, en raak je nooit van dat probleem af.
Een klever moet leren: stal is werk en bij stal vandaan is rust.
En wat jij nu voorstelt is precies het omgekeerde.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:55

Cassidy schreef:
nynke55 schreef:

Een daar beloon je een klever mee, en raak je nooit van dat probleem af.
Een klever moet leren: stal is werk en bij stal vandaan is rust.
En wat jij nu voorstelt is precies het omgekeerde.

Dan kom je dus nooit meer van huis weg idd :')
Eens met Cassidy!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:07

Wat ik vergeten ben toe te voegen aan mijn methode is: voorwaarts> geen druk op het bit (en als het lukt, ook niet met de benen).
Daardoor is de weg naar voren open en een betere optie dan andere.
Zo beloond hij zichzelf als hij voorwaarts gaat en dat dus eerder kiezen en zo kom je in een positieve spiraal. Voorwaarts>geen druk=beloning>voorwaarts is prettiger>beloning>voorwaarts...

Als straffen bij verzet meer verzet oplevert, raak je in en negatieve spiraal, verzet>straf>verzet>straf> verzet.
Daarbij kost dat ook veel meer energie dan de goed momenten belonen. ;)

Als paarden verzet tonen tegen straffen hebben ze meestal een goede reden om zich te verzetten (pijn, angst, onzekerheid bv), en/of ze hebben herinnering aan het winnen van een slag en weten dat ze kunnen winnen als ze maar volhoduen. (Maar die eerste slag ontstaat vaak uit een terecht verzet). Je krijgt dan de situatie dat je paard duidelijk wil maken dat hij echt niet gaat doen wat je wilt, al ga je op je kop staan.
Sommigen noemen dat graag dominantie, maar dat hoeft het niet te zijn en zeker niet altijd uit de aard van het paard te komen. Situaties lokken beslissingen uit. Als je de zwakste blijkt in zo'n beslissing, neemt het paard de leiding. Dat is zelfbehoud, zo werkt ook de dynamiek van een groep, een kudde. Iemand werpt zich als leider op, de rest heeft maar te volgen. Is zo'n leider per definitie dominant? Kan gewoon de slimste zijn, of de sterkste, de moedigste al gelang naar de situatie. In een andere situatie kan hij plots volger zijn.

Nogmaals, geen idee wat er met paard van TS precies aan de hand is, of dat ze zelf (mede) oorzaak is, ik kan alleen algemene dingen in de groep gooien.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:12

Klinkt als mijn paard. :oo
Die steigerd en draait om wanneer die er klaar mee is.
Krijgt hij zijn zin niet, loopt hij al steigerend de weg op, groot verkeer/klein verkeer, maakt hem niet uit. %)
Ik neem hem alleen nog mee naar buiten op locaties waar het veilig is, dus trailer in en hop naar het bos.
Met crosswedstrijden rij je hem trouwens wel eenvoudig overal bij weg.
tijdens het werk focust hij op mij en doet hij alles wat je vraagt, gelukkig.
Maar lekker relaxt buiten rondstappen zit er bij ons ook echt nog niet in.
Paard heeft dezelfde leeftijd trouwens.Met de jaren zal hij vast wel makkelijker worden.
Ik ga het morgen toevallig weer eens proberen met een vriendin samen met een mak paard en dan zien we wel.
En anders houden we het voorlopig nog bij bosritjes.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij werkelijk in een scootmobiel springt...iets wat een poosje terug op een haar na gebeurde.
Dit was voor mij het teken dat ik niet de aso hoefde te zijn die andermans leven op het spel zet omdat ik een stukje wil paardrijden. :roll:
Naar springles (paar honder meter van stal) ga ik wel onder het zadel.
Dat wil zeggen, ik kijk hoe ver ik kom en anders loop ik er heen ernaast en zit ik er terug op.
Aan de hand was hij eerst ook niet altijd safe, maar daar heb ik door grondwerk en veel wandelen ramp verandering in gebracht.
Want om het nou nog gevaarlijker te maken, zag ik echt niet zitten. :?
TS ik zou als ik jouw was de drukte en het gevaar voorlopig ook niet opzoeken.
Maar gewoon eerst eens oefenen om vreemd en veilig terrein.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:14

ga met lusitana mee in voorwaarts en vooral aan de voorkant OPEN laten. wanneer paard in verzet gaat niet gelijk die teugels strak trekken. als ze achterwaarts gaat handen naar vóren. Dit hoeft bij veel paarden niks uit te maken hoor, en hoogstwaarschijnlijk doe je dat zelf ook wel al, maar zo niet: tadaa tip.
En om 1 klein stilstaand stapje al laten merken dat dat rust geeft, belonen in: alles loslaten; niet aansporen niet aan de teugels niet boos praten maar braaaaaf!
en precies wat lusitana zegt: houd in de gaten dat het paard instinctief handelt: situatie ruiter&paard waarin ruiter onzeker is: MOET het paard de leiding nemen. en dat kan al een iiieniemienie beetje onzekerheid zijn, samen met een paard die al heeft geleerd te kunnen winnen in bepaalde situaties: bam en je zit weer in zo'n situatie en je paard neemt de overhand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:14

Ik denk zomaar dat je paard geen problemen maakt met een ander paard erbij Freggle.
De problemen gaan pas komen als je alleen met hem op stap wilt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:17

Ik heb niet alles gelezen, sorry daarvoor maar mijn concentratiespanne laat dat eventjes niet toe.

Maar soms, heel soms, helpt het bij paarden om ze te verhuizen. Is niet leuk, zeker niet om zo'n reden, maar als je eigenlijk alles al geprobeerd hebt kan het soms wel eens uitkomst bieden. Een plek waar je sowieso rustig buiten kan rijden, op ruiterpaden die los liggen van andere wegen en waar je dus ook weinig ander verkeer tegen komt of waar er ook weggetjes zijn waar letterlijk 10 auto's per dag langskomen en nog een handvol fietsers. Dat kan helpen, omdat je dan meer mogelijkheden hebt serieus door te pakken op het juiste moment want de kans dat je iemand zo dichtbij krijgt dat je paard die kan verwonden of erger is veel kleiner. En sommige paarden reageren gewoon heel erg goed op verandering van stal.

Ik denk ook niet dat je er een krachtsspelletje van moet maken want ook van een Shet ga je zo'n spel niet winnen. Laat staan als je paardje ietwat groter is zoals de jouwe. De truc is meestal slim zijn, en een superreactietijd hebben. En leren voelen in extremo. Zodra je paard ook maar iets aanspant, meteen een reactie geven. Verander van tempo, ga een paar pasjes wijken of als jullie verder zijn appuyeren, rij tempowisselingen. Hou hem bezig tot in het extreme. Dat is in elk geval wat ik zou doen, maar als het ronduit gevaarlijk blijft zou ik toch ernstig overwegen te stoppen met buitenrijden met dit paard. Hij is er gewoon niet geschikt voor. Je kan niet met elk paard zomaar naar buiten, hoe graag jij dat ook wil. Maar probeer niet hem nog sterker te maken dan hij al is, hij weet toch al dat hij sterker is dan jij. Dat verschil hoef je niet nog groter te maken dan het al is. Hou hem mentaal bezig tijdens een buitenrit zodat hij helemaal geen tijd heeft ongein te bedenken, of te bedenken dat hij helemaal geen zin heeft in wat jij vraagt. Uitputten op galopbanen heeft bij dit soort paarden alleen maar een averechts effect. Daar worden ze namelijk regelrechte bodybuilders van.

Oja, ik ben het met je eens dat je in principe elk paard op een trensje moet kunnen rijden, onder de meeste omstandigheden. Alleen, dat lukt niet altijd, en niet met elk paard. Er zijn paarden die zware bitten, stangen of stang en trens juist fijner vinden dan een gewone trens, ookal is de ruiter op papier nog helemaal niet toe aan dergelijke hulpmiddelen. Stel nou dat je er zo eentje hebt, moet je die dan blijven pesten met een trensje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:18

Of het al gezegd is weet ik niet maar een bekende had ook zo'n "rotbok" die liet hem rustig achterwaarts lopen en dan niet even maar net zolang tot het paard weer graag voorwaarts wilde, duurde even maar ging daarna goed.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:23

Cassidy schreef:
Ik denk zomaar dat je paard geen problemen maakt met een ander paard erbij Freggle.
De problemen gaan pas komen als je alleen met hem op stap wilt.

Helaas maakt hij met een ander net zo makkelijk problemen.
In de cross erg fijn dat hij geen plakker is, maar voor een relaxt buitenritje toch wel jammer. ;)
Het gaat dan wel beter hoor, vooral wanneer ik niet teveel druk uitoefen, hem op lastige stukken optijd achter de ander zet en altijd op mijn hoede ben zodat je hem voor kan zijn. (als ik geluk heb)
Ik verwacht nog niet teveel, geduld is een schone zaak. :D

Mijn oude pony heb ik een half jaar geleden in laten slapen.
Ik mis onze ritjes zonder zadel en zonder bit in volle galop door het park wel hoor!
Die bokte en was soms niet de houden. :D
Maar die was altijd te sturen en in het verkeer altijd safe, heerlijk!
Maar goed, die was als jonkie ook een draak, dus er is nog hoop voor TS en mij en de rest met dit probleem. :+

Cassidy

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:36

De cross is vreemd terrein dus daar heeft hij geen stal waar hij naartoe wil.
Ook als je met de trailer ergens naartoe gaat is het vaak onbekend terrein.
Ik schat dat je dit probleem hebt als je te paard van stal afwilt.
En dat is typisch klevergedrag.
En als je een maatje meehebt en hij echt ook met maatje niet verder wil, wie is dat maatje dan? Een willekeurig paard of een paard dat hij goed kent?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:45

Dat is ook logica, dat hij daar geen stal heeft om naar terug te gaan.
Maar een paard dat met de cross geen probleem is, maar daarbuiten wel, heeft misschien een ruiter die bij de cross vol vertrouwen is of op zijn minst weet wat die wil en kan en in het verkeer niet zo. Dit komt dan door ervaringen die het dan weer versterken. Verkeersmakheid zit voor het grootste deel in de ruiter! Ik heb op diverse paarden gezeten waarvan ze zeiden dat ze bang waren voor groot verkeer of van trekkers en bij mij gebeurde er nooit wat, ze draaiden nog niet een oor....
Je hebt het zelf al over "als ik niet teveel druk uitoefen" daar zit gewoon het geheim. Geen spanning maken.

Ik wil wel even een leuke anekdote vertellen in dit verband. Ik heb dus mijn halve leven voor de Penny gewerkt en ging eens een fotokwis in elkaar zetten, of een artikel over het een of ander, dat weet ik niet meer precies, wel dat ik een foto nodig had van een schrikkend paard.
Een meisje bood zich meteen aan, haar pony schrok altijd bij een bepaald bosje en sprong dan erg opzij. Nou perfect, dus wij (ik en mijn vriend die de fotograaf was) daarheen dus, zij pony zadelen. Nou niks schrik. Jas in de bosjes gehangen, nog geen reactie. Uiteindelijk iemand in de bosjes raar gaan doen en we kregen toen een licht erheen gedraaid hoofd, meer niet. Uiteindelijk heeft ze hem dan maar voor de foto zijwaarts GEZET. En waarom schrok de pony niet? Omdat ze nergens heen hoefde, er werd niks verwacht, behalve dat hij zijn normale ding zou doen, dus er was ontspanning...

Ik wil niet zeggen dat ontspannen zijn de oplossing is van alle problemen, maar het heeft wel een grote bijdrage en het voorkomt veel problemen en escalaties daarvan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:51

Je moet onderscheid maken tussen barn sour (klever die naar stal terug wil) en buddy sour (klever die niet bij (paardenmaatjes) vandaan wil.
En ik denk zomaar dat paard van Freggle, en paard van TS beide barn sour zijn.
En gedrag van een barn sour paard, die graag terug naar stal wil, kan heel extreem worden. Tot steigeren aan toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:57

Dat heeft ook gewoon nederlandse namen.
Steegsheid (niet van erf willen of naar stal terug willen) en kleven (niet bij paarden wegwillen).
Vaak loopt het in elkaar over, dan willen ze andere paarden niet achterlaten bij steegsheid.

Beide zijn het resultaat van de ruiter niet vertrouwen of om nadere redenen onzeker zijn en zich veiliger voelen op eigen plek of bij andere paarden, het is geen "gemeenheid" op zich van het paard.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:01

Mijn paard rij je heel makkelijk van stal weg en ook heel makkelijk bij andere paarden vandaan.
Bij hem gaat de knop op wanneer hij ergens niet langs wil.
Hij is nogal bodemschuw. gelukkig gaat dit in de cross nu goed, maar in springparcoursen breekt dit ons ook met regelmaat nog op helaas.
Schaduwen of witte strepen op de weg doen hem compleet flippen.
Het maakt dan dus niet uit of je zijn vaste stalmaatje mee hebt, niemand mee hebt of een vreemd paard.
zodra de knop omgaat is hij niet meer voor rede vatbaar.
alleen in zijn achteruit kan ik hem dan soms nog overtuigen, maar dan moet hij niet te ver heen zijn zeg maar.
Hij doet dit in het bos of op ander vreemd terrein net zo goed hoor.
Alleen is hij daar geen gevaar voor de overige verkeersdeelnemers en daar gaat het mij om.
En als het telkens een stukje beter gaat, dan komt het vanzelf goed, zo zie ik het.
aldoende leert men.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:03

Problemen met verschillende soorten ondergrond is te trainen. Grondwerk en trailparcours meenemen.

En Lusitana, ben niet bekend met de Nederlandse begrippen, sorry :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:05

Bodemschuwheid wordt vaak over het hoofd gezien, het is al heel wat dat je weet waar het zit. Mijn paard schrikt van zijn eigen schaduw. Ik kan daar alleen om lachen, maar een ander geeft hem dan misschien wel op zijn kop, waardoor je alleen maar een negatieve spiraal krijgt want paard is al bang van zijn schaduw, krijgt ook nog eens een tik en verbind dit en wordt nog banger voor zijn schaduw "want dan krijg ik een tik".

We weten nooit exact van andermans paarden zo van achter de computer wat er aan de hand is en we kunnen alleen logische algemene dingen zeggen en eigen ervaringen delen en wellicht heeft iemand daar wat aan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:20

Edge is totaal niet bang voor groot verkeer.
Voorbij denderende trekkers met grote kiepbakken erachter, geen probleem.
Sterker nog, het paadje richting de stal waar ik springles rij, is een paadje vol met schaduwen, doodeng dus volgens Edge.
Daar kan hij dus totaal uit zijn stekker gaan en al steigerend de weg opvliegen.
Om dit te voorkomen, stap ik hier meestal af, hij vertrouwd mij aan de hand volkomen.
Tenzij er toevallig een trekker aankomt, dan stuur ik hem daar achteraan en loopt hij er braaf achteraan alsof de trekker de leider van de kudde is. :roll:
hij kleeft dus wel aan trekkers. 8)7
Het is een waanzinnig gaaf beest maar her en der nog wel met een kleine gebruiksaanwijzing. :D
Edge moet in de loop der jaren gewoon veel zien en meemaken en dan komt het wel goed.
Ik hoop dat dit voor TS haar paard ook goed komt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 00:41

Paard heeft trouwens een goede voorwaartse drang en word ook altijd op een voorwaarts tempo gereden, en probeer zo veel mogelijk van me hand af te blijven, helaas als hij buiten steeds omdraai moet ik de teugels toch wel kort pakken. Been durf ik te zeggen heb ik 100% stil. Daar mag menig mens jaloers op zijn :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:45

Op het moment dat je paard om wil draaien, laat je hem omdraaien. En dan terug naar stal, daar allejezus hard aan het werk zetten, weer van stal af en daar minstens 10 minuten uit laten rusten. Paard moet de link leggen - terug naar stal = hard werk.
En als je na een gewone buitenrit thuis komt, niet meteen paard op stal zetten. Nog hard aan het werk gaan in de bak. En dan pas op stal.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 00:53

Cassidy schreef:
Op het moment dat je paard om wil draaien, laat je hem omdraaien. En dan terug naar stal, daar allejezus hard aan het werk zetten, weer van stal af en daar minstens 10 minuten uit laten rusten. Paard moet de link leggen - terug naar stal = hard werk.
En als je na een gewone buitenrit thuis komt, niet meteen paard op stal zetten. Nog hard aan het werk gaan in de bak. En dan pas op stal.

En dan? dan heeft die buiten zijn zin gehad }:0 , dan hoef ik echt niet te verwachten dat die in de bak wel gaat doen wat ik wil., dan gaat die daar ook lopen k*tten net zo lang tot die ze zin krijgt. Ja blijven zitten denk je dan, Ik heb er wel eens 4 uur op gezeten maar als hij zichzelf verteld het gaat niet gebeuren dan gaat het ook niet gebeuren..