Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:41

Hoezo probleempaardje! Poeh zeg, dan heb je inderdaad je handen vol!! Ik hoop voor jou (TS) dat het Annemarie gaat lukken, en ze dadelijk zonder probleem te laden is!!

Misschien dat ik het gemist heb, maar heb je enig idee waarom ze zo is?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:48

nutella schreef:
Ik heb helemaal niets met die demo's in het bijzijn van een groot publiek. Wat is het nut daarvan?

En mensen die gaan gluren en bemoeien op stal als je je paard probeert te laden, wat is het verschil daarvan?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:49

TS en Annemarie; respect voor jullie beiden! Ik begrijp dat het voor TS even heel erg moeilijk was, vooral bij de 2e clinic.
En wat ik erg goed vond van Annemarie is dat ze eerlijk toegeeft dat ze inderdaad misschien eerder had moeten stoppen en dat ook zij fouten maakt! +:)+

Ik kon me van Annemarie goed voorstellen dat ze toch nog een stapje verder probeerde te gaan, uiteindelijk moet je toch de grenzen steeds gaan verleggen om resultaat te krijgen. Top om te lezen dat Whauw op de terugweg wel rustig de trailer instapte en ontspannen van de trailer af kwam.

TS en Annemarie; Allebei nog heel erg veel succes. TS, houdt ons op de hoogte en Annemarie van jou lees ik het wel op je facebook. :+:

orkaan

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:21

Ik vond dit zeer interessant om te zien, en ja iedereen weet het toch altijd beter met trailer laden.....?? en zou maar zo'n paard hebben dan zou het grootste gedeelte van de mensen wel anders "piepen"

Ik vind het super voor de eigenaresse dat haar paard bij annemarie kan worden geholpen, en ik hoop dat we straks weer een mooie of minder mooie update van haar mogen lezen! want het is ook voor het paard een leerproces

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:27

Jannepauli schreef:
@ Rock: ik denk dat je op de filmpjes van de roundpen wel heel goed kunt beoordelen hoe het met Annemarie's spanning zat - ik krijg tenminste wel een beeld van haar lichaamstaal.

Hoe dan ook, mijn kritiek is niet op haar persoonlijk gericht - ik wil best geloven dat ze in principe goed werk doet en als ze niet in zo'n showsituatie zit ze goede resultaten behaalt. De methode (en de hulpmiddelen) waar zij voor kiest is de mijne zeker niet.

Ik zie dat Annemarie zich inmiddels ook in deze discussie gemeld heeft.
Ik wil je dan vooraleerst een compliment maken Annemarie, dat je aangeeft gezien en gevoeld te hebben waar de breekpunten in de demo zaten en waar je wellicht beter had kunnen stoppen. Ik vermoed dat je in een thuissituatie toch wat anders te werk zult gaan dan op HE - mijn tip zou zijn (als dat mag tenminste!) om meer rustpunten in te bouwen bij dit paard. Dus: staat hij in de trailer dan niet meteen in z'n achteruit er weer af, laat 'm maar even ervaren, denken en verwerken waar hij is op zo'n moment en dan vóórdat hij zich gaat opwinden, toestaan er weer uit te vertrekken.

Heb je de filmpjes gezien?

Annemarie legt uit dat niet zozeer de trailer het probleem is, maar de doorgang (smalle ruimtes) Ook bij de 2de sessie legde ze uit dat ze met dit paard doorgaan op het centrum en dan meerdere malen per dag een korte sessie ipv 1 lange sessie van 30/45 minuten.

[***] schreef:
IndianLady schreef:
Ze ging er ook zelf in, bij de ochtendsessie. Maar ze schoot er steeds in omdat ze bang was voor de doorgang. A. wilde dat ze beheerst en onder controle de trailer inging.

Tja er meerdere wegen leiden naar Rome en als dit niet jouw weg is, prima, maar geef dan geen commentaar op de mensen die dat wel doen.

(is in het algemeen bedoeld)

Dus omdat dit niet mijn manier van werken zou zijn, mag ik er geen vraagtekend bij zetten? Dat is een beetje raar als je het er niet mee eens bent dat je dan gewoon je mond moet houden??

Idd een beetje raar verwoord van mij :+ Ik bedoelde ermee te zeggen dat meerdere wegen naar Rome leiden en niet iedereen is het ermee eens welke route het beste is. Prima dat je het er niet mee eens bent, maar TS heeft nou eenmaal deze weg genomen. Sommige reageren verbaasd en geschokt waarom TS dit heeft laten gebeuren. ... Ben even kwijt wat ik hier nu mee wilde zeggen :+

Annemarie heeft dingen uitgelegd na de eerste sessie in de lounge waardoor veel duidelijk is geworden. Jammer dat dat niet is vastgelegd want het kan een hoop verwarring die er nu is verminderen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:28

IndianLady schreef:
Annemarie heeft dingen uitgelegd na de eerste sessie in de lounge waardoor veel duidelijk is geworden. Jammer dat dat niet is vastgelegd want het kan een hoop verwarring die er nu is verminderen.

Zou je soms kunnen samenvatten wat ze nog had verteld? Ik ben wel erg nieuwsgierig namelijk :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:48

Jannepauli schreef:
manex schreef:
Maar ja, dat centrum moet wel geld opbrengen en Horse-Event is natuurlijk commercieel gezien voor Annemarie wel een mooie gelegenheid om meer klanten binnen te krijgen.

Afgezien van het feit dat je vraagtekens kunt zetten of dit soort demo's daartoe bijdragen, is mijn stelling dat commercie nimmer boven welzijn mag gaan. Als je jezelf in de kijker wilt zetten, geef dan een goede lezing met tips en tricks en met gelikte video's waarop je probleemgevallen beter kunt profileren. Of eis veel meer tijd om je demo tot een goed einde te brengen.

Uhu en weet je wat mensen gaan zeggen: dat het saai en ze vertrekken na een kwartier. Op dit soort event wil ook graag veel verschillende dingen zien, en geen uur kijken hoe ze rustig toewerken naar een voetje opheffen (ook al is dit zeer interessant).

Verder denk ik dat annemarie met haar demo's wil tonen dat er altijd een oplossing is, dat er mensen zijn die kunnen helpen, dat het anders kan. Dus ik ben niet tegen demo's! Ik heb zeker van haar al supergoede demo's gezien.

Met de hekkens: het paard is DOOR de hekkens wél een aantal keer RUSTIG zonder hoofdstoten van de trailer afgegaan, wat hiervoor dus geen enkele keer gelukt was. ja ze ging er goed op, maar ze stormde, en vooral, ze stootte iedere keer haar hoofd bij het afladen! Dus het was hoervoor dat de hekkens erbij kwamen in eerste instantie. A zei ook duidelijk dat ze uitprobeerde wat werkte en wat niet met deze, en qua reactie is het paard niet lelijker uit zijn dak gegaan dan hij al vaak gedaan heeft.

Er zijn imo maar heel weinig mensen die dit paard uiteindelijk kunnen helpen en A doet het toch maar.

En dan kun je wel verstandige opmerkingen maken over wat beter had gekund en zo, en ik denk dat A daar ook heel hard mee bezig is hoor, anders zou ze nooit zover gekomen zijn.

(overigens ben ik ook geen fervent aanhanger van de robertsmethode, ik kan wat A doet zeer goed pruimen maar ik heb andere nuances denk ik, is normaal ook dat iedereen zijn eigen ding heeft, zolang je maar openstaat om te leren)

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:50

Juut schreef:
Wat ik het allerbeste vond was dat Annemarie het lef had toe te geven dat ze zelf een fout had gemaakt door een oefening te vragen wat niet werkte voor Whauw. En dat ze durfde te stoppen op het moment dat het paardje uit zn plaat ging. (ik kan me de reactie uit het publiek wel voorstellen; het leek echt even alsof hij met het halster vast zat boven in het hek)
Het was alleen jammer dat het zover moest komen dat Whauw helemaal in de stress schoot, naar mijn gevoel ging ze ook erg lang door. Ok, op zo'n clinic wil je graag wat laten zien, maar toch. Voor het paard had ik vooral in die middagsessie 1 x rustig de trailer op genoeg gevonden
Wat de hekken betreft; hekken of longeerlijnen, opgesloten wordt het paard toch en dan is bij zo'n paard als Whauw een hek wel zo veilig voor mensen en dier

ik ben het met jou eens. toen whauw al paar x in de trailer had gestaan schreeuwde ik naar me laptop: Stop! niet dat ik het beter kan als haar hoor! maar ik vind het ook dat ze erg lang door ging.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:52

lisantjuuh schreef:
Juut schreef:
Wat ik het allerbeste vond was dat Annemarie het lef had toe te geven dat ze zelf een fout had gemaakt door een oefening te vragen wat niet werkte voor Whauw. En dat ze durfde te stoppen op het moment dat het paardje uit zn plaat ging. (ik kan me de reactie uit het publiek wel voorstellen; het leek echt even alsof hij met het halster vast zat boven in het hek)
Het was alleen jammer dat het zover moest komen dat Whauw helemaal in de stress schoot, naar mijn gevoel ging ze ook erg lang door. Ok, op zo'n clinic wil je graag wat laten zien, maar toch. Voor het paard had ik vooral in die middagsessie 1 x rustig de trailer op genoeg gevonden
Wat de hekken betreft; hekken of longeerlijnen, opgesloten wordt het paard toch en dan is bij zo'n paard als Whauw een hek wel zo veilig voor mensen en dier

ik ben het met jou eens. toen whauw al paar x in de trailer had gestaan schreeuwde ik naar me laptop: Stop! niet dat ik het beter kan als haar hoor! maar ik vind het ook dat ze erg lang door ging.

Als Whauw na nog even doorgaan los achter Annemarie de trailer in was gelopen had niemand dit geroepen. Soms weet je gewoon niet wat er volgt. Iedereen die nu roept dat ze had moeten stoppen heeft gelijk, maar dat is al 10x toegegeven, maar als je alles van tevoren weet zou het leven een stuk gemakkelijker zijn :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:54

Plus datz e nog elke keer haar hoofd stootte en het afladen dus wel elke keer negatief ging, dat had ik ook nog willen goed zetten hoor.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:18

Hallo allemaal,

Goed om deze discussie en bijbehorende meningen te horen.

Gisteren heeft Whauw lekker een dagje vrij gehad en vandaag zijn we voor het eerst echt met haar aan de slag gegaan. Zoals we op Horse Event al hadden gezien, is haar reactie op smalle doorgangen vergelijkbaar met het inlopen van de trailer. We zijn daarom eerst begonnen met het passeren van boxdeuren, ingang van de bak, roundpenn e.d.
Daarna hebben we een soort 'simulatie-trailer' gebouwd in de binnenbak. Gemaakt van hekken en zeil. Voordeel van deze "trailer" is dat hij op zandgrond staat, er geen klep is en dus ook verder geen beweging maakt als het paard in of uit loopt. Zo kan ze rustig leren omgaan met het blijven staan in een smallere ruimte. Eerst hebben we de 'trailer' zonder 'dak' gebruikt, later ook met dak. Deze ruimte is natuurlijk een stuk donkerder dan een echte trailer (hier zitten immers geen ramen in), dus dit maakt het laden op de echte trailer straks ook weer eenvoudiger.

Hierbij een aantal filmpjes.
Vanochtend is Karel eerst begonnen met loswerken om Whauw wat meer gefocussed om hem te krijgen, in plaats van op alles wat om haar heen gebeurt. Dit blijft nog lastig voor haar, maar op een gegeven moment zag je dat ze echt wel was 'aangehaakt'.
http://www2.nl/ko9/
http://www2.nl/koe/

Daarna zijn we begonnen met het trainen in de nagebouwde trailer. Je ziet dat haar reactie nagenoeg hetzelfde is als bij de trailer. Erg gefocussed op alles wat er achter haar is. Ze vliegt er ook gauw uit zodra Karel haar een stapje achteruit probeert te zetten.
http://www2.nl/kog/
http://www2.nl/koa/

Na even oefenen ging het laden in de nagebouwde trailer al stukken beter.
http://www2.nl/kod/

En vandaag als afsluiting ook even een paar keer de trailer in gelopen.
http://www2.nl/kob/

Groeten,
Esther
Laatst bijgewerkt door Farah_ op 13-09-11 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:25

Kijk dat vind ik er een stuk beter uit zien! :j
Het grondwerk vind ik nog steeds niet helemaal super. Maar zo zonder hekken en dergelijke ziet het laden er een stuk fijner uit!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:25

Ik kan alleen maar zeggen wauww, wat een verschil, nu al Esther!
Zoveel rustiger die klep af..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:27

Het grondwerk blijft ze absoluut nog lastig vinden, maar vandaag was ze gelukkig al wel een stuk beter gefocussed. Alleen merk je nog dat ze heel snel haar aandacht verliest op het moment dat ze ergens iets hoort of ziet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:30

Mooi hoor!

Het valt me alleen op, dat zowel paard als mens hier thuis geen cap dragen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:31

Is zoiets als schrik/obstakel training dan niet iets voor haar?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:33

Fijn dat hier updates geplaatst worden van het werken met Whauw :j
Vind dit er al een stuk prettiger uit zien, zo zonder die hekken.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:33

poes schreef:
Het valt me alleen op, dat zowel paard als mens hier thuis geen cap dragen :D

Bij het paard hadden we het nu inderdaad niet, omdat we eigenlijk voornamelijk in de nagebouwde trailer hebben gewerkt. Gaan we meer in de echte trailer aan de slag zullen we 'm zeker weer op doen.. en wat betreft cap van de mens, je hebt volkomen gelijk. Alleen is Karel nogal eigenwijs en zegt hij dat hij een ingebouwde cap heeft... ;)

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:34

Bellatrix schreef:
Is zoiets als schrik/obstakel training dan niet iets voor haar?

Absoluut!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:35

Haha nouja, lijkt me vooral bij het paard idd geen luxe momenteel, al gaat het echt wel al veeeeel beter he! Zoals ze daar die trailer oploopt, denk dat de eigenares daar heel blij van wordt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:36

Wat onwijs leuk Esther dat je je ook meld en wat een verschil zeg.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:37

poes schreef:
Haha nouja, lijkt me vooral bij het paard idd geen luxe momenteel, al gaat het echt wel al veeeeel beter he! Zoals ze daar die trailer oploopt, denk dat de eigenares daar heel blij van wordt!

Absoluut veel beter.

Ze is er natuurlijk nog lang niet, want wat wij bij haar erg merken is dat ze het een aantal keer braaf doet en daarna ineens in een modus schiet dat ze niet meer wil laden. Gelukkig was die modus alleen nu niet meer steigeren en wegdraaien, maar stoppen voor de klep. Als je dan rustig doorwerkt loopt ze er uiteindelijk weer in, dus daar moeten we nog hard aan werken. Wij zijn ook erg blij met deze vooruitgang!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:37

Wow ziet er goed uit Esther, wat een verschil!

Hier wordt je als eigenaresse toch wel blij van denk ik :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:47

Hier zie je echt al duidelijk verschil, wat fijn om te zien :) Heel veel succes met de verdere training van Whauw!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:52

Mooi om te zien! :)
Ik hoop dat jullie updates (met filmpjes) blijven plaatsen in dit topic.