Patrice op het HE met Annemarie van der Toorn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:11

Pffffffff nou zaterdag een TE GEKKE TOP DAG gehad! En sinds zondag echt helemaal totaal terug bij af! De domino stenen zijn niet alleen omgegooid maar denk ook WEGGEGOOID 8)7 hahah heb ik weer!

Maar ga weer van voor af aan beginnen en gaat helemaal weer goed komen!

Apple

Re: Patrice op het HE met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:13

Wat een fijne foto's :-)

Wat jammer dat je nu weer even terug bij af bent, maar nu weet je in elk geval wel hoe je het weer kunt opbouwen +:)+

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:44

Dank je wel! Ik vind het ook super foto's! Het was zo'n geweldige dag, maar nu ook zo onbegrijpelijk hoe het van het 1 op andere moment zo ontzettend omslaat! ik had uiteraard heus wel een terugval verwacht maar zo extreem...... Ik ga weer lekker mn best doen en we zien wel hoe het gaat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:08

Wat is er gebeurd dan ? :)

Over het algemeen is het geen ramp hoor als ze ineens weer over de zeik gaan van iets onbenulligs , de tweede keer doorloop je het traject vaak eerder dan de eerste keer omdat het kwartje al eens gevallen is :)

Tenzij het vertrouwen in het baasje natuurlijk ineens enorm beschadigd is.

Grappig trouwens dat jij het fijner vindt erop dan ernaast , ik liep er 100.000x liever naast dan dat ik erop zat als mevrouw van flippenstijn ging , ernaast heb je veel meer te vertellen daar je zelf vaste grond onder de voeten hebt en niet als lifter op het dier zit :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:21

Echt niet, als je er op zit kun je het dier nog weer in bedwang proberen te krijgen met je beenhulpen er bij. Als je er naast loopt en hij vertrekt, dan vertrekt hij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:22

Bloodymary schreef:
Echt niet, als je er op zit kun je het dier nog weer in bedwang proberen te krijgen met je beenhulpen er bij. Als je er naast loopt en hij vertrekt, dan vertrekt hij.

Als ze écht gaan, gaan ze......

Ongeacht of je erop zit of ernaast loopt...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:26

Tja, mijn ervaring is anders. Als je er op zit en ze gaan er vandoor (en je blijft zitten) dan krijg je ze vroeger of later terug. Of dat nu na 20 meter is of na 1 km. Maar als je er langs loopt en ze gaan, dan kun je ze niet meer vasthouden en ben je ze kwijt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:11

Wat nou "echt niet" :P

Ik geloof dat ik toch zeker zelf wel kan bepalen wat IK fijner vind :P

Ik sta liever op de grond omdat ik dan het dier beter tegen kan houden èn er beter mee kan communiceren dan dat ik er op zit , zodat je makkelijker kunt voorkomen dat het beestje weg rent.

Ernaast ben je meer samen met zijn 2-en , wat ook al veel meer vertrouwen kan geven voor een bang paard , in plaats van het dier alleen met een torentje er bovenop dat geen andere keus heeft dan meeliften als het dier besluit te vertrekken.

Vergelijk het met een paard dat bang is om voorop te lopen / alleen ergens overheen of doorheen te lopen. Dat gaat in veel gevallen een stuk makkelijker als je er voor loopt dan wanneer je er op zit.

Een paard dat bang is vergeet vaak sneller dat er iemand op zijn rug zit , dan dat er nog iemand naast hem staat :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:25

Tuurlijk, is ook bij iedereen verschillend, dat "echt niet" had ik niet zo moeten zeggen, maar ik bedoel dat dat voor mij echt niet geldt. Ligt er denk ik ook aan hoe je rijdt.

Zelf heb ik een paard vergelijkbaar met het paard in dit topic. Tot een paar jaar geleden stapte ik ook af met buitenritten als er een tractor aan kwam, zodat hij netjes bij me bleef en mee liep. Tot er behalve een tractor over de weg vanaf het land een hert kwam aangerend (dubbel gevaar!) en hij in blinde paniek omdraaide en weg rende. Ik wilde hem kost wat kost vasthouden, wat natuurlijk niet ging, dus werd eerst meegesleept (was intussen gevallen) en moest toch loslaten. Nu blijf ik er op zitten. Zelfs laatst toen we een struisvogel (in een dierenparkje) tegenkwamen, hij recht omhoog ging en direct weg sprintte. Toch had ik hem na 200 meter weer terug, omdat ik hem dan met mijn benen kan laten voelen dat ik er ook nog ben. Ik houd hem terug door te drijven zeg maar. Voor ons is dit veel veiliger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:37

Ik kan het ook wel begrijpen dat mensen er liever op zitten hoor , maar bij mij is het zo dat het al een flinke stap te ver gaat als je het op moet lossen door mee te liften , beest moet gewoon niet gaan rennen :P

Afstappen doe ik ook zeker niet , als je daar aan begint :P

Ben misschien 1 of 2 keer afgestapt omdat ik toen in een milli-seconde kon beslissen : in doodsangst er vandoor laten gaan en hopen dat we het allebei overleven , of mezelf als een anker op de grond uitgooien :P

Zoveel mogelijk voorkomen dat het dier in blinde paniek naar huis gaat rennen vind ik dan toch net iets socialer tegenover de fietser die net de bocht om komt als dat dier weg vliegt :o

Alles begint vanaf de grond bij mij , en dat zit dieper verankert in het dier en vanaf de grond merk ik dat je beter / langer door kunt dringen vergeleken met erop als de paniek toeslaat en het dier al doof en blind wordt :)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 07:14

Het is voor iedereen idd anders. Ik ken ook mensen die liever naast zijn of haar paard lopen dan dat ze erop zitten.

Uit ervaring weet ik dat ik OP Patrice meer te vertellen heb over haar dan dat ik ernaast loop. Als ik ernaast loop kan ik haar ECHT niet houden en moet ik loslaten en rent ze dus in dr eentje rond. Als ik erop zit gaat ze iig MET mij aan de ren en kan ik tijdens haar vlucht haar proberen weer rustig te worden.

Wat er gebeurd is..... echt totaal GEEN idee. Misschien wordt ze hengstig of is er iets gebeurd in stal of weiland! Ik weet iig wel dat ik me niet anders gedragen heb dan de dagen ervoor! Momenteel nog niet 1 steentje weer rechtop kunnen zetten! Doe erg mn best met wat ik geleerd heb maar het gaat ontzettend moeizaam.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:31

En hoe gaat dat dan nu? Is ze volkomen onhanteerbaar aan de hand? En rijd je er wel op, hoe gaat dat?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:58

Ik rij wel gewoon op haar ja! Maar ontspanning bij haar is ver heel ver te zoeken. Zonder ook maar enige reden gaat ze aan de ren....... hoofd omhoog zitten en gaan! Net of er achter haar iets verschrikkelijks engs gebeurd! Dit is ( sinds ik haar heb ) in mijn ogen nog nooit gebeurd, maar ze is zo angstig voor dingen achter haar!

Hetzelfde met de stal inlopen momenteel. We hebben een klein stalletje met 4 boxen, Tries staat in de een na achterste zodra we het gangpad inlopen dus net de overgang van binnen naar buiten blijft ze achterom kijken, grote ogen, grote neusgaten hoofd ontzettend hoog in de lucht! Maargoed ik ga vanavond weer even kijken hoe ze is vandaag hahah

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:30

Achtervolgingswaanzin :')

Heeft Rena ook wel eens last van gehad , was dan meestal als het wat harder waaide en haar staart een eigen leven ging leiden (en ze door de wind niet goed kon horen wat er achter haar gebeurde) , of een takje in de staart...dat soort dingen.

Maar wind is er nu ook niet veel toch zeker ?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:51

Dat ken ik ja. Die van mij heeft dat inderdaad als ik buiten of in de buitenbak rijdt en het waait. Wind en staart tegen de achterbenen, dan lijkt het net of er steeds iemand op zijn kont slaat. Maar die van jou heeft het dus zelfs zonder wind nu.... Tja, proberen haar ontspannen te krijgen, maar dat weet je zelf het beste hoe dat bij haar gaat.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:59

Hahha ja de wind viel hier echt mee! Maar merk ook wel vaak aan haar dat VOORDAT het weer om gaat slaan ze wat nerveuzer wordt! Dus misschien is dat de reden nu want vandaag regent en waait het hier behoorlijk. Is met kleine kinderen volgens mij toch ook zo? Als het gaat waaien worden ze drukker hahaha hoop dat dat het is!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:27

Hoe gaat het nu met jullie? Dominostenen alweer opgebouwd?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:45

Zijn nu net met nieuwe foto's bezig en wilde vanavond na een lange tijd een nieuwe update geven haha dus hij komt eraan!!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:20

Hai Allemaal,
Na een lange tijd weer een updatje. Tja de laatste keer dat ik schreef was het drama drama drama, en hebben alles weer rustig aan moeten opbouwen. Dit hebben we ook gedaan en steeds kwamen er weer wat dominosteentjes bij. Helaas vielen ze ook weer ontzettend vaak ( lees elke 2 dagen ) weer om |( . Jeetje wat vond ik dat erg zeg maar tegenlijkertijd was het ook weer een uitdaging om WEER opnieuw te beginnen.

Het gaat nog steeds niet helemaal super, echt met vallen en opstaan ( gelukkig niet letterlijk want met mn ontwijkskills voor een pony bovenop me nog niet verleer :') )
Gister was het prachtig weer dus met vriendlief naar stal. Ik moest en zou een 'buitenritje' maken. In ons geval is dat langs de polderbaan met een mega groot lekker fietspad ernaast! Nou die instelling van mij hielp hihi, mijn vriend mee op de fiets want ik wilde het echt ZELF doen dus zonder dat iemand haar aan een lange lijn vasthield. En het is gelukt, een ontspannen ritje voor Triesje was het totaal niet want haar hoofdje kon niet hoger hihi maarrrrrrrrrrrrrr heel stiekum betrapte we Tries erop dat ze echt zat te genieten! Het was ontzettend koud en ik had me een beetje TE warm aangekleed dus lijkt net een 10tonner :') en zit als een zoutzak zie ik op de foto's hihi sorry daarvoor :o

Helemaal zelf oversteken, ik laat haar uiteraard ( ook al komt er geen auto aan ) altijd stoppen voordat we de weg overgaan
Afbeelding
Bruggetjes zijn totaal geen probleem meer voor haar *D

Voor de eerste keer een drafje buiten, hier bouwt ze ontzettend veel spanning op tijdens een draf en ze lijkt wel dronken dan ;) een rechte lijn zit er dan niet in want elke eng grassprietje moet ontweken worden
Afbeelding

We vonden een 'berg' onderweg en het leek me wel een leuke uitdaging om daarop te gaan! Patrice liep er zonder te aarzelen op <3 stoere pony! En dat terwijl ( dit wist ik geeneens ) het gras tot boven haar knieen kwam := . Midden op de berg schoot er vlak voor Tries haar benen een konijn uit het 'hoge' gras. Ik viel gewoon bijna van haar af ( geen geintje ) omdat ik zo ontzettend schrok hiervan en gaf ook een behoorlijk gil :o en wat deed Tries: NIKS!!!!!!!!!!!!!!! Ze keek geeneens
Afbeelding

<3
Afbeelding

Voorheen als Tries is eng vond kreeg ik haar absoluut niet zover om er ook maar een stapje naartoe te zetten laat staan aan te laten ruiken! We kwamen een mooi hek tegen die ze in de verte al gezien had en die haar knorretjes modus activeerde :') Ontzettend eng dus, maar met veel geduld en niet teveel aandacht er aan besteed te hebben ging mevrouw er aan ruiken:
Afbeelding
Ze kon zelf al over het hek naar andere enge dingen kijken :D
Afbeelding

Dr oortjes vielen er de gehele tijd bijna vanaf := Maar ik en stiekum Tries ook hebben heerlijk genoten van deze dag
Afbeelding
:wave:

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:22

Wauw zeg! wat ontzettend goed om te lezen! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:58

Gewoon lekker elke dag even een rondje buiten , herhaling / gewenning is het sleutelwoord :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:47

Haha, geweldig! Net of ik mijn eigen paard zie rijden. Maar het is we wat pmarena zegt, kilometers maken, dan worden enge dingen steeds gewoner. Al zijn er dan natuurlijk altijd nog weer engere dingen. Of dingen waar ze aan gewend is die dan ineens weer net iets anders zijn.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 07:15

Ja ben ook echt van plan om veel buiten te gaan rijden! Helaas moeten we vrijdag van stal verhuizen. De huidige eigenaresse stopt ermee dus moeten we van dit super fijne plekje weg :(. We gaan weer naar onze oude stal waar we 2 jaar met veel plezier gestaan hebben en gaan ook weer wedstrijdjes oppakken.

Wat het wel is met Tries..... de eerste keren buiten gaan goed! Maar zodra ze de weg kent en alles wat ernaast staat vind ze het eng hihi! Maar we gaan gewoon lekker verder en eens moeten de steentjes toch niet meer om te gooien zijn!!!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 07:09

Hai allemaal, gister Tries van stal verhuist. Dit is ongeveer (te paard) 3kwartier lopen over de weg! Vriendin van mij ernaast en gaan met die banaan! Tries heeft zich voorbeeldig gedragen en geen stap verkeerd gezet stoere pony. We moesten zelf en tunneltje onder waar ze zonder te aarzelen onderdoor liep. De stal waar ze nu staat hebben we al 2 jaar gestaan en Tries had hier veel vriendinnetjes. Hoe dichter we bij stal kwamen hoe enthiousiaster Tries werd. Erg mooi om te zien, ze herkende het gelijk. Haar beste vriendin ( pony van mijn vriendin) was helemaal door het dolle toen ze elkaar na 7 maanden weer zagen, heel erg leuk!

Tries haar vriendin op de stal waar we gister vertrokken zijn is gister ochtend vredig naar de eeuwige groene weides gegaan RUST ZACHT HOLDA! Patrice was echt heel droevig en liep de hele tijd Holda te zoeken. Ik vond het erg moeilijk om te zien. Misschien daarom des te beter dat we gister ook gelijk verhuist zijn. Op haar nieuwe stal is ze niet meer op zoek en heeft iig troost bij haar vriendinnetje.

Weer even een updatje van onze kant. Het was een droevige dag maar was weer zo trots op haar!!!!!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:05

Heel goed aangepakt inderdaad om dan ook maar meteen te verhuizen , heeft ze mooi afleiding , super gedaan +:)+