Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:13

Robijntjah schreef:
Ik heb geen paard meer ;)

En geen van mijn beiden vorige paarden zouden zich rustig houden.
Ik zou me afvragen in welke zin het rijden het voor mij nog waard was. Maar dat bedoel ik dus met een andere manier van paarden houden al.

Ik zou mijn paard die pijn en ja, ook de sedatie niet aan willen doen.
Als een paard wil rennen en springen, moet dat kunnen. Anders is het het in mijn ogen niet waard.

En ja, ik weet waar ik over praat aangezien ik mijn 1e paard in heb moeten laten slapen....

Los van het feit dat ik het erg sneu voor je vind dat jij je paard hebt moeten inslapen, vind ik het erg vreemd
dat jij liever ervoor kiest om een paard wat niet voor zichzelf kan bedenken dat hij zich rustig moet houden, een paard liever kapot laat lopen en dan inderdaad het risico loopt dat hij ingeslapen moet worden, omdat herstel dan niet meer mogelijk is, terwijl dit maar zeer tijdelijk is (het gebruik van sedatie) MET een gegarandeerde genezing en het paard en ruiter nog jarenlang plezier kunnen hebben en het paard weer vrolijk ZONDER pijn kan rondhuppelen.

Shoot me.... :+

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:14

Wat een leuk paardje om te zien en op de foto's rijd je hem netjes. Jammer dat er alleen over het verdoven gepraat wordt en er gedaan wordt alsof iedereen expert er in is. Ik ken iemand die uit veiligheid voor het paard ook zijn paard (tijdelijk) licht verdoofde voor het rijden. Dat is helemaal goed gekomen en het paard kon prima lopen met die lichte verdoving. Het doel van de verdoving was om het hele hete even eruit te halen. Heel veel succes samen en hoop dat jullie er snel bovenop komen!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:15

Volgens mij weet de helft hier op bokt niet zo goed wat een peesblessure is en wat de gevolgen ervan zijn.
Mijn paard heeft op 4 jarige leeftijd iets soortgelijk meegemaakt.
We hebben hem toen wel op de weide gezet en hem een half jaartje laten rusten maar dat was toen ook een hele andere situatie.
En eerlijk gezegd hadden wij toen niet het budget om te doen voor mijn paard zoals jij voor het jouwe gedaan hebt. Anders zouden we dat ook wel gedaan hebben.
Ik heb veel respect voor je, een peesblessure is zwaar en de revalidatie duurt lang.
Geweldig dat je je paard de kans geeft om er rustig terug in te komen, op een veilige manier voor jou én voor je paard. Want veel mensen op bokt lijken niet te beseffen dat één verkeerde bok alles ongedaan kan maken.
Veel succes met je paard en hou ons vooral op de hoogte! ;)

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:16

pff wat een reacties!
allereerst TS ik vind het goed dat je je paard de kans
geeft om te revalideren, heb op zich niet echt iets tegen
het sederen maar goed.
mijn paard heeft ook 3 maanden stil gestaan maar
dat is zo een mak lammetje dat ik er zonder boe of ba op kan,
moest hij nu ook zo een heethoofd zijn en de DA zou dit voorstellen
zou ik er zeker over na gedacht hebben, natuurlijk heeft ieder
zen eigen mening.

nogmaals, super mooi paard en respect voor alles wat je er voor doet!!! :D
doe voor mijn part zo verder ziet er goed uit! :j
Laatst bijgewerkt door Adorine op 23-08-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:19

Lieve TS,

Ik snap in wat voor situatie je zit. Mijn paard heeft een heftig ongeluk gehad en na weken boxrust, mochten we het ook weer rustig gaan opbouwen. Toen we er uiteindelijk op mochten, hebben wij hem ook lichtelijk gesedeerd. Dit als bescherming voor het paard (en ook in overleg met de DA). Het enige waar ik over struikel is dat je hem een tik geeft als hij niet goed reageert. Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard, want hij is nou eenmaal suffig, ook al gebruik je een lichte dosis. Verder heb ik heel veel respect voor je hoe veel moeite je doet en hebt gedaan om je paard weer op de rit te krijgen. Dikke pluim van mijn kant.

Veel succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:22

klomp schreef:
Robijntjah schreef:
Ik heb geen paard meer ;)

En geen van mijn beiden vorige paarden zouden zich rustig houden.
Ik zou me afvragen in welke zin het rijden het voor mij nog waard was. Maar dat bedoel ik dus met een andere manier van paarden houden al.

Ik zou mijn paard die pijn en ja, ook de sedatie niet aan willen doen.
Als een paard wil rennen en springen, moet dat kunnen. Anders is het het in mijn ogen niet waard.

En ja, ik weet waar ik over praat aangezien ik mijn 1e paard in heb moeten laten slapen....

Los van het feit dat ik het erg sneu voor je vind dat jij je paard hebt moeten inslapen, vind ik het erg vreemd
dat jij liever ervoor kiest om een paard wat niet voor zichzelf kan bedenken dat hij zich rustig moet houden, een paard liever kapot laat lopen en dan inderdaad het risico loopt dat hij ingeslapen moet worden, omdat herstel dan niet meer mogelijk is, terwijl dit maar zeer tijdelijk is (het gebruik van sedatie) MET een gegarandeerde genezing en het paard en ruiter nog jarenlang plezier kunnen hebben en het paard weer vrolijk ZONDER pijn kan rondhuppelen.

Shoot me.... :+

Waarom zou ik? Dit is toch gewoon een discussie? Jouw mening mag je geven, ik heb de mijne, kan toch :D

Ik laat mijn paard zich dus liever niet kapot lopen, dat zeg ik. Mocht de optie er idd niet zijn om voor weidegang en rust te gaan maar idd 23/7 op stal en gesedeerd rijden, is het simpel! Of verkopen aan iemand die dat wil, of er een eind aan maken. Ik zou mijn paard zo niet willen zien.
Ik heb het gezien, een maand lang, en dat vond ik al teveel...

Nooit meer voor mij :o

Voor mijn paard had ik ook de kans kunnen nemen: 2 jaar op zeer zware pijnstillers en rust en dan kleine kans op vergroeing (hoe schrijf je dat :P) van spronggewricht of in slapen...
Ik ben voor het laatste gegaan. Vond de kleine kans niet genoeg om mijn paard dat aan te doen....

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:22

Ziet er goed uit! Die van mij mag ik weer opbouwen na 6 maanden rust na peesblessure.
Ik mocht m niet sederen omdat ze dachten dat ie daar onstabiel van ging lopen. Ik heb t ook niet gedaan. Gelukkig is ie redelijk te ontspannen. Ik moet dus vooral wél voltes rijden om lengtebuiging te krijgen. Reden is dat zijn peesblessure aan t achterbeen is ontstaan door blokkade in de rug. Ik moet dus zorgen dat hij de rug gaat bollen en de achterhand er onder.
Moet bekennen dat ik eergisteren ook t zweepje erbij heb gepakt om m even van achter naar voren te rijden. Geen harde tik maar even af en toe een waarschuwing!
Verder blijf ik voorzichtig met hem. Hij mag alleen even in galop aan de longe maar nog niet onder de man.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:28

Bedankt ook voor de leuke reacties, toch al een paar ondertussen :)

@rachral: haha idd dat zit ik al hele tijd te denken :P
@ Roos : bedankt voor de reactie. Ik snap ook wat je bedoelt met overvragen , maar ik doe gewoon wat er van me verlangt word, dat is het aantal minuten stappen en draven en meer doe ik niet, werd ook benadrukt dat hij met een goed tempo moest lopen. Niet slenter slenter :) We zijn ook al iets langer hem in het werk aan het zetten dan dat er gereden word hoor. In het revalidatiecentrum is een maand lang opgebouwd, tot ik nu zelf hem lichtjes in het werk kan zetten :)

en zoals het blijkt, mensen die spreken uit ervaring en hetzelfde hebben meegemaakt zijn het met mij eens dus dat zegt genoeg denk ik. Meer hoef ik niet meer te zeggen denk ik :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:29

Robijntjah schreef:
Waarom zou ik? Dit is toch gewoon een discussie? Jouw mening mag je geven, ik heb de mijne, kan toch :D

Ik laat mijn paard zich dus liever niet kapot lopen, dat zeg ik. Mocht de optie er idd niet zijn om voor weidegang en rust te gaan maar idd 23/7 op stal en gesedeerd rijden, is het simpel! Of verkopen aan iemand die dat wil, of er een eind aan maken. Ik zou mijn paard zo niet willen zien.

Voor mijn paard had ik ook de kans kunnen nemen: 2 jaar op zeer zware pijnstillers en rust en dan kleine kans op vergroeing (hoe schrijf je dat :P) van spronggewricht of in slapen...
Ik ben voor het laatste gegaan. Vond de kleine kans niet genoeg om mijn paard dat aan te doen....

Ik heb ook nergens vermeld dat jij geen eigen mening mag hebben?
Ik vroeg je alleen hoe jij ermee om zou gaan en ik geef daar een antwoord op...mijn mening ;)
Ook mijn mening; ik zou er juist alles aan doen om mijn paard op te lappen, ook al is het niet leuk te zien, maar
des te leuker als het paard volledig kan herstellen en weer plezier kan hebben.

Daarnaast beschrijf jij een heel andere situatie met jouw paard, daar was de kans al erg klein op genezing, dat geldt voor dit paard niet dus is geen vergelijking.

Anoniem

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:31

Ik vraag mij alleen af, als dit paard straks van de verdoving is, en hij gaat weer gek doen...
Is de kans op herhaling dan niet alsnog heel groot?!

Dus hoe groot is de kans op volledig herstel nu ;)

En aangezien hij deze blessure opgelopen heeft in de weide, ga je hem nu nooit meer in de weide zetten?!

Anoniem

klomp schreef:
Robijntjah schreef:

Ik heb ook nergens vermeld dat jij geen eigen mening mag hebben?
Ik vroeg je alleen hoe jij ermee om zou gaan en ik geef daar een antwoord op...mijn mening ;)
Ook mijn mening; ik zou er juist alles aan doen om mijn paard op te lappen, ook al is het niet leuk te zien, maar
des te leuker als het paard volledig kan herstellen en weer plezier kan hebben.

Daarnaast beschrijf jij een heel andere situatie met jouw paard, daar was de kans al erg klein op genezing, dat geldt voor dit paard niet dus is geen vergelijking.

Jij zegt shoot me ;)

En tjah, dat is dus een afweging die ieder voor zich zou maken, ik maak deze afweging, jij een andere!
Prima toch!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Pff bokt is bokt weer! Allemaal betweters!!

@ts, Mooi paardje! Sjiek dat je hem zo een kans geeft!
Dat die zo het water in loopt, die van mij zal zich wel bedenken!

Ik hoop dat hij weer 100% goed gaat lopen! Succes!! En veel plezier met die mooie paard!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:33

Robijntjah schreef:
Jij zegt shoot me ;)

Gelukkig heb je nog humor _O-

edit: Je hebt je post aangepast; Ja hoor, ieder zijn ding, maar zoals ik al
zei; Jouw paardje was er qua blessure erger aan toe dus die vergelijking gaat niet op ;)
Laatst bijgewerkt door klomp op 23-08-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:34

Het is een schatje in omgang, en het is een schatje onder het zadel, wat wenst en mens nog meer :P
Hier spreek je zelf tegen ,als het een schatje is onder het zadel, waarom ga je dan je eigen paard plat spuiten. ?
Ik vind dat egt niet kunnen -:(- ook niet eerlijk tegen over het paard. :(:)
en ik weet niet of je het elke dag nu je paard gaat platspuiten maar gezond is het niet .
En het kan ook gevaarlijk worden als je paard met ze hoofd niet bij is .

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:35

donnie13 schreef:
Het is een schatje in omgang, en het is een schatje onder het zadel, wat wenst en mens nog meer :P
Hier spreek je zelf tegen ,als het een schatje is onder het zadel, waarom ga je dan je eigen paard plat spuiten. ?
en ik weet niet of je het elke dag nu je paard gaat platspuiten maar gezond is het niet .

Jij kan ook erg goed lezen :+

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:35

dus jij zou de mijne laten inslapen of verkopen Robijntje? Dat vind ik beetje kort door de bocht. Je hebt dat beest, je ziet dat beest graag , je vind em geweldig en je wil er alles aan doen om hem erdoor te krijgen, de verdoving gaat gewoon naarmate zijn werkschema afgebouwd worden, wanneer hij beter geneest, zal ie zonder verdoving wel kunnen gereden worden, dan mag een bokkesprong al eens, het is en blijft een paard, En weidegang zal ie ook wel terug mogen doen, maar dat zal nog niet voor direct zijn, en ja dat vind ik ook jammer ! Maar ik wil geen terugval van de blessure en alles gebeurd gewoon volgens het herstel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:36

TS Lekker laten die mensen, ik denk dat je erg goed bezig bent met je paard. Medisch gezien is dit een hele goede oplossing en op de weide zou ik zeer zeker niet doen. Kans op een nieuwe blessure is zo groot.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:38

donnie13 schreef:

Spuitelf... Eerst even het topic doorlezen voordat je met zo'n loos antwoord komt. Bij voorbaat dank. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:38

Ik ben geen persoon die zijn paard niet meer op de weide zou willen hebben!

Maar wat ik zeg: ik heb jouw DA niet gesproken en kan dus ook geen uitspraken doen over kansen van herstel en terugval en weet ik het wat niet allemaal!

Vandaar dat ik dus zeg: ik ken de hele situatie niet en zou deze situatie al nooit hebben (stalling, manier van rijden etc.) dus in die zin kan ik daar niet over oordelen, dat roep ik al de hele tijd!

Mocht dit in mijn eigen eerdere situatie gebeuren heb ik mijn mening net gegeven :D

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:39

klomp schreef:
donnie13 schreef:

Jij kan ook erg goed lezen :+

pfff haha, idd lees gewoon eerst al de vijf de pagina's voor je zoiets zegt alstublieft :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:39

@ robijntje wat als jouw paard nou toch een ernstige peesblessure krijgt ondanks dat jij je paard helemaal geweldig top rijd en houd?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:40

Waarom is het licht sederen voor die paar keer per week onder het zadel zo slecht? Een dierenarts adviseert het! Zodat die niet te gekke sprongen maakt! Als hij straks 100% goed genezen is kan die ook weer lekker zich zelf zijn!! Ook dat hij weer lekker op de wei!! Is gewoon pech hebben due eerste keer! M
Maar ik weet zeker als hij weer 100% genezen Is dat TS hem weer gerust op de wei zet en zonder sedatie rijdt!!

Maar goed gelukkig zijn de mensen hier op bokt allemaal afgestudeerd voor DA en weten ze het beter!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:42

Robijntjah schreef:
Ik ben geen persoon die zijn paard niet meer op de weide zou willen hebben!

Vooralsnog niet, zei TS...(lezen?) in de toekomst wellicht weer wel...hetzij met beschermers ;)

Anoniem

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Met beschermers is sowieso al niet iets wat ik zou doen!

En ik lees, misschien zou jij dat ook moeten doen?

Ik zeg namelijk: In een andere situatie!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Y_DG schreef:
Dit was nu niet echt de bedoeling om te doen, maar door die verdoving was hij natuurlijk niet altijd even vooruit, en toen ik hem een goeie tik gaf kwam er dit uit de bus, wou het toch even tonen, vind em zo geweldig :)

Ik heb vrij veel ervaring met het opbouwen van paarden met een peesblessure, vandaar dat ik het niet kan laten om hier wat over te zeggen. ;)

Het opbouwen met behulp van een tranquillizer is alleen maar goed en altijd beter dan longeren, in de molen of in de wei zetten. Toch kun je maar beter accepteren dat hij wat trager aanvoelt, dat komt natuurlijk door de sedalin, dan dat je hem vlugger wilt maken en hij overstrekt zichzelf. Die bewegingsafloop die je op die foto toont is niet echt gunstig voor een paard dat revalideert van een peesblessure. ;) Succes verder met revalideren, ik hoop dat je snel weer echt aan het rijden bent.