'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:01

Dat heb je allemaal in mijn ogen toch snel voor elkaar gekregen. Petje af!!!

wonderworst_

Re: 'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:00

wat goed dat je nu dit al met haar kunt doen.. ik vind het nog steeds erg interessant om te lezen :D

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:28

wat goed zeg :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:31

Ik hoop dat je alweer wat lekkerder in je vel zit.
Fijn om zo 'n gedetailleerd verslag te lezen. Heel stimulerend en inspirerend!
Hoeveel dagen en uren per dag ben je met het paard nu aan het werk geweest?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:41

Zo, ik heb net alles door gelezen!
En heb dikke respect voor je! Echt super hoe je dit allemaal op pakt met het paard!
Ik wens je nog veel succes en natuurlijk plezier met dit paard, en alle anderen natuurlijk die je in handen krijgt! ;)

Ik blijf mee lezen! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:41

Wat ontzettend leuk om te lezen! Echt respect voor je, dat je zoveel geduld hebt. :)

Ik ga dit volgen :j

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:30

wanneer ga je weer met haar aan de slag? (en ben jijzelf al weer wat opgeknapt? :(:) )

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:44

Wat interessant zeg en wat leuk dat je het met ons deelt. Ik blijf dit zeker volgen! :j

unique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:56

klinkt goed allemaal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:04

ah, leuk
je bent toch met haar bezig gegaan.super!

Deze merrie is zeer intelligent en behoorlijk spiegelend naar de mens.
wat dus resulteert in het doorzien van egootjes , die voorheen met haar aan het "werk" gegaan zijn.
met egootjes bedoel ik mensen, trainers, die het paard willen "temmen" en dat ga je met haar nu nét niet redden :D
ik ben gek op dat soort karakters.
daar mág je als mens mee samenwerken (leren)
Komt helemaal goed met haar. Mits je het samenwerken en het spel leuk en open houd en heel goed luistert naar de aanwijzingen die zij je aangeeft.
Mooi dier!!!!
Als de eigenaresse het vertrouwen totaal heeft om haar te gaan rijden? dan wil ze niet weten wat voor een merrie ze onder haar billen heeft, en zal ze voor haar door het vuur gaan!
8-) *D
heerlijk, dit soort typjes!

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:07

@ nombrado: blijkbaar ken jij deze merrie goed? Wel fijn dan om haar vorderingen in een topic te kunnen opvolgen...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:26

Ik heb net het topic gelezen. Respect voor je werkwijze en beschrijving. Erg leerzaam, interessant én inspirerend. Ik blijf je vorderingen ook volgen, succes verder :-)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:06

Ook ik heb alle pagina´s even gelezen.
Heb veel bewondering voor jou werkwijze en geduld met dit paard, kan me af en toe goed voorstellen dat je even tot 10 moet tellen om maar weer opnieuw te beginnen.
Ik ga dit zeker even volgen en ik hoop nog meerder topics-casussen van jou te mogen lezen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:46

Tis momenteel een beetje druk met van alles en nog wat, vandaar dat ik niet zoveel achter de pc zit (en als ik achter de pc zit, zit ik andere dingen te doen :+ ) dus ja, vanaf een telefoon updaten was ook geen succes. Dus nu dan maar een langere update :')

Ik ben inmiddels al een aantal stappen verder. Ik word steevast met een hinnik begroet en het begint allemaal 'normaal' voor het paardje te worden.

Ik kom aan, haal haar uit de rijbak, doe haar een halster om en ga haar borstelen. Iedere keer exact hetzelfde, dit is gewoon een paard die gebaat is bij een duidelijke structuur.

Eenmaal gepoetst neem ik haar mee de rijbak in en ga ik eerst wat met haar lopen, doe wat volg oefeningen met haar en ga vervolgens over haar heen leunen, waarna ze haar appeltje mag pakken.

Dat over haar heen hangen en haar over haar rug heen leunen, is inmiddels uitgebouwd naar het op een ton staan en dan over haar heen hangen, waarna ze haar appeltje mag pakken. Dit is inmiddels goed bevestigd, dusdanig, dat ik inmiddels over haar heen kan hangen, ze keurig blijft wachten, ik kan afstappen en haar daarna pas beloon.

Afgelopen week had ze 1 keer een offday, ze was duidelijk aan het uitdagen: "Als ik dit doe, wat doe jij dan?", niet dat een paard die exacte gedachte kan hebben, maar jullie begrijpen mijn punt. Ze was haar, maar ook mijn, grenzen aan het zoeken.

Nu liggen mijn grenzen erg hoog, in die zin, dat ze in dit stadium nog heel veel fouten mag maken, echter (!), eerder gemaakte afspraken blijven gehandhaaft! In alles wat nieuw is of niet bevestigd, geef ik haar alle ruimte en vrijheid en wordt ze niet gestraft, in alles wat bevestigd is, ben ik duidelijk, consequent en corrigeer ik, daar waar nodig is.

Zo had ze van de week bedacht dat ze wel iedere keer bij de ton weg mocht lopen, terwijl dit inmiddels al bevestigd was. Een hele bijzondere reactie van haar was dat ze wegliep, schrok van zichzelf, nog harder wegrende en op enkele meters afstand van mij ging staan met het hoofd naar de grond, mij wel aankijkend. Aan de grond genageld... Kennelijk wetende dat wat ze deed niet mocht en afwachtend op mijn reactie. Mijn reactie? Ach, als we het 50x moeten herhalen, dan herhalen we het toch 50x? Ik naar haar toe gelopen, beloond voor het feit dat ze voor mij is blijven staan en gewoon weer opnieuw begonnen. Boos worden heeft in dat stadium nog helemaal geen zin. Dan bevestig je enkel haar argwaan.

De keer erna bleek dat mijn geduld van herhaling beloond werd en zag ik een heel ander paard. Ik kon moeiteloos een halster omdoen, iets wat altijd bij dit paard een probleem is geweest en als ik naar de ton wees, ging ze er keurig naast staan, wetende dat ik wat hangwerk zou gaan doen. Was een succesvolle sessie, dus weinig spannende dingen gedaan. Uiteraard wel weer een stapje verder gegaan (ik sluit altijd af met een kleine vorm van progressie) en in plaats van erover hangen met mijn voeten nog op de ton, heb ik nu echt op haar kunnen hangen. In het begin heel spannend natuurlijk, maar na wat herhalingen werd ook dit geaccepteerd.

Later die week, mijn laatste sessie, wist mevrouw al precies wat er van haar verwacht werd. Omdat alles eigenlijk goed en met rust gaat, heb ik een longeersingel toegevoegd aan haar werk, wat ik straks dus weer kan vervangen door een zadel. Hier reageerde ze gelukkig niet op. Iets wat ik eigenlijk wel had verwcht, niet omdat ze het niet kent, maar omdat ik het bij haar om doe en het nieuw is in 'ons' werk. Maar nee, het maakte haar niet zoveel. Goede stap vooruit dus!

Eenmaal aan het werk, weer precies hetzelfde herhaald als wat we de afgelopen keren hadden gedaan, echter, het beginwerk kort ik steeds meer in en ik eindig steeds iets verder.

Het ging erg goed! Ze weet dat ze steeds keurig naast de ton moet gaan staan en doet dat eigenlijk voorbeeldig. Ze weet dat ik daarna ga hangen en dat accepteert ze nu heel goed. 1 keer schrok ze (ze schrikt nog steeds wel tussendoor en dan laat ik haar) maar ik verloor mijn evenwicht en lag zo met mijn neus in het zand :') tja, kan gebeuren :j ook mijn voeten zijn weleens wat zwaar :o ik was ook erg benieuwd hoe het paardje op deze briljante actie zou reageren, want veel paarden paniekeren natuurlijk op het moment dat zoiets gebeurd. Nou ja, ze reageerde eigenlijk bijna niet. Stond enkel een beetje dom naar mij te kijken :') ik heb haar even een aai over haar bol gegeven en haar vervolgens weer naast haar tonnetje gestuurd.

Toen een stapje verder gegaan, been erover heen. Ademhaling bleef goed, rugspieren bleven zacht (niet gespannen) enkel het hoofd kwam nog wat hoog en de hals wat op spanning. Dit een aantal malen herhaald, totdat het haar geen spanning meer gaf. Zowel linksom- als rechtsom. En toen afgesloten, echt een enorme stap voorwaarts. Ze accepteerd het nu gewoon.

Volgende week een stapje verder, zoals ik haar nu zie verwacht ik verder weinig problemen en ga ik volgende week het zadel introduceren. Wat nu belangrijk is, is dat we niet te lang in de fase van hangen blijven zitten. Het daadwerkelijk erop gaan zitten en rijden, moet vooral niet spannender worden gemaakt als dat het is. Het moet gewoon een 'logisch gevolg' in de training zijn. En met de stappen die we nu gezet hebben, van op de grond in de vrijheid, tot op de ton, tot er overheen, zijn we nu op het punt dat dit inderdaad een logisch gevolg aan het worden is.

Voor degene die afvragen waarom ik altijd die ton erbij gebruik, dat is eigenlijk heel simpel.

Ten eerste is het voor een paard vele malen beter om niet vanaf de grond aan het zadel te gaan hangen. Een paard kan hier last van krijgen en er zijn zelfs paarden die om die reden niet stil willen blijven staan met opstijgen of zelfs niet meer op willen laten stijgen. Het paard wordt uit balans getrokken, het zadel (waarbij de singel ook nog eens veelal veel te strak gesingeld is) wordt naar links getrokken en het ruitergewicht wordt in de 'hangfase', ik meen, verdriedubbelt. Dus heel prettig is het niet, tenzij je heel snel en vlot kunt opstijgen, maar veel mensen hangen gewoon te lang, eer ze op hun paard zitten.

Zeker bij jonge paarden en/of paarden met rugproblemen hecht ik dus veel waarde aan het opstijgen met een krukje.

Ten tweede breng je rust in je training. Een jong paard of in dit geval een paard met een probleem, vind het werken vaak al spannend genoeg. Het opstijgen en het daadwerkelijk op zijn rug gaan zitten geeft ook spanning.

Door in de training een opstapje in te bouwen, breng je wat structuur aan.

Het paard leert wat er bij dat krukje van hem verwacht wordt en krijgt daardoor wat meer rust.

Je leert het paard namelijk dat als hij bij dat krukje staat, het gevolg is dat men op zijn rug gaat zitten en voorkom je dat hij overal in de baan spanning krijgt, omdat hij niet weet wat hij waar of wanneer kan verwachten. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat het paard correct stil kan staan, om te voorkomen dat hij op het krukje gaat staan als hij in beweging komt. Een gevolg is dat je vervolgens ook zonder krukje opstapt (want uiteindelijk heb je in het bos ook geen krukje op je rug gebonden).

Een stukje structuur aanbrengen dus, iets wat zeker in de training van jonge en/of probleempaarden van groot belang is. Steeds dezelfde stappen nemen en stappen die goed bevestigd zijn, vervolgens inkorten of weglaten en zo kom je steeds weer een stukje verder in je training...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:15

Wat interessant om te lezen :)
En wat een vooruitgang heb je geboekt!
Jammer dat we de geschiedenis van het paardje niet te horen krijgen, maar wel begrijpelijk.
Wat mij betreft mag je wel vaker zo'n topic openen :)

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:31

jeetje gaat echt goed zeg :j
en ben het met blabla1980 eens je mag wel vaker zo'n topic openen, heel interessant :))

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:43

Leerzaam dit topic :j
Je weet waar je mee bezig bent en je hebt gewoon heel veel geduld en tijd.
Ik kan je proffesionaliteit, doordat je je niet uitlaat over vorige trainers, erg waarderen.

Petje af voor de eigenaresse die in dit paard geloofd en er zoveel voor over heeft. _/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:03

_Antikana_ schreef:
@ nombrado: blijkbaar ken jij deze merrie goed? Wel fijn dan om haar vorderingen in een topic te kunnen opvolgen...

eigenaresse, paard en nu trainer :D (heb ook de eigenaresse aanbevolen om haar in te schakelen)
er zijn bij de eigenaresse heel wat "bekende namen" voorbij gekomen, maar daarmee ging het voor geen meter.
en ik begrijp ook zeker waarom niet. :+ :D
Ik sprak eigenaresse en ze is zo blij, want ze heeft eindelijk het lieve paard weer terug die ze jaren geleden in portugal had gekocht *D
Met deze merrie (en eigenlijk met alle paarden) moet je op gelijk nivo staan. Niet erboven willen staan.
dat zijn gewoon de slimpies :)
Elise, ze is je nu al eeuwig dankbaar.....en jullie zijn net begonnen :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:13

Erg interessant om te lezen dit! Ben benieuwd naar de vorderingen, en van mij mag je ook vaker zulke topics openen. Het is net een spannend verhaal, je wilt graag weten hoe het afloopt!

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:26

Wouw, dapper dat je het aandurft!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:30

ik heb de vorderingen met kippenvel zitten lezen, wat heb jij veel bereikt in zo'n korte tijd. Petje af voor jou zeg +:)+

Ik blijf dit topic uiteraard volgen, ik heb zelf een fjord met een vervelend verleden en heb daar ook heel veel geduld en herhaling in moeten stoppen om haar vertrouwen in mij te laten krijgen.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:46

Mooi om te lezen dat je het paard in haar waarde laat en hierbij haar grenzen langzaamaan verlegt, echt top!! Ik wens je veel succes verder met haar en ook ik blijf dit topic volgen;-)!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:44

Wat ontzettend leuk en leerzaam beschreven weer! En grappig, ik gebruik op dit moment voor het eerst ook een krukje bij het zadelmak maken (eigenlijk gewoon omdat ik voor het eerst een paard heb waar ik dus gewoon niet op kan anders hihi) en merk ook dat ze er ontzettend fijn op reageert, blijft er dus ook absoluut in bij mij.
Ik hoop (en denk) echt dat het wel goedkomt met deze, wat ontzettend fijn voor dit lieve paard dat ze nog een echte kans krijgt. En stiekem hoop ik ook dat de eigenaresse nog heel veel plezier van haar mag hebben, als je zo doorzet voor en met je paard...knap hoor.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:52

Zou het misschien mogelijk zijn om een stukje te filmen als de eigenaresse dit ook goed keurt?
Je beschrijvingen zijn prettig te lezen en gedetailleerd maar het filmpje is misschien ook wel erg leerzaam om te zien voor ons.

In ieder geval super hoe je nu bezig bent!

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:24

Woow wat een super intressant topic ik blijf het zeker volgen :)

Respect voor jou dat je het paard mogelijk kunt helpen.
En ik wil ook even zeggen dat ik veel respect heb voor de eigenaresse.
Het paard heeft het met haar getroffen dat ze tijd en geld in haar paard wil steken.
_/-\o_ _/-\o_