Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:47

Ik denk dat je flink vooruitgang hebt geboekt met kim, erg fijn voor jullie. Ik vind het wel jammer dat je nu geen les kan nemen omdat je ook aangeeft dat je het soms lastig vind om op alles tegelijk te letten bij mij werk iemand aan de kant die je daarbij helpt dan altijd erg goed. Dus ik hoop van harte dat je daar binnenkort toch de mogelijkheid voor vind.

(Beetje offtopic: Maar jullie waren toch bezig om kim voor de wagen te zetten, hoe gaat het daarmee??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:09

Daar heb je gelijk in en ik zou het zelf ook heel graag willen.
Helaas werkt mijn gezondheid totaal niet mee en ik zal er verder niet teveel over uitwijden, maar er is wel iets erg mis, waardoor ik constant naar het ziekenhuis moet.
Ik kan hooguit één dag naar voren kijken en als ik dan een lesgever/geefster heb gevonden, is de kans groot dat ik die regelmatig af moet bellen.
Als ik les kan volgen met Kim, wil ik dat elke week (of om de week) volgen, zodat Kimmes en ik beide vooruit gaan en er niet een lange tijd tussen de lessen zit.
Ik wil er dan echt helemaal voor gaan.. :j En dat lukt nu niet, hoe ontzettend graag ik het ook wil.

Het mennen gaat prima.. :j
Ook dat kan ik niet zelf doen, maar degene die haar heeft beleerd, ment met haar.
Als ze een paar maanden niet voor de kar heeft gestaan, moet ze het weer even oppakken, maar dat komt ook weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:35

Als alles goed is, ga ik morgen weer op Kim rijden. :j
Waarschijnlijk kijken de mensen die in dit topic hebben gereageerd, niet meer als er een nieuwe reactie is geplaatst, maar toch wil ik vragen waar ik morgen het beste mee kan beginnen. :o
Werken aan de achterhand? Recht vooruit rijden in draf? Het tempo verhogen?
Ik heb zoveel tips gekregen, dat ik niet meer weet welke ik als eerste zou moeten proberen..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:41

Als ze richting de uitgang bonjourd geeft aan dat ze nog genoeg energie heeft om te klieren. :D dus prima als je haar dan op een volte zet, geef dr maar wat uitdaging, dat kan geen kwaad, maar geef dr dan ook meteen een extra spoor naar voren. En doorlopen en buigen in haar lijf als ze naar de uitgang toetrekt? Dat wordt dan steeds minder interessant voor haar. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:31

Dat ga ik proberen.. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:37

Had ik al gereageerd, volgens mij niet!
Top hoor dat jullie weer zo aan het werk zijn.
Fijn ook dat het goed met je gaat, het komt wel goed hoor met Kim.
Lekker aan het werk en dan komt het allemaal vanzelf. :)

Het zal Kim wel goed doen die extra beweging.
Je singel oogt trouwens wel heel smal op Kim. :+

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:28

Ik zie vele mensen reageren met ziet er goed uit, en super!

Ik wil wel zeggen dat je een flink stuk bent afgevallen, ziet er beter uit nu hoor!

Maar ik vind het helemaal niet lekker eruit zien op de filmpjes, Kim valt naar binnen, ze loopt niet lekker door en de stelling is er totaal niet.

Je vraagt hier voor tips, wat goed is hoor dat je openstaat voor kritiek, maar ik zou als ik jou was een goede lesgever zoeken die je hiermee helpt!
Desnoods voor 1x per maand, maar in ieder geval iemand die jou de fijne kneepjes leert.

Succes!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:34

hey! t is wel goed dat je rijlaarzen gaat kopen. heb ik ook gedaan en mn rijkunsten zijn vooruit gesprongen. rijd zelf met een knopspoortje(zon 30mm is een lange knopspoor maar werkt bij deze slome tuiger erg goed). heb 1x in de week les en de rest van de week probeer ik alles toe te passen wat ik in de les geleerd heb.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:45

@mieke23; een spoor hoor je pas te gebruiken wanneer je paard goed aan je been is om ervoor te zorgen dat hij/zij zijn overgangen netter maakt en om de hulpen te verfijnen.
Niet om je paard voorwaarts te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:56

Moonfish; Volgens mij ook niet.. :)
Ik ga het ook echt proberen. :j
Het gaat nu allemaal wat makkelijker.
Haha, en om die singel zit ook nog een bontje.. _O- Dus zou juist groter moeten lijken..

Crazyheart; Niet iedereen zegt dat het er goed uit ziet hoor.. :)
Ik heb zelf ook meerdere keren aangegeven dat het nog niet helemaal goed gaat en ook dat het er belabberd uitziet.
Dat staat zowiezo in mijn OP, dus ik vind het een klein beetje jammer dat je die dan niet hebt gelezen. :o
Over les staat ook al een uitleg 6 reacties boven die van jou. :)

Miekje23; Ik wil alleen een spoortje om als ik van iemand anders kan horen hoe het zit en of ik niet teveel zit te prikken, vanwege mijn enkels. :j

Crazyheart; wat je zegt over het spoortje is niet helemaal waar.
Ik zou hem zelf namelijk willen gebruiken zodat ik niet constant aan hoef te drijven, wat dus fijner is voor Kim. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:11

ten eerste: wat super knap dat je zoveel afgevallen bent.

ik denk dat je met rijden wel wat strenger en consequenter mag zijn. ze moet veel en veel voorwaartser. (en ik heb zelf ook koudbloeds gereden dus ik weet dat het kan ;) )
je ziet op het filmpje dat je kim beloond naar 3 galopsprongen, terwijl ze dan volgens mij toch echt zelf in draf valt. dat is niet op jou hulp,
dus niet iets om te belonen.

daarnaast ga ik er echt in mee dat je het meeste zult leren van les. er staat dan iemand naast je die op dat moment zegt hoe je op dat moment moet reageren. daar leer gewoon het meest van. al probeer je maar alvast 1x per maand les te nemen. misschien kun je de instructeur vragen of hij een dag vantevoren contact me je opneemt als hij een keer een dagje vrij heeft ofzo. dan plan je geen vaste dag, maar kijk je gewoon wanneer hij of zij een keer tijd over heeft, dan hoef je ook niemand af te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:22

Ik snap wel wat je probeert te zeggen. :)
Het is alleen wat gecompliceerder dan je denkt.
Voor een paard dat eigenlijk alleen maar buiten met me galoppeerd en in de bak dit harstikke lastig vindt, doet ze het harstikke goed en als zij 3 passen in galop zet, beloon ik haar daarvoor.
Als ik nu, in het begin van dit nieuwe avontuur, al zoveel van haar zou verlangen als je beschrijft, krijg ik een paard dat d'r kont tegen de krib gooit en geen stap meer voor of achteruit wil doen.
Simpelweg omdat ze het niet snapt en ik vind dat ik haar daarmee moet helpen en straks geen paard heb dat nergens meer plezier aan beleefd.
Dus als Kim iets goed doet, beloon ik haar daar uitgebreid voor, dan kun je denken;"Als mijn paard maar 3 galopsprongen neemt, zou ik hem aanpakken", maar Kim moet dat allemaal nog leren.

Ik denk dat je dat een beetje kunt vergelijken met Dravers.
Er zijn Dravers die alleen heel hard kunnen draven en nooit de galop hebben geleerd.
Als je daar dan mee aan de slag gaat, hard werkt en het paard dan uiteindelijk een paar passen galoppeerd, is het i.m.o belangrijk om dat de belonen.
Je kunt van een onervaren paard niet verlangen dat het direct aangaloppeerd en 3 rondjes doorgaat..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:19

maar eigenlijk ben jij dan dus te laat, dan zou je bij de eerste galoppas al moeten belonen en dan ZELF na 3 galoppassen al terug moeten rijden naar draf, en dan wederom belonen. Dat is wat zij bedoelt met haar reactie lijkt mij. Nu is het voor Kim niet helemaal duidelijk waar je voor beloont (niet voor de overgang van galop naar draf immers, maar dat is wel je beloonmoment dus dat zal zij er aan koppelen). Er zit natuurlijk heel veel ruimte tussen 3 galoppassen en 3 rondjes galop :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:27

opisop_shop schreef:
maar eigenlijk ben jij dan dus te laat, dan zou je bij de eerste galoppas al moeten belonen en dan ZELF na 3 galoppassen al terug moeten rijden naar draf, en dan wederom belonen. Dat is wat zij bedoelt met haar reactie lijkt mij. Nu is het voor Kim niet helemaal duidelijk waar je voor beloont (niet voor de overgang van galop naar draf immers, maar dat is wel je beloonmoment dus dat zal zij er aan koppelen). Er zit natuurlijk heel veel ruimte tussen 3 galoppassen en 3 rondjes galop :P

:j bedankt voor de aanvulling :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:30

Rijstijl kan ik niks over zeggen hoor ken ik niks van :p
Die tenen naar binnen, is dat enkel voor de mooi of heeft dat ook echt een functie? Denk dat het voor paard zelf niet veel uitmaakt :P ?
Heb deze week ook eens een buitenrit gemaakt op een trekpaard (bitloos hihi) :D Wat geweldig zo een tank onder je kont in galop zeg :D Die was alleen geen 1m70 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:08

Anika&Loulou; Ik heb gemerkt dat Kim echt wel op mijn beloning reageert. :)
De eerste keer maakt ze 3 galoppassen, de tweede keer zijn dat er 5 en die keer daarop 7, dus dit werkt prima voor ons. :j
Dat gaat dan misschien niet volgens het boekje, maar er zit wel degelijk vooruitgang op de manier waar ik hier mee werk.
Het kan best zijn dat er veel paarden zijn die het doen zoals jij het zegt, maar Kimmes en ik heb een andere manier.
Ik vind het prima dat je tips geeft en daar ga ik ook zeker iets mee doen, maar het puntje wat je opnoemt over de galop, is voor ons prima op onze eigen manier. :)
Ik hoop dat jullie dat kunnen laten rusten. :)

GaelleS; Mooi is dat hè! Ze zijn echt superbreed en dan zit je echt zo'n beetje in spagaat.
Zonder zadel is nog leuker! :))

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:13

Ik geniet elke keer weer van je topics, en man o man wat begin jij er ontzettend mooi ( ''lekker,prachtig'' :') ) uit te zien! _/-\o_ :j
En vooral topics blijven openen, hoef je helemaal niet om te twijfelen.
Ik denk dat ik voor meerdere mensen kan spreken als ik zeg dat wij ontzettend trots op jou zijn!
Rij technisch kan ik je helaas niet ondersteunen. Maar Kim ziet er goed uit!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:34

en toch vind ik het jammer dat je zo reageert. wij geven deze tips om je te helpen, niet om je af te vallen. je beloont m.i. namelijk echt op het verkeerde moment, namelijk wanneer zij stopt (na drie passen) en niet wanneer zij galopeerd.

dan trek ik bij deze ook mijn vorige tip in. als je het op je eigen manier wilt doen dan zou ik ook zeker niet gaan lessen, want dan zul je meer van dit soort tips te horen krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:52

Dat vind ik nergens op slaan. :n
Dat ik één dingetje anders doe dan jij als advies geeft, betekend niet dat ik alles op mijn eigen manier wil doen.
Misschien is het handig om een beetje globaal dit topic doorleest, dan zie je wel degelijk dat ik alle tips ga gebruiken.
Die opmerking over het niet gaan lessen omdat ik alles op mijn eigen manier doe, slaat nergens op en ik vind het jammer dat je zo over me oordeelt en je mijn mening niet respecteert.

VonDutch; Dankjewel.. :o
Erg leuk om te horen! :j

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:56

Wat een leuk paard, en wat een mooie kleur heeft ze!
Wat fijn dat het goed gaat met het afvallen. Op de foto's is het verschil goed te zien. Ga zo door!

Groetjes Linda

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:19

oke misschien is een trekpaard wat logger en beweegt iets moeilijker.
maar ik zie een paard dat totaal niet voorwaarts is en niet reageerd op de hulpen. je geeft been maar er gebeurt niks.
ik had eerst ook last van dit probleem tot ik les nam (ik had begrepen dat dat dat voor jou helaas niet mogelijk is) daar werd mij geleerd je paard moet werken en niet jij. been is gewoon reactie.
misschien heb je hier iets aan. als kim na het been aanleggen (dus niet schoppen) niet reageerd meteen strengere beenhulp geven en evt. een tik. als ik nu mijn been aanleg bij mijn haffie dan reageerd ze meteen. je hoeft dan niet constant te drijven en je maakt je paard niet ongevoelig voor het been.

voor de rest vind ik je houding wel netjes hoor probeer wat meer vooruit te kijken ipv naar mooie kimmie ;)

top dat je zoveel bent afgevallen hoor je ziet er super uit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:36

Daar ben ik inderdaad mee bezig. :j
Ik heb vandaag ook gereden en ik heb de hulpen duidelijker gemaakt, ook in draf.
Dit heeft natuurlijk wel tijd nodig, maar ik hoop dat ze straks ook net als jouw Haffie goed aan het been is.
Bedankt voor de tip. :j

Linda86; Bedankt!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:50

Meid, wat ben je afgevallen :wow: Weet nog dat je vorig jaar begon met je (crash)dieet, super hoor +:)+

Een aantal punten waar jij tegenaan loopt, heb ik ook gehad met mijn Tinker. Zoals been = voorwaarts, niet voorwaarts, nog een keer been, nog steeds geen reactie, tikje met de zweep achter je been.

Zodra dat goed was, ben ik met een kort spoortje gaan rijden, dit was een verademing voor mij, stelling vragen ging makkelijker, wijken ook. Kleine hulpen werden het, ipv veel kracht, geschop en geduw.

Qua galop had Zorro ook dezelfde problemen, 1 rondje door de bak en ik was al blij. Inmiddels doe ik regelmatig galoptraining op de wei, veel ruimte, lekker recht uit. Nu merk ik dat hij in de bak ook beter galopeert, het langer volhoudt etc.

Ik kreeg wel als tip van mijn instructrice, stoppen als IK het wil, niet als Zorro het wel. Dus 3 galopsprongen en IK stop, dan belonen. Dan weer aangaloperen, paar sprongen en stoppen als IK het wil. Zodra Zorro eruit valt, niet reageren en direct weer aanspringen in de galop om pas te stoppen als IK het wil.

Verder rij ik veel overgangen om de achterhand ook meer erbij te krijgen, stap bij H, draf bij E, galop van A naar B, overgang stap, draf bij M, galop bij C, terug naar stap bij E. Is maar een voorbeeld. Maar met deze oefening spring ik bewust aan in de hoek ná A of C, zodat het lange stuk eraankomt om vaart te maken en dan bij B of E weer terug omdat IK dan bepaal wanneer we terug gaan.

Nog een oefening om zelf te bepalen welk tempo je wilt, ene lange zijde uitgestrekte draf, terug nemen aan het eind en de volgende lange zijde verzamelde draf, aan het eind weer arbeidsdraf.

En verder lekker oefenen en veel topics openen om de voortgang te laten zien :D

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:49

Wat ben je goed afgevallen, respect hoor !
Misschien les nemen, en wat hier boven word gezegt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:06

Hetbommeke, ik kan jouw reacties daarin nog herinneren.. :j
Bedankt!
Ja, zo denk ik er zelf ook over..
Als ik met een kort spoortje ga rijden, hoef ik niet steeds met kracht aandrijven, maar kan het heel subtiel. :)
Ik laat dan wel eerst iemand kijken of ik Kim niet teveel prik, vanwege mijn enkels.
Wat je beschrijft over de galop en de tip van de instructrice, is voor mij nu nog te moeilijk, maar in draf lukt mij dat wel aardig.. :j
En ik ben er van overtuigd dat het straks ook steeds beter zal gaan.
Vandaag heb ik ook overgangen gereden, van stap naar draf, naar stap, naar middendraf, het is voor haar alleen nog moeilijk om dan wel door te stappen bij de overgang naar stap.
Ja, en dat laatste hebben we vandaag voor het eerst gedaan! :))
De lange zijdes gebruikte ik voor middendraf en dan door de bochten gewoon draf.
Dat gaat op zich heel erg goed en heb ook het idee dat ze mee wil werken en dat we het samen doen.
Dankje.. :j

Suikerklont; Bedankt. :)