Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:37

pff Het is even heel zwaar nu. Ik ben te groot en binnen nu en een jaar ga ik stoppen haar te rijden. Maar het gaat op het moment eigelijk helemaal niet, meer negatieve als positieve dingen en dat doet pijn. we hebben veel mooie dingen meegemaakt maar het lijkt een beetje alsof het tijd is om de knoop door te hakken.

Ik wil onze jaren samen niet herinneren zoals het op het laatst was. Ik wil haar niet herinneren als het paard waar ik zoveel verdriet om heb gehad en waar ik onze tijd samen negatief mee heb afgesloten.

Ik moet even goed denken. Ik wil geen overhaaste beslissing maken maar ik hik hier al een hele tijd tegen aan en toen ik vandaag in de wei kwam en de twenters kroelde voelde het goed. Anders, geen onzekerheid en verdriet. Dat was wel even heel confronterend.

xElinexStone

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:44

Moeilijk dat het dan niet zo goed gaat. Wat je ook kan proberen is vragen iemand je paard te laten longeren terwijl jij erop zit. Of kijk of je een keer les kan krijgen met je paard(ik weet niet of je dat al doet) Wat mij namelijk altijd opvalt is dat de instructrice vaak dingen ziet die ik zelf niet opmerk.
Ik zou goed nadenken of je gaat stoppen. Misschien krijg je er spijt van.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:38

Ik heb inderdaad al les. 2x per week. de frustratie en het ge-eikel is alleen iets van als we alleen rijden dus het is misschien verstandig om weer even een pauze in te lassen.

Van het stop-idee ben ik voorlopig af. Ik moest net nog even op stal haar medicijnen geven en toen hadden we een onderonsje. Dat gaf mij net even dat duwtje dat ik nodig had om door te zetten.

Ik ga aankomende weken maar weer gewoon bezig vanaf de grond en wat longeren en laat het rijden even voor wat het is thuis. Wel gewoon mijn lessen rijden, maar we moeten het eerst allemaal maar weer op de rails krijgen.

Volgens mij is dit de meest ingewikkelde mens-paard relatie ooit :') Ik heb haar ondertussen al 4/5 jaar maar die gevechten blijven we houden. Ik accepteer langzaam wel dat, dat gewoon iets van ons is. We spiegelen elkaar onwijs en dat lijkt steeds te botsen :j We maken er voor nu gewoon het beste van. We zien wel waar deze week ons brengt, en zo gaan we steeds weer iets verder.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:44

Carlijn,

Ik wou even zeggen dat ik het heel dapper vind dat je het op bokt zet!
Balen dat nu weer even niet zo goed gaat, ken het gevoel wel ben zelf ook zo.
snel gefrustreerd als het niet gaat zoals ik wil. (nadeel van paard te rijden die alles kan, en dan me zus d'r paard die anders in elkaar steekt en alles moet leren).

Hopelijk kom je er snel weer uit met d'r en kan je het fijn afsluiten ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:43

bedankt bianc :) , ik had niet het idee veel te verliezen te hebben. Thuis wordt er niet echt over gepraat dus op bokt kan je even uitblazen. Er zullen natuurlijk ook altijd mensen zijn die minder leuk reageren maar de meesten willen echt helpen en die tips zijn ook welkom. Een aantal tips hebben al veel verschil gemaakt!

Komende weken ga ik gewoon vooral leuke dingen doen en mijn lessen rijden. Verder zien we het wel. Beslissen om te stoppen kan in ieder geval altijd nog.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:06

Het is al wel een tijd geleden maar ik vind dat dit bericht daadwerkelijk iets toevoegt aan dit topic dus bij deze 1 van de laatste updates.

Het gaat eigenlijk heel goed op het moment. Geen uitbarstingen meer gehad en ik geniet echt weer van het rijden. Alleen de dressuurlessen zijn nog erg zwaar, onbegrip van de instructeur voor ons als combinatie maakt het vooral erg zwaar.

Door eerdere rugproblemen loopt bailey gewoon vrij hard en dat begrijpt hij niet. Dat wordt gezien als ongehoorzaamheid en als oplossing moet ik meer druk op de teugels houden wat voor ons gewoon niet werkt.

Ik heb liever wat te weinig contact en een paard dat kan ontspannen omdat ik durf los te laten. Na verloop van tijd pak ik toch de teugels weer op maar gelijk strak aan, dat werkt gewoon niet voor ons. Misschien stop ik voorlopig ook even met het lessen daar. Springles bevalt heel goed, met die instrcuteur zit ik over het algemeen op 1 lijn.

Als we de kans krijgen om over het algemeen lang en laag te rijden, om daarna weer wat op te pakken gaat het heel goed!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:07

Dat klinkt goed :-)

Heb je de mogelijkheid om eventueel bij een andere instructeur te lessen? Lijkt wel verstandig om inderdaad even te stoppen met de dressuurlessen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:13

Ik les nu 2x per week op de ponyclub. 1 dressuurles en 1 springles. In het 1e halfuur van de springles wordt dressuurmatig gereden op een manier die we beide fijn vinden, en daar leer ik erg veel van.

Op de dressuurlessen gaat het nu niet zo goed maar daar wordt ook eigenlijk alleen het negatieve benadrukt heb ik het idee.

Ik ben helaas pas net bij deze club dus weer veranderen is niet echt een optie. Ik wil voor ik overhaaste beslissingen en maak stop met die lessen, eerst eens kijken hoe het werkt als ik naar de les kom, maar op mijn manier rijd. En er de voor mij zinvolle dingen uitpik :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:16

Ik rij een pony die tot een jaar terug echt idioot snel was, ik gok zo als joun paardje. En idd, druk op de teugels is dan het allerlaatste wat je moet doen. Soms liep ik haar een paard rondjes rengaloperen omdat ik er zat van was en hoopte haar hier mee moe te maken, werkte ook niet :+ (al was het erg leuk :) ) Op en duur is het gewoon over gegaan, ze loopt nu rustig. Een slofje hielp ook erg goed bij haar. In het begin er bijhouden en dan naarmate ze beter liep kon ik hem losser laten zodat ik naarmate de les vorderde steeds meer op mijn eigen ging rijden :D en idd voltes enzo.. oefeningen doen en doorzetten!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:19

Ja precies. Ieder paard heeft zo zijn eigen manier waarop het goed gaat :) gewoon lekker figuren rijden en niet teveel in die mond zitten werkt vaak het allerbeste.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 03:14

ik heb dat bij me paard en me pony ook wel eens gehad dat ik zo gefrustreerd raak dat ik harde hulpen ga geven of grove ophoudingen maakte. ik heb toen van een instructrice die ik had de tip gekregen om te gaan stappen totdat de boosheid is gezakt en dan weer verder gaan dat werkt veel beter als dat je kwaad wordt!
mijn pony heeft me dat zeker in laten zien! die wilde op een dag niet meer naar voren stappen en alleen maar achteruit lopen toen was ik ook ech zo kwaad dat ik elke keer van hem afsprong en hem zeg maar naar voren dreef. hij was toen dus zo bang geworden dat ik niet meer op kon stappen ik weet donders goed dat dit natuurlijk niet de beste oplossing was want als ik er toen weer opstapte ging hij gewoon weer naar achteren natuurlijk maar ik was zo kwaad en gefrustreerd dat ik niet meer helemaal helder kon nadenken en gewoon af moest stappen

ik heb van hem heel veel geduld leren krijgen omdat je anders helemaal niks met hem kan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:55

Ik heb het ook een tijdje gehad.
Dat ik gewoon niet lekker in mijn vel zat. En het rijden gewoon niet wilde. Ikw erd dan ook hard in mijn hulpen als het niet lukte. Als ik het voelde aankomen stapte ik af liep een paar rondjes als ik weer gekalmeerd was stapte ik weer op en kon ik weer verder.
Ik merk nu dat het helemaal niet meer nodig is. Ik kan nu overal het positieve van in zien. En ben niet meer gefrusteerd als iets niet lukt. Dan probeer ik nu vaak iets anders. Of ben tevreden met een stapje in de goede richting.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:46

Vandaag weer een flinke terugval gehad. Bailey was onwijs vervelend..alleen maar rennen, giraffe kop, zichzelf de hoek in kwakken ipv het lichaam buigen in een bocht. We begonnen ook echt heel slecht en toen ging het eventjes wel redelijk en toe dacht ik 'ik stop zo, nog even deze volte afrijden en toen ging ze weer :=

Ik ging natuurlijk weer veel te ver en dat vindt ik echt heel kwalijk..

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:06

als het de volgende keer weer zo is dat het net goed gaat gelijk stoppen het maakt niet uit of dat in een volte is of wat dan ook maar dan stop je gelijk goed en leert ze vanzelf dat als het goed gaat ze mag stoppen. dat breid je dan na een tijdje uit totdat je gewoon kan rijden.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:38

Ja dat was achteraf inderdaad beter geweest :) Ik zal het onthouden als ik weer ga rijden.