Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odessa96

Re: Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:53

@nivolehorses; ach iedereen dwingt zn paard wel eens tot iets wat het paard liever niet doet maar daar mag je niks van zeggen dan :P

wat vaak herhaald word is het kort in de hals ik heb ook meerdere malen aangegeven dat zip deze houding zelf opzoekt. Ik dwing haar daar niet toe, maar zo kan het wel lijken op de fotos idd! En dat kort in de hals opgelost wordt door voorwaarts neerwaarts te rijden, en dit gaat alleen maar als ze aan je been is.
Zip kun je echt niet dwingen iets te doen, want ze is dominant en laat weten als ze het ergens niet mee eens is. Extra been geven leidde in het begin en op deze fotos tot meer staken.
Heb haar vandaag weer gereden en het ging beter. Ze bokt en steigert niet meer, ben druk bezig geweest met stemcommandos en nu ze niet meer tegen mijn been in gaat gaat ze lekker ontspannen en meer dalen in de hals.
Als het goed is heb ik vanavond nieuwere fotos, als mn camera het gedaan heeft dan kunnen jullie het verschil zien!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:16

O fijn +:)+
Ben benieuwd naar de foto's :j
Ik hoor toch een boel overeenkomsten met mijn eigenwijze quarter.
Ik heb nog wel wat tips en trucs hoor.(als je die wilt :x bij RITP :D ) )

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:08

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's Laura!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:22

ik wil even reageren op stem commando`s :D

mijn paard is western gereden, en toen ik hem had en ging longeren luisterde hij totaal niet naar stap,drrraf en gaalop snapte er niks van :+
terwijl ik bij het kijken bij proefrijden hem heel gehoorzaam aan de longe had gezien

heb de vorige eigenaar gevraagd hoe hij het deed
bleek hij te luisteren naar walk, jog en loop :+

en idd hij doet dat gelijk ook tijdens het rijden op stem gaat dat perfect en bij langzamer zeg je easy en gaat hij gelijk langzamer :D

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:37

Haha vet grappig.
Nu denk ik toch echt dat de handleiding van zip in het nederlands is geschreven hoor :P
want aan de longe gaat het prima en onder het zadel nu al stukken beter. tenminste vandaag ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:25

odessa96 schreef:
Haha vet grappig.
Nu denk ik toch echt dat de handleiding van zip in het nederlands is geschreven hoor :P
want aan de longe gaat het prima en onder het zadel nu al stukken beter. tenminste vandaag ;)

ik heb ergens een longeer filmpje waar ik contstand Draf roep en hij niet reageert :+

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:29

hahah!
nou aan de longeerlijn ging eigenlijk altijd wel(nadat ze 15minuten als een gek had lopen bokken en stijgeren :P )
alleen onder het zadel had ie echt zoiets van; wat wil je?! hahah.
Fotos komen spm, maar kan nu niet achter mijn eigen computer en via deze gaat het niet.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:28

hierbij de fotos; ze is al meer ontspannen en minder kort in haar hals!
was erg tevreden met haar vandaag, lekker kunnen rijden zonder verzet en lekker met de oren naar voren.

Afbeelding
Afbeelding

commentaar mag, hou het netjes. Het is niet zozeer voor advies maar meer om te laten zien hoe zip vooruit gaat!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:31

Die foto's zien er idd goed uit zeg!
En je rijdt de paarden in je profiel toch ook netjes.
Ik weet hoe het is om een dominant paard te rijden.
Veel succes nog verder, maar dat zal wel lukken zo op de foto's te zien.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:26

Zo die heb je mooi aan het lopen :j knap hoor +:)+

Mijn paard is soms ook niet voor het been, bokken en steigeren doet ze gelukkig niet maar ze kan haast op de plaats galopperen 8)7
Ze blokkeert dan in haar schouders.
Wat ik dan doe is het hoofd helemaal naar binnen vragen en dan goed je buitenbeen eraan zodat ze hele kleine rondjes moet lopen en haar schouders moet verzetten.
Zodra ze daarop nageeft en haar schouders verzet meteen stoppen. Dit kan alleen maar in stap.
Uiteindelijk blijven de achterbenen bijna staan en draait ze om de achterhand.
Ze moet hiervoor geen blokkades hebben maar dat spreekt vanzelf lijkt me.
Dan weer vooruit en dan gaat het beter, zo niet gewoon herhalen de andere kant op.
Wat ook goed werkt is lange stukken rechtuit draven en galopperen buiten maar dat moet maar net kunnen,
en ligt ook wel erg voor de hand :P

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:36

dankjewel! ze liep ook echt beter dan de afgelopen keren!

in het begin toen ze in protest ging en ging stilstaan draaide ik haar ook altijd naar links of rechts omdat ze dan wel moest gaan lopen, alleen dit hielp maar even.
ja buitenrijden doe ik maar even niet :P zitten hier wel in de polder maar er rijden hier zoveel auto's die met 100km per uur langs komen tuuteren, daar wordt ik niet echt vrolijk van ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:46

@ ODESSA:
Wat een hoop gezeur hebben jullie over je heen gekregen.

Ik "ken" jullie alleen als starters op het Betuwe Concours in Buren maar daar rijden jullie
altijd goed/netjes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:06

Hm, kan aan mij liggen maar als een merrie altijd een echt beginnerspaard was, maar na de bevalling ineens geen been meer kan velen en steigert/bokt, dan zou ik toch echt denken aan naweeen van de bevalling.

De tip van Sparkling App om haar een paar dagen op pijnstillers te rijden en te zien of dat verschil maakt, vind ik wel een goeie. ;)

Maar goed, het kan natuurlijk heel goed zo zijn dat ze de eerste keren na de bevalling bij het rijden wel degelijk wat pijntjes gevoeld heeft, is gaan steigeren en daarbij gemerkt heeft dat dat haar voordeel bracht in de zin van domineren/onder het werk uitkomen.
Zo gaat dat bij dominante merries.

Ik zou pijn tijdens het rijden in ieder geval willen uitsluiten, want anders blijf je modderen met een paard dat telkens in de staak gaat als het werk te zwaar wordt.

Wat betreft het opgekropt lopen, ik vind het op de laatste fotos er al beter uitzien.

Bovendien, hoe precies denken de mensen hier dat je een merrie die niet aan het been wil zijn en zélf achter de teugel gaat lopen, kan laten zakken zonder dat je eerst het gaspedaal in orde hebt en toch tenminste aanleuning hebt die je dan maar zelf moet opzoeken als het paard het niet doet?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:35

Zoals ik haar laat draaien is net zo lang tot ze echt het koppie laat zakken en de schouders beweegt, dat zijn soms wel vier of vijf rondjes,
ze moet dan inbuigen en rond worden en ook nog bewegen.
Als ze doorheeft dat het echt makkelijker is om meteen de schouders te verzetten :)* gaat het een stuk beter.

Bij mijn merrie is het zo dat ze het eigenlijk niet wil doen tot ze toegeeft en merkt dat het echt niet moeilijk is wat ik van haar vraag.
Volgens mij had jij gister zo'n momentje met Zip :D

Ik probeer te voorkomen dat ze boos wordt, net voor dat moment ga ik even iets totaal anders doen.
Westernpaarden kunnen heel goed achteruit.
Sommige ruiters doen hun benen naar voren, ik hou ze op zijn plek en verplaats alleen mijn gewicht wat naar achter.
Teugels gebruik je even met het commando Hoo of back(?) zodra ze gaat, teugels weg.
Ze moet gewoon achteruit blijven lopen tot je weer een andere hulp geeft. Anders bovenstaand herhalen.
Als mijn merrie echt dwars is stuur ik haar wel eens een heel rondje achteruit de bak door.
Voordeel van zo achteruit gaan is ook dat je ze even goed op de achterhand zet.
Ze moet wel rond zijn anders heeft het geen enkele zin.
Altijd opzij weer naar voren, nooit rechtuit.
Oja als je achteruit gaat is het handig om van te voren een vlecht in de staart te doen zodat ze er niet op gaat staan.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:41

@_Natasja_
dankjewel! jaa heb jou afgelopen jaar ook gezien in buren!
erg leuk concour altijd :D

ik weet niet of ze echt pijn heeft, zoals charlotte aangeeft is ze door verschillende mensen nagekeken en is daar niks uitgekomen. Tevens is mijn eigen merrie ook drachtig geweest en die kent alleen maar de 6e versnelling en die is na de bevalling juist een stuk rustiger geworden.
Kan best zijn dat zip altijd al wat moeilijker geweest is, maar omdat ze drachtig was gewoon rustig was met rijden en na de bevalling zich beter ging voelen en zo meer energie heeft gekregen.
Ik weet het ook allemaal niet precies, weet wel dat het er nu zo'n beetje uit is en ik haar gisteren heb kunnen rijden zonder stakingen ed!

@justkid:
ook achterwaards ging niet :P nu inmiddels wel omdat ze mn been respecteerd!
ik deed het draaien puur om haar aan de gang te krijgen, omdat been geven niet hielp. maar inmiddels is het allemaal al opgelost :P (als ze zo goed haar best blijft doen en niet over een paar weken weer vrolijk in protest gaat)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:07

Wat zal dat een lekker gevoel geven dat het uiteindelijk toch gewoon lukt en goed gaat. *\o/*

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:26

Ideaal soms om dit soort paarden in de kraal te rijden. Kun je helemaal focussen op ontspanning, zonder dat je ook nog ingewikkelde dingen als sturen en zo erbij hebt ;)

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:10

randalinpony schreef:
Hm, kan aan mij liggen maar als een merrie altijd een echt beginnerspaard was, maar na de bevalling ineens geen been meer kan velen en steigert/bokt, dan zou ik toch echt denken aan naweeen van de bevalling.

Voor de bevalling reageerde ze ook wel geïrriteerd op been. Ze wilde dan weleens in de lucht happen naar je been of keek geïrriteerd om naar je been.
Wij wijten dat toen aan dat ze nog niet zo lang onder het zadel was en misschien omdat ze drachtig was dat ze het niet prettig vondt.
Het bokken en steigeren is pas na haar bevalling gekomen.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:16

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:36

geloof niet dat jij er ook heel veel verstand van hebt als ik zo in je profiel kijk... en ik weet niet of je van begin af aan hebt meekregen hoe het verhaal in elkaar zit?
en mn armen dat lijkt door mn jas..

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:41

@foogul; idd en onze bak is nu zwaarder vanwege de regen, dan vind ze het nogal moeilijk om de goede aanleuning te vinden en op haar eigen benen te lopen, terwijl dit in de longeercirkel een heel stuk beter gaat!

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:57

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:57

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:24

ja nou stap er maar eens op.
als je het verhaal gelezen hebt, dan zou je weten dat hij alleen maar stijgerde en bokte. En dan kun je niet van de ene op de andere dag totaal ontspannen rijden!

Nouja ik rijdt al langer paard dan dat jij oud bent :P

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:31

Ben ik nou de enige die de foto's wel oke vindt?
Ik vindt het er zeker goed uitzien! Zeker voor een jong paard.
En ach, iedereen doet wel moet wel eens iets doen tegen zijn zin in.
En een zware bak heeft veel nadelen, maar kan ook voordelen hebben. Zolang ze er maar niet gelijk te lang op gaat zitten ;)

EDIT: _/-\o_