En dan stort je wereld in elkaar :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:03

sunrice schreef:
Je hebt neem ik aan de situatie uitgelegd aan de stalbaas?
Als je vader blijft weigeren te betalen en je het zelf bij elkaar wil sparen, zou ik als ik jou was het via een afbetaling doen.
Dat je bijvoorbeeld een contract opstelt met je stalbaas dat je 100 euro per maand betaald, en dan gewoon je paardje al mee kan nemen naar zijn nieuwe stalling.
Sterkte met de situatie, erg rot voor je.
Hopelijk reageert je vader snel en betaalt hij gewoon.

Zou ik ook doen, anders lopen je kosten daar alleen maar op ;)

sonjim

Re: En dan stort je wereld in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:21

Ik mag het misschien niet zeggen maar, mag je verzorgster er wel gewoon op rijden nu van de stalbaas of zit er een slot op de deur. Anders ga je buitenrijden en zorg je dat iemand met een trailer buiten op je wacht. Dan heb je paard en zadel en je spullen mee en klaar. Wel proberen dekens en dergelijke al eerder van stal mee naar huis te nemen desnoods door de verzorgster anders ben je dat misschien wel kwijt. De kosten moet hij verder dan maar met je vader regelen nu lopen de kosten ook alleen maar op en dan kan er een andere betalende klant in de stal.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:37

sonjim schreef:
Ik mag het misschien niet zeggen maar, mag je verzorgster er wel gewoon op rijden nu van de stalbaas of zit er een slot op de deur. Anders ga je buitenrijden en zorg je dat iemand met een trailer buiten op je wacht. Dan heb je paard en zadel en je spullen mee en klaar. Wel proberen dekens en dergelijke al eerder van stal mee naar huis te nemen desnoods door de verzorgster anders ben je dat misschien wel kwijt. De kosten moet hij verder dan maar met je vader regelen nu lopen de kosten ook alleen maar op en dan kan er een andere betalende klant in de stal.

dat klinkt nog niet eens zo gek.
Is misschien wel niet helemaal netjes maar voor mijn paardje deed ik alles.

Heel veel succes in ieder geval

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:01

Hallo allemaal,

mama heeft nog geen antwoord gegeven ze zei dat ze er even over na moest denken ofzo :P

Ik wil het liefst gewoon op een normale manier mijn paard daar weg halen en niet stiekem enzo daarbij is mijn paard niet 100% verkeersmak en al helemaal niet als ik er niet lekker op zit want deze manier zou ik niet zo fijn vinden...

Met de stalbaas valt ook niet te praten, die wil gewoon dat er betaald word en dat barney daar niet weg gaat tot er betaald is.

Nou, ik ga maar weer eens en als ik meer weet post ik dat wel ;)

xx

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:17

Hallo Jasmine,

Zoals gezegd : de stalbaas mag nog zoveel praatjes hebben, jij bent gerechtigd om je paard daar weg te halen - rekening betaald of niet. Hij heeft geen poot om op te staan. Ga je samen met je moeder (of een andere volwassene) informeren bij de rechtshulp. Je hoeft je Barney dus helemaal niet stiekem weg te halen.... ofwel laat de staleigenaar je paardje vrijwillig gaan, ofwel moet er gewoon de politie bijgehaald worden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:18

Jezus meid klinkt allemaal niet erg lekker...

Je weet dat ik mee ga als je barney gaat halen om hem veilig mee te vervoeren
Die stal eigenaar heeft geen poot om op te staan meid!

Ik zou even RB inschakelen zodat we Barney binnenkort kunnen gaan ophalen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:22

Vraagje...waarom zou hij het recht niet hebben je paard niet te laten gaan voor dat er betaald is?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:23

Omdat niet is afgesproken dat hij het paard als onderpand mag houden.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:24

echt kei zielig ja als dat gebeurt zou ook mijn wereld in elkaar storten |( |( |(

heb medelijden met je |(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:29

arno8 schreef:

Ik zou iemand ook niet zonder geld laten gaan.
Er moet betaald worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:39

De staleigenaar mag geen levend goed in beslag nemen. Je mag je paard daar gewoon weghalen ook al is de rekening niet betaald. Kun je niet even de rechtswinkel bellen. Hoelanger je paard daar staat hoe groter de schuld wordt dus dat is niet logisch. En ik begrijp dat je de staleigenaar niet voor de kop wil stoten maar zo worden de schulden alleen nog maar groter.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:43

Ben het er ook mee eens dat de stalbaas iemand niet kan laten gaan zonder te betalen.. Veel mensen zou er gewoon misbruik van maken en nooit meer het geld betalen....

Kan je nieuwe stal eigenares het niet voorschieten???

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:42

De wet is de wet : een retentierecht mag enkel maar zeer gelimiteerd worden uitgeoefend. Als de staleigenaar zijn geld wil zien, dan moet de staleigenaar diegene aanspreken die zich hiertoe verbonden had (en dat is NIET de TS). Het kan niet dat, zonder dat er enig geschrift bestaat, een goed (paard) "achter" wordt gehouden, enkel als dwangmiddel om tot betaling te komen.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:54

Heb je al een stal in Venlo gevonden?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:51

Ik zou hem meenemen inladen en gaan, die stalhouder moet het maar met je vader regelen!

Laat het nummer van je vader maar voor hem achter, en hij regelt het maar met hem denk?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 08:42

kohtje schreef:
arno8 schreef:

Ik zou iemand ook niet zonder geld laten gaan.
Er moet betaald worden.

Kennelijk snapt niet iedereen waarom de wet werkt zoals hij werkt. In zo'n geval wil overdrijven wel eens helpen om het duidelijk te maken.

Stel, jij hebt een keer een tientje van mij geleend. Ik kom jou een keer tegen bij een buitenrit en vraag of je mij m'n tientje terug kunt geven. Jij hebt echter geen tientje bij je. Zou het dan redelijk zijn als ík dan je paard plus zadel afpak en zeg dat je ze terugkrijgt als je mij m'n tientje hebt gegeven?

Nee? Hoezo niet? Ik heb toch recht op m'n tientje? Had je m'n tientje maar moeten geven! Of... heb ik misschien een veels te zwaar middel ingezet?

Zo werkt het bij die stalbaas ook. Dat paard is veel meer waard dan 500 euro, voor de TS is het misschien miljoenen waard. Daar komt ook nog eens bij dat TS niet degene is die een schuld bij de stalbaas heeft. Dus dan zou de situatie eigenlijk zijn dat ik een paard van een vriendin van jou afpak omdat jij mij m'n tientje niet teruggeeft. Op die manier kan ik de druk op jou flink opvoeren, want jij wil geen ruzie met je vriendin. Maar ik zou 100% fout zitten. Kun je je voorstellen dat die vriendin van jou zo'n aanpak niet terecht zou vinden?

Daarbij is het ook nog eens een smerige situatie omdat de schuld oploopt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:25

Maar eigenlijk is de pony wettelijk gezien niet van TS maar van haar vader want die heeft altijd de kosten voor de stalling betaald tot nu.Daarbij id ts ook minder jarig.
Het is simpel opgelost als moeder dat geld betaald en dat bij dr ex terug haald.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:38

Alleen groeit het geld bij mensen die net gescheiden zijn over het algemeen niet op de rug en is het zeer onwaarschijnlijk dat d'r ex het terugbetaalt. Dat de vader de stalling betaalt, zou hem eigenaar kunnen maken (niet per se) als hij dat wil. Als hij aanspraak op het paard wil maken, zou hij met die papieren in de hand dus een kans kunnen maken. Maar dat betekent niet dat hij zonder het te willen als eigenaar kan worden aangewezen.

Als ik een keer een rekening voor iemand z'n paard voorschiet en dat paard veroorzaakt vervolgens een groot ongeluk, kan hij iedereen die de schade wil verhalen ook niet zomaar naar mij doorverwijzen omdat ik een keer een rekening heb betaald en 'dus' de eigenaar ben.

Als de vader wordt gevraagd van wie het paard is, zal hij zeggen dat het van TS is. TS vindt dit zelf ook. Je kunt dus niet simpelweg zeggen dat het paard wettelijk gezien van de vader is. Dat is een heel grijs gebied.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:02

Jeetje wat een verhaal! Ik vind dat je heel serieus bent met de 13 jaar die je bent.
Ik zou de schuld niet verder op laten lopen en het paard daar zo snel mogelijk weghalen. Met toestemming van de staleigenaar of met behulp van politie etc.
Ga zoals voorgesteld hier aan de hand en gezadeld en wel wandelen met je pony en zorg dat je hem ergens in kan laden!!! Dan moet je wel zorgen dat je je spullen daar verder al weg hebt gehaald met behulp van die stalvriendin.
Leg de eigenaar uit dat de schuld zo alleen maar oploopt!
De rekening stuurt hij naar je vader..
Je vader kan dan proberen een afbetalings-regeling te treffen, maar als de schuld blijft oplopen.. kan hij het sowieso niet betalen.
Nu is het jouw probleem, dan die van je vader.
Dat lijkt mij een stuk eerlijker. Denk dat het anders op verkoop van je pony gaat uitdraaien, want als je vader niet 17 euro v trein kan betalen en dus al zijn geld opmaakt aan de verkeerde dingen, kan hij een schuld van 900 of meer nooit betalen zomaar.
Heel veel succes!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:26

TS kun je niet een afspraak met de stalhouder maken dat je de schuld goedmaakt door er in het weekend voor te werken daar?
Het is natuurlijk van de gekke dat de stalhouder moet opdraaien voor de oneenigheid tussen pa en ma.
We weten allemaal hoe duur het is om een paard te houden,dan zou de stalhouder het kwijt moeten schelden?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:28

alleen woont TS inmiddels daar ver vandaan, werken in het weekend heeft dan niet zoveel zin, het kost dan al geld om daar te komen.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:36

Mijn vriendin had hetzelfde probleem, gewoon naar de politie gebeld en alles uitgelegd, een paar dagen later ging ze samen met de rijkswacht haar pony's halen, de stalbaas had geen recht om haar pony's te houden!
niet opgeven komt wel goed, ben ik zeker van!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:38

ik hoop dat het paard op het moment wel verzorgt word en te eten krijgt....stalhouders worden op het moment dat er niet betaalt word ietwat zuinig..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:52

Vervelende situatie voor TS maar ik zit hier met verbazing te lezen hoe men haar zit op te stoken om het paard weg te halen, desnoods met politie.
De staleigenaar heeft misschien geen recht om het paard te houden maar de eigenaar van het dier heeft de plicht om de stalling maandelijks te betalen.
Voor de staleigenaar is het paard niet van het terrein laten gaan de enige hoop om geld te zien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:15

hoe langer het paard daar staat hoe meer de kosten oplopen, dus het lijkt mij in ieders voordeel dat dat paard daar gauw weggehaald wordt.