Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 07:13

Vendoux schreef:
Ik heb het zelfde tong- probleem ook eens met een leerling gehad! Toen lag het aan mijn intructie en natuurlijk de "druk" terwijl de ruiter in kwestie zelf niet handig genoeg was vlug in haar hand te worden... Hoe ik het ook overbracht!!
En als ik dan zie op dit topic dat het nu weer de fout is van Intructie, Osteo's etc. dat ze probleem niet gezien hebben denk ik: Kijk eens kritisch naar jezelf heb jij het wel goed toegepast? En stond je er toen voor open?? Wedstrijden staan toch vaak op nr 1 anders zou je niet starten!

Gefeliciteerd! U heeft met STIP de allerbelachelijkste post in dit topic gepost! U wint hiermee de Gouden Flapdrol! Omdat er niet gedacht wordt dat de belachelijkheid van uw post nog overtroffen gaat worden, hoeft u de wisselbeker volgend jaar niet meer in te leveren!

En dan nu weer even serieus:

Waarschijnlijk heb je het dan niet goed uitgelegd, want als instructie moet je je aan elke leerling zo kunnen aanpassen dat je het voor iedereen begrijpelijk kunt maken. Het is tevens als instructie je taak om iemand handiger te laten worden. Je mag dus nooit je leerlingen beschuldigen van iets dat ze niet kunnen, want jij bent tenslotte de leraar en zij zijn niet voor niets de leerling.

Heb jij niet toevallig iets te maken gehad met Noah in het verleden, want dit is je eerst post en meteen een kritische noot in dit topic, valt verder niet op hoor :D

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:31

Hallo Noor,
Ik reageer even op dit topic omdat het me enorm interesseert.
Prachtig om te zien hoe jij het paard rijdt en hoe fijn het dier loopt.
Ook de reacties zijn interessant.
Blijkbaar zijn meer mensen echt bezig met de kern van goed paardrijden.
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een vraag: heb je al eens geprobeerd dit paard te rijden zonder bit?
Ik vraag dit niet om bitloos rijden te promoten (hoewel ik er zelf wel een voorstander van ben :D ) maar zuiver gerelateerd aan het tongprobleem van dit paard.
Jouw streven naar een goed gereden paard dat echt loslaat in zijn lichaam zou misschien goed te combineren zijn in dit geval met een bitloze optoming.
Zou het niet het proberen een keer waard zijn?
Mijn eigen ervaring is dat het bitloze rijden vaak een extra vorm van ontspanning (geestelijk dus) teweeg brengt, een ontspanning die dit paard mischien nog wat extra vertrouwen geeft.
Ben erg benieuwd naar je mening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:51

eiber schreef:
Mijn eigen ervaring is dat het bitloze rijden vaak een extra vorm van ontspanning (geestelijk dus) teweeg brengt, een ontspanning die dit paard mischien nog wat extra vertrouwen geeft.

Ik vermoed dat dit een ontwijken van het probleem is en niet het probleem oplossen als je dit bij dit paard zou toepassen.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:53

Suzanne F. schreef:
eiber schreef:

Ik vermoed dat dit een ontwijken van het probleem is en niet het probleem oplossen als je dit bij dit paard zou toepassen.

Dat denk ik dus ook.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:08

Vendoux schreef:
Ik heb het zelfde tong- probleem ook eens met een leerling gehad! Toen lag het aan mijn intructie en natuurlijk de "druk" terwijl de ruiter in kwestie zelf niet handig genoeg was vlug in haar hand te worden... Hoe ik het ook overbracht!!
En als ik dan zie op dit topic dat het nu weer de fout is van Intructie, Osteo's etc. dat ze probleem niet gezien hebben denk ik: Kijk eens kritisch naar jezelf heb jij het wel goed toegepast? En stond je er toen voor open?? Wedstrijden staan toch vaak op nr 1 anders zou je niet starten!

Ik heb nergens gezegd dat het de 'fout' is van instructie of osteopaat :n enkel dat niemand een oplossing kon aanbrengen die resultaat opleverde. Terwijl de oplossing vrij simpel blijkt, en ik vind het apart dat er niemand eerder op dit idee gekomen is. Noor komt wél met goede oplossingen, die ook werken als ik zelf rijd. Al vanaf les 1 bij Noor is het tongprobleem zo goed als opgelost. Ik hoor in haar lessen een hoop dingen die ik van andere instructeurs nog nooit heb gehoord en dit wordt ook begrijpelijk en duidelijk uitgelegd.

Toevallig heb ik gisteren les gehad van Noor, misschien kan Noor nog wat 'bewijsmateriaal' plaatsen zodat je kunt zien dat ik hard op weg ben te leren mijn paard op correcte en vriendelijke wijze te kunnen rijden zonder dwang slofteugel of bijzonder bit.

Those who think they know it all have no way of finding out they don't }:0

Maareh beste Vendoux: ken ik jou toevallig :+

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:42

Mindfields schreef:
Vendoux schreef:
Ik heb het zelfde tong- probleem ook eens met een leerling gehad! Toen lag het aan mijn instructie en natuurlijk de "druk" terwijl de ruiter in kwestie zelf niet handig genoeg was vlug in haar hand te worden... Hoe ik het ook overbracht!!
En als ik dan zie op dit topic dat het nu weer de fout is van Instructie, Osteo's etc. dat ze probleem niet gezien hebben denk ik: Kijk eens kritisch naar jezelf heb jij het wel goed toegepast? En stond je er toen voor open?? Wedstrijden staan toch vaak op nr 1 anders zou je niet starten!

Gefeliciteerd! U heeft met STIP de allerbelachelijkste post in dit topic gepost! U wint hiermee de Gouden Flapdrol! Omdat er niet gedacht wordt dat de belachelijkheid van uw post nog overtroffen gaat worden, hoeft u de wisselbeker volgend jaar niet meer in te leveren!

En dan nu weer even serieus:

Waarschijnlijk heb je het dan niet goed uitgelegd, want als instructie moet je je aan elke leerling zo kunnen aanpassen dat je het voor iedereen begrijpelijk kunt maken. Het is tevens als instructie je taak om iemand handiger te laten worden. Je mag dus nooit je leerlingen beschuldigen van iets dat ze niet kunnen, want jij bent tenslotte de leraar en zij zijn niet voor niets de leerling.

Heb jij niet toevallig iets te maken gehad met Noah in het verleden, want dit is je eerst post en meteen een kritische noot in dit topic, valt verder niet op hoor :D

Stof je hem wel even goed af dan?? Hij staat natuurlijk al een aardig tijdje bij jou op de schoorsteen!

Even serieus..

Helaas moet je voor het doseren van druk gevoel ontwikkelen, dit kost tijd en dat is nou net wat de meeste mensen niet hebben. Het resultaat hangt dus allemaal samen met het gevoel, de motoriek en het geduld van je leerling. Maar als het zo makkelijk over te brengen was waarom heb jij het paard nu dan een aantal weken zelf in training ?? Dat zou die eigenaresse van Noah dan toch prima zelf kunnen onder jou begeleiding?? Jij past je wel aan toch??? Kom op dat is zo makkelijk praten..

Het hele verhaal instructie, osteo etc. vermelden om andere mensen te overtuigen zou niet nodig moeten zijn, als het reslutaat voor zich spreekt toch? Beetje discretie zou je sieren.

Anoeska

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:05

Zit je iets dwars Vendoux?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:06

Ik hoef niemand te overtuigen hoor. Als we het niet hadden gepost had iedereen meteen gevraagd: Is er al een osteopaat bij geweest? De volgende had gevraagd of er al een dierenarts bij was geweest. Dan was er gevraagd of een ander bit, of een tonglepel, etc etc etc al was geprobeerd. Kun je beter meteen het hele verhaal met voorgeschiedenis vertellen toch? Daarnaast worden er geen namen genoemd maar heb jij je uit jezelf blijkbaar gemeld :D

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:46

Vivat schreef:
Baasje van Noah meld zich hier ook even :Y) Als eerste moet ik even kwijt dat je echt top bent Noor!!
Op de vraag hoe het dan straks moet als Noah meer moet gaan verzamelen zal ik eerst maar even melden dat ik hem in ieder geval niet in het Z2 start. Misschien als ik later groot ben hahahahaha en met de juiste begeleiding uiteraard.
Voorlopig is het ook helemaal nietaan de orde om Z te starten, we zijn net M1 ;)

Noah is met zijn eerste eigenaresse Z2 geweest, zij heeft hem drie jaar geleden verkocht aan een meisje die al snel geen zin meer had in het paardrijden. Twee jaar geleden ben ik hem gaan verzorgen, niet eens met het idee om er ooit op te gaan zitten. Ik had zelf al een aantal jaar niet gereden en Noah had al een half jaar geen zadel op zijn rug gehad.
Toen ik uiteindelijk er eens op ging zitten was het eigenlijk best wel weer erg leuk. Zo leuk dat mijn vriend en ik Noah uiteindelijk hebben gekocht :D

Ik kende hem niet anders dan dat hij met rijden zijn tong uit zijn mond gooide. Van alles geprobeerd, van dierenarts en fysiotherapeuten, gedragsdeskundige, diverse instructeurs, tandarts verschillende bitten en uiteindelijk ook een rubber tonglepel - die heeft ie opgegeten
uitendelijk was les van Noor een soort van laatste hoop op een oplossing en ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik dit ben gaan proberen. Ondanks alle commentaar en kritiek die we hebben gehad.

Heb ik dit paard niet gezien bij de kringkampioenschappen in juni 2010? In het Z2?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:43

Dat klopt, ik reed hem niet zelf want ik rijd geen Z haha een vriendin heeft hem een tijdje gereden om mij proberen te helpen en ze mocht hem ook starten van mij, ze heeft toch 9 winst in het Z2 gereden. Zoals je dan waarschijnlijk hebt gezien hing ook toen zijn tong eruit. Heb je hem in Rotterdam of op de Skiberg gezien?

De reden dat Noah bij Noor staat is ook omdat 'thuis' de longeerbak steeds vol water staat en bij Noor niet. Verder heeft Noor er pas een keer of drie op gezeten en de rest van de tijd rijd ik onder begeleiding van haar om het zelf goed te leren en krijg ik ook les in goed longeren.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:56

Mag ik vragen hoe je dit paard nou precies rijd? Ik snap dat je vooral lang en laag rijd en op tijd druk loslaat. Maar dat is toch niet zo heel moeilijk.
Ik kan me niet voorstellen dat de oplossing echt zo makkelijk is. Doe jij nog iets specifieks om het paard zo aan het lopen te krijgen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:09

Paardrijden hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn toch? :D

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:23

Nee zeker niet, maar waarom was er dan niemand anders die het kon oplossen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:26

Omdat mensen heel vaak niet naar die basis kijken, ze denken alleen: hij doet dwars...

En ook omdat de principes op zich wel eenvoudig zijn, meer het DOEN is vaak moeilijk :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:12

^^^^
_/-\o_

Zoals ik al eerder schreef, anderen lieten mij toch steeds weer druk op de teugels opnemen. Waar we nu aan werken is dat hij écht nageeflijk gaat lopen en niet in de 'houding' en dan nog zijn lijf vastzetten en op de verkeerde manier gebruiken.

Noor, misschien kun jij dit wat duidelijker/uitgebreider uitleggen? ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:12

@ Talishe
Deze vraag is al eerder in het topic geweest en dit was het antwoord:

Mindfields schreef:
WowAmigo schreef:
Ik ben nou wel heel erg benieuwd wat jullie nu anders doen dan voorheen?

Ziet er lekker ontspannen uit hoor, gaaf paard!

Baasje sneller maken in de hand zodat hij echt losgelaten werd op het moment dat hij nagaf, en er dus niet nog een beetje druk achterbleef. Daarnaast het dubbele longe werk om zijn lijf lekker door te werken zonder ruiter erop.

luvpietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:29

Allereerst wil ik zeggen dat Noah supervooruitgegaan is op de foto's afgaande dan he .
Maar ik wil wel zeggen dat er nu vanuit gegaan wordt dat de desbetreffende
instructeurs zeggen je met druk moet rijden , maar dat is absoluut niet waar .
De instructeur die Noa destijds ook starte heb ik nog nooit met teugeldruk zien rijden. Deze persoon is juist voor loslaten en ontspanning.
En ik vind het toch wel een beetje overkomen als ik dit zo allemaal lees, dat het een beetje afkraken van andere instructeurs is.
En je bent pas een goede instructeur als je andere in hun waarde laat.
.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:31

Ze hebben toch zelf uitgelegd dat het probleem op zijn ergst is geworden bij de vorige en huidige eigenaresse, en niet deze die hem op wedstrijd uitbracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:41

Goed gedaan hoor:d TOPPIE, lekker is dat een topic bekijken met iemand die verstand van zaken heeft.

]Maaruuu ik ben nog wel nieuwschierig naar meer foto's?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:50

Citaat:
En je bent pas een goede instructeur als je andere in hun waarde laat.

Daar ben ik wel mee eens,want 2 pagina's terug loop je ook Atoine de Bodt en zijn medewerkers
de grond in te stampen.
En je zelf helemaal op te hemelen.Daar krijg ik weer een nare bij smaak van >;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:07

Er wordt niemand afgekraakt, er wordt alleen gezegd dat wat tot nu toe geprobeerd is, met alle goede bedoelingen, niet gelukt is.

En helaas, als iemand een paard een scheur in zijn rugspier bezorgt(ADB verhaal) kan ik dat niet echt geweldig vinden en dat zeg ik dan ook gewoon. En ja als dan blijkt dat hij binnen 5 minuten a: niet meer kreupel is, b: ontspannen loopt voor het eerst in een paar jaar tijd, en c: hij dus wel in de linkergalop kan, dan ben ik erg blij dat ik dat paard heb kunnen helpen ja, gelukkig leven we in een vrij land waarin dat gewoon mag. Als iemand iets over mijn manier van werken te zeggen heeft mag dat ook.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:14

Essie, ik heb ook gelezen dat ze schrijft dat ook paarden gezien hebben die wel degelijk baadt hebben gehad met ADB.

Maar dat is een beetje het probleem met ADB dat menig instructie zegt dit systeem na te streven maar net zelf het puntje van de ijsberg heeft leren kennen van het hele systeem.

Omdat ik bij Noor les wil nog niet zeggen dat ik op Noor haar manier les kan geven. Hier waag ik me dan dus ook niet aan.

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:15

Ziet er goed uit! Komt vast wel goed op deze manier! Succes

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:31

Goh, ik heb nog nooit zoveel mensen in 1 topic gezien waarbij de EERSTE post op de Registratiedag (!) gelijk al inhoudelijk over een bokker is. :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:33

Op dat soort zinspelingen ga ik maar niet in omdat het simpelweg niet waar is, daarnaast spreekt mijn werk voor zich, dat is het enige wat ik hoef te doen om klanten te hebben. :D

Het enige wat ik afkeur en zal blijven afkeuren is dat paarden veelal met dwang tot dingen geforceerd worden waardoor er problemen ontstaan, wat niet nodig is.