Morgen komt een Portugese droom uit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: Morgen komt een Portugese droom uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:15

Wat een leukerd zeg!
Echt heel gaaf dat je droom is uitgekomen, veel plezier met je nieuwe aanwinst :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:16

Ik vind hem behoorlijk schraal.. Is hij zo afgevallen van de reis? Op de eerdere foto's lijkt hij flinker? Neemt natuurlijk niet weg dat het een mooie pony is. Dat gewicht komt er wel weer op.. Lekker veel hooi geven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 00:32

Jaa, volgens Simone is hij veel schraler geworden sinds de reis...

Word nu gelukkig goed bijgevoerd met bix, onbeperkt hooi/kuil en elke dag een appel van mij :)

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:50

Super knap zeg helemaal zelf betaald en je droom uit laten komen! Petje af je verdient het en heel veel geluk samen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:06

Juangi schreef:
Jaa, volgens Simone is hij veel schraler geworden sinds de reis...

Word nu gelukkig goed bijgevoerd met bix, onbeperkt hooi/kuil en elke dag een appel van mij :)

dat klopt hoor...heel veel paarden vallen af tijdens een transport.Ook al hebben ze hooi gehad.
Zelfs toen ik mijn shets 20 jaar geleden naar franrijk bracht waren die flink afgevallen!

Ik zou hem wel ontwormen...ik weet niet hoe ze dat in portugal doen,maar hier in frankrijk vinden dat ze een overbodige luxe.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:10

hij is leuk!
inderdaad wel schraal, maar dat zal best snel bijkomen!

veel plezier met 'm!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:31

Mooi paardje!
Waarschijnlijk wordt hij in de luxe nederlandse omstandigheden binnen de kortste keren veels te dik! :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:41

Hoi ik was je in het andere topic tegen gekomen.

Ze zijn echt super hé de Gerrano's.

Ik heb in alle jaren nog geen ene dag spijt gehad van mijn Garrano merrie.
Heel veel plezier samen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:50

De paarden die op hetzelfde transport waren via mij, waren ook zeer sterk vermagerd aangekomen.

Hij is ontwormd. Hier in Portugal wordt het niet als overbodig luxe gezien, maar ontwormen ze niet om de haverklap. Ze ontwormen in het voorjaar en het najaar en tussendoor alleen als het lab wat vindt in de mest.
Vaak ontwormen is alleen nodig op bedrijven waar er wisseling van paarden is of gefokt wordt. Het is echt niet nodig om elk paard maar vol te stoppen met vergif het hele jaar door. Ze moeten nl wel zichzelf weer kunenn besmetten. Als de kans op herbesmetting nihil is of zeer klein, dan hoef je echt niet vaak te ontwormen.

Deze is recent extra ontwormd, ingeënt, had net nieuwe ijzertjes en is gechipped. Hij stond er picobello bij, zijn vorige eigenaar heeft meer paardjes en die zijn allemaal prima verzorgd, hij besteed er veel aandacht aan, en bij elk kuchje wordt de DA gebeld. Dus ik voel me diep beledigd in zijn plaats als er wordt aangenomen dat er niet goed mee om is gegaan omdat hij toevallig niet van een nederlands baasje was...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:20

Citaat:
als er wordt aangenomen dat er niet goed mee om is gegaan omdat hij toevallig niet van een nederlands baasje was

Heeft iemand dat beweerd dan?

Ik vraag me wel af wat hij met ijzers moet...?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:29

De reden waarom een paard hier al of niet ijzers heeft, is niet relevant. Maar ik kan wel zeggen dat hij van een huis komt waar geen weide was met gras maar een paddock op rotsbodem en dus slijten hoeven daar. Helemaal als je gaat longeren etc.

Overigens kan ze hem niet plots gaan vetmesten, want dat kan de lever niet verwerken. Hij moet gewoon voldoende hooi krijgen. Het hooi is in Nederland zo rijk dat hij er vanzelf moddervet van zal worden, omdat zijn systeem ingesteld is op sober voer.

Maar, ik wil niet de sfeer verpesten in het topic van de eigenaresse die er zo blij mee is! Ik zal proberen minder fel te reageren en de tenen in te korten :+

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:41

Hij ziet er hartstikke goed uit! gaaf hoor, ben benieuwd naar je vorderingen!

Cinderella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:41

O wat leuk! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:43

wat een leuk beestje

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:31

Nou, Meneer krijgt nu elke dag onbeperkt hooi, beetje biks en een appeltje van mij. Merk nu al dathij minder schraal is. Morgen aan het einde van de ochtend word hij gecastreerd :(:) Arm ding, heefthet nog helemaal niet door!

Vandaag langer gelongeerd dan de bedoeling was, kwamen steeds paarden de poetsplaats op en af, en aangezien meneer behoorlijk last heeft van teveel aan hormonen en energie, vond ik het geen goed idee om dan met hem langs te lopen. Dus wat langer gedraafd (gebruik de halve grote bak om te longeren, geen kleine volte). Meneer had blijkbaar zeker teveel energie, sprong 1x de lucht in en gaf een bok. Gelijk afgestrafd natuurlijk, bok opzich is niet erg, maar helemaal de lucht in heb ik geen goede ervaringen mee...

Ook heeft Meneer vandaag kennis gemaakt met het schrikdraad :(:) Liep de bak uit en deed het draadje dicht. Blijkbaar schrok hij ergens van en botste zo met zijn neus op het schrikdraad. Helemaal van slag, proberen te rennen natuurlijk. Gelukkig kunnen houden en hem kunnen stoppen voordat hij tegen opgestapelde hooibalen aanbotste.. Hij was echt helemaal in paniek, stond nog flink na te hijgen en zijn witte neusje was donkerroze van de stroom. Arm ding :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:42

Volgens mij beweert toch niemand dat hij het niet goed heeft gehad in Portugal toch? Hij is nu wat schraal bevonden, maar als ik het zo teruglees lijkt iedereen alleen maar te bevestigen dat het vanzelf wel goed komt met het Nederlandse hooi en gras wat veel rijker is in vergelijking. Dat hij er prachtig uitziet, daar gaan nu al 5 pagina's over, dus wat dat betreft alleen maar lof!!

Ontwormen doe ik standaard altijd met een nieuw paard als hij in de groep (wei of paddock) komt. Maar dat laat ik verder aan de voorkeur van TS over.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:50

Volgens Simone is dat recent nog gebeurd. Heb zelf zijn mest nog een paar keer uitgeplozen, voor de zekerheid, maar niks in gevonden. Heeft verder ook geen wormenbuikje.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:00

Nou hij heeft gelijk alles gehad! Door het draadje gaat ie ook nooit meer dus :P

Succes morgen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:20

Juangi schreef:
Volgens Simone is dat recent nog gebeurd. Heb zelf zijn mest nog een paar keer uitgeplozen, voor de zekerheid, maar niks in gevonden. Heeft verder ook geen wormenbuikje.

Je kan maar enkele soorten wormen zien zonder microscoop en een wormenbuik zegt niets. Maar als jij het zo goed vindt is het goed toch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:12

Hier doen ze mestonderzoek in een lab, onder de microscoop.
Het is wel handig om in Nederland over een tijdje (het best na mestonderzoek)weer te ontwormden, wegens de wormen die hij daar in het land op kan lopen. Maar als je nu gaat ontwormen zit je een wormvrij paard gif te voeren op niks af. Ontwormen moet je nl doen om wormen te doden en niet vooraf.
En los daarvan:

Citaat:
Want wist u dat:
*tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
*te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
* een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.

onderzoek resistentie wormen in Europa door te vaak en onjuist te ontwormen

Verder totaal off topic.

Is hij al over zijn schrik van het schrikdraad heen? :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:26

Wat een enorm leuke pony heb je daar zeg!!! Zo'n mooi sprekend koppie!

Juangi schreef:
Ik verwacht rond de 1.40. Hij is nu +-1.33, hengst, schraal en 2.5 jaar. Word nog gecastreerd.

Dit lijkt me trouwens eerlijk gezegd erg sterk...Hij ziet er behoorlijk "klaar" uit en gezien zijn leeftijd (en de gemiddelde stokmaat van zijn ras) denk ik niet dat er echt nog 7 cm bij op gaan komen, maar you never know...!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:31

Ik denk het ook niet, maar als je hem te klein zou vinden houd ik me aanbevolen, ha, ha.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:43

Hij is erg leuk! Vaak duurt het wel een tijd voor ze gewend zijn aan de verhuizing, mijn paard heeft ook echt wel even tijd nodig gehad.
Ik ga vandaag of morgen eens turen of ik hem zie staan, of staat hij nog niet buiten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:45

Lusitana schreef:
Hier doen ze mestonderzoek in een lab, onder de microscoop.
Het is wel handig om in Nederland over een tijdje (het best na mestonderzoek)weer te ontwormden, wegens de wormen die hij daar in het land op kan lopen. Maar als je nu gaat ontwormen zit je een wormvrij paard gif te voeren op niks af. Ontwormen moet je nl doen om wormen te doden en niet vooraf.
En los daarvan:

Citaat:
Want wist u dat:
*tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
*te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
* een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.

onderzoek resistentie wormen in Europa door te vaak en onjuist te ontwormen

Verder totaal off topic.

Is hij al over zijn schrik van het schrikdraad heen? :(:)

Inderdaad geheel off topic. En zoals ik al schreef laat ik het aan TS over om te doen wat ze wil met haar pony. Ik schrijf enkel wat ik zou doen/heb gedaan, daar mag ze mee doen wat ze wil.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:58

Nou, hij is vanmiddga rond 12en gecastreerd. Alles is goed gegaan en meneer staat nu op stal, lekker hooi te eten. Hij staat nu nog even binnen en komt daarna in een ruinengroep buiten te staan.