zosja solitair X samber mager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

Re: zosja solitair X samber mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:04

bloed onderzoek in gedaan en der bleek niks raar uit

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:05

Is je Da Jos, bij Landgoed Balkenschoten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:05

Wat vreselijk dit, die van mij zijn ietwat te dik. Maar tjonge liever een zwangersschapsbuikje dan dit. Wat ik niet snap je hebt haar al 2 jaar of langer, maar toch heeft ze zo dun kunnen worden.

Zonde... :|

Goed voeren en goed veel ruwvoer zou ik zeggen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:06

ik heb ook een groot paard van ong. 1.78 die aanleg heeft om mager te blijven. Qua gedrag is het soms een adhd'er en dat helpt niet echt.
Hij staat nu apart in een weide met genoeg gras. Daarnaast krijgt hij om de dag 1.5 kg merriebrok of slobber. Nu begint hij eindelijk voller te worden het duurt gewoon lang voordat ze aankomen. Hij staat wel 24/7 buiten

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

Overigens ben ik het wel met je eens dat er paarden zijn die heel vervelend kunnen worden als ze niet gewerkt worden. Als ze dan ook nog de dominate merrie is, dan kan het inderdaad een draak worden. Een beetje beweging is dan soms gewoon beter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

fransje23 schreef:
Paard is inder4daad erg mager maar ok erg opgetrokken terwijl je bij weidegang juist gevulde darmen en dus een gevulde buik zou moeten zien. Dan kan er evengied nog weinig vet op de bovenlijn en ribben zitten.

Hoeveel gras staat en nog op de wei en is dat werkelijk rgas of veel onkruid?

Ik zou het paard lekker in een wat vollere wei met hoog gras zetten. Bij hoog/lang gras hoef je ook minder bang te zijn voor bevangenheid. Anders 's nachts op stal en veel goede kwaliteit hooi bijvoeren.

Verder kan je de slobber misschien aanvullen met Subli EM, is vetrijk en zet snel aan.

Heb niet het gehele topic gelezen maar had je ook een bloedje laten trekken?

Verder vind ik het een leuke merrie!

Succes met het dikker krijgen van je paard!

dat viel mij ook al op,die opgetrokken buikspier
Op een foto zelfs heel duidelijk te zien....kan duiden op een maagzweer.
Lijkt mij niet vreemd als het een stresser is.
Veel ruwvoer,vooral geen krachtvoer en zeker geen mais...dat zijn soorten voer die je vooral niet moet geven in geval van een maagzweer.

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:11

ik kan alleen maar zegge let op dat ze geen spieren gaat verzuren, want die kans zit er natuurlijk erg in,, ik heb een hafje,, die is veel te mager eigenlijk maar staat gewoon op een eiwit rijke wei en krijgt genoeg bijgevoerd, de ander ziet er namelijk ook goed uit, het kan dus aan vanalles liggen,, maar inderdaad heb je de tandarts er al eens bij laten kome,, of een osteopaat ???

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:11

hoe kan een gewone da dit zien een maagzweer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:15

Wendy1978

Allereerst... wat een knap paardje :))
je hebt hem mooi aan het lopen :j

Ik vind hem idd ook mager tonen op de foto's
maar daar mee val ik waarschijnlijk in herhaling
Misschien kan je overwegen ook weidekoeken van pavo bij (blijven) voeren voortaan, als je paardje de wei opgaat.

Natalie1992

ik heb net eens op je profiel gekeke,, dat zijn egt mooie foto's van der, ziet ze zeker wete goed op uit :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:16

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:17

Terugkomende koliek heb ik TS ook nog niet over gehoord, in dat geval zou ze er ook niet op zitten gok ik zo...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:23

OMG Marg. wat is ze mager!!
De bokkers moeten wel weten dat je nu op een andere stal staat he,waar voeren niet de hoogste prioriteit heeft.Sorry dat ik het zeg,maar alle paarden waren daar erg mager totdat er veel van gezegd werd.Toen pas werd er meer gevoerd,maar nog lang niet genoeg [vind ik hoor].En die weide?die word nooit uit gemest [of nu opeens wel?]en ook al staat er miss. veel gras,paarden eten geen gras waar ze de poep nog ruiken of waar het nog ligt.
Je moet zo snel mogelijk een andere stalling zoeken,waar je nu staat is niet goeed voor Zosja.Waarom geef je haar niet het voer wat ik je zei?toen je aan mij vroeg wat je zosja moest geven omdat ze zo mager werd?
Jeetje, ze is nog magerder als mijn oude pony's in de opvang.
Marg.zoek een stalling die je voorheen ook had!toen was Zosja niet mager.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:29

t is dus wel ingesleten na mate de tijd vorderde zeg maar ?
tja andere stalling zoeken , is dan het beste wat je kunt doen.
de merrie glansd ook te veel om vreselijk ziek te ogen, alleen dun.

als mijn paard te weing te eten zou krijgen ging ik ook verhuizen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:37

mamabird schreef:
je bent al goed op weg zo te zien. Wij hebben hier ook een gevalletje mager op stal. In een maand tijd inneens heel veel afgevallen zonder aanwijsbare reden. Hij eet als een paard (hahaha) dus daar ligt het niet aan. Bloed laten onderzoeken, wormenkuren noem het maar op. Trok niets bij. Nu krijgt ie ook mais bij en veel slobber (en onbeperkt ruwvoer, maar dat kreeg ie al), maar vanwege het vele voer heeft onze dierenarts toch ook echt aangeraden om hem regelmatig beweging te geven, vanwege oa de regelmaat wat het karakter ten goede komt (die van ons is ook nogal grillig in zijn doen), beweging helpt om het lichaam in balans te brengen en heeft invloed op de hormoonhuishouding en mineralen huishouding en het allerbelangrijkste zijn darmstelsel werkt dan optimaal!
Dus gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, er is echt al veel verbetering te zien. Jammer dat velen hier zo stellig reageren... Ik zie veel te vaak te dikke paarden voorbij komen en dat is ook erg ongezond, maar vaak zien mensen het liever te dik dan te dun, totdat er straks allerlei overbelastings- en slijtage kwaaltjes opdoemen.....
Succes met je paard en laat je straks nog foto's zien als ze opgeknapt is?

Ik had hetzelfde verhaal kunnen vertellen...wij kregen een jaar geleden ook zo'n graat op stal. Ik vond het een uitdaging, want ze zijn hier (bijna) altijd te dik :+ .
Alles nagekeken, echt niks te vinden. Veel voeren hielp niet, paard was ook geen grage eter, was ook wat nerveus, mestte niet altijd even goed - dus wilde ik ook niet experimenteren met allerlei soorten voer. Onbeperkt ruwvoer werkte niet, hij smeerde alles door de stal. Vaak kleine beetjes geven wel, dan at hij het wel op. Had voorkeur voor kuilvoer met veel 'prik', dat heeft me wel verbaasd. Veel naar buiten, gras eten, niet extreem veel krachtvoer, wel slobber (leve de slobber...nog nooit een paard gehad die het niet lust). Wij deden ook een flinke scheut olie over het voer, is overal goed voor (energie, spijsvertering). De eigenaar is gewoon gaan rijden om dezelfde reden die mamabird hier noemt. Verder veel gedaan om ervoor te zorgen dat het paard zich goed ging voelen, dus buren met zorg uitgekozen, veel structuur in zijn bestaan, veel aandacht....
Zo langzamerhand gaat hij er uitzien als gewoon paard en wordt ie ook minder nerveus.

TS, dit komt gewoon goed met dat paard van jou, als de stal waar je staat tenminste de nodige zorg en aandacht aan je paard wil geven. Op die ene foto na (van 2-3 weken geleden) ziet ie er ook niet echt zo slecht uit als sommige mensen hier blijkbaar geloven. En ik vind het wel een erg leuk paard!!

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:41

Ik zou me schamen als ik jouw was. Okee, ze ziet er wel ietsjes beter uit bij de foto die je erna plaatste maar nog niet goed.
Laat dat dier eerst lekker aankomen voordat je aan die conditie werkt, in deze 'conditie' valt er weinig conditie op te bouwen hoor.Ik snap niet dat je op dit dier rijd, gooi d'r op de wei en goed voeren!

Ik zou ervoor zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer heeft, niet te veel krachtvoer en wellicht helpt een vitamine-supplementje ook nog wel!

Verder vind ik het een leuk paardje en je hebt d'r ook leuk aan het lopen zo in vergelijking met je vorige topics. Veel succes met dit paard TS! :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:45

Tarn schreef:
Ik zou me schamen als ik jouw was. Okee, ze ziet er wel ietsjes beter uit bij de foto die je erna plaatste maar nog niet goed.
Laat dat dier eerst lekker aankomen voordat je aan die conditie werkt, in deze 'conditie' valt er weinig conditie op te bouwen hoor.Ik snap niet dat je op dit dier rijd, gooi d'r op de wei en goed voeren!

Ik zou ervoor zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer heeft, niet te veel krachtvoer en wellicht helpt een vitamine-supplementje ook nog wel!

Verder vind ik het een leuk paardje en je hebt d'r ook leuk aan het lopen zo in vergelijking met je vorige topics. Veel succes met dit paard TS! :)

waarom moet ze zich schamen. de ts heeft de da er al bij gehad , vitamine pasta is ook al gegeven , en met het rijden volgde ze de dierenarts zijn advies op ? ze wil er zelfs weer mee naar een kliniek omdat ze het ff niet meer weet.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:50

Aan de hand van vorige topics, zie je per topic dat het paard steeds dunner wordt... Paard zag er eerst goed uit. Maar ik las ook dat TS van stal is veranderd waar niet veel gevoerd wordt... Lekker naar een andere stal zou ik zeggen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:52

@Fuego3: Heel erg mee eens....ik vind dit eigenlijk minder erg dan al die tonnetjes die je hier voorbij ziet komen. Daar zijn de reacties over het algemeen minder extreem terwijl te dik eigenlijk nog veel slechter is voor een paard.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:56

ik zet haar nu gewoon in de avond op stal met een flinke plak hooi of kuil en mais meel en dan zal het wel vanzelf goedkomen
en zo niet dan de kliniek

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:57

zosja24 schreef:
ik zet haar nu gewoon in de avond op stal met een flinke plak hooi of kuil en mais meel en dan zal het wel vanzelf goedkomen
en zo niet dan de kliniek

Ik weet niet van wat voor balen je hooi geeft maar van een kleine baal kan je rustig voor een hele nacht 3 flinke plakken geven.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:58

wat is eigenlijk beter kuil of hooi in mijn zicht vind ze kuil lekkerder

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:00

heel goed voeren, zorg dat het dier continu hooi of kuil heeft en geef kleine portie's krachtvoer.

het rijden zou ik niet doen, zou haar dan nog eerder longeren eventueel met iets van een bijzet.

persoonlijk had ik deze foto's nooit op het internet gezet. het is een leuk paardje maar deze foto's werken niet in het voordeel.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:00

zosja24 schreef:
wat is eigenlijk beter kuil of hooi in mijn zicht vind ze kuil lekkerder

kuil is heel voedingsrijk en zit vol met eiwitten. zou zelf zorgen voor onbeperk hooi en afentoe een portie kuil erbij geven.
vanwege de hoge zuurgraat wat er in kuil zit.