Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:06

Ik zie een onrustig paard op het filmpje maar zeker niet een bang paard, kijk maar eens naar bv haar oren.

Het filmpje is zoals je zelf zegt van de 2e dag en niet van de dag dat ze in paniek was. Ik kan daar dus niet over oordelen.

Wel lees ik je topic's bijna allemaal en is dit zeker niet de kim die ze normaal als, dat ben ik met je eens.

Ook ga ik toch ook mee met de rest dat Kim op dit filmpje geen respect voor jou meer heeft. Dus inderdaad zoals gezegd wordt heel veel grondwerk gaan doen met een hengstenketting zodat Kim zich niet meer kan lostrekken, want dan ben ik bang dat het van kwaad tot erger wordt.

Ik hoop voor jou dat ze snel weer respect voor je gaat tonen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:06

Rijkema schreef:
Hey Tineke, er is WEL wat veranderd, maar ik kan me niet voorstellen dat de komst van Ben zoveel voeten in de aarde kan hebben. Ben is absoluut niet dominant en nauwelijks zichtbaar in die paddock. Maar hij is wel nieuw....

Ik denk toch echt dat het nieuwe paard een oorzaak zou kunnen zijn.. Ook al komen er vaker nieuwe, misschien is ze wel verliefd ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:08

De conclusie dat een leadrope niet echt pijn zal doen trek ik daar uit dat ik er zelf 1 heb. En ja mijn paard heeft er ook wel eens een tik mee gehad. Maar als je vergelijkt met wat paarden onder elkaar doen is dat niks. Geef je nou een flinke mep met een zweep dat zal wel zo pijn doen dat ze er even van schrikken. Dat is ook een stuk venijniger.
Heb je trouwens geen les in grondwerk of parelli?
Waarom kan iemand anders eigenlijk niet met haar wandelen? wat doet ze dan?
Ik wil je trouwens ook niet aanvallen en het even allemaal beter weten. ik probeer alleen met je mee te denken.

chocobroodje

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:12

Laat je verzorgster morgen Kim alleen doen. Zorg dat ze jou niet kan ruiken zien of horen. Kijk dan eens wat er dan gebeurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:12

manueeltje82 schreef:
De conclusie dat een leadrope niet echt pijn zal doen trek ik daar uit dat ik er zelf 1 heb. En ja mijn paard heeft er ook wel eens een tik mee gehad. Maar als je vergelijkt met wat paarden onder elkaar doen is dat niks. Geef je nou een flinke mep met een zweep dat zal wel zo pijn doen dat ze er even van schrikken. Dat is ook een stuk venijniger.
Ik wil je trouwens ook niet aanvallen en het even allemaal beter weten. ik probeer alleen met je mee te denken.

het gaat er niet echt om of het slaan nu pijn doet of niet....als jij boos bent op een paard wat bang is,is dat niet echt bevordelijk voor de vertrouwensband.
Paard snapt er niets van....daarintegen is het soms moeilijk om in te schatten wanneer een paard een loopje met je neemt of niet....in dit geval volgens mij niet,kim is echt bang van iets.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:13

Ik sta bij Tineke op stal en denk niet dat het nieuwe paard de oorzaak is.

Kim kijkt namenlijk niet op of om van ben in de paddock. Dit heb ik gister zelf nog gezien.

Ze was gister wel enorm aanhankelijk en opdringerig toen ik Noa eruit wou halen.

Ik vind het erg raar dat ze in eens zo panisch doet. Er is niks veranderd op de manege en normaal is het een echte goedzak.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:17

op het filmpje komt ze op mij ook niet panisch over , maar wel onrustig en ongedurig.
respect heeft ze naar mijn idee op het filmpje idd niet voor je.(het spijt me dat te moeten zeggen.)
maar wanneer zij ergens een kabouter ziet, dan heeft ze op dat moment waarschijnlijk geen erg meer in jou, dat kan ook meetellen.

eigenlijk vind ik het nog wel het meest typische dat kim echt schijn te verwachten dat er iets door de deur heen komt.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:18

Heb je haar vaker helemaal alleen aan de muur staan?

Het kan ook zijn dat ze ongeduldig is omdat ze alleen staat?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:19

geerke schreef:
manueeltje82 schreef:

het gaat er niet echt om of het slaan nu pijn doet of niet....als jij boos bent op een paard wat bang is,is dat niet echt bevordelijk voor de vertrouwensband.
Paard snapt er niets van....daarintegen is het soms moeilijk om in te schatten wanneer een paard een loopje met je neemt of niet....in dit geval volgens mij niet,kim is echt bang van iets.

Ik vind het echt moeilijk beoordelen of dit paard nu zo bang is of gewoon een loopje met haar neemt maar als Kim de TS naar buiten trekt zie ik eigenlijk geen bang paard. Dan zou het paard naar mijn idee veel meer gespannen moeten zijn, hoofd in de lucht, en meer wegvluchten dan zoals nu gewoon even doortrekken. Maar goed ergens is er wel iets met dit paard want bij gewone dominantie zou ze niet ook zo onrustig zijn opeens. Dominante paarden zijn net heel kalm toch?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:19

chocobroodje schreef:
Laat je verzorgster morgen Kim alleen doen. Zorg dat ze jou niet kan ruiken zien of horen. Kijk dan eens wat er dan gebeurt.

Vind ik een goed idee.
Heb je een verzorgster die een beetje sterk in dr schoenen staat?
Mocht Kim toch vervelend gaan doen moet ze haar wel op de plaats durven zetten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:25

Weet je zeker dat er niets gebeurd is op de plek waar ze voor het eerst zo bang was? Is ze daar mischien een keer bijna gevallen, flink gestruikeld of anderszins geschrokken? Hoeft niet perse de laatste keer geweest te zijn, kan ook een vorige keer geweest zijn. Dat ze zo geschrokken is dat ze de hele omgeving als beangstigend is gaan zien?

Angst hoeft niet perse zo zichtbaar te zijn als velen hier omschrijven. Angst kan zich ook uiten in onrust en drammerij, een soort van stoerdoenerij. "Kijk maar, ik ben niet bang, echt, heus niet hoor..." gebeurt bij koudbloeden wel vaker. Als een van de grote koudbloeden waar ik mee werk schrikt, of ergens bang voor is, dan zie je uiterlijk op het eerste gezicht geen angst bij hem, maar dan gaat hij ook onrustig doen en "klieren" en doordrammen. Krijg dat ook regelmatig te horen, van "die is voor de duvel nog niet bang, hij speelt een spelletje met je, hij wil de rangen veranderen" en dat soort dingen, terwijl ik gewoon weet dat hij wel bang is, dat zie ik aan hem, proef ik aan hem, voel ik aan hem. Voor de veiligheid doe ik hem met wandelen trouwens wel een bitje in. Ik moet er ook niet aan denken dat ie ertussenuit peert en een ongeluk veroorzaakt.

Verder ga ik mee met dat het ook wel eens hengstigheid kan zijn. Daar kunnen ze goed van uit hun humeur raken en gekke dingen doen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:26

Staat dit paard de gehele dag binnen?

Zonee, hoelang staat dit paard buiten per dag?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:27

troi schreef:
Ik vind dit een hele goede:

plutolover schreef:
ik denk dat toen kim iets heel eng vind. Dat je toen niet de juiste leiderschap over haar had. Waardoor ze nu zo iets heeft van jij bent geen goede leider. (even cru gezegt ik kan je niet vertrouwen) daarom wilt ze terug naar haar 'veilige' kudde. Zei neemt dus de touwtjes in handen. Waardoor ze nu dit gedrag toont.

Ik ook. Ik heb de rest nog niet gelezen, maar dat was ook wat als eerste bij mij opkwam. Maar het zal iets te zweverig zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:28

Pion: Kim is echt niet onder de indruk van een klap tegen haar borst. :n
Er is niks veranderd aan mijn houding of gedrag, op een beetje strenger zijn na.

Lizzle: Bedankt.
Ik was inderdaad niet nerveus en Kim is dat inderdaad helemaal niet snel.
Bloed testen zou ik ook nog kunnen doen ja.. :j

Geerke: Ik weet het niet.. ik denk niet dat het één ding is, dat het één oorzaak heeft, maar dat het er meerdere zijn.
Ja, Kim staat al 3 jaar gewoon aan haar halstertouw aan de stang.
Maar ik heb wel een paniekhaak, voor het geval ze echt zou gaan hangen.

Cocochanel: Dat is precies wat ik bedoel.
Nou is het natuurlijk wel zo dat vanaf één simpel filmpje niet alles te zien is, en het kan zeker wel overkomen alsof ze 'alleen een beetje druk' is, maar vergeleken met normaal, is ze echt hysterisch aan het doen.
Hengstigheid heb ik bij Kim nog nooit gezien.. en ik neem aan dat ze dat wel is, maar dan gewoon niet zichtbaar.
Maar dan had ze in die 3 jaar dit gedrag al eerder moeten vertonen.
Kim snurkt en snuift inderdaad ook redelijk veel nu.

Brilletje: Dat is mij gelukkig wel gelukt vandaag..
Dinsdag heb ik haar inderdaad de paddock in gezet zonder haar een snoepje of aai te geven, die had ze gewoonweg niet verdiend.
Vandaag heb ik het wel goed afgesloten door haar, nadat ze een minuut aan de stang had gestaan, naar de wei te brengen en ook normaal afscheid te nemen.
Het is niet zo dat ik morgen mijn boosheid nog toon aan haar door iets wat vandaag is gebeurd.
Dat zou niet eerlijk zijn.

Stellaard, ik weet het gewoonweg niet.. en ze heeft inderdaad een flink karakter, die mij normaal nooit tegen staat.

Funnyteam: Ik sprak haar toe met een geruststellende stem, aangezien ik niet denk dat ze rustig zou worden als ik schreeuwend op haar af zou lopen. :)
Je ziet aan mijn houding dat ik angst heb? Ik heb helemaal geen tijd om bang te zijn, ik probeer met al mijn kracht het touw vast te houden.
Jammer dat je dat vermoeden hebt, er was namelijk iemand bij die hier ook op Bokt zit, maar aan de andere kant; ik kan het haar wel laten aanvullen, maar ja.. soms lijkt het toch of ik tegen een muur sta te praten.

Gooya: Ik heb inderdaad een paar goede tips gekregen (grondwerk, ogen/oren controleren etc) die ik straks op ga schrijven.
Helaas zitten er ook heel veel reacties tussen met conclusies die helemaal niet kloppen en dat vind ik erg jammer.
Ik had liever gehad dat er dan eerst werd gevraagd naar dingen..
Zakelijk naar Kim toe zijn vind ik erg moeilijk, omdat ze inderdaad ook alles voor mij betekend en ik mede door haar uit een héél diep dal ben geklommen.
Ik merk dat ik de liefde die ik in haar stop, in veelvoud terug krijg..

Maura: Kim vertoond geen hengstigheids gedrag.
Er zou wel iets mis kunnen zijn met haar hormonen, maar tot nu toe laat ze daar in de kudde niks van zien.

Nicole3939: Ik ben het met je (en iedereen) eens dat ze geen respect voor mij toont.
Hoop ook dat dit over gaat.

Ninajojo: Ben is een ruin.. :D En ze zoekt geen contact met hem ofzo.
Ik heb ook het idee dat het niet te maken heeft met haar weidegenootjes.

Manueeltje82: Nou, ik ken haar nu dus 3 jaar en 3 maanden en weet normaal gesproken precies welke pas ze waar neer gaat zetten.
Daardoor, en door haar signaaltjes via haar lichaamstaal, kan ik vaak ingrijpen, voordat zij haar plannetjes in uitvoering kan brengen.
Dus door even een rukje aan het touw te geven of even halt te houden of een stapje achterwaarts te zetten.
Daar is dus echt wel ruim 2,5 jaar overheen gegaan en omdat ze echt een complex paard is, kan iemand die haar niet kent, niet op tijd ingrijpen.
Tenminste, ik ben diegene nog niet tegen gekomen.. hierdoor was het ook zo ontzettend moeilijk om een verzorger voor haar te vinden toen ik er één nodig had.

Chocobroodje: Ik heb geen verzorgster.. :)

Geerke: Ik sta ook echt in dubio.. omdat ik niet zeker weet wat er aan de hand is.
Aan de ene kant heb ik haar vandaag hard aangepakt, maar aan de andere kant; als ze echt ergens bang voor is, heb ik het voor haar alleen maar moeilijk gemaakt, omdat ze nu ook nog eens pijn erbij kreeg.

Yvet, dat klopt.. ik snap het ook niet.
Ja, ze staat bijna altijd alleen.. dat is tot nu toe altijd goed gegaan.. nooit wat gebeurd.

Rachel_j: Daar ben ik het ook mee eens hoor.. ze heeft op die momenten geen respect voor mij.
En dat zij inderdaad iets verwacht door die deur, vind ik ook erg vreemd.

Manueeltje82: Dat klopt inderdaad.. dit is niet alléén dominantie.

Mick75: Nee, daar is niks gebeurd en we zijn er op de heenweg ook gewoon langs gereden.
Er was niks, geen auto of fiets.. niks.

Stravero: Kim staat 24/7 buiten..

Sleeper: Dit zou inderdaad goed kunnen zijn, maar het is niet van toepassing op Kim en mij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:30

chocobroodje schreef:
Pollewoppy schreef:
Daarbij bevestig je het niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Je bent de volgende keer sneller bang.

(Dat ik geen tips heb gegeven komt omdat er in het topic al genoeg voorbij is gekomen. Heeft weinig zin om dat te herhalen, maar als je er behoefte aan hebt, wil ik dat wel doen hoor)

Juist dat is wat ik probeer te zeggen.

Het is niet de discussie, maar ik vind dit zo een flauwe kul (excuus) Mijn paard is bomproof maar als er paniek is is er ook echte paniek. Hoe hou ik vertrouwen in zo een situatie, door af te stappen haar mee te nemen en daardoor een leider te zijn die laat zien dat het ok is. Dat geeft vertrouwen bij een paard in paniek, niet door een paard te dwingen in een paniek situatie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:33

@ Ts Oh wat jammer van die verzorgster ik dacht dat je zo'n leuke meid had gevonden? Dat ging toch goed?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:34

Misschien denk je zelf dat er in je houding niks veranderd is, maar is er onbewust wel iets veranderd en merkt Kim dat zeker wel...

Ik zou ook kijken voor de hengstigheid. En oefenen met andere paardjes erbij. Grondwerk doen dat het vertrouwen en leiderschap van jou weer terug komt :j.

Veel succes, ik hoop voor je dat het snel goed komt :(:).

enjoy86

KoudbloedKim schreef:
Phormicola: Natuurlijk ben ik bang dat Kim niet aan ouderdom dood gaat.
Maar dat heeft niks te maken met de manier waarop ik omga met haar.

Bedankt Martina..

Tigra_: Dat idee had ik zelf ook, maar ik heb overal gekeken en er was niks, er was zelfs niemand anders op de manege.

Ninajojo: Dat ligt eraan waar ze staat.. ze is één keer terug naar de wei gerend en ze stopte ook een keer gewoon halverwege op het terrein.
Ik hoop het ook. :j

Natje82: Jammer, jammer, jammer.. lees alsjeblieft mijn posts eens door.

Pollewoppy: Dat snap ik.. daar ben ik me ook van bewust, maar ik lees in je reactie nergens tips of mogelijke oplossingen.

Slimmerik, bedankt.. :o

Apple: Ze staat in dezelfde groep.. er is verder niks veranderd.

ik heb je posts gelezen,
maar ik kan alleen oordelen van wat ik in het filmpje zie
en naar mijn mening is ze niet in paniek, maar ongehoorzaam.
hoe dan ook, hoop dat je snel weet wat het is en een oplossing vindt!

monica08

Mag ik vragen wat er na dat filmpje is gebeurd of heb ik daar overheen gelezen? Nadat ze de deur uit was zeg maar, is ze ergens naar toe gerend?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:36

KoudbloedKim schreef:
Pion: Kim is echt niet onder de indruk van een klap tegen haar borst. :n
Er is niks veranderd aan mijn houding of gedrag, op een beetje strenger zijn na.

Dan maar een dreun tegen haar flank/neus. Verhef je stem maar eens. Lief vragen heeft echt geen zin.
Het is belachelijk dat een paard je zo mee sleurt... dat mag absoluut niet!
Misschien is ze wel echt bang (hoewel het op mij overkomt als verwend gedrag) maar ze moet wel weten waar jij staat. En waar jij staat mag zij niet komen!
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 12-08-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:40

Weet je zeker dat je paard niks mankeert? Eet, drinkt en mest ze goed?
Hoort ze goed (zijn de oren schoon) en ziet ze goed?
Mijn fjord is jaren geleden blind geworden aan 1 oog, zijn netvlies was afgestorven en je zag niets aan het oog. Maar die was ook van de een op de andere dag zo, terwijl hij normaal de rust zelve was. We hebben hem door de veearts na laten kijken en dit was dus de diagnose.. blind geworden.. en uiteindelijk in Utrecht dat zijn netvlies afgestorven was. Hij is een maand of 2 zo onrustig gebleven en was daarna weer zichzelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:41

Ik heb zo'n beetje doorgelezen en het filmpje een paar keer bekeken. Haar paniekerige,gespannen,ongedurige gedrag met aan de hand je gewoonweg meesleuren om weg te komen herken ik wel van onze tinker. Die is normaal ook de rust zelve maar ook hij kan soms opeens omslaan naar een bonk onrustig vlees dat op ontploffen staat.

Bij hem zijn er dan meestal een paar mogelijke oorzaken, de eerste en belangrijkste is honger, te weinig ruwvoer. Daarvan reageert hij alsof hij kilos krachtvoer opheeft.

Of te eiwitrijk voer (teveel gras,toen hij nog brok mocht teveel of te rijke brok) maar ook als hij ergens een keer heel erg van is geschrokken kan hij weken op dat punt onrustig en overstuur zijn. Of een naar stekend insect.

En de langste periode van dit gedrag is geweest toen hij nog last had van zijn oog waar een tumor in bleek te zitten, toen was hij ook zo kijkerig en snel over de zeik.

Als je al deze oorzaken hebt uitgesloten en je weet zeker dat ze medisch niets mankeerd zou je kunnen kijken of ze dit ook doet met een ander paard erbij bij het poetsen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-08-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:42

Karuna precies in deze richting zit ik dus ook te denken, dat het paard ergens last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:44

Sleeper: Dat dacht ik ook.. het was me vast wel gelukt, maar wel met veel risico's aangezien er een weg liep.

Chocobroodje: Die was er ook, maar zij had te weinig tijd..

Tass: Ik let heel erg op mijn houding, op mijn lichaamstaal.. maar ik ga met grondwerken verder.
Morgen ga ik daar weer mee aan de slag.

Natje82: Wat ik met mijn reactie naar jou toe bedoelde, is dat ik het nergens over paniek heb gehad van vandaag.

Monica08: Ze is de wei ingerend, ik heb mijn wijsvinger verbonden, daarna ben ik naar haar toe gelopen, heb haar in de binnenbak gezet zodat ze even uit kon razen.
Daarna touwhalster om gedaan, die scherper inwerkt dan haar normale halster, rondjes over het terrein gelopen.
Dat ging in het begin toch vrij goed.. was van plan om dat vol te houden tot ze weer ontspannen mee liep, maar daar kreeg ik geen kans toe.
Want ze zag een gelegenheid om weer van me weg te rennen.
Dit gaat zo ongelofelijk snel dat ik niet in kan grijpen.
Daarna weer gepakt, rondje gelopen, ook daarna weer hetzelfde als in het filmpje, maar ook weer op het terrein.. en toen is ze uiteindelijk ook weer gaan grazen.

Pion: Ik snap wat je bedoeld, maar zoals je in het filmpje kunt zien, kun je op zo'n moment niet meer bij haar neus.
Dit gebeurd zo snel dat het gebeurd is voor je het weet.
Een klap tegen haar buik/flank/billen komt totaal niet binnen bij haar.

Sythaa: Ze eet goed, mest in de wei en ze drinkt volgens mij ook normaal, al wou ze dinsdag en vandaag geen water uit de emmer, maar dat komt vaker voor.
Haar oren en ogen ga ik morgen controleren, al weet ik bijna zeker dat aan haar oren niks mankeert en aan haar ogen ook niet, aangezien ze nergens tegen aan loopt.

Karuna: Hm, te weinig ruwvoer.. daar moet ik op gaan letten.
Ik hoop dat Kim dat niet heeft.. lijkt me erg heftig.

Sythaa: Ik ga het morgen controleren.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:45

he wat balen zeg tien! doet ze bij Rowan ook zo?