M'n paard is ruim 10jr ouder als gedacht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:07

Ja dat zal best schrikken geweest zijn, maar ze zal er je niet minder dierbaar door zijn denk ik he? Misschien wel extra! Echt een prachtig verhaal en ik hoop dat jullie nog heel wat jaartjes van elkaar kunnen genieten.

Hagar_Helga

Re: M'n paard is ruim 10jr ouder als gedacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 20:11

Ja het was even schrikken.
Maar we gaan nu weer lekker verder met hoe we aan de gang waren. En ze zit echt super in haar vel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:20

Misschien een beetje raar bericht. Maar ik heb van verschillende veeartsen gehoord dat je de leeftijd van een paard boven 15 jaar niet meer kan schatten (of was het 14? iig jong). Na die leeftijd slijten de tanden afhankelijk van de stand, eventueel kribbebijten en voer. Ze zijn allemaal al gevuld en gesleten, dus daar kan je het niet meer aan zien. Ik heb dit toen uitgezocht, omdat ik dacht dat mijn pony ouder was dan ze zeiden. Dus het verhaal dat ze aan jou paard precies kunnen zien dat ze 25 is kan niet kloppen. En ze ziet er, na zo'n verleden, zo goed uit, met best goede tanden... Ik verwacht niet dat zij zò oud is :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:27

@Jenny: Het zou heel goed kunnen dat het paardje deze leeftijd heeft, als je kijkt naar het paard op mijn ava, zou je ook niet zeggen dat die al halverwege de 20 is!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:33

Nee, ik bedoel ook niet op basis van haar uiterlijk, maar je kan het gewoon niet meer aan de tanden zien als ze boven een bepaalde leeftijd zijn, en zeker niet zo precies als die mevrouw zegt!

Ik kan op de foto's helaas niet zo goed de vulling zien. Op de foto lijken de boventanden nog niet gevuld, maar dan zou ze jonger dan 9 jaar zijn, dus dat zal niet kunnen. Ik heb de boeken er even bijgepakt en boven de 11 jaar kun je nog een schatting doen adv de vulling of eigenlijk afwezigheid daarvan. Als het midden van de tanden, dat ovaal vormpje, in een bochtje naar achterten wijzen, dan is ze jong. Wijzen ze inmiddels als een ) met de punten naar voren dan is ze wat ouder. Ook behoren de tanden meer naar voren te gaan staan ipv recht op elkaar, maar dit kan vertekend zijn door het afslijten van het bovengebit bij dit paard.

Hoe dan ook, een paard precies 25 schatten adv het gebit kan gewoon niet. Dat kan maar tot een jaar of 15 exact :o

Ik zou de veearts om advies vragen..!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:38

Ja dat ben ik met je eens, op een gegeven moment word het schatten en kun je niet meer exact zeggen hoe en wat. Maar op een gegeven moment gaan de tanden ook draaien en daar kun je ook wel het een en ander aan aflezen!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:39

Wat ontzettend goed van je dat je haar gered hebt! En ik weet hoe vervelend het is als je zo'n nieuws krijgt. Mijn merrie was volgens haar papieren 13 toen ik haar kocht, nu zou ze dus 16 moeten zijn. Helaas vertelden zowel de dierenarts als de tandarts mij dat ze rond de 20 is. Niet zo'n groot verschil als bij jou, maar het is toch even schrikken als je het hoort.
Ik hoop dat jij en je paardje nog vele jaren mogen genieten van elkaar! :D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 20:46

Het is ook de vorm en lengte van de tand he als ze ouder zijn.
Ik denk ook niet dat het echt klopt. Maar de tandarts had wel een foto in haar boek van een knol van 24 met bijna exact dezelfde tanden.
Haar kiezen zijn allemaal prut en zit veel ruimte tussen. Een voortand is ook dood. Zal wel een keer een hoek hebben gehad.

Het leuke is dat ze met A-R vaak met dr ogen bijna dicht staat. :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:03

Ze ziet er nog super uit!
mijn bijrijdpony is 24 en nog heel snel,
maar dat hangt van het paard af...
Leuk dat ze een pleegmama is!
maar wel jammer dat ze al zo oud is...
Als je haar jonger had geschat

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:15

haay
wat is dat paardje opgeknapt zeg!!
wat is de schofthoogte?
ben wel benieuwd!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:09

Ze is ongeveer 1.75m, ik ben zelf 1.86m dus als ik erop zit lijkt ze niet zo groot :D
Shire's lopen ook nog gewoon voor de bierkarren als ze in de 20 zijn. Grote paarden kunnen net zou oud worden als een kleintje.
Zag laatst op MP nog een shire was 27 die er prima uit zag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:18

Mijn complimenten voor hoe je paard er nu uitziet en wat zul je geschrokken zijn dat ze zoveel ouder is dan je dacht.

Ik heb even een vraagje. Scheer je haar? Of zit ze nu gewoon kort in het haar?
Haar eerste foto en het feit dat je haar in de winter moeilijk op gewicht kan houden doen mij namelijk vermoeden dat ze cushing (een ouderdomsziekte) zou kunnen hebben. Een van de kenmerken van cushings is (als ze dat al een tijdje hebben) dat ze langer (en na verloop van tijd krulleriger) haar hebben dat ook redelijk snel aangroeit als je het scheert.

Maar ook het invallen en mager zijn, problemen met tanden en ontstekingen in de mond en het slapper in de achterhand worden, kunnen bij cushing horen. Er is een topic over cushings waar heel veel info in staat. Cushings hoeft zeker niet het einde van de wereld te zijn als je weet hoe je er mee om moet gaan.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:22

Ik scheer alleen haar achterbenen. En ze komt gewoon uit haar wintervacht. Dus dat zal het niet zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:50

Ze heeft wel een erg ruige wintervacht. Houd het in ieder geval in je achterhoofd voor de zekerheid voor in de toekomst.
En ik zou zeker op bosritjes gaan met haar als ze het aankan, samen genieten en conditie opbouwen en vasthouden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:11

Super hoor wat je doet en wat een verschil met toen je haar net had gekocht en nu!!! Mijn complimenten.

Enne tsja haar leeftijd, ik zou gewoon aankijken wat ze aankan, het ene paard is met 20 jaar al op en het andere paard kun je nog lekker bosritje mee maken als ze 28 jaar zijn.. dus leeftijd zegt niet altijd wat.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:32

jeetje wat een verandering op die foto's zeg. ze ziet er een heel stuk beter uit. gelukkig heb je haar daar weggehaald en heeft ze nu het leven dat ze verdiend.

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:40

Kaka schreef:
linda212 schreef:
waarom zou je geen veulentje kunne fokken
als de merrie verder gezond zou het geen probleem moeten zijn

Het wordt over het algemeen afgeraden om met een merrie boven de 13 die nog nooit een veulen gehad heeft, nog een veulen te fokken.

waarom word dat eigenlijk afgeraden??:P
sry hou heel veel van paarden maar dar heb ik nooit echt over gehoord:P
maar wooww, wat is dat paard mooi geworden je paard moet blij zijn dat die jou als baasje heeft gekregen:D
en als ik jou was kan je nog wel de bossen ingaan:P mischien niet meer zo hard crossen maar heb jij lol en zij denk ik ook wel(L)
of een strandrit beetje stappen en draven door het water:D
geef haar lekker de aandacht die ze echt verdient na zo'n verleden.
maar echt respect hiervoor!!!
nog een fijne tijd met haar:P(en de buitenritten kunnen nog maar mischien ietsjes rustig aan voor op haar oude dag:P)
ik ken ook ene pony die was 46:O en asl het moet rende die nog weg ook(A):P
maar na een tijdje moesten de mensen hem laten inslapen omdat hij niet meer at en dronk maar ze heeft een geweldig leven en zoals jou paard!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:46

Super veel respect!

Echt geweldig wat je dit paardje toe biedt!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:21

Wat een mooi verhaal, wordt er spontaan een beetje emo van.
Super dat je dit voor haar gedaan hebt! En jullie er ondanks haar leeftijd nog helemaal voor gaan, ook al zijn de plannen nu wat gewijzigd.

Idd respect! En een erg leuk dier om te zien zo! :)

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:27

supergoed opgeknapt !

x

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:18

ook Hier voor jou dikke respect!

Deze foto vind ik super !
verdiend een plaatsje in je profiel ;)

Afbeelding

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:22

Thnx!
Ben nogsteeds superblij met dr en onze band word nog steeds beter.
Laatst wilde een vriend van me bij me paardrijden. Op zaterdagavond was ik holda en mn arabier los aan het gooien. Hoge kruk gepakt en er even op gaan zitten. GEEN PROBLEEM :) En die dag daarna heeft die vriend(zonder rijervaring) lekker 40min op haar gestapt!
Afbeelding

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:24

Dat is toevallig. Zat net zelf ook naar die foto te kijken.
(Had dr wel even mogen poetsen hehe)

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:29

wat fijn zeg dat dit allemaal zo lekker gaat en deze foto hier boven ook helemaal top super..

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:30

dat is wel even jammer
maar wat is het een knapperd geworden!
jullie hebben een goede band zo te zien
ik hoop dat je nog een poos van haar kan genieten!