Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:27

NicoleHorses schreef:
was je er bij dan? nee ;)

bokt houd veel van overdrijven :))
trekpaardluf schreef:
maar als je een leerpony hebt.. moetj e dan zo beroert er op zitten en zo veel druk aan de teugels hebben??

nee wij waren er niet bij.. wij zien alles van foto's en filmpjes.. maar zij wil toch dat wij haar advies enzo geven.. nou die krijgt ze.. ik vind dat ze teveel druk op haar teugels heeft!

xXEviIXx schreef:
de eigenaar heeft zelf gezegd dat als ik mijn handen naar voren deed ofso, dat hij precies zo bleef lopen, niks in de krul trekken dus

dan wou ik daar graag een foto van zien.. heb jij ook foto's van hoe de eigenaresse rijd? heel misschien kunnen we je dan het verscil uitleggen...

ze moet meer haar teugels op maat maken.. maar voornamelijk eerst haar handen meer naar voren doen.. dan moeten automatisch je teugels korter anders heb je geen contact meer met de mond..

als je slim bent zorg je de volgende keer dat er iemand bij staat die je kan helpen.. dan heb je pas echt wat aan je leerpaard..

Remark

Re: Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:31

ik heb er geen foto's van....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:32

mmm jammer....

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:38

@lovemario; nja vind het een beetje kinderachtig. Veeg loopt heel snel aan de teugel, hoef je vrijwel niets voor te doen dus in de krul 'trekken' zou ze niet zo snel doen. Bovendien als je hem teveel in zijn mond zit doet ie dit juist níet en word ie allemaal maar pist. ;) zijn tevens de woorden van eva. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:39

@ trekpaardluf. druk moet je voelen, pony loopt heel gauw nagevelijk, misschien oogt het wel zo, maar de pony zelf word narrig van veel druk (zijn ook weer haar woorden)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:39

NicoleHorses schreef:
voel me niet aangesproken hoor als bijna ( :D ) 16 jarige. maar leeftijd zegt niet veel, ken genoeg 12 jarige die weten hoe het wel of niet moet. :j

Nou blijkbaar niet he, als die hier zeggen dat het prima is om met je handen op je bovenbenen te rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:42

TS hoe leuk het ook is en lijk op zo'n moment, probeer je wel af te blijven vragen wat goed is en wat niet. Ik weet zelf hoe gaaf het is om eens een paard te rijden waar alle knopjes op zitten, maar je vergeet hier de basis al waardoor je het "betere" werk wel kunt vergeten.

Oftwel, eerst de basis weer oefenen, je houding verbeteren, handen en benen stiller, theorie lezen over juiste nagevelijkheid, en dan hoop ik je nog een keer op dit paard te zien!

Over het galop probleem, dat is herkenbaar. Paarden waar wat meer knopjes op zitten hebben nu eenmaal specifiekere opdrachten nodig, anders krijg je idd dat hard draven. Je zult je paard eerst netjes op twee teugels moeten verzamelen, actief en aan het been. Pas dan kun je de galopshulp geven. Let er dan wel op dat je niet de voorkant loslaat, dat is de knop voor harder draven. Je moet juist sluiten, en alleen je binnenhand iets openen zodat de binnenschouder naar voren kan grijpen om aan te galoperen.

Succes verder ;)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 01-06-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:42

zeggen ze dat dan dat het prima is om met je handen op je bovenbenen te rijden? kan zijn hoor dan heb ik er overheen gelezen. Voorzover ik weet zeggen ze alleen maar dat het reuze meevalt. wat ik overigens ook vind.
Mindfields schreef:
NicoleHorses schreef:
voel me niet aangesproken hoor als bijna ( :D ) 16 jarige. maar leeftijd zegt niet veel, ken genoeg 12 jarige die weten hoe het wel of niet moet. :j

Nou blijkbaar niet he, als die hier zeggen dat het prima is om met je handen op je bovenbenen te rijden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:45

Miss_Malfoy schreef:
TS hoe leuk het ook is en lijk op zo'n moment, probeer je wel af te blijven vragen wat goed is en wat niet. Ik weet zelf hoe gaaf het is om eens een paard te rijden waar alle knopjes op zitten, maar je vergeet hier de basis al waardoor je het "betere" werk wel kunt vergeten.

Oftwel, eerst de basis weer oefenen, je houding verbeteren, handen en benen stiller, theorie lezen over juiste nagevelijkheid, en dan hoop ik je nog een keer op dit paard te zien!

Over het galop probleem, dat is herkenbaar. Paarden waar wat meer knopjes op zitten hebben nu eenmaal specifiekere opdrachten nodig, anders krijg je idd dat hard draven. Je zult je paard eerst netjes op twee teugels moeten verzamelen, actief en aan het been. Pas dan kun je de galopshulp geven. Let er dan wel op dat je niet de voorkant loslaat, dat is de knop voor harder draven. Je moet juist sluiten, en alleen je binnenhand iets openen zodat de binnenschouder naar voren kan grijpen om aan te galoperen.

Succes verder ;)

oke ik snap het, zal me best gaan doen!
over dat gallop, dat had ik dus wel goed gedaan aangezien die gewoon aansprong,,,

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:46

Je hebt nieuwe oefeningen bij de termen: appuyeren, galopwissels en dergelijke bedacht. Die galopwissel van de foto was ook geen galopwissel in 1 keer, want dan klopt de stand van de benen niet. Ik zou daarnaast eerst zorgen dat je het paard fatsoenlijk in aanleuning hebt lopen en hem niet in de weg zit met je hand en dergelijke voordat je ook maar aan zulke oefeningen durft te denken. Want het is geen leerpaard als je oefeningen op de verkeerde manier uitvoert en ze daarom verkeerd aanleerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:50

Nee, aangaloperen is een paard dat de seconde dat hij de hulp voelt, meteen aanspringt. Hier valt het paard zomaar een beetje in de galop, omdat 'ie vermoed dat dat is wat jij wil. Hij gokt zomaar wat. ;)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:34

ppff ik weet nogm ijn eerste tijd op rambo (Z2 tussen de paarden). Dat beesie reageert op
alles en heeft tientallen knopjes. Juist dán eerst de basis er goed in krijgen.
Maargoed, ik heb mijn mening al gegeven.. Niet ten koste van het paard..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:44

NicoleHorses schreef:
zeggen ze dat dan dat het prima is om met je handen op je bovenbenen te rijden? kan zijn hoor dan heb ik er overheen gelezen. Voorzover ik weet zeggen ze alleen maar dat het reuze meevalt. wat ik overigens ook vind.

Vertel dan eens waar de handen hier zitten???
Is dit geen bovenbeen of moet ik terug naar biologie les???

Overigens zag ik jou ook iets zeggen over dat de pony zou bokken/narrig worden bij teveel druk??
Dan is ie hierna zeker helemaal uit z'n dak gegaan?? Je gaat mij echt niet vertellen dat hier geen druk opzit!! Kijk naar die mond :n
Afbeelding

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:54

Vesceron schreef:
Nou er blijft maar gezegd worden dat er zo heftig gereageerd word, volgens mij valt dat wel mee..
Het ergste wat er gezegd is, is dat ie in de krul getrokken wordt of dat het er niet fijn uit ziet.
Heb geprobeerd ook normaal aan te geven wat ik vind en gezegd dat ik beide kanten begrijp, ook dat het voor TS hartstikke leuk moet zijn geweest maar blijkbaar is dat al te heftig of te fel, als je geen kritiek wil plaats dan geen foto's waarvan je zelf al aangeeft dat het rijtechnisch niet goed is.

Het is gewoon niet prettig voor het paard en wat dat betreft ben ik het eens met Milo
Blijkbaar is het belangrijker dat TS plezier heeft dan het plezier of het welzijn van deze pony. Nogmaals, begrijp heeeel goed dat het geweldig is om te kunnen rijden op zo'n leerpony maar in hemelsnaam doe dit dan onder goede begeleiding.
En zou graag degene willen spreken die zegt dat jij je handen zo laag en wijd moet plaatsen... :n

xXEviIXx schreef:
nou dat is neit het ergste wat er is gezegd,
ik heb reacties gekregen van mensen die het afschuwelelijk vonden
naar werden van het ernaar kijken etc.

Nou dat is inderdaad wel erg heftig zeg.... :?
Sorry maar de worden 'naar' en 'afschuwelijk' is toch zo dramatisch niet?!
En dan van 5 volgelulde pagina's alleen die 2 reacties... lijkt me meevallen maar ok...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:02

hebben jullie dan allemaal nooit een keer toen je jong was te veel gevraagt van een paard??

Idd het is niet de juiste manier, maar ze heeft wel genoten en gata nu veder les nemen om wel de juiste manier onder de knie te krijgen.

Ik denk niet dat de pony er extreme last van heeft, zo beestje met zoveel ervaring weet wel beter.

Mijn tip, neem eerst les voor je houding, ls je houding goed is word dressuur rijden zoveel makkelijker

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:10

hmm...ik wist niet dat het zo werkte, dat paarden met ervaring beter weten!!
Wat een opluchting...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:16

zo bedoelde ik het niet, maar hij weet waarschijnlijk wel wat heel hard werken is en hij is vast wel een keer goed aangepakt. Dan stelt dit niks voor.

Ik keur het niet goed, maar weet van mijn eigen kinder tijd wel dat ik ook dingen deed die ik nu nooit meer zou doen, zoals de hekken op de hei springen inplaats van open doen

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:31

Ja sorry maar vindt toch een groot verschil zitten in hard werken en dus aangepakt worden, of verkeerde hulpen geven, paard belemmeren enz.

Ik heb dat nooit gedaan, heb altijd begeleiding gehad maar inderdaad er zijn er meer die dat wel hebben gedaan....maar we zijn toch geen schapen??
Als jij het hebt gedaan mag ik het ook! :n

Sorry maar ik ga niet zeggen dat het minder erg is omdat er meer mensen zijn die ooit in het verleden domme/slechte/minder goede dingen hebben gedaan.

Dus stelt niks voor?? Kom ik toch weer terug op het punt dat het dus belangrijker is dat TS plezier had dan het plezier/welzijn van de pony, sorry niet mee eens.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:58

jullie doen alsof dat beest mishandeld word ofso, dat is absoluut niet het geval, als je hem in de krul trekt of zaagt bokt ie je eraf volgens de eigenaar, en hij heeft dat niet gedaan bij mij,
bovendien word er altijd tegen mij gezegd dat ik zo zacht in mijjn hand ben,
maarja dit negeren jullie voor het gemak even

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:00

jullie???? niet iedereen hoor!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:02

ik heb dit al meerdere keren gezegd, en iedereen gaat er over door dat het niet zo is oid en reageren neit op wat ik had gezegd...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:09

Maar meid wat je zegt is iets anders dan wat we op de foto's zien. Te zien is dat je duidelijk aan het trekken bent met je handen op je bovenbenen. En misschien heb je dat zelf niet gemerkt maar het is toch echt zo. En dan kun je heel hard roepen dat het niet zo is en dat wij het verkeerd zien maar een aantal in dit topic waaronder ikzelf geven al een jaar of 15-20 les en hebben hun ogen niet in hun zak zitten :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:26

nee dat van mijn handen klopt, maar dat komt omdat hij zit dan kon ontspannen volgens de eigenaar...

en de eigenaar van vegas weet zelf toch wel hoe haar paard ergens op reageerd?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:01

Hallo allemaal!
Ik ben nu de eigenaar van Vegas. En ik moet zeggen, ik geef jullie ook wel een beetje gelijk, al kunnen jullie het echt wel wat minder bot zeggen. De pony liep inderdaad op de voorhand en uiteraard rijd ik hem lekker los in de mond, maar niet op de voorhand maar dat is eigelijk nooit een probleem met mij. Ik rijd hem opgericht. Hij probeerde Eva erg uit, het was voor de eerste keer en eenmalig. (Ofcourse gaat ze al wel nog een keertje op rijden, als Eva dat wilt tenminste)

Het was voor haar gewoon een keertje leuk om alles uit te proberen, so what? De pony heeft een blessure gehad en is niet meer geschikt voor de sport die hij eerst deed (Zowat elke weekend wedstrijden in de M2, bijna Z). Hij word ongeveer 3x in de week door mij gereden waarvan 2 keer met rope en bitloos hoofdstel, en 1 keer dressuur als ik en Vegas er een keertje zin in hebben.

Ik wil wel iets recht zetten. Eva heeft heeel zachtjes in de mond gedaan en dus hem echt niet in de krul getrokken. Hij liep zelf een beetje achter de loodlijn en deed in het begin erg nep ook. Ze had hem inderdaad iets meer naar haar hand toe moeten rijden, maar het ging ons gewoon even dat ze ook eens mocht ervaren over al de knopjes enzo. Het was echt niet de bedoeling om perfect dressuur te rijden en dat is onze EIGEN keus. Ik heb bijna over niks gezegt omdat ik dus echt geen lesgever ben. Ik heb gewoon soms wat gezegt op mijn gevoel. Soms deed hij wat en ik weet dan wat je moet doen bij Vegas om het goed te krijgen, en zei dat. Eva had haar handen laag om hem ontspannen te maken. Voor 1 keertje wat meer op de voorhand maakt echt niet uit hoor... Het ging ons meer erom dat Eva dus een keer alle knopjes mocht uit proberen, wat wel erg grappig was. De oefeningen gingen niet echt super, haha maar het was wel erg leuk! De pony loopt totaal niet kreupel maar de ondergrond van de bak is niet goed.

Dus mensen, maak er niet zo een probleem van. Het was maar 1x dat dit paardje zo gereden werd, alleen maar omdat het leuk was voor Eva om uit te proberen. Het ging echt niet zo beroerd als jullie denken hoor, het zag er goed uit en zeker voor de eerste keer op Vegas. Als mensen de eerste keer op Vegas rijden ziet het er echt wel anders uit dan dit.. En dan bedoel ik dat ie heel erg op de voorhand loopt, en helemaal uit elkaar. Ze reed hem erg netjes als je kijkt naar haar niveau, top gedaan hoor eef!;) Ik zal eens kijken of ik foto's kan vinden met Liesbeth (mijn zus die hem altijd reed) en Vegas. Ik rijd hem ook zo ongeveer maar ik heb daar helaas (nog) geen foto's van.

Groetjes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:17

Daar hadden we het niet over ;) jij zegt zelf dat wij het heel normaal vinden dat ze de handen op der bovenbenen heeft. Dat zegt helemaal niemand hier ;).

Uhu. Mijn pony word erg druk van druk in zijn mond. Deze pony ook, en zoals eva al zei hij was super braaf en heeft geen kick gegeven.
Vesceron schreef:
NicoleHorses schreef:

Vertel dan eens waar de handen hier zitten???
Is dit geen bovenbeen of moet ik terug naar biologie les???

Overigens zag ik jou ook iets zeggen over dat de pony zou bokken/narrig worden bij teveel druk??
Dan is ie hierna zeker helemaal uit z'n dak gegaan?? Je gaat mij echt niet vertellen dat hier geen druk opzit!! Kijk naar die mond :n
Afbeelding