Volgens mij doen paarden die een wat mindere balans hebben (bv jonge paarden, of luie manegekrengen zoals die ene ruin toen bij ons ) dat hangen ook wel hoor, ik merk het bij sommige bij het hoefkrabben al. Dan doen ze in het begin nog hun best maar na een tijdje wordt dat been moe.
Tuurlijk doen andere paarden het ook....de ene uit onwil en de andere uit onmacht, bij de ene is het een stukje training en bij de andere doet het zeer. De kleine pony hier met zn dunne beentje en kleine hoefjes kan uren op drie ben staan en kun je in alle bochten buigen....zit hij niet mee, valt gewoon in slaap, en hij heeft nog wel een hoefsmidtrauma gehad in het verleden.
Ja klopt.. er zijn veel meer paarden die het niet als veulen hebben geleerd en dan kost het ook veel moeite om het aan te leren. Gisteren was er op de manege een pony kreupel en ik tilde zijn been op om eronder te kijken en ik kon gewoon zijn hele kogel in mijn hand houden. Bij Kim kun je met 2 handen nog niet eens helemaal om de kogel heen. Daarom vind ik het ook zo jammer dat sommige mensen denken dat het 'even geleerd kan worden'.
Het paard dat ik vandaag had schopt als je haar achterbenen optilt - ze geeft ze WEL netjes aan, maar eigenlijk wil ze niet ofzo. Kreeg zowat een trap in m'n gezicht (gelukkig sta ik goed, anders krijg ik straf op school) en toen heb ik haar dat even afgeleerd...
Probleem bij al die paarden is dan dat ze het bij een ander net zo hard weer proberen als ze een beetje baldadig zijn.
En inderdaad als je de kogel al niet eens kunt pakken, houdt het ook op.
Bij pony Amigo kan ik ze tussen duim en wijsvinger vasthouden haha.....dat is en verademing die kleine licht pootjes.....Ik heb bij hem ook altijd het idee dat als hij zou trekken of hangen ik m zo even optil en sterker ben. Maar hij is zo lief dat dat niet gebeurt.
Hoe heb je dat paard het "even" afgeleerd dan Nemurin ? Of was hij aan het uitproberen ? Het is zo verschillend per paard waarom ze tegenwerken, mijn andere paard stond ook altijd een beetje te dreigen leek het wel met de achterbenen, dat was dus uitproberen. Weer een andere pony trok de eerst keren echt heel hard zn voorbeen uit je handen, na constant nee roepen en belonen als hij het wel netjes deed was het over, maar die had ook last van dat gewricht in die periode. Het is soms best lastig oordelen en dus ook best lastig het goede te doen.
Nummus
Geplaatst: 06-05-10 23:40
Nou ja, afgeleerd dat ze het bij mij deed, dus inderdaad was ze aan het uitproberen. Maar dat doet ze bij iedereen, omdat bijna iedereen het hoevenkrabben een beetje laat zitten bij ons. De gevorderden die er ervaring mee hebben doen het prima, de meeste anderen helemaal niet, of alleen de voorste hoeven. Snap dat de achterbenen een beetje eng zijn maar kom op zeg...
Dus daarna kon ik meerdere keren braaf die voetjes optillen achter. Uitgebreid beloond inderdaad.
Maar heb ook wel es echt ruzie gehad gewoon met een Dartmoortje van 1,5 dat aan het puberen was hoor. Ze heeft hele kleine hoefjes, maar is razendsnel. Ze is ook echt de enige die mij ooit geraakt heeft eigenlijk met een trap. Nou toen heb ik haar een corrigerende tik gegeven, en inderdaad "Nee!" Uiteindelijk volstaat alleen "Nee!" en belonen helpt haar het te onthouden wanneer ze het goed doet... maar het is ook best lastig oordelen inderdaad, ze deed het op dat moment met alles, bijten, schoppen, draaien, los proberen te trekken, stilstaan, etc. En iedereen heeft dan consequent het hele systeem toegepast, en nu doet ze alles braaf... Ze is zelfs heel erg plakkerig nu als ze iets eng vindt, zo van "mens, doe even iets daaraan".
Bij dat manegepaard is dat duidelijk nooit gebeurt, want die probeert iedereen nog uit. Maar ja als mensen gewoon loslaten als het "lastig" wordt leer je dat moeilijk echt af.
ladyharma
Geplaatst: 07-05-10 11:05
wat doet hij dat handig! bij mijn ex verzorgpaard (ook belg) moesten ze haar vasthouden met 3 mensen! en dan kon de hoefsmid haar hoeven doen xd op den duur gaf ze wel voetje maar dat was wel heel erg zwaar xd ik kon ze ook niet eens uitkrabben xd
Ik denk dat dat aan je computer ligt, want ik kan ze wel gewoon openen.
wilmatj
Geplaatst: 08-05-10 16:33
leuk gedaan zo die foto's. had dit ook nog nooit gezien. wel interesant om te zien.
heathfield
Geplaatst: 08-05-10 22:15
het is toch even wat anders dan een shettie leuk omte zien hoor!
Anoniem
Geplaatst: 08-05-10 22:43
Ik heb het nu 7-8 keer gezien en ik blijf het ook interessant vinden.
Nu zit ik al een tijdje naar een foto van Kim te kijken en ik vind dat hij goed weer geeft hoe dik haar benen zijn, hoe breed haar kogels zijn. Je kunt hier goed op zien dat het niet zomaar even een paardenbeen is dat je op moet tillen en moet ondersteunen, maar echt iets massiefs. Bij het zien van deze foto kan ik nog beter begrijpen dat er veel hoefsmeden zijn die niet uit de hand willen bekappen.
Hee, ik zie dit topic nu pas! Wat grappig, wist niet dat zoiets bestond! Jammer van die negatieve reacties, ik begrijp je volkomen! Overigens, ziet het er naar uit dat Kim dit heel erg vond? Volgens mij had ze echt zoiets van, het zal wel
Het boeit Kim inderdaad niet zoveel.. Alles gaat heel relaxed. Vandaag hoorden we dat ze een steentje in haar achterhoef had, en voetje wilde ze echt niet geven. Toen heb ik een touw gepakt en toen ging het een stuk beter.
Cheetahfan
Geplaatst: 09-05-10 20:01
Precies, en dat zie je ook op de foto's terug! Martelwerktuig Kim word ook zwaar mishandeld! Je ziet ook hoe mager ze is, en hoe slecht haar hoeven zijn? Ze word gewoon gemarteld bij je! Geen wonder dat mensen zo reageren!
Veel paardeneigenaren kunnen een voorbeeld aan je nemen
Nou, mijn hoefsmid vond Kim (laat ik het netjes zeggen ) wat te zwaar. Maar inderdaad, een martelwerktuig is het echt niet. En deze hoefsmid is, helemaal vergeleken bij sommige andere die ik heb meegemaakt, harstikke rustig en heel erg kundig.
Ik zie het topic ook nu pas en wat leuk om te zien zeg. Ik dacht dat ze dat zo alleen bij koeien deden. Kim is echt groot, wow! Ik verbaas me er iedere keer weer over. Hoe zwaar weegt ze eigenlijk?
Bedankt.. Kim weegt ongeveer 975 kilo. Ze is niet zo super groot hoor.. tussen de 1.70 - 1.75m
Jeannine
Geplaatst: 10-05-10 12:12
Toink! haha! Nou, dat vind ik wel groot hoor De mijne is maar 1.55 ongeveer!
palominotje
Geplaatst: 16-05-10 14:58
Dit had ik nog nooit gezien. Vindt je het niet eng? Stel je voor dat ze ergens van schrikt en ze wil vluchten, Kan ze haar benen misschien breken? Ze is sterkt genoeg lijkt mij om die hele stalage om te trekken.
Neee haha.. Ze kan haar been echt niet breken hoor. Dat is echt onmogelijk. En de stellage om trekken kan ook niet, want ze staat erop. Het is niet zo dat zij op grond staat en dat de bekapstal over haar heen staat. Het is gewoon één geheel.
SunnyBL
Geplaatst: 16-05-10 18:54
Interessant om te zien! Kan me voorstellen dat je dat zo een kolossaal paard niet ff zomaar meer leert..
Offtopic: Lees ik goed dat je al ruim 22 kilo ben afgevallen? Super meid, goed bezig!
Klopt hoor.. ik heb liever een paard met goed onderhouden hoeven, dan een paard met omgekrulde hoeven, omdat het zogenaamd zielig zou zijn om haar in een bekapstal te bekappen.