Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:34

Def schreef:
Ik ben er nog niet zo uit met welke druk er moet worden gereden met dit hoofdstel.

Deze hoofdstellen zijn niet gemaakt voor doorlopende druk zoals op de foto's (behalve eentje).
Helaas lijken dressuurruiters nu wel het idee bitloos te omhelzen, maar kunnen ze niet los van 'bitcontact'. Als je het wel juist gebruikt ga je hier ook niet snel punten mee krijgen op een traditionele dressuurwedstrijd, want het is weinigen gegeven een paard 'zonder' teugels in aanleuning te rijden.
Wat Cook er zelf over zegt: "It is rather as though you are "head reining"; in the manner of neck reining, except that the head reining is more positive and applied to a more appropriate part of the anatomy. Where the head goes, the body follows."
M.a.w. je geeft als bij neckreigning ('western-sturen' voor wie er geen beeld bij heeft) een signaal wanneer je wat wil, en neemt het signaal weg als de opdracht uitgevoerd is, en tussenin laat je de teugels doorhangen.
Je kan er overigens heel leuk éénhandig mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:57

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:02

JoviBan schreef:
Janine1990 schreef:

Dit is nièt de werking van een kruislings bitloos hoofdstel.

Je roept van alles over bitloos, maar je hebt geen idee waar je het over hebt.

Oké, je hebt gelijk :D
Ik zal me voorgoed stilhouden hierover :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:04

Janine1990 schreef:
De druk in de mondhoeken, is voor mij ook slechts een zachte verbinding. Ik kreeg alleen het idee dat jij het zag als druk, als in trekken. Vandaar mijn reactie over het niet constant trekken.

Je vergeet even de druk van het bit op de lagen en de tong, en vaak ook de druk tegen de wangkwabben en tegen de voorste kiezen.
Daar hoef je niet eens voor te trekken; die druk is er continue.

Janine1990 schreef:
Er zijn inderdaad veel paarden die met bit worden gereden die achter de loodlijn gaan, of een valse knik hebben. Maar ik denk dat het met een bit makkelijker te verhelpen is dan zonder. Zie ook de link die ik in mijn vorige bericht gaf.

Hoe verhelp je dat dan volgens jou?
Het enige belangrijke is namelijk je paard voorwaarts en actief rijden. Tempowisselingen, overgangen, wendingen en diverse figuren rijden. Allemaal vanuit de achterhand. Het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt.
Dat "verhelpen" neigt toch weer naar "inwerken" in de mond of op het hoofd. Dat moet je niet willen
Janine1990 schreef:
Ik zie maar weinig paarden die bitloos én correct worden gereden. Winston is de eerste die ik correct zie gereden... Maar help me gerust aan wat foto's, want hier in de buurt heb ik nog niemand bitloos zien rijden. Ik zie het enkel hier op bokt.

Zie hier: http://www.bitloospaardrijden.info/fotopagina.htm

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:09

Even offtopic: Ik zou wel bitloos willen gaan starten, maar worden deze wedstrijden ook door heel NL georganiseerd of zit ik wederom in de verkeerde regio :') Ik heb ook iets gelezen over een minimale breedte van de neusriem, hoeveel is deze?

olijf

Re: Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:15

Knappe Winnie :+:
Hij ziet er goed uit Kaatje :)) en hij staat er fijn aan.
Merk zelf ook geen verschil met of zonder bit, alleen dat hij na langer gebruik zonder bit makkelijker op de hand gaat hangen.
Maar dat kan ook aan mijn rijerij liggen :+
Ik ben trots op je :*

angel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:17

Wauw wat een machtig mooi paard!

Ziet er heel goed uit <3

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:19

KarinvdM schreef:
Rangeela schreef:
ik vraag me af wat er gebeurt als je hem aan een losse teugel laat lopen!

Hoezo?

Nee, dat valt wel mee Cayenne.

Omdat hij de hele tijd op je lijkt te leunen, dus lijkt het net of hij niet 'zelf' loopt. Ik ben dus beniewd of hij ook zijn hoofd/hals/rug kan ontspannen zonder dat hij door jou teugel wordt ondersteund.

ullei lijken verder een goed team! Ziet er mooi uit! Maar zoals hierboven beschreven ben ik beniewd naar de losse teugel!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:21

Rangeela schreef:
Omdat hij de hele tijd op je lijkt te leunen, dus lijkt het net of hij niet 'zelf' loopt. Ik ben dus beniewd of hij ook zijn hoofd/hals/rug kan ontspannen zonder dat hij door jou teugel wordt ondersteund.

ullei lijken verder een goed team! Ziet er mooi uit! Maar zoals hierboven beschreven ben ik beniewd naar de losse teugel!

Zodra ze de teugel losser laat zal hij de hand gaan opzoeken, dus hij zal gaan zoeken naar contact. Hij laat dan de hals zakken en volgt de hand.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:38

Ik vind het er goed uit zien.Meestal als je een voorbeeld ziet dan denk ik ,ja je kan er ook niks om hangen en niet aan het werk zetten.Dit is dressuur!

Ik denk alleen dat een bitloos hoofdstel niet bedoelt is om zò te gebruiken.(constante verbinding/druk)
Hoe is dat besproken op de bijscholing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:51

Goldie schreef:
Even offtopic: Ik zou wel bitloos willen gaan starten, maar worden deze wedstrijden ook door heel NL georganiseerd of zit ik wederom in de verkeerde regio :') Ik heb ook iets gelezen over een minimale breedte van de neusriem, hoeveel is deze?

Het streven is minimaal één wedstrijd per maand per provincie.
De neusriem moet minimaal 2 cm breed zijn.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:58

Zit er goed uit Karin.

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:16

Ziet er netjes uit zo bitloos!
En fijn dat het het ook meteen goed oppakt! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:47

Ziet er echt super uit, je paard loopt echt netjes zonder bit.
Jij zit ook netjes, leuke combi en een prachtig paard :).

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:50

Super knap! +:)+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:04

Rangeela schreef:

Als ik de teugels langer laat worden volgt hij de hand en zal hij dalen in de hals. Maar dat gaf SuzanneF ook al aan.
Victory2000 schreef:
Ik denk alleen dat een bitloos hoofdstel niet bedoelt is om zò te gebruiken.(constante verbinding/druk)
Hoe is dat besproken op de bijscholing?

Als dat zo is dan kunnen ze de bitloze rubrieken direct wel weer opdoeken, want in de ring willen we toch een paard in aanleuning zien? :?
Een hackamore is niet geschikt om dressuur mee te rijden want die zijn niet geschikt voor een constante verbinding.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:21

Eindelijk een paard wat dressuurmatig lekker bitloos gereden word +:)+

Ik vind zelf de kruislingse systemen ook niet zo geschikt voor constante verbinding, maar wellicht is dat persoonlijk. Zie daarvoor liever een sidepull/kaptoom.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ga je nu vaker bitloos rijden? En heb je ook voordelen ondervonden, of was er weinig verschil?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:27

Feitelijk is dit helemaal niet zo schokkend - ieder paard kan zo gereden worden als je correct rijdt... maar daar schort het gewoon vaak nog aan :) Ik vind het wel een fijn beeld geven. Mijn eerste paard reed ik ook vrijwel altijd bitloos en die liep altijd te schuimen, maar die schuimde nog met een halster om :))

Mijn mening is dan ook altijd nog - ieder middel is zo goed of slecht als de kunst van de ruiter die het gebruikt.

Enig punt van kritiek die ik hier zou willen uiten is de sporen die ik jammer genoeg iets te vaak in de buik van het paard zie verdwijnen, jammer.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:38

Mooi hor karin.... Hahaha kun je volgende week niet bitloos examen doen ? hahaha grapje :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:13

Karin,bedoel ik......Daarom vroeg ik me ook af hoe ze dat op de bijscholing besproken hebben.Wàt wil de jury zien???
In hoeverre is er verschil dan tussen mèt bit en bitloos jureren?

Nogmaals vind het er toppie uitzien. :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:42

Dat verschil is er eigenlijk niet, dat heb ik eerder ook al aangegeven..
Voor bitloos zijn er aparte protocollen waar het onderdeel "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard" is veranderd in: "Het rechtgerichte en ontspannen paard en het lichte contact op de teugels en de hoofd/ halshouding van het paard."
Die wijziging had voor mij niet gehoeven, ik vind dat nog steeds aanleuning, maar goed.
Hier staat meer informatie: http://www.knhs.nl/News.asp?ID=17270&PC ... atID=&men=

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:08

Dank je wel Karin....heb de link gelezen.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:13

WAUW uw paard !!!!!

ziet er top uit !! mooi hoofdstelletje ook !!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:19

Lydiia schreef:
Nou ik vind dat hij met dit hoofdstel veel beter loopt!!!!!!!!!! ;)

Mischien loopt ie beter maar dit is voor hem prettiger
en het gaat toch om plezier ?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:49

Ziet er super uit, jij maakt zo echt reclame voor netjes en korrekt bitloos dressuur rijden!

Hopelijk nemen jouw foto's ook een hoop voordelen weg dat bitloos alleen maar voor recreatieruiters of lage nivo's geschikt is, jij laat zien dat je ook op hoger nivo prima kunt rijden zonder bit!

Erg leuk dat je het zelf uitgeprobeerd hebt.

Is het je ook opgevallen hoe lekker ontspannen de ond van je paard is!? ;)