zware val na rijden op pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: zware val na rijden op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:58

ik zou gewoon juridische stappen ondernemen en dan maar zien waar het schip strandt. een advocaat kan je vaak al vertellen wat je kansen zijn. als beide partijen duidelijk zijn geweest in wensen en over de pony (in dit geval was de verkopende partij dus niet eerlijk, maar wellicht wel duidelijk) zou je redelijk sterk moeten staan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:06

In wezen maakt het niet uit of de koper zichzelf overschat heeft, of de verkoper de braafheid van de pony overschat heeft. Aan het einde van de rit is de eigenaar verantwoordelijk voor schade door het dier aangericht. In dit geval is er sprake van behoorlijke schade, waarvan zelfs nog afgewacht moet worden of er geen restverschijnselen blijven. overschat, onderschat, eerlijk of oneerlijk, eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor die schade.

Overigens is het wel opmerkelijk dat je nog steeds niks van de eigenaar of plaatsvervangend verkoper hebt gehoord......

In elk geval heel veel beterschap voor je dochter, en zet de procedure maar gewoon door. Het kan zijn dat het je niet veel oplevert, maar als je nu stopt weet je zeker dat je met lege handen achterblijft.

Waar ik Kiwiko wel gelijk in moet geven, is dat je je voor moet bereiden op een hele getouwtrek, en dat de tegenpartij waarschijnlijk alles gaat doen om eronderuit te komen. Desnoods tot volledig ontkennen van het ongeval/ de schade toe...... laat je daardoor niet de put in duwen, dat is gewoon de manier waarop dit 'spel' gespeeld word, hoe vervelend en vreemd dat ook is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:10

Of je nou verkoopt of niet, de eigenaar van de pony is gewoon verantwoordelijk en die had zich daarom ervan moeten overtuigen dat het kind voldoende kan rijden voor de pony.
Moeder gaf duidelijk aan dat ze op zoek waren naar een brave pony en dat het de 1e eigen pony voor dochter zou worden. Daarmee geef je toch echt een bepaald niveau aan.
Verkoopster had moeten aangeven dat de pony niet geschikt was voor beginners.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:21

Wat ontzettend sneu voor je dochtertje!
Hopelijk houdt ze er geen blijvend letsel aan over, lichamelijk of geestelijk.

Heel veel beterschap met haar.

(weet wel weer waarom ik nu tijdens zoektocht naar nieuw paard mijn body protector gewoon bij me heb en aan doe... )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:28

even advocaat van de duivel (dus niet mijn mening, maar meer hoe het er aan toe gaat in de rechtbank straks)

mevrouw de koper zei dat haar dochter springruiter was, een aantal springwedstrijden gewonnen had, dus kan je redelijkerwijs aannemen dat de 10 jarige redelijk kan rijden. De ponie heeft bij ons nooit wat verkeerd gedaan (en dan komen de getuigen die vertellen dat de ponie bij hun alijd braaf is geweest)

zo gaat het lopen in een rechtzaak, wees daarop voorbereid........ en dus moet ts kunnen onderbouwen dat de ponie nooit betrouwbaar is geweest.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:31

KiWiKo schreef:
....... en dus moet ts kunnen onderbouwen dat de ponie nooit betrouwbaar is geweest.

Dat denk ik niet; ook als het een superbetrouwbare pony is die toevallig die dag voor het eerst in zijn leven een pokkehumeur had, blijft eigenaar aansprakelijk. Hooguit zal de rechter tot een verdeelsleutel komen (wat mij heel onwaarschijnlijk lijkt) maar dan nog is het de moeite waard, lijkt me.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:31

zo denkt de rechtbank niet beantsje :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:38

ik vraag me af of het uberhaupt voor de rechter zal komen... waarschijnlijk komt er dan gewoon een letselschadeadvocaat kijken, die gaat in overleg met de (advocaat van de) tegenpartij, en aan de hand daarvan maken ze een schatting voor een bedrag. zo ging het althans na mn aanrijding, nooit een rechter gezien :)

tegenwoodig komen dit soort dingen niet meer in de rechtbank, tenzij er problemen ontstaan tussen beide partijen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:40

als partijen het niet overeenkomen dan komt er gewoon een rechter bij kijken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:46

amyz schreef:
en aan de hand daarvan maken ze een schatting voor een bedrag.

Dit is je sleutelwoord. Als er niet al te veel schade is, volledig duidelijke schade en geen restschade, dan gaat het vaak zo ja. Is er veel schade waardoor het bedrag ernstig oploopt, is er blijvende schade waardoor je bijvoorbeeld rekening moet houden met voor het leven (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt of is de schade onduidelijk, dan gaat het vaak stukken en stukken moeilijker. Gemiddelde tegenpartij zal er dan alles aan doen om onder betaling uit te komen. En reken maar dat ze daar dure advocaten voor in dienst hebben, die geen enkel smerig middel schuwen.

Schaderecht is zo simpel nog niet, zeker niet als het om hoge bedragen gaat...... Het enige geluk hier is dat de schade door een dier is veroorzaakt, als je van geluk kan spreken......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:49

precies lalidan........... precies.....

hun hebben het geld, die advocaten zijn ingecalculeerd......... en daar sta je dan met je rechtsbijstand advocaat.......

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:50

Laat ik nog wel volledig duidelijk zijn, geen van dit alles is een reden om het maar niet eens te proberen. Hou jezelf alleen voor de het een gemeen proces word en dat het weleens lang, heel lang (5 tot 10 jaar is zelfs nog iets wat geregeld gebeurt) proces gaat worden. Maar in wezen sta je in je recht, dus zolang je dit kan regelen en het gewoon los kan laten heb je niks te verliezen, alleen maar wat te winnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:52

hmmz mijn ervaring is daar toch anders in (en was echt geen banketstaaf bedrag hoor) denk dat het natuurlijk allemaal heel vervelend kan verlopen, maar de kans is er ook gewoon dat het allemaal best meevalt. de schuldvraag kan hier alleen nog wel problemen opleveren, maar idd, gewoon proberen.

ze gaan dan sowieso kijken wat de schade is en ze wachten dan waarschijnlijk ongeveer 2 jaar, zodat het letsel zich heeft gestabiliseerd. en dan kan het nog wel even duren voordat ze een bedrag vastgesteld hebben. heeft bij mij iig dik 3 jaar geduurd, maar toen was het allemaal ook wel heel snel geregeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:53

tuurlijk proberen kan altijd.............. maar ik weet hoe dit soort gevechten gaan............ en echt, geloof me...... je bent er niet met je verhaaltje bij de rechter alleen.............. daar komt zoveel meer bij kijken

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:07

Ik ben dit topic, zoals jullie hebben gelezen, begonnen om verkopers te vragen om eerlijk te zijn.

We krijgen hier nu een discussie waar ik geen zin in heb om aan mee te doen.

Alles misschien goedbedoeld en ik bedoel het niet verkeerd maar:

* als ik vraag aan de verkopende partij om meer informatie over deze pony en het enige dat ze schrijven is dat de pony superbraaf en niet
kwalijknemend is;
* ik duidelijk heb gezegd dat dit haar 1e pony wordt;
* de verkopende partij de pony weg deed omdat hun 12 jarige dochter er te groot voor was; en nu een pony voor haar hebben die zeker niet (veel)
groter is.
Ja dan vraag ik me af wat had ik verder nog moeten en kunnen doen om dit anders te laten verlopen. Ja, inderdaad een voorrijder.

En nogmaals als de verkopende partij normaal had gereageerd had ik er misschien ook niks achter gezocht. Maar juist omdat de advertentie dezelfde avond weg was en hun houding naar ons toe wel heel vreemd was, ben ik verder naar deze pony gaan zoeken. Daar kwam ik er ook achter dat ze gelogen hadden over de leeftijd van de pony.

We zullen zien hoe alles verder gaat lopen. Op dit moment is er voor mij maar 1 ding belangrijk en dat is dat mijn dochter voor 100% hersteld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:10

houd geen stand bij de rechter............ alleen wat je naderhand als bewijsmateriaal hebt gevonden houd stand.......

diegene die bewijst krijgt het recht :)

en nogmaals ik bedoel het alleen maar in jouw voordeel........ ik sta vaak bij de rechter

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:14

nicole kan me voorstellen. focus je lekker op je dochtertje, en denk eens na over het inschakelen van een letselschade-advocaat.

we kunnen hier wel met zn allen gaan speculeren hoe het gaat verlopen maar denk dat ts intussen wel een idee heeft van wat er kan gaan gebeuren.

succes iig!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:27

Gelijk heb je. Je had ook niks anders kunnen doen, van geen kanten. Zelfs een voorrijden zou misschien niks uitgemaakt hebben.... ik ben ook eens ergens wezen kijken, ook superbraaf, zus van eigenaresse er eerst op, zag er 'netjes' uit, ik erop, paard spontaan aan de ren, en hard ook....
Later bleek dat dit dier dat bij de eigenaar dus ook vaker had gedaan....

Het is gewoon ronduit triest dat mensen hier niet eerlijk over zijn, en dat jouw dochter nu op zo'n manier slachtoffer is geworden. Nogmaals heel veel beterschap voor je dochter, en ik hoop dat ze hier volledig van hersteld.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:48

Ik kan hier woedend over worden,wat zijn dat voor praktijken.
Ik ken ook iemand die regelmatig pony's en paarden koopt en als ik dan de advertentie op mp tegen kom schud ik alleen maar met mijn hoofd,want hoe kun je weten dat een pony ontzettend lief,verkeersmak,geen stalgebreken en totaal gezond is als je haar zelf net bv 2 dagen in huis hebt........
Walgelijk!
Duurd eerlijkheid niet altijd het langst?
Ik hoop dat je meissie geen schade overhoud aan deze ervaring en wens haar heel veel beterschap.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:22

Kiwiko, geloof me, dit is een appeltje/eitje zaak waar geen rechter aan te pas komt. :n

En als het wel problemen geeft dan mag TS mij om raad vragen ;) .

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:52

Ik zou de pony, zéker als je die zoekt voor een jong kind of een beginner, altijd laten voorrijden door de eigenaresse of een verzorger. Zeker als het de eerste keer is dat je hem/haar gaat uittesten. Als het paard bevalt en je gaat een tweede keer terug kan je altijd eens vragen of je er als eerste op mag om te kijken hoe fris hij/zij zojuist is als hij net uit de stal komt. Ik ben tot nu toe hooguit 1 of 2 keer zelf als eerste op een paard geklommen toen we die gingen uittesten, maar paard/pony was voordien wel al een minuut of 10 gelongeerd. Ik ga er nooit als eerste op zodat ik van op de grond al kan opmaken op wat voor type paard ik kruip. Met bepaalde paarden ben ik dan ook heel blij geweest dat ik ze eerst onder iemand anders zag voordat ik mij er zelf opzette (op sommigen ging ik na het voorrijden ook gewoon niet)
Dit geeft natuurlijk nooit 100% zekerheid. Paard kan nog altijd raar reageren met een vreemde op zijn rug, of plots schrikken van iets en overdreven heftig (wat je ook niet verwacht) aan de kletter gaan.

Verder vind ik het de situatie 'typisch'. Je hoort ook vaak verhalen van pony's die verdovende middelen krijgen. Pony is natuurlijk helemaal geweldig, kind wil die pony en koopt hem, en eens thuis zitten ze met een monster opgescheept die alles doet wat níet moet. Dit praat het natuurlijk niet goed, maar je bent zeker niet de eerste die dit meemaakt, jammer genoeg...

Wel heel, heel sneu voor je dochter. Echt zo jammer dat haar eerste keer paardjes kijken zo moet gaan. Ik hoop dat ze hierdoor niet bang is geworden. Dat zou vreselijk zonde zijn. Vooral doordat dit zou komen door zo'n verkeerde pony uit te testen. Mensen zijn inderdaad heel egoïstisch tegenwoordig. Als het hen niet schaadt en zij er beter van worden interesseert hun verder niet wat er met paard of toekomstige ruiter gebeurt :n Wens haar maar beterschap van me. Hopelijk kunnen jullie, als ze beter is, weer rustig aan de slag met een leuke pony zoeken voor haar. Veel succes toegewenst!

Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus als dit al geregeld gezegd is, sorry dan.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:02

(heb alleen de eerste pagina gelezen) tjee zeg wat erg en wat asosiaal, je kan de mensen aansprakelijk stellen gezien ze het gedrag van de pony bekend was, ik snap echt niet dat er zulke mensen op aarde rondlopen helemaal met een kindje daar "speel" je toch niet mee!!! echt wat en tuig zeg!

ik zou hier echt werk van maken, en een flinke schade vergoeding en de onkosten gaan eissen! dit kan gewoon echt niet en je moet er zeker niet aan denken dat het anders had kunnen aflopen :(

wens je dochtertje heel veel beterschap en jij en je familie heel veel sterkte, wij leven echt met jullie mee!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:21

LDRD schreef:
Kiwiko, geloof me, dit is een appeltje/eitje zaak waar geen rechter aan te pas komt. :n

En als het wel problemen geeft dan mag TS mij om raad vragen ;) .

Dat denk ik ook.
TS kan niet verweten worden dat ze geen vragen heeft gesteld, de verkoper heeft belangrijke informatie niet gegeven.
En ik vind het top dat je TS wilt helpen hiermee. 8-)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:48

Ondanks al je gelijk van de wereld zou ik wél de strijd aangaan maar me mikken op een schikking in den minne...
Maar dat is mijn mening :)

Heel naar. Wat mij vreemd zou doen klinken is dat zij geen foto's hebben van die keileuke springpony. :? Dat zou al een reden zijn om af te haken.

Naja ik ben ook es op kinderponyjacht geweest voor iemand anders en die intens lieve welsh ging zo door het lint aan de hand dat hij dwars door me heen ging en ik mijn stuitje brak. Tja, ik ben er die wei ingelopen. Heb het maar gelaten voor wat het is. :)

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:22

Hoe is het nu met je dochter?
En ik geef je groot gelijk dat je je richt op het herstel van je meisje... Het lijkt me verschrikkelijk om zoiets mee te moeten maken.