Ik heb een dood paard in de wei staan....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aurelle_

Re: Ik heb een dood paard in de wei staan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:02

Nou, blij voor het "dooie" paard dat hij het zo heerlijk heeft bij jou! Waren er maar meer mensen die een paard een goede oude dag bieden.

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:13

haha, och we hebben hier inmiddels een "terug van diefstal"paardje, ergens lopen er nog een tinkermerrie en een veulen van 2005 rond die bij mij hoorden te zijn, en nu een dood paard in de wei nadat een ander dood paard in de wei lag dood te zijn... het lijkt idd wel een soap serie....

Had ik meer plaats en geld, dan liepen er meer oudjes die hun pensioen hier mochten uitzingen, helaas is dat niet haalbaar.....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:22

Wat een verhaal weer!
Ben érg benieuwd of je meer te weten komt. Het voordeel dat je hebt is het de Fries Stamboek een vrij "gesloten" stamboek is. Als je wat info over het paard kunt krijgen, gaat het balletje vanzelf aan het rollen. Als het een NRPS zou zijn, zou het een stuk moeilijker worden...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:30

Wat een heerlijke parmantige dame op de foto. Fijn dat ze bij jullie van haar oude dag mag genieten!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:46

Tamme 276 197402591 Stb
Ottsje
196553400 Stb Ster + Pref

hiet staat een ottsje tussen. misschien wat?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:06

gekvanfleur schreef:
Tamme 276 197402591 Stb
Ottsje
196553400 Stb Ster + Pref

hiet staat een ottsje tussen. misschien wat?

De Ottsje waar we info over zoeken is van 1988
Die jij noemt is van 1965

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:09

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:15

Wat een geluk dat ze heerlijk bij jou mag genieten van haar oude dag met een hoop liefde en knuffels van de kids.

Ik heb respect voor je hoor en ik hoop dat je iets van haar kan achterhalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:24

Jij maakt toch ook weer wat mee. Ik ben benieuwd wat je weet te achterhalen en wat de oud-eigenaren ervan vinden... Gelukkig is ze nu bij jou!

http://www.fps-studbook.com/src/content ... 104097.pdf
Op pagina 5 staat een Ottsje uit 1988. Niet dat je er verder veel aan zult hebben, maar dat zou haar toch wel kunnen zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:30

DAt zou misschien nog wel eens iets kunnen zijn...

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:37

Helaas gebeuren dit soort dingen nog geregeld. Een vriend van mij had een tuigpaard merrie met artrose aan haar knieen en hoefkatrol aan allebei de voorbenen . Paardje was 19 jaar en liep vaak kreupel . Ze werd overgenomen door de verzekering en zou naar de slacht gaan. Kom ik een dikke jaar later op een manege in zuid holland bij een wedstrijd kijken van een vriendin en wandel door het gedeelte waar de manege paarden en zie ik haar gewoon staan. Ik riep haar naam en ze hinnekte nog steeds naar me ( heb haar altijd meerdere keren in de week gereden)( ze hete op dat moment wel anders. Ik kon het niet geloven ze liep gewoon in de lessen mee meerdere uren per dag.

Ben naar de manege eigenaar gegaan en gevraagt hoelang ze haar al hadden en het hele verhaal uitgelegd. Hij heeft toen opgezocht wanneer ze gekomen was en dat was de dag dat ze bij ons weg werd gehaald door de verzekeringsagent. De manege eigenaar vertelde dat hij haar van een handelaar heeft gekocht en dat bleek de verzekeringsagent te zijn die was buiten verzekeringsagent ook paardenhandelaar. Hem was verteld dat ze 12 jaar was en lichte artrose had aan een voorknie maar nog makkelijk manege werk aankon . Na korte tijd merkte de manege eigenaar dat ze steeds vaker onregelmatig ging lopen en moeilijk op kon staan als ze even had gelegen in stal. Niet erg raar natuurlijk ( bij ons stond ze op ijzers met een zooltje en silicone ertussen voor haar hoefkatrol en nu stond ze blootvoets. En haar lichte artose was artrose in de zwaarste graad. Voorlopig had ze wel meer dan een jaar manege werk gedaan met tussenposes van kreupelheid.

Gelukkig was dit een manege eigenaar met zijn hart op de goede plek . Na een hoop gepraat vond hij het ook wel genoeg geweest voor haar . Ik heb haar toen zelf naar de slacht mogen brengen en ben er blij gebleven bij het afschieten om er nu toch echt zeker van te zijn dat ze nu eindelijk pijn vrij kon zijn. En geloof me dat was minder pijnlijk dan haar als manege paard te zien staan en wetend dat ze een jaar lang met pijn haar rondjes heeft moeten lopen.( ze straalde totaal geen power en meer uit was echt een hoopje ellende dof en mager en onbespierd ) Terwijl ze bij ons echt een merrie was met een hengsten uiterlijk en altijd bereid om te werken .

Ik raad ook aan om als je paardje echt op is em zelf naar de slacht te brengen ze gaan uiterst vriendelijk met je om op het slachthuis en het gaat super snel ze merken er weinig van ( mijn schoonvader is slachter hij zegt als het netjes gebeurdt is dat de snelste manier en het minst stressvol.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:44

Die friezen zijn ook allemaal zwart, lastig.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:20

en weet je al wat meer?? ik ben heel benieuwt hoe dit afloopt.
Hele blonde vraag: kun je niet achterhalen waar de veulens staan? heel misschien kun je dan via de veulens achterkomen waar ze die gekocht hebben en waar de merrie toen stond??
geen idee hoor ik,,

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:24

Ik weet nog niets extra's, maar met de hulp die ik krijg moeten we wel het een en ander kunnen achterhalen, kan alleen ff duren.... Maandag even bellen naar het stamboek, misschien hoor ik dan wat meer.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:30

oke! ga je ons vertellen wat zij gezegt hebben van het stamboek? ben heeel benieuwt hoever je komt in je zoektocht

STerkte!

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:34

Ja hoor ik hou jullie op de hoogte! *D

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:46

Wat raarm een dood paard dat gewoon rondloopt, ik ben wel benieuwd of je nog wat gaat vinden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:48

Vreemd verhaal, ik hoop dat je snel meer weet. Belangrijkste is echter dat ze nu van haar leven geniet.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:52

jeetje wat erg. ben benieuwd wat hier uitkomt

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:13

vind het ook niet te filmen,maar ja het gebeurd genoeg en swiep onwijs goed wat je doet met je oma fries...verwen haar maar lekker hoor :o

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:11

Je zult nu wel zon beetje met het stamboek aan de telefoon zitten, duim voor je dat je meer te weten komt!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:17

Nou ik hoop dat je een beetje achter haar geschiedenis kan komen. Succes met je zoektocht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:26

Jeetje wat een verhaal weer. Helaas komt dit meer voor dan je zou denken.

Robesh schreef:
Citaat:
Gelukkig was dit een manege eigenaar met zijn hart op de goede plek . Na een hoop gepraat vond hij het ook wel genoeg geweest voor haar .

Een manegeeigenaar met een echt goed hart koopt in de eerste plaats geen paarden met artrose. Manegewerk is ontzettend belastend voor de benen van een paard. Er is toch nog maar een jaar geleurd met het dier uit jouw verhaal, en waarschijnlijk was in een week al te zien dat dit paard te veel pijn had.
Helaas hebben heel wat maneges aanvoerlijnen van 'verse' manegepaarden die rechtstreeks via dubieuze handelaartjes lopen of de paarden komen zelfs recht van de verzekering of slacht.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:29

Swieb, heb jij dit weer?! Heb je al iets meer van het stamboek gehoord?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:34

Zijn er geen mensen op het friezenforum die haar herkennen?