sunnymay schreef:heerlijke combi!! trotser dan trots kan je niet zijn
volgend jaar voor voorlopig keur?
of wil je haar nu eerst rustig de sport in hebben?
Tjah..we hebben haar niet laten dekken. Dus voorlopig keur zit er komend zomer in ieder geval niet in.
Ergens zitten we in dubio..we (mijn ouders en ik daarbij) hebben jarenlang in de welsh-fokkerij gezeten.
Toen ik nog klein was paste dat natuurlijk mooi..ik kon de pony's zelf rijden. Toen ik groter werd kochten we door de jaren heen een aantal NRPS pony's. Maar ook daar ben ik vanaf gegroeid. De hengsten/ruintjes werden verkocht en de merries gingen dienen voor de fokkerij (daar hebben we een paar part-bred veulens aan over gehouden).
Inmiddels hebben we alle fokmerries verkocht. We willen eigenlijk helemaal over naar de paarden..omdat dit toch practischer is qua (aan-)rijden. Op dit moment hebben we nog 4 pony's; Jorinka is de oudste, dan hebben we nog een volle zus van haar en een broertje uit dezelfde merrie met vader Bokkesprong Czardas. Verder nog een ruin van Bokkesprong Czardas uit een Sunlight merrie.
We wilden eigenlijk Jorinka op de keuring laten zien, aanrijden en dan verkopen. Ook de rest wouden we aanhouden tot ze drie zijn , aanrijden en dan verkopen. We wilden een KWPN merrie veulen kopen uit een goede stam. Dan zouden we over 3 jaar pony-loos zijn en met de KWPN merrie kunnen fokken.
Het enige probleem is; we kunnen er nog niet echt afstand van doen!! Jorinka doet het zo leuk en het is zo'n aardige pony..Nu hebben we dus een leuke amazone gevonden en blijft ze zeker nog een paar jaar. Ze gaat over een poosje de sport in..maar ik hoorde mijn vader er vandaag over dat hij er toch ook nog wel mee wil gaan fokken! Nu denk ik dat ze eerst lekker de sport in gaat..en dat we er dan nog een paar veulentjes bij fokken..Ze heeft nou eenmaal ook echt een hele goede afkomst.
Dan zou je zeggen..wat let je .. koop er toch gewoon een KWPN merrieveulen bij en ga lekker door met beide stamboeken. Maar ik geloof niet dat mijn vader dat ziet zitten. Hij werkt gewoon full-time..en daarnaast verbouwt hij zelf de hele boerderij (dat is een tig-jarenplan omdat hij alles zelf doet). Als je echt goed bezig bent met fokken kost dat natuurlijk veel tijd. Up-to-date zijn van 1 stamboek kost al veel tijd..laat staan van 2 stamboeken.
Dat is dus ons dubio...ik weet niet hoe het de komende jaren zal verlopen
.