Citaat:
Wellicht dien je je eens te verdiepen in het werken in de vrijheid met meerdere paarden. Let wel, dit is totaal anders dan het werken met 1 paard! Zodra er meerdere paarden in de vrijheid aan het werk gaan ontstaat er ook een rangorde onderling die door de trainer in de hand gehouden dient te worden anders wordt het een zooitje. Je komt ogen, oren en handen te kort. Ja dan krijgt een paard wel eens een tik, echter niet zo hard als het lijkt of hoort. Het is meer een tik van: hela opletten jij, hier ben ik. Indien er met meerdere hengsten wordt gewerkt zal er zo nu en dan wel eens wat harder moeten worden opgetreden, maar vergeet niet, paarden zijn onderling ook niet altijd even zachtzinnig.
Het blijft buitengewoon kunstig en slechts voor weinige weggelegd.
He-le-maal mee eens! Nou ik geef mijn paard ook écht wel een keer een optetter als hij probeert over mij heen te walsen! Kom nou!
Ik vind onterrecht straffen écht niet nodig of slaan om te winnen, maar een oplettende zwieper vind ik dus écht wel kunnen hoor! 
Oren naar achteren vind iedereen meteen 'zielig' en 'oooh ze zijn zo boos' maar denkt niemand hier dat die paarden onderling niets
tegen elkaar 'zeggen' of doen? Oooh jawel hoor!
Maargoed dat weet 'iedereen' die dit hier niet geweldig vond al. Prima, een eigen
mening is één ding en dat is ook te begrijpen en ja, ik heb er alle begrip voor
, maar om nu deze man negatief te bepraten omdat hij
soms een tik uitsloeg naar zijn paarden? Nee, haha, zo ver zal je mij noooooit krijgen
Een tik is niet meteen zielig of sneu, maar kan
alles bepalen! Onderling zijn paarden IMO ook echt niet vriendelijk hoor. Bij ons in de 'kudde' werd laatst de Shet zo hard aangepakt dat
hij plat ging liggen uit onderdanigheid. Nou ik zie het bij hem alleen maar wanneer hij het van ze vraagt!