Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:27

malou137 schreef:
wil er ook even bijzeggen dat doorgaans IK de foto's maak ... wil dus zeggen een stuk of honderd in de eerste kwartier, waarna ik er op ben gekropen, de teugels er af zijn gehaald en ik Webster mijn fototoestel heb gegeven. ze is dan een goed ruiter, maar het fotograferen lukt niet altijd even goed. Vandaar dat we meer foto's hebben van de eerste 15minuten MET teugels dan de rest van het uur ZONDER teugels.

Is dus wel gezegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:28

Jolliegirl: dan heb je SLECHT gelezen want dat staat wel degelijk in het topic.

bulck

pharagirlke schreef:
Maar het constant inhouden met de handen is dat níet. Heb je haar ooit zien rijden? In het echt bedoel ik?

In België kunnen we ons bedenken dat dit dier iets meegemaakt heeft waardoor het niet meteen van een leie dakje gaat. Lukt dat in Nederland ook of zijn daar enkel perfecte ruiters met perfecte paarden met perfecte levens? Hell, over elk van jullie valt wel iets naar boven te halen. Over degene die het hardst schreeuwen nog het meest. Kijk verder dan je neus lang is.

Sorry maar daar distantieer ik me wel volledig van als belg zijnde :o
Een paard als dit zou volledig herschoold moeten worden en dat begint bij de basis(ontspanning, vertrouwen en simpel basiswerk). Opgeknoopt wat dingen laten doen is niet moeilijk (helaas lijkt dat voor vele mensen en trainers nog altijd de oplossing) en dat heeft ff niets met landen te maken, maar aan gebrek van kennis en inzicht.

PS van dat kwartier?? Komaan twee verschillende ruiters en allebei met die bijzet?

Kwens je veel succes, maar dit is niet de manier
Laatst bijgewerkt door bulck op 06-09-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

webster543 schreef:
hoe zou jij je voelen als ze zo beginnen. Ik kan veel verdragen, maar een dierenmishandelaar. Sorry dat gaat te ver!

Ook ik zou me klote voelen!
Ik zeg alleen hoe dit genoemd wordt volgens de normen en waarde voor de dieren.

hoop dat je mijn verdere tips ook gelezen hebt, en hier iets mee gaat doen? en we volgende keer foto's zien met een lossere bijzet (of geen bijzet)

Oke dan heb ik hier overheen gelezen, sorry

Jolliegirl

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:29

hee, het neemt trouwen niets weg dat dit een gigantisch mooi dier is!
om even wat positiviteit in het topic te gooien!

Ik ben benieuwd hoe het veulen eruit zal zien!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:30

bulck heb je ook gelezen dat het enkel het eerste kwartier oid is?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:30

bulck schreef:
pharagirlke schreef:
Maar het constant inhouden met de handen is dat níet. Heb je haar ooit zien rijden? In het echt bedoel ik?

In België kunnen we ons bedenken dat dit dier iets meegemaakt heeft waardoor het niet meteen van een leie dakje gaat. Lukt dat in Nederland ook of zijn daar enkel perfecte ruiters met perfecte paarden met perfecte levens? Hell, over elk van jullie valt wel iets naar boven te halen. Over degene die het hardst schreeuwen nog het meest. Kijk verder dan je neus lang is.

Sorry maar daar distantieer ik me wel volledig van als belg zijnde :o
Een paard als dit zou volledig herschoold moeten worden en dat begint bij de basis(ontspanning, vertrouwen en simpel basiswerk). Opgeknoopt wat dingen laten doen is niet moeilijk (helaas lijkt dat voor vele mensen en trainers nog altijd de oplossing) en dat heeft ff niets met landen te maken, maar aan gebrek van kennis en inzicht.

ben het met bulck eens herscholen niet knutselen op deze manier

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:31

Wat een geweldig mooie merrie!
Ik ga met de rest mee wb de bijzet.
Is het een optie om met haar lange teugel werk te gaan doen(dus niet lang lijnen)?
PB maar als je meer info wilt.

Ayasha
Blogger

Lijkt me dat ze daar vol op mee bezig is. :+

Arabesk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenmishandeling

Citaat:
Dierenmishandeling omvat alle niet noodzakelijke handelingen en alle verwijtbare nalatigheden van mensen, waardoor dieren pijn aangedaan, letsel toegebracht, of ernstig in hun welzijn benadeeld worden.

Voor TS heel vervelend om te horen, zeker omdat het niet bewúst is gedaan, maar vanuit een gebrek aan kennis. Daarom noem ik niet TS een dierenbeul, maar de manier van bijzetten wel dierenmishandeling.

Gelukkig worden er héél veel tips aangedragen waarmee TS aan de gang kan gaan +:)+

Wildgirl

pharagirlke schreef:

amen!

ik ben het ook eens met de post van catalyst1 op de 1e pagina.
De ts geeft duidelijke argumenten waarom ze in het begin zo wil rijden; volgens mij denkt half bokt hier weer dat ze de bijzet eraan heeft voor het naar beneden rijden; wat dus niet zo is!

@TS, ik heb respect voor je dat je deze foto's op bokt durft te zetten.
Ik denk dat je met een hoop geduld en tlc een hoop kan bereiken maar vergeet idd niet wat ze allemaal al meegemaakt heeft.
Is het geen optie om haar lekker vroeg met zwangerschapsverlof te sturen om haar even bij te laten komen>?
En dan na het veulenen het rijden weer rustig oppakken.
Ik wens je veel succes, ze ziet eruit als een leuke (en mooie) merrie!

@ scandal, zo'n paard met zo'n verleden kun je 'niet even opnieuw inrijden', je moet roeien met de riemen die je hebt en heel veel geduld hebben op de eerste ontspannen pasjes

Jolliegirl

En ik ga mee met arabesk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:32

zoals ik aangepast heb dat verhaal van een kwartier vat ik niet. Instappen, dan zie je twee ruiters in verschillend werk en dat op een kwartier. Nee dat geloof ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:32

Gebrék aan kennis? Kom op Arabesk... Gut ik moet echt mijn vingers aan elkaar plakken nu :x

Bulck: enkel op de drie laatste foto's zit een andere ruiter? :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:33

bulck schreef:
zoals ik aangepast heb dat verhaal van een kwartier vat ik niet. Instappen, dan zie je twee ruiters in verschillend werk en dat op een kwartier. Nee dat geloof ik niet.

tevens is instappen NIET met de kin op de borst.................ook zie ik galop... dit doe ik pas na 30 minuten.......
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:34

Ik zie nergens staan dat het instappen is, enkel dat het in het begin is... "in het begin" kan ook al opgenomen betekenen. Niet iedereen maakt instap foto's. (ik bv ook niet.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:34

pharagirlke schreef:
Ik zie nergens staan dat het instappen is, enkel dat het in het begin is... "in het begin" kan ook al opgenomen betekenen. Niet iedereen maakt instap foto's. (ik bv ook niet.)

het ''eerste kwartier''

de bijzet zit er maar een kwartier omheen...

Leg uit ? :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:35

Mooi beest hoor!
Over de bijzet, ik snap je idee erachter wel, voorkomen dat het paard haar hoofd erg omhoog gooit (toch?). Alleen persoonlijk zou ik de bijzet iets langer laten, ze heeft zo te zien weinig tot geen ruimte om ook maar richting voorwaarts neerwaarts te zakken.
Als je ze iets langer maakt kunnen ze alsnog voorkomen dat ze (zoals jij zegt) als een giraffe gaat lopen, maar heeft ze wel wat de ruimte om die eventuele ontspanning te kunnen pakken, die heeft ze nu niet echt.
Veel succes met haar!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:36

Arabesk schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenmishandeling

Citaat:
Dierenmishandeling omvat alle niet noodzakelijke handelingen en alle verwijtbare nalatigheden van mensen, waardoor dieren pijn aangedaan, letsel toegebracht, of ernstig in hun welzijn benadeeld worden.

Voor TS heel vervelend om te horen, zeker omdat het niet bewúst is gedaan, maar vanuit een gebrek aan kennis. Daarom noem ik niet TS een dierenbeul, maar de manier van bijzetten wel dierenmishandeling.

Gelukkig worden er héél veel tips aangedragen waarmee TS aan de gang kan gaan +:)+

- Kennis heb ik genoeg, dank u!
- Dierenwetgeving ken ik ook, mss wel beter dan jij.
- http://www.pre-stamboek.nl/argeweb/down ... ca%201.jpg Spaanse paarden (net als zij) hebben nu eenmaal een korte nek en zijn daarom ook heel snel alsof ze met hun neus tegen hun borst lopen.

Ik WEET (hoeveel keer moet ik dit nog schrijven) dat ze gespannen loopt, en wij werken er aan.

Een van de grootste leermeesters (Reiner Klimke) heeft ooi uitgelegd dat de galop een zeer goede gang is om los te rijden. Omdat het paard dan zijn bovenste rug- en buikspieren veel beter losmaakt dan bij het draven. Dit omdat telkens een been ver onder de massa wordt gebracht, verder dan telkens een dravend been. Ook kan het paard zijn overtollige energie kwijt.
Laatst bijgewerkt door webster543 op 06-09-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:36

Het eerste kwartier van het rijden... Instappen noem ik niet echt rijden. :+

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:37

pharagirlke schreef:
Lijkt me dat ze daar vol op mee bezig is. :+

bedoel het niet onder het zadel..... :+

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:37

Arabesk schreef:
pharagirlke schreef:
Arabesk nogal hard om dit dierenmishandeling te noemen... :x :x

De waarheid is soms hard. Geen mens zal erover piekeren om zijn hond zodanig vast te binden dat de nekwervels beschadigen, maar met paarden wordt het wel geaccepteerd :?

er is nog veel ontwetendheid en onkunde, ik wilde dat er in mijn tijd al bokt was, wat had ik daar veel van kunnen leren, ik heb ook veel fout gedaan wat ik toen voor "normaal" zag.
Ts, ik denk niet dat het aan je goede bedoelingen ligt, maar de meningen over de bijzet zijn wel duidelijk, haal je ding uit dit topic en zoek mensen die je kunnen helpen met dit paard, dit is toch weer een heel ander paard als je waarschijnlijk gewend bent en daarbij is de merrie drachtig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:38

Hoe wil je spanning die zich enkel onder het zadel voor doen oplossen zonder er op te gaan? :?

Jolliegirl

Tja zeg dit dan ook duidelijk!

TS : ik snap je, het is werken naar ontspanning!

ik wil je heel veel succes en vooral plezier wensen met dit prachtdier!
bijzet wat losser.. meer ruimte zodat ze de kans krijgt te ontspannen!
Ben benieuwd naar betere foto's de volgende keer, en uiteraard : Het veulen! :)

MaaikeMo

Wildgirl schreef:
ik ben het ook eens met de post van catalyst1 op de 1e pagina.
De ts geeft duidelijke argumenten waarom ze in het begin zo wil rijden; volgens mij denkt half bokt hier weer dat ze de bijzet eraan heeft voor het naar beneden rijden; wat dus niet zo is!

Heeft het paard een andere keuze dan?? Nee! Die bijzet zit zo strak dat hij daar wel moet lopen. Dan is het niet raar dat er word gedacht dat de bijzet is om het dier naar beneden te laten lopen!