Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

Oke, ik heb geen eigen paard, ben een manegeruitertje, maar wat ik opmaak uit jouw verhaal, is dat je het wedstrijdrijden geen zak aan vind, waarom doe je het dan? Maakt het jou wat uit als er bitloze wedstrijden komen? Als puntje bij paaltje komt, en niemand is er, wie wilt er dan wél bitloze wedstrijden?

Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar dit is hoe ik er tegenaan kijk ;) Als je weet dat je paard het niets vind, of jij vind er geen zak aan, ga dan gewoon datzelfde rondje in het bos nog een keer maken of wat dan ook wat je normaal doet, maar ga niet je paard of jezelf pesten omdat bitloos nou eenmaal ook bestaat ;)

Ik heb niets tegen bitloos rijden hoor!!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

Billy schreef:
Joh Lotje, je was er idd, maar ter promotie van het bitloze rijden was dat misschien niet het beste wat je had kunnen doen.

Dat vind ik een goed punt en ik ben het er zelfs mee eens! En het blijkt dus dat je dit ook op een normale manier kunt zeggen. Al dat afkraken, is dat nodig? Voor sommigen wel dus...

Ik rij teveel western op het moment misschien :-)

Marjo

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:23

Nu wil ik niet heel banketstaaf zijn, CB, maar ik zie ook een hoop afkrakingen (is dat een woord?) in jouw berichtjes.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:24

Wordt er in het bitloos nog onderscheid gemaakt met wat voor hoofdstel je rijdt? Er zit nogal een verschil tussen een hackemore of een bosal.
Wordt alles dan over één kam geschoren? Met een hackemore kun je nml. heel veel controle uitoefenen. Springruiters gebruiken de hackemore nog wel eens (wel of niet in combinatie met het bit) om meer controle te krijgen.
Van de getoonde foto's werd ik overigens niet echt vrolijk. :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:28

CB........... ik wil alleen graag van jou horen of jij vind dat jouw paard zuiver liep, in alle drie de gangen........

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:30

Zijn er ergens nog meer fotos te zien?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:33

Marjoow schreef:
Nu wil ik niet heel banketstaaf zijn, CB, maar ik zie ook een hoop afkrakingen (is dat een woord?) in jouw berichtjes.

Da's reactie... ik ben heel netjes begonnen vanmorgen, lees maar terug... dat doe ik altijd maar op Bokt verlies ik al vrij snel mijn geduld, zeker als men mij van dierenmishandeling beschuldigd.... Ik ben het eens dat ik een en ander niet zo goed heb aangepakt en dat een en ander vrij grof was. Maar je moet nu niet gaan overdrijven en wie er niet bijgeweest is, moet al helemaal niet zo achterlijk doen.

Voor wat het waard is: Witte rijbroek en Zwart rijjasje te koop, zo goed als nieuw, slechts één keer gedragen... Grote maat. Voor wie wil dressuur rijden in wedstrijdverband, met of zonder bit!
Ik hoop oprecht dat de KNHS het doorzet, voor al degene die het serieus willen. Maar het zal zonder mij worden, met of zonder bit...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:35

CattleBitch schreef:
Billy schreef:
Joh Lotje, je was er idd, maar ter promotie van het bitloze rijden was dat misschien niet het beste wat je had kunnen doen.

Dat vind ik een goed punt en ik ben het er zelfs mee eens! En het blijkt dus dat je dit ook op een normale manier kunt zeggen. Al dat afkraken, is dat nodig? Voor sommigen wel dus...

Ik rij teveel western op het moment misschien :-)

Maar dát is dus wat ik bedoelde; waarom niet in westernhouding (hoofd van paard lang en laag) dat engelse dressuurproefje rijden? :j Ik zou het fijn vinden als je wat concreter bent in je posts, in het begin kom je op mij heel paard-onvriendelijk over, terwijl je in je latere posts weer een stuk paardvriendelijker overkomt. Voorkomt ook weer een hoop ellende.

Voor wat het waard is; een paard mét bit dat niet wil luisteren, is dus ook gewoon pleite. :P

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:36

Je komt op mij over als een verwend meisje dat haar zin niet krijgt CB.
Kan iemand mijn vraag van een paar posten hierboven beantwoorden?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:37

KiWiKo schreef:
CB........... ik wil alleen graag van jou horen of jij vind dat jouw paard zuiver liep, in alle drie de gangen........

Nee, dat doet ie nooit... Hij trekt in draf een been hoger op als het andere (links als ik me niet vergis) en dat hebben die Spaanse paarden wel vaker. We rijden Working Equitation en daar komt de draf niet in voor, dat zegt genoeg. Verder liep ie in stap veel te kort omdat ik hem tegenhield, anders strekt ie zijn hals en dat mag niet. In galop loopt ie meestal ook beter, beter er onder en met meer oprichting en (helaas) minder afbuiging. Wie hem in Aalten in de TREC heeft zien lopen, weet wat ik bedoel. Daar liep ie ontzettend lekker op vier benen in een prachtige langzame handgalop, tussen het volk en de hindernissen, zonder hoofdstel.

Dus de antwoord op je vraag luid: Hij liep in Ermelo belabbert slecht...

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:38

hopla schreef:
Je komt op mij over als een verwend meisje dat haar zin niet krijgt CB.
Kan iemand mijn vraag van een paar posten hierboven beantwoorden?

Deel 1 van de vraag: Moet ik hier serieus antwoord op geven of weet je het antwoord zelf ook wel? Dan hoef ik namelijk niemand af te kraken... :-)
Deel 2 van de vraag: Daar heb ik al meerdere malen antwoord op gegeven, eerder in deze of andere discussie. Als je je zou richten op de rijtechnische kant van deze discussie ipv van het hoge roddelgehalte, dan zou je het antwoord al zeker hebben gelezen...
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 11-07-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:39

CattleBitch schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, dat doet ie nooit... Hij trekt in draf een been hoger op als het andere (links als ik me niet vergis) en dat hebben die Spaanse paarden wel vaker. We rijden Working Equitation en daar komt de draf niet in voor, dat zegt genoeg. Verder liep ie in stap veel te kort omdat ik hem tegenhield, anders strekt ie zijn hals en dat mag niet. In galop loopt ie meestal ook beter, beter er onder en met meer oprichting en (helaas) minder afbuiging. Wie hem in Aalten in de TREC heeft zien lopen, weet wat ik bedoel. Daar liep ie ontzettend lekker op vier benen in een prachtige langzame handgalop, tussen het volk en de hindernissen, zonder hoofdstel.

en hoe denk je dat dit komt?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:39

CB: Als je je paard western rijdt, kun je niet ineens van een paard vragen dat hij/zij 'opgericht' gaat lopen.. Das gewoon b*llshit! :?
Rij zelf ook western en als ik mijn paard wat meer in oprichting zou vragen, zou ik het al zéker niet met trekken doen en er gaat minimaal een half jaar overheen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:40

CattleBitch schreef:
Marjoow schreef:

Da's reactie... ik ben heel netjes begonnen vanmorgen, lees maar terug... dat doe ik altijd maar op Bokt verlies ik al vrij snel mijn geduld, zeker als men mij van dierenmishandeling beschuldigd.... Ik ben het eens dat ik een en ander niet zo goed heb aangepakt en dat een en ander vrij grof was. Maar je moet nu niet gaan overdrijven en wie er niet bijgeweest is, moet al helemaal niet zo achterlijk doen.

Als je zoiets weet, stop dan met reageren asjeblieft. Tel tot 10 zet je pc uit en kom weer terug als je afgekoelt bent zodat je een normale discussie kan voeren.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:41

CattleBitch schreef:
hns schreef:
Uhm, moest je zonodig meedoen?

Ik had ook graag meegedaan, máár mijn paard heeft nu eenmaal een aantal traumatische ervaringen opgedaan in een rijbak. Ik kan er overal mee rijden, maar in een bak is het gelijk paniek geblazen. Met de jaren mee is de angst al wat geminderd, maar zo een diep trauma is haast niet weg te werken.

Alleen omdat ik graag zou willen laten zien dat wij samen een bitloze dressuurproef neer kunnen zetten, zou ik dan zo egoïstisch moeten zijn om mijn paard erdoor heen te jagen? Is dat nou het goede voorbeeld geven?
Paardrijden is een teamsport, als je paard niet mee kan doen kan de ruiter ook niet mee doen.

Wát een zeikers zijn jullie zeg... JA IK MOEST ZONODIG MEEDOEN en als en nog 30 hadden ingeschreven had de KNHS helemaal niet hoeven te twijfelen aan de noodzaak van bitloos dressuurrijden. Maar EIKELS zoals jij, met zogenaamde dierenliefde, hebben het grootste woord en presteren helemaal noppes nul niks met dit gezeik. Ik ben het nu beu en ga slapen. Ik was er, heb mijn best gedaan, jammer dat dit door sommigen niet werd gesnapt en gewardeert, maar ik WAS er WEL. Ik heb drie paarden aangeboden aan anderen, maar oh je, Ermelo was zoooo ver weg en niemand reed ineens dressuur met zijn bitloze knol.
BOKKERS staan al bijna sinoniem voor grote onzinfiguren zoals JIJ. Jammer, want dat doet de correcte en oprechte discussierder ernstig tekort.

Ps, mijn paard heeft heel wat meer traumatiser ervaringen dan de jouwe en daar is nu gewoon overheen! Klaar. Daar ben je een jaar mee bezig en dan is dat over... Bij mensen die daar mee om kunnen gaan natuurlijk, niet bij jou natuurlijk. Altijd die K*Tsmoesjes van jullie, jullie durven niks, kunnen niet rijden en weten alles beter... Mooi toch, ga vooral lekker zo door. Wij, de mensen die voor de anderen hun nek uitsteken, door het vuur gaan en ondanks 20kilo overgewicht zich in zo'n dom apepakje hijsen terwijl we zelf ook weten dat het niet staat, WIJ zullen het werk wel doen hoor...

ZO!!

Geachte mevrouw,

U weet dus precies welke ervaringen mijn paard heeft ondergaan? Zo ja zou u dit graag hier dan aan mij willen vermelden? U mag natuurlijk ook van harte komen kijken of u het probleem eventjes zo kan komen oplossen, u blijkt ja zo een handje daarvoor te hebben?

Met vriendelijke Groet,

HNS

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:43

hopla schreef:
Wordt er in het bitloos nog onderscheid gemaakt met wat voor hoofdstel je rijdt? Er zit nogal een verschil tussen een hackemore of een bosal.
Wordt alles dan over één kam geschoren? Met een hackemore kun je nml. heel veel controle uitoefenen. Springruiters gebruiken de hackemore nog wel eens (wel of niet in combinatie met het bit) om meer controle te krijgen.
Van de getoonde foto's werd ik overigens niet echt vrolijk. :n

Ik vind het nog steeds wel meevallen op de foto's. Zeker voor een eerste wedstrijd met dus de nodige spanningen zitten er echt goede momentopnames tussen ;) Er is nog een ander topic met meer foto's, moet je even zoeken op de eerste pagina hier staat dacht ik de link ;)

Of er onderscheid gemaakt gaat worden weet ik ook niet. Iemand anders wel?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:45

KiWiKo schreef:

en hoe denk je dat dit komt?[/quote]

Daar is ie mee geboren en het is al een heel stuk beter geworden! Ik hoop dat het zelfs helemaal goed komt. We waren mogelijk nog niet klaar voor deze wedstrijd maar meedoen was belangrijker als aan de kant commentaar geven.
Verder: TREC vind hij (en ik) veel leuker als dressuur en we hebben beiden al heel veel spijt dat we aanwezig waren. Had namelijk veel tijd en benzine gescheeld...
Echt heel jammer dat je het paard niet kent hoe die vroeger was, want dat is het kortzichtige van deze hele discussie...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:46

CB: wacht even. Je vindt dat wij meer van jou paard moeten weten om er iets over te mogen zeggen, en ondertussen word het paard van HNS afgekraakt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:46

Bedenk wel dat de netste foto's geplaatst worden. Als er een topic zou komen met de minste foto's van iedere ruiter, wordt een bit wettelijk voorgeschreven... :D
Daarbij kun je op de geplaatste foto's ook niet het gebrek aan lengtebuiging en aanleuning zien wat je live wel heel duidelijk zag....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:50

CattleBitch schreef:
KiWiKo schreef:

en hoe denk je dat dit komt?

Citaat:
Daar is ie mee geboren en het is al een heel stuk beter geworden! Ik hoop dat het zelfs helemaal goed komt. We waren mogelijk nog niet klaar voor deze wedstrijd maar meedoen was belangrijker als aan de kant commentaar geven.
Verder: TREC vind hij (en ik) veel leuker als dressuur en we hebben beiden al heel veel spijt dat we aanwezig waren. Had namelijk veel tijd en benzine gescheeld...
Echt heel jammer dat je het paard niet kent hoe die vroeger was, want dat is het kortzichtige van deze hele discussie...

Sorrie, ik kan het me niet voorstellen dat hij beter is geworden......... en let wel...... Ik heb je zien rijden in de losrijring en in de baan.....

en mijn persoonlijke mening (en die mag je natuurlijk weerleggen) is dat jij als ruiter het paard zijn grootste probleem bent.....

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:53

hns schreef:
Geachte mevrouw,

U weet dus precies welke ervaringen mijn paard heeft ondergaan? Zo ja zou u dit graag hier dan aan mij willen vermelden? U mag natuurlijk ook van harte komen kijken of u het probleem eventjes zo kan komen oplossen, u blijkt ja zo een handje daarvoor te hebben?

Met vriendelijke Groet,

HNS

Je mag m brengen. We geven garantie dat ie binnen een half jaar van al zijn trauma's af is, welke dan ook... Wij hebben namelijk heel veel probleempaarden gehad. We hebben nog nooit, en dat kan ik met een heel gerust hart zeggen... een probleem niet kunnen oplossen. Ik kan dat niet alleen, ik doe dat met hele goede vrienden en samen hebben we inmiddels zoveel ervaring dat ik dit gewoon glashard durf te verkondigen. Al mijn toppaarden zijn traumatische afdankertjes, die daarna nog op wereldniveau hebben gepresteerd... Het paard, waarmee ik nu in Ermelo mee heb gedaan, wat jullie met zoveel gemak afkraken is misschien niet getraumatiseerd maar was een notoire staker waar niets mee te doen was. Hij is nu een hele harde werker met veel plezier en gaat graag mee op wedstrijd. Een beter voorbeeld kan ik niet laten zien...
Dus, morgen brengen graag! info@flyinghorse.nl en we halen m ook nog op voor je.

Ik ga n u slapen, ben het een beetje beu om mezelf te verdedigen en tis ook helemaal niet nodig. Bokt vrolijk verder, zonder mij...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:55

^ ervaring met paarden (en ruiters) met tractorvrees? In dat geval moeten we eens pben :D
Ik zeg je vast eerlijk dat Ascot niet je kant op kan komen, maar wie weet hebben jullie het ei van columbus
Laatst bijgewerkt door Juut op 11-07-09 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:56

KiWiKo schreef:
Sorrie, ik kan het me niet voorstellen dat hij beter is geworden......... en let wel...... Ik heb je zien rijden in de losrijring en in de baan.....

en mijn persoonlijke mening (en die mag je natuurlijk weerleggen) is dat jij als ruiter het paard zijn grootste probleem bent.....

Jij niet, anderen hoeven het zich niet voor te stellen, die weten het gelukkig. Dat is genoeg voor mij hoor, ik hoef het echt niet te bewijzen.
Ik hoef niet te weerleggen wat jij denkt te menen.
Je meent nogal veel vrees ik. Maar weet je het ook???

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:57

Da's vrij cryptisch... :D
Maaar heel eerlijk gezegd.. naar aanleiding van wat ik gisteren gezzien heb, zou ik mn paard niet zomaar naar je toe brengen ....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:59

naar wat ik gezien heb, heb ik mijn mening gevormd........
kan er niet links of rechts mee af........

maar ik denk dat je er goed aan doet om gewoon niet meer op een paard te stappen....

mijn bescheiden mening