Ponies al maanden in hachelijke toestand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyhorse

Re: Ponies al maanden in hachelijke toestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:35

Probleem is, dat je niemand daar in de buurt zo gek krijgt dat ze nog een spriet ruwvoer leveren, als ze weten waar het heen moet. Geen boer en geen fourageur.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:36

ozzyhorse schreef:
Hallo, ik ben een nieuwe bokker. Ook uit de Friese wouden. Ik ben ook met deze zaak bezig, met nog een paar mensen.
Helaas geen goed nieuws tot nu toe, ponies staan er nog steeds misarabel bij en met de regen van vandaag staan ze tegen de avond in een drekpoel. Met lege magen en dikke wormenbuiken. Ribben steken er uit, en ze hebben puntkonten en erg mager op de rug. Een paar zijn verhaard, maar de zwakken niet.
Er wordt nog steeds aan gewerkt om ingangen te vinden bij instanties.
Verder zullen er op deze site geen foto's worden neergezet, ik hoop dat anderen dat ook niet doen. Wel gaan we met drie man op stap om foto's te maken. Verder hierover ook geen mededeling voor we de foto's echt hebben.
Ik heb nog dit verzoek, mocht je in de buurt wonen daar, hou het praat over dit onderwerp bij de paardenboer uit de buurt. Als hij weet van evt acties gaan die alleen maar moeilijker worden.
Maar ik zeg nog wel even dit. Het is echt schandalig dat de beesten nog niet in beslag zijn genomen.

Moderatoropmerking:
Ozzyhorse vraagt dus om geen heksenjacht te starten, aangezien men er mee bezig is. Houden julllie rekening met dit verzoek?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:37

ozzyhorse schreef:
Probleem is, dat je niemand daar in de buurt zo gek krijgt dat ze nog een spriet ruwvoer leveren, als ze weten waar het heen moet. Geen boer en geen fourageur.

Omdat ze waarschijnlijk wel weten dat er nooit betaald gaat worden.
Arme dieren. ;(

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:41

Bedankt, moderator. Voor wie toch foto's mocht hebben, die mag ze aan Wieke sturen of aan mij maar niet openbaar posten.
Verder wordt er volop aan gewerkt door meerdere mensen, allemaal met verstand van paarden, huisvesting, gezondheid en voeding.
Verder nog een verzoek om plaatsnaam, en naam van de eigenaar van deze beesten niet hier neer te zetten. Dit om te voorkomen dat ze gaan posten en wij geen foto's kunnen maken. En ga ajb zelf niet op pad als je niet met de situatie op de hoogte bent.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:42

neem eens contact op met kim van de http://hetafdankertje.hyves.nl
ik heb eventueel haar telefoon nummer ook wel maar dan zou ik eerst moeten vragen of ik die mag geven van haar.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:45

Het is toch van de zotte dat je nergens iemand vind die stappen durft te ondernemen en de paarden in beslag laat nemen.
Is er geen schuldeiser in de buurt die voor een inbeslagname kan gaan vechten? Niet dat hih hiermee zijn schulden vergoed krijgt, maar dan heeft hij/zij in ieder geval een goede daad gedaan voor al die pony's.
Ik duim hier voor jullie dat er heel snel ergens een ingang gevonden gaat worden.
Succes voor allen die hier aan meewerken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:46

Ozzyhorse, misschien kun je Hart van Nederland inschakelen, die zijn altijd erg geïnteresseerd in zulke onderwerpen. Dan wordt er misschien eindelijk wat aan gedaan.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:48

Bedankt Ikima, daar hebben we het al even over gehad. Ik ga vanavond die bal nog eens opgooien. We moeten nog even bekijken hoe we dit daar gaan aankaarten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:51

Het is toch van de zotte dat de dierenbescherming hier niets aan doet, ik heb de laatste jaren toch al geen vertrouwen in de dierenbescherming.
Millica Peterson van H v N is zelf ook een paardenmens dus daar heb je waarschijnlijk een goede kans.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:28

Heb hiervoor al ergens verteld dat we hier ook al een tijd een dergelijk probleem hebben. Laatste wat ik hoorde dat iemand van ons, stom toevallig iemand tegen kwam die het hele afdelingsbestuur van de DB schijnt te kennen. Die was behoorlijk verontwaardigd en zou er snel werk van maken. Is natuurlijk afwachten, maar via/via is er vaak meer te bereiken.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:20

We hebben met hulp van mensen ondertussen een ingang gevonden bij een instantie. Ik kan er verders nog niks over zeggen, maar we hebben goede hoop nu.
Bedankt voor adviezen, meedenken en steun. Het is nu even afwachten, maar de informatie ligt ergens, waar het moet zijn en daar hebben we vertrouwen in.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:47

Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt, hopen dat er nu wat aan gaat gebeuren.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:30

Duimen draaien hier voor jullie.
Wij wachten in spanning met jullie mee

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:50

is er al iets meer bekend?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:59

ben benieuwd of dit verhaal een (hopelijk) goed einde zal kennen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:23

Een aantal mensen zijn heel erg hard aan het werk om het helemaal volgens het boekje te doen om er nu, eens en voor altijd, voor te zorgen dat dit in ieder geval daar niet meer gebeurt. Helaas moeten we 'geduld' oefenen. Dit soort zaken kosten nogal wat (juridische) tijd. De ambtelijke molens zijn nogal log en traag... maar we hebben goede hoop dat ze het 'licht' zien... wie weet heeft het zin om er een blikje red bull tegen aan te gooien.....

Groetjes, [***]

(Die van nature in het geheel geen 'geduldig' typje is en het oefenen van... kost haar zeer veel energie... )

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:01

Lieve Wieke, bedankt voor de update.
Ik heb me vandaag weer eens flink lopen opwinden, zelfs nog hier op deze site waar een bericht stond, over een paard met veel te lange hoeven. In dat geval grepen ze wel in.
Hoefonderhoud van de pony's in deze kwestie is ook om te huilen.
Ik troost me met de gedachte, dat de hoeven nog slijten van de graafpogingen naar eten, wat er niet is.
Afgelopen weekend zat er kuil in de trailer van de eigenaar, van een kwalieteit waar een uitgehongerd hokkeling nog geen bek op wil zetten.
Verder loopt er een merrie rond, waar de botten aan alle kanten uit steken. De ribbeksst, daar kun je de zoveelste melodie van Mozart op spelen. En de buik barst nog net niet uit elkaar van een jong leven, indien het gaat overleven, plus de hele wormpopulatie.
Ik ben geen dierenarts. Ik ben maar een domme Fries die wat paarden heeft. Maar dat dit kan, daarover breek ik de nek.
De situatie wordt met de week erger en ondanks alles, staan die zielepoten daar nog steeds.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:04

Het is mij al vaker opgevallen dat de mate waarin er door de instanties actie wordt ondernomen voor een groot deel afhankelijk is van wie de eigenaar is en hoe goed die gebekt is... Als zo'n wanstaltige eigenaar maar een bek heeft die groot genoeg is komt ie vrijwel overal mee weg, niemand daar heeft zin in een confrontatie met een lompe eigenaar. Als jij je paard een dag in de regen laat staan komen ze wel meteen kijken en commentaar leveren... Zoals vele Bokkers kunnen beamen...

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:06

Ik zit met tranen in mijn ogen het laatse berichtje van Ozzyhorse te lezen, tis toch vreselijk om toe te moeten zien dat deze paardjes zo aan het lijden zijn en niemand er iets aan doet.
Mijn duimen draaien nog steeds hoor, tis dat ik aan de andere kant van Nederland woon want anders had ik jullie met alle liefde komen bijstaan en willen helpen waar ik maar kon.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:30

Hawai schreef:
Ik zit met tranen in mijn ogen het laatse berichtje van Ozzyhorse te lezen, tis toch vreselijk om toe te moeten zien dat deze paardjes zo aan het lijden zijn en niemand er iets aan doet.
Mijn duimen draaien nog steeds hoor, tis dat ik aan de andere kant van Nederland woon want anders had ik jullie met alle liefde komen bijstaan en willen helpen waar ik maar kon.

Hier hetzelfde.
verdorie waarom laten deze instanties dat gewoon gebeuren.
Ze zouden zelf maar eens zo weinig te vreten krijgen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:33

De eigenaar is zo gehaaid, dat er altijd wel een beetje minderwaardig voer voor handen is, wanneer er inspectie is. We weten ook, dat hij vaak bliksemsnel dingen verhelpt na commentaar. Dus, snel er even wat rommel voor gooien wat voor voer door moet gaan, of even een halve meter stront weghalen.
Een dag later staan ze weer in de sjit met lege magen. En schijnbaar boeit het de instanties niet, dat de beesten onder de luis en onder de wormen zitten.
Maar we blijven duimen draaien. We moeten nog even geduld oefenen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:00

Weer een update. Gisteravond stond het hele stel zich nog te vermaken met de bloemkool en ander varkensvoer, dat op het menu stond.
Vandaag zijn de merries gesignaleerd in een weide, een aantal km. verderop, tezamen met 1 hengst.
Het merendeel van de merries lijkt drachtig, maar ze zijn pas vorig jaar rond okt/nov gedekt.
Voorlopig hebben ze het dus even beter gekregen. Maar tegen de tijd dat de winter in aantocht is, moeten ze weer terug naar die smeerpijperij daar op die ouwe boerderij.
Dit gaat al 7 jr. zo.
Er moeten nog een stuk of 3 bij de boerderij staan. Hopelijk hebben we morgen inzicht, hoe het met deze stakkers is.

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:13

ehm.. ik heb niet het gehele topic gelezen en het kan dus zijn dat deze vraag al eerder gesteld is, maar zijn deze dieren te koop? zou de eigenaar ze willen verkopen? is er niet een kleine kans dat er mensen zijn op bokt die na een aantal foto's (die geloof ik (nog) niet gepubliceerd mogen worden?) niet onwijs begaan zijn met deze dieren? Stel nou dat er weinig gebeurd... of helemaal niets.. is dat niet een oplossing?

Even een hele gekke gedachte misschien, maar dat kwam gelijk in me op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:34

Anouk_Leroy schreef:
ehm.. ik heb niet het gehele topic gelezen en het kan dus zijn dat deze vraag al eerder gesteld is, maar zijn deze dieren te koop? zou de eigenaar ze willen verkopen? is er niet een kleine kans dat er mensen zijn op bokt die na een aantal foto's (die geloof ik (nog) niet gepubliceerd mogen worden?) niet onwijs begaan zijn met deze dieren? Stel nou dat er weinig gebeurd... of helemaal niets.. is dat niet een oplossing?

Even een hele gekke gedachte misschien, maar dat kwam gelijk in me op!

Deze 'fokkers'... die niet fokken maar slechts vermeerderen en de paarden die ze fokken niet inenten, ontwormen, bekappen.... en alle zorg onthouden die noodzakelijk is in het jonge leven van een paard... vragen ondanks alles de hoofdprijs voor hun 'bonkerak' pony's met wormenbuiken, zonder papier, zonder chip en zonder paspoort.

Wormen hebben op alle fronten de kans gehad om zich overal te nestelen....

Door paarden van ze over te nemen verdoem je de andere paarden op een uitzichtloze rampspoed. Het enige wat in deze zou helpen.... is een boer die onbeperkt hooi zou sponsoren (zie je het gebeuren?), een dierenarts die gratis visites rijdt en alle kosten van inenten, ontwormen en castreren op zich neemt ( _O- ) en een hoefsmid die de hele kudde op zijn kosten bekapt.... (niet dus...).

Amerikanen doen me meestal (nou ja... wel heeeel erg vaak...) de wenkbrauwen optrekken... maar wat hun 'dierenbescherming' betreft... daar kunnen wij nog wel wat van leren.... (Amerikanen gaan 'op papier' beter met dieren om dan met mensen..... en dat laatste gaat me nou weer net even te ver...). In beslag nemen die zooi.... en een verbod om dieren te houden voor de komende 10 jaar... Levenslang een verbod om dieren te houden lijkt me ook heel geschikt...

Groetjes, [***]

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:50

Dit kun je inderdaad geen fokker noemen. Plus, dat ze doodleuk duizenden euro's vragen, voor een skelet met een vacht, en vier benen. Ze willen wel verkopen, voor woekerprijzen. Door elkaar genomen zijn de dieren momenteel niet meer dan 200 per stuk waard.
Het enige wat zou helpen, is hier een levenslang verbod op houden van dieren, desnoods met opsluiting of onder curatele plaatsen van de huidige eigenaar.
Alleen, daarvoor had dit in Amerika moeten gebeuren.
De druk is nu even van de ketel, het merendeel staat in een goed stuk weiland, alleen het is uitstel van.
Tegen de tijd dat de wei te nat wordt, worden ze weer opgesloten in het oude rattenklooster, waar ze dan vanaf pak hem beet november, tot aan juni weer op een houtje mogen bijten.